تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بدبخت‏ترين مردم پادشاهانند و خوشبخت‏ترين مردم كسى است كه با مردم بزرگوار معاشرت...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798538868




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تجهیزات چاه ارت


واضح آرشیو وب فارسی::

 




 

 

تجهیزات چاه ارت ، به تمامی لوازم و وسایلی اطلاق می شود که برای ایجاد و حفر چاه ارت مورد نیاز است . پیش از اینکه در رابطه با تجهیزات چاه ارت صحبت کنیم ، در مورد چاه ارت توضیحاتی نیاز است . چاه ارت همانطور که همه ی شما اطلاع دارین برای محافظت از لوازم الکتریکی و بناها در برابر صاعقه و سوانح ناشی از نوسانات برق مورد استفاده قرار می گیرد .

 به سیستمی که در چاه ارت پیاده می شود سیستم ارتینگ یا اتصال به زمین گفته می شود . برای ایجاد چاه ارت نیاز به یکسری وسایل و تجهیزات است که به تمام این موارد ، تجهیزات چاه ارت می گویند . این تجهیزات در مدل ها و انوع گوناگون ، با کیفیت ها و جنس های مختلفی وجود دارند . بهترین نوع تجهیزات ارت ، تجهیزاتی است که از جنس مس باشد . هرچه میزان خلوص بیشتر باشد ، کیفیت نیز بالاتر خواهد بود .

در این مقاله به بررسی انواع تجهیزات چاه ارت می پردازیم .

تجهیزات چاه ارت ، انواع مختلف 

همانطور که در قسمت قبل گفته شد تجهیزات چاه ارت ، مجموعه ای از ابزار و وسایل مربوط سیستم ارتینگ هستند که انواع مختلفی دارند . هریک از این تجهیزات ویژگی ها و کاربرد مخصوص خود را دارد . در این قسمت به معرفی این تجهیزات خواهیم پرداخت . مهم ترین انواع تجهیزات چاه ارت عبارتند از :

  • صفحه مسی 
  • سیم مسی
  • میله مسی 
  • قالب کدولد
  • مواد کاهنده مقاومت زمین 
  • و...


تجهیزات چاه ارت ، صفحه مسی

از شناخته شده ترین تجهیزات چاه ارت می توان به صفحه ی مسی اشاره کرد . صفحه ی مسی همانطور که از نام آن پیدا ست ، صفحه ی از جنس مس است که در اندازه ها و ضخامت های مختلف در بازار وجود دارد . کیفیت های مختلفی برای صفحه ی مسی وجود دارد .

 بر این اساس از مهم ترین انواع صفحه ی مسی ، می توان به صفحه ی مسی باهنر ، صفحه مسی ریخته گری ، صفحه روکش مس ، صفحه غیر مسی اشاره کرد . هریک از این موارد کیفیت های مختلف و ویژگی های و مزایا و معایب مخصوص به خود را دارد . 

کیفیت صفحه ی مس بستگی به ضخامت ، اندازه و نوع صفحه ی مسی دارد . هرچقدر میزان خلوص مس در این صفحه بیشتر باشد و اندازه آن بزرگتر و ضخامت بیشتری داشته باشد ، باکیفیت تر است .

طرز استفاده از صفحه مسی ارت به این شکل است که در حالت عمودی در داخل چاه قرار می گیرد و با جوش به سیم مسی وصل می شود . وظیفه ی این صفحه انتقال اضافه ولتاژ و بار الکتریکی به زمین است . از این طریق از بروز آتش سوزی و برق گرفتگی و کلیه ی خسارات جانی و مالی جلوگیری می گردد .

 


تجهیزات چاه ارت ، سیم مسی

 

یکی دیگر از لوازم مهم در سیستم ارتینگ ، سیم مسی است . سیم مسی همانطور که در قسمت قبل گفته شد به سایر بخش ها متصل می شود و زمینه ی انتقال جریان الکتریکی را از این طریق فراهم می کند .  جنس سیم مورد استفاده در چاه ارت بهتر است که مسی باشد . 

میزان خلوص مس در سیم مسی کیفیت سیم مسی را نشان می دهد . هرچقدر این خلوص بیشتر باشد ، میزان کیفیت بالاتر می رود و در نتیجه عملکرد چاه ارت بهبود پیدا می کند . به این شکل که در سیم باکیفیت سرعت و قدرت انتقال جریان الکتریکی بسیار بیشتر است و به همین دلیل عمر چاه ارت شما افزایش می یابد .

سیم مسی بسیار منعطف است . نحوه ی کار آن به این شکل است که سیم مسی از دستگاه های الکتریکی به تست باکس و از آن به صفحه ی مسی متصل می گردد . این اتصال توسط جوش کدولد انجام می شود . از این طریق جریان الکتریکی اضافه را که به دلیل نوسانات برق و یا به علت وقوع صاعقه به وجود آمده را به زمین منتقل می کند .

تجهیزات چاه ارت ، میله مسی

میله ی مسی ، یکی از تجهیزات چاه ارت است که در روش سطحی اجرای چاه ارت ، مورد استفاده قرار می گیرد . میله ی مسی کاربری مشابه با صفحه ی مسی دارد . این یعنی میله ی مسی نیز جریان الکتریکی را به زمین انتقال می دهد . 

میله ارت مسی درواقع جایگزینی برای صفحه مسی است ، در مکان هایی که امکان حفر چاه ارت به روش عمقی وجود ندارد . در چنین مواقعی از میله ارت مسی استفاده می گردد .  میله مسی در انواع و جنس های مختلفی در بازار موجود است . هر کدام از انوع آن دارای کیفیت های مختلفی هستند .  از انواع میله ارت می توان به موارد زیر اشاره کرد که هرکدام ویژگی های خاص خود را دارد :

  • میله ارت از جنس فولاد ضد زنگ
  • میله ارت از جنس فولاد گالوانیزه شده 
  • میله ارت از جنس مس سخت
  • میله ارت از جنس کاپرباند

 

تجهیزات چاه ارت ، قالب کدولد 

در قسمت های اولیه ی این مقاله گفته شد که قسمت های مختلف سیستم ارتینگ به وسیله ی جوش کدولد به یکدیگر متصل می گردد . برای انجام جوش کدولد نیاز است از قالب کدولد استفاده گردد . قالب کدولد قالبی است از جنس گرافیت کربن . این قالب با استحکام خاص خود برای تعداد زیادی جوش قابل استفاده است . 

قالب کدولد در مدل های دو راهی ، سه راهی ، وچهار راهی در بازار موجود است . استفاده از جوش کدولد مزایای زیادی دارد . این جوش بسیار مستحکم و مقاوم است . امکان خوردگی آن نیست . سرعت انجام آن بسیار بالا بوده و مانند سایر روش های جوش به منبع انرژی خارجی نیاز ندارد .

تجهیزات چاه ارت ، مواد کاهنده مقاومت زمین 

مواد کاهنده مقاومت زمین ، از مهمترین و موثر ترین تجهیزات ارت است . برای اینکه جریان الکترکی به خاک و زمین منتقل شود ، باید مقاومت اهمی خاک پایین باشد . اگر مقاومت اهمی خاک بالا باشد نیاز است که کاهش یابد . موادی که بدین هدف مورد استفاده قرار می گیرند ، مواد کاهنده ی مقاومت زمین نام دارند . این مواد مقاومت زمین را کاهش داده انتقال جریان الکتریکی را تسهیل کرده و ممکن می سازند .

 درگذشته تنها از مخلوط ذغال و نمک استفاده می شد . اما با پیشترف و توسعه ی علم ، انواع مختلفی از مواد کاهنده تولید شده و به بازار عرضه گشت . این مواد باعث می گردد عملکرد چاه ارت شما افزایش یابد . از معروف ترین این مواد می توان به بنتونیت اشاره کرد که کاربرد زیادی در چاه ارت دارد و برای پرکردن چاه ارت از آن استفاده می شود .

 

 

 

 






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ]
[مشاهده در: ]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1189]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


علم و فناوری

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن