تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سنگهاى زیربناى اسلام سه چیز است: نماز، زکات و ولایت که هیچ یک از آنها بدون دیگرى درست ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798602402




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

روزنامه شرق: آیا وثیقه های سنگین برای بی حجابان،قانونی است؟


واضح آرشیو وب فارسی:پایگاه خبری آفتاب: روزنامه شرق: آیا وثیقه های سنگین برای بی حجابان،قانونی است؟
آفتاب‌‌نیوز : روزنامه شرق در یادداشتی به قلم یک حقوقدان نوشت:حجاب به‌عنوان یکی از احکام اسلامی و مجازات تعزیری قابل تفسیر و تأویل است. 
از نگاه اسلام نیز مخالفان و موافقانی دارد.


 برخی از فقهای شیعه و سنی معتقدند حجاب به‌شکل و حالتی که هم‌اکنون وجود دارد -و بعضا الزامی دانسته شده- مورد نظر قرآن کریم و احکام و تعالیم اسلامی نبوده و حتی کنیزان دوران پیامبر اکرم(ص) نیز الزامی به پوشش موی سر خود نداشتند؛ چنین نگاهی هم در فقهای شیعی و هم سنی طرفدارانی دارد. در مقابل عده‌ای از فقهای شیعه و سنی –به‌يژه فقهای معاصر- به آیات ٣٠ و ٣١ سوره مبارکه نور و آیه ٥٩ سوره احزاب استناد کرده و حجاب زنان مسلمان را به نحوی که روپوش‌هایشان را به گریبان‌ها کنند و زینت خویش را نمایان نکنند، الزامی دانسته‌اند. 


 بنابراین در وجوب و مناهی حجاب روایات متفاوتی از سوی فقهای اسلام با استناد به احادیث و روایات وجود دارد که نگارنده به لحاظ نداشتن تخصص، ورودی در آن نخواهد داشت اما نکته‌ای که حائز اهمیت بوده، آن است که اتفاق نظری بین علمای اسلام درباره حجاب و میزان و نحوه آن وجود ندارد. اما آنچه باید به لحاظ قانونی به آن نگریست، موضوع حجاب از دیدگاه قانون‌گذاری است. مقنن در ماده ٦٣٨ قانون مجازات اسلامی می‌گوید: «هرکس علنا در انظار یا اماکن عمومی و معابر تظاهر به عمل حرامی نماید، به حبس از ١٠ روز تا دو ماه یا تا ٧٤ ضربه شلاق محکوم خواهند شد».


در تبصره ماده مذکور به زنان بدون حجاب شرعی اشاره و چنین می‌گوید: 
«زنانی که بدون حجاب شرعی در معابر و انظار عمومی ظاهر شوند به حبس از ١٠ روز تا دو ماه یا از ٥٠‌هزار تا ٥٠٠‌هزار ریال جزای نقدی محکوم خواهند شد». 


قبل از تصویب ماده ٦٣٨ قانون تعزیرات (سال ١٣٧٥) قانونی تحت عنوان نحوه رسیدگی به تخلفات و مجازات فروشندگان لباس‌‌هایی که استفاده از آنها در ملأعام خلاف شرع است، در سال ١٣٦٥ تصویب شد. براساس ماده چهار این قانون «کسانی که در انظار عمومی وضع پوشیدن لباس و آرایش آنان خلاف شرع یا بر حسب ترویج فساد یا هتک عفت عمومی باشد توقیف و خارج از نوبت در دادگاه صالح محاکمه و حسب مورد یکی از مجازات‌های مذکور در ماده دو (تذکر و ارشاد توبیخ و سرزنش و تهدید) محکوم می‌گردند». با این وضع قانونی ملاحظه می‌شود مطابق ماده ٦٣٨ مجازات برداشتن  حجاب چیست. 


اما از طرف دیگر می‌دانیم حسب مقررات آیین دادرسی کنونی زمانی که اتهامی متوجه متهم شود، به‌منظور دسترسی به متهم و حضور به‌موقع او و جلوگیری از فرار یا مخفی‌شدن امر قاضی مکلف است حسب میزان و شدت مجازات، شخصیت متهم، وضعیت مزاجی و سایر جهاتی که قانون‌گذار به آن پرداخته، تأمین مناسبی صادر شود. قرار متناسب به این معناست که باید با شدت و خفت مجازات هم‌خوانی داشته باشد برای مثال اگر متهمی مرتکب جرمی شده که برابر قانون مجازاتش ١٠ سال حبس است، باید با در‌نظر‌گرفتن میزان حبس یا ضرر و زیان بزه‌دید قرار وثیقه صادر شود. 
اگر مجازات حبس متهمی در قانون دو سال بوده اما ضرر و زیانی به کسی وارد نشده، قاضی مکلف است به میزان حبس مقرر (یعنی به‌مراتب کمتر از حبس ١٠ ساله) در قانون تأمین صادر کند. 
بنابراین باید قرار تأمین با میزان مجازات متناسب باشد و قاضی مجاز نیست به دلخواه هر میزان که بخواهد برای هر مجازاتی هر نوع قرار تأمینی (اعم از وثیقه و بازداشت و...) صادر کند، نظارت بر میزان قرار تأمین صادره نیز با دادستان یا معاونانش است. 


اما درباره انواع قرارهای تأمین نیز باید گفت قانون‌گذار در ماده ٢١٧ قانون آیین دادرسی کیفری قرارها را از درجه خفیف به شدید شامل: 
« الف: التزام (تعهد) به حضور با قول شرف ب: التزام به حضور با تعیین وجه التزام پ: التزام به خارج‌نشدن‌ از حوزه قضائی با قول شرف ت: التزام به خارج‌‌نشدن از حوزه قضائی با تعیین وجه التزام ... .  ح: و در نهایت دریافت کفیل با تعیین وجه‌الکفاله  خ: دریافت وثیقه د: بازداشت موقت» دانسته است. 


به‌عبارتی قانون‌گذار از تعهد به حضور با قول شرف به‌عنوان سبک‌ترین قرار تأمین تا قرار بازداشت موقت را به‌عنوان شدید‌ترین تأمین (با توجه به نوع و میزان مجازات) تعیین نموده است. حال چنانچه قاضی دادسرا بدون درنظرگرفتن میزان مجازات قانونی بخواهد قرار شدیدتر یا خفیف‌تر (یعنی غیرمتناسب) صادر نماید، مرتکب تخلف انتظامی درجه چهار گردیده و می‌توان او را در دادسرای انتظامی تحت تعقیب قرار داد (تبصره ماده ٢٥٠ قانون آیین دادرسی کیفری). با چنین مقدمه‌ای نگاهی داریم به قرارهایی که حسب مسموع (قرار وثیقه سنگین منتهی به بازداشت) برای افرادی که در انظار عمومی مرتکب چنین اعمالی شده‌اند. 
گفتیم مجازات چنین افرادی مطابق ماده ٦٣٨  قانون تعزیرات حبس از ١٠ روز تا دو ماه یا ٥٠‌ هزار ریال تا ٥٠٠‌ هزار ریال است.


بنابراین در صورت صدور قرار تأمین باید به حبس و جزای نقدی فوق توجه کرد. 
به نظر نگارنده درخصوص نوع قرار کیفری تأمین برای این‌گونه افراد باید به قرار تأمین الزام به حضور با تعیین وجه التزام (نهایتا تا مبلغ ١٠٠٠٠٠٠ ریال) و تودیع آن در حساب سپرده‌ دادگستری یا نهایتا صدور قرار کفالت (ضامن کارمند با وجه‌الکفاله فوق) بسنده شود و صدور هر قرار دیگری که از این شدیدتر باشد قرار نامتناسب بوده و صادرکننده می‌تواند تحت تعقیب قرار گیرد.  با این وصف صدور قرار وثیقه سبک یا سنگین، قرار بازداشت یا هر قرار سنگین دیگری که منتهی به بازداشت گردد، قرار غیرمتناسب و مشمول تعقیب انتظامی است. 


اما در رسیدگی و صدور حکم نیز اگر به هر نحوی قاضی دادگاه بخواهد به فرد بی‌حجاب مجازات حبس ١٠ روز تا دو ماه (به‌جای مجازات نقدی) را صادر نماید و از مجازات جزای نقدی چشم‌پوشی کند نیز باید گفت مجاز نیست حکم به حبس ١٠روزه تا دوماهه صادر کند چراکه مطابق ماده ٣ قانون نحوه وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین درصورتی‌که در قانون حداکثر میزان مجازات هر جرمی کمتر از ٩١ روز حبس باشد (که در این فقره دو ماه است) قاضی مکلف است از اعمال مجازات حبس امتناع و اجبارا جزای نقدی (از ٧٠٠١ ریال تا ١٠٠٠٠٠٠ ریال صادر کند. بنابر‌این درمجموع فرد خاطی نهایتا به ١٠٠٠,٠٠٠ ریال جزای نقدی محکوم خواهد شد. 
حاصل نظر آنکه میزان قرارهای تأمینی صادره برای افراد بی‌حجاب شامل وثیقه یا قرارهایی که اساسا منتهی به بازداشت شوند خلاف نظر قانون‌گذار بوده و مستوجب تعقیب است و متهمان می‌توانند به‌نحو مقتضی به چنین قرار یا احکامی که مجازات شدیدتر از آنچه نگاشته شد در پی داشته باشد، اعتراض کنند. 





۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پایگاه خبری آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن