واضح آرشیو وب فارسی:آخرین نیوز: عباس عبدی: نمی توان با دلایل علمی از «حجاب» دفاع کرد
«عباس عبدی» فعال سیاسی اصلاح طلب که پیش از این مدعی شده بود که «حجاب اجباری باعث ریاکاری و دورویی در زنان می شود» در یادداشتی در روزنامه اعتماد با عنوان «حجاب اجباری و واکسن اجباری» نوشت: «اجباری کردن یک رفتار باید مورد قبول مردم و قابل اجرا نیز باشد. باید اکثریت قاطع مردم با آن همراهی کنند...اگر روزی کسی پیدا شد که مطابق چارچوب «واکسن را اجباری کنید» در دفاع از حجاب...مقالهای علمی نوشت، اطمینان میدهم که بنده نیز از آن دفاع خواهم کرد، ولی اطمینان داشته باشید که چنین ادعایی را نمیتوان ثابت کرد». عبدی در ادامه نوشت: «این ادعا حتی با ماهیت قوانین ایران نیز تطبیق ندارد و مهمتر از آن اینکه قانون مذکور از سوی اکثریت قاطع افراد رعایت نمیشود همچنان که تاکنون نشده است. امیدوارم در پاسخ به این یادداشت، مقالههای علمی در دفاع از اجباری بودن حجاب را لیست کنند».
پیش از این «مصطفی تاجزاده» از محکومین فتنه ۸۸ گفته بود: «به نظرم باید به سمتی حرکت کنیم هر کس خود سبک زندگی خود را تعیین کند اما هزینه عدم رعایت حجاب را بالا نبریم». «فائزه هاشمی» نیز چندی پیش گفته بود: «مانتوهای دراز و گشاد که در هرکدام چند نفر جای میگیرند، چیست که تن دخترهایمان کردهایم...من سر کلاس چادر را برمیداشتم، مانتوهایم بلند نبود، معمولا رنگ روشن میپوشیدم یا بارانی که کمی چسبان بود...هیچوقت درگیر برادر غیرتی نبودم». این قبیل ادعاها در حالی است که پوشش یا حجاب عنوانی است که نه فقط در دین اسلام و بلکه در همه ادوار تاریخی و در همه ادیان به آن اشاره شده و بسیاری از نظریه پردازان جهان از غرب تا شرق به این مسئله پرداختهاند. براساس آیات، روایات و فقه اسلامی، فلسفه حجاب همان امنیت روانی، پاکدامنی، سلامت فرد، خانواده و سعادت جامعه بشری است و پاسداری از آن وظیفه فردی و خانوادگی و اجتماعی و حاکمیتی است و تخلف از آن موجب فساد در خانواده و جامعه است. پیش از این یکی از فعالین رسانه ای با اشاره به مسئله حجاب نوشته بود: «ما حجاب اجباری نداریم، حجاب در ایران الزامی است. تفاوتش این است که برای احکام فردی اجبار نداریم، الزام برای احکام اجتماعی است. مثل تفاوت حکم مستی در خلوت و جلوت؛ در خانه یا خیابان. الزام حجاب، برای باحجاب کردن بی حجاب ها نیست، بلکه برای صیانت از حق عموم جامعه است...بدحجابی در ایران ناشی از بی دینی نیست، نتیجه یک هجمه فرهنگی عظیم و گسترده است (که البته قصور و تقصیرهای متولیان فرهنگی نیز در این میان قطعا تاثیرگذار بوده است). حجاب امری اجتماعی است، نه فردی؛ بی حجابی در خیابان و اماکن عمومی، تعرض به حقوق دیگران است». علی غلامی عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) نیز چندی پیش با اشاره به مسئله حجاب گفته بود: «در جمهوری اسلامی قانونی است به عنوان حجاب قانونی این حجاب قانونی را شما که مسلمان هستید باید رعایت کنید چون هم قانونتان است و هم در شرع آمده، اگر هم غیرمسلمان هستید به عنوان قانون شهروندی ایران رعایت میکنید، نه شرع». یکی دیگر از فعالین رسانه ای نیز با اشاره به موضوع حجاب در مطلبی نوشته بود: «اکثریت مردم در همه کشورها اگر مورد پرسش قرار بگیرند، حاضر نیستند مالیات بپردازند. یا احتمالا خیلی ها علاقه ندارند سقف سرعت مجاز و انواع قوانین رانندگی محدودیت زا را رعایت کنند.با این وصف، آیا حکومت ها مالیات نمی گیرند یا قوانین و جریمه های سنگین رانندگی را اعمال نمی کنند؟ و یا مثلا می گویند تا زمانی که اکثریت مردم -به واسطه فرهنگ سازی - موافق نشده اند، قانون نمی گذرانیم و اجرا نمی کنیم!؟ یا این که برای ضرورت ها و مصالح مهم، قانون می نویسند و به اجرا می گذارند؟». به عقیده کارشناسان، حجاب شأنی از شئون انسان و پدیدهای است که تقریباً به اندازه طول تاریخ بشر سابقه و به قدر پهنه جغرافیایی امروزین زمین گستره دارد. این پدیده با ویژگیهای مختلف فردی و اجتماعی انسان در ارتباط است و میتوان آن را از دیدگاههای مختلفی از قبیل: روانشناسی، اخلاق، اقتصاد، جامعهشناسی، مذهب، قانون، تاریخ و جغرافیا مورد مطالعه قرار داد. منبع: مشرق
شنبه, 27 شهریور 1400 ساعت 23:06
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: آخرین نیوز]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 154]