تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 11 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زكات قدرت، انصاف است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1836450895




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

خلیفه اوّل بر بدن مطهّر حضرت فاطمه نماز خواند؟ | akharinnews


واضح آرشیو وب فارسی:آخرین نیوز: خلیفه اوّل بر بدن مطهّر حضرت فاطمه نماز خواند؟

خلیفه اوّل بر بدن مطهّر حضرت فاطمه نماز خواند؟


هرساله در ایام شهادت حضرت فاطمه (س)، رسانه‌ها و شبکه‌های وابسته به وهابیت تکفیری تلاش می‌کنند روابط امیرالمؤمنین علی(ع) را با خلیفه اوّل، "حسنه" و "دوستانه" نشان دهند. آنان به دو روایت که ابن‌سعد در «الطبقات الکبری» نقل کرده، استناد می‌کنند.    


به گزارش آیند به نقل از خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محمدجعفر طبسی در نوشتاری به موضوع نماز بر پیکر مطهر حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) پرداخت و اینگونه نوشت: هرساله در ایام شهادت حضرت فاطمه (س)، رسانه‌ها و شبکه‌های وابسته به وهابیت تکفیری تلاش می‌کنند روابط امیرالمؤمنین علی(ع) را با خلیفه اوّل، "حسنه" و "دوستانه" نشان دهند. آنان به دو روایت که ابن‌سعد در «الطبقات الکبری» نقل کرده، استناد می‌کنند: حدیث‌اوّل: "عن الشعبی قال: صلّی علیها ابوبکر." "شعبی می‌گوید: ابوبکر بر پیکر حضرت فاطمه (س) نماز خواند. (الطبقات الکبری، ج۸، ص ۲۹). بررسی حدیث این روایت از جهت سند و دلالت اشکالات جدّی دارد: امّا سند: راویان این حدیث، درمنابع رجالی اهل سنّت، تضعیف شده‌اند. ذهبی درباره «محمد بن عمر واقدی» (م۲۰۷ق) می‌نویسد: همه بر ضعف او اتفاق نظر دارند و مسلم و دیگران او را متروک الحدیث دانسته‌اند؛ همچنین نسائی او را غیر ثقه برشمرده است. مهم‌تر اینکه احمد بن حنبل او را کذّاب و اسحاق او را وضّاع حدیث نامیده است.» (سیر أعلام‌النبلاء، ج۹، ص۴۵۴). راوی دیگر «قیس بن ربیع» است. ذهبی او را تضعیف کرده و درباره او این چنین نقل نموده که یعقوب بن شیبه او را کثیر الخطا برشمرده، نسائی او را متروک الحدیث نامیده و ابو حاتم رازی گفته است که احادیث او مورد استناد و احتجاج قرار نمی‌گیرد. (سیر أعلام‌النبلاء، ج۸، ص ۴۲). «شعبی» سوّمین راوی این حدیث است. او در اواسط خلافت خلیفه دوم متولد شده و در بین سال های ۱۰۴ تا ۱۰۶ از دنیا رفته است؛ بنابراین روشن است که او زمان رحلت حضرت فاطمه (س) را درک نکرده و سخنش فاقد اعتبار است. علاوه بر این شعبی کسی است که نسبت به امیرالمؤمنین (ع) اعتقاد باطلی داشته و معتقد بوده که آن حضرت در حالی از دنیا رحلت نموده که حافظ قرآن نبوده است. (تفسیر قرطبی، ج۱، ص۱۵۸). بنابراین سند این حدیث به هیچ وجه قابل اعتماد نیست. امّا دلالت: اولاً؛ ابن‌سعد در کتاب الطبقات‌الکبری (ج۸، ص۳۰) حدیث دیگری نقل کرده که کاملاً با محتوای این حدیث در تضادّ است. او از امام زین العابدین علیه‌السلام نقل کرده که حضرت از صحابی بزرگ رسول خدا (ص) یعنی ابن‌عباس پرسید: «متی دفنتم فاطمه؟ فقال: دفناها بلیل بعد هدأة. قال: قلت: فمن صلّی علیها؟ قال: علیّ». "حضرت پرسید: فاطمه (س) را چه موقع دفن کردید؟ شب و به هنگام آرامش شبانه. حضرت پرسید که چه کسی بر بدن او نماز خواند؟ ابن عباس پاسخ داد: علی (ع)." ثانیاً؛ روایت ابن‌سعد با روایت صحیح بخاری کاملاً در تعارض است. بخاری در روایت صحیح آورده است: هنگامی که حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) از دنیا رفتند، امیرمؤمنان (علیه‌السّلام) بدن آن حضرت را شبانه تجهیز کرد و به خاک سپرد و ابوبکر را برای تدفین با خبر نساخت و خودش بر حضرت فاطمه(س) نماز گزارد. (صحیح بخاری، ج۵، ص۸۲). این روایت صریحا دلالت می‌کند که خلیفه اول اساساً اجازه حضور در مراسم تشییع و تدفین را پیدا نکرد. ثالثاً؛ جناب حاکم نیشابوری شافعی مذهب حدیثی را با سندی از عایشه همسر رسول خدا (ص) نقل کرده که مضمون آن همچون روایت صحیح بخاری است: «دفنت فاطمه بنت رسول الله لیلاً، دفنها علی و لم یشعر بها ابابکر حتی دفنت و صلّی علیها علی بن ابی‌طالب». (المستدرک، ج۴، ص۱۲۶، حدیث۴۸۱). رابعاً؛ عبدالرزاق صنعانی روایتی را نقل کرده که در آن آمده است: حضرت زهرا (س) به علی (ع) وصیت نمود که ایشان را شبانه دفن نماید تا ابوبکر بر او نماز نخواند. (المصنف، ج۳، ص۵۲۱، حدیث۶۵۵۴). حدیث‌دوّم: شبابة بن سوار از عبدالأعلی بن ابی المساور از حماد از ابراهیم نقل کرده که می‌گوید: «صلّی ابوبکر الصدیق علی فاطمه(س)». "ابوبکر بر پیکر فاطمه (س) نماز خواند." (الطبقات الکبری، ابن‌سعد، ج۸، ص۲۹). بررسی حدیث «عبدالأعلی بن ابی المساور» و «شبابة بن سوار فزاری» که در سند آمده‌اند، هر دو در منابع رجالی اهل سنت تضعیف شده‌اند. همچنین مقصود از «ابراهیم» در سند این روایت، «ابراهیم نخعی» است که در سال۹۶ از دنیا رفته و اساساً امکان چنین نقلی را نداشته است. (تهذیب‌الکمال، مزی، ج۲، ص۲۴۰)؛ بنابراین سند این حدیث نیز هیچ اعتباری ندارد. با توجّه به اشکالات محتوایی حدیث اوّل، بطلان مضمون این روایت نیز روشن می‌گردد. در نتیجه دو حدیثی که ابن سعد درباره نماز خواندن ابوبکر بر پیکر مطهّر حضرت زهرا سلام الله علیها نقل کرده، از منظر اهل سنت فاقد هرگونه اعتبار سندی است. همچنین دلالت این دو حدیث با احادیث معتبر دیگر در صحیح بخاری و منابع دیگر در تضاد آشکار است. طبق احادیث صحیح اهل سنت، امیرالمؤمنین (ع) مطابق وصیت حضرت فاطمه (س)، ایشان را شبانه غسل و کفن و تجهیز نمود و خود بر پیکر ایشان نماز خواند در حالیکه خلیفه اول حضور نداشت. استناد رسانه‌ها و شبکه‌های وهابیت تکفیری به دو حدیث مذکور و نشر آنها، از مصادیق دروغ پردازی است که به هدف انحراف افکار عمومی، و پنهان‌ساختن واقعیات و مسلّمات تاریخی صورت می‌گیرد.





یکشنبه, 28 آذر 1400 ساعت 08:00





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آخرین نیوز]
[مشاهده در: www.akharinnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 57]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن