تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم(ص):وقتى معلم به كودك بگويد: بگو بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم و كودك آن را تكرار كند خدا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799210154




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

لس آنجلس تایمز: برنامه موشکی ایران خط قرمز آن کشور است/هافینگتون پست: درس های کندی برای ترامپ درباره چگونگی رویارویی با مسئله برنامه موشکی ایران


واضح آرشیو وب فارسی:روز نو:


بازتاب سخنان موشكي روحانی
لس آنجلس تایمز: برنامه موشکی ایران خط قرمز آن کشور است/هافینگتون پست: درس های کندی برای ترامپ درباره چگونگی رویارویی با مسئله برنامه موشکی ایران
رسانه های غربی همزمان با تشدید تنش میان ایران و امریکا بر سر موضوع برنامه موشکی اغلب گزارش های خود را به این مسئله اختصاص داده اند.
روز نو : رسانه های غربی همزمان با تشدید تنش میان ایران و امریکا بر سر موضوع برنامه موشکی اغلب گزارش های خود را به این مسئله اختصاص داده اند.


به گزارش سايت روزنو، روزنامه امریکایی «لس آنجلس تایمز» با انتشار گزارشی تحلیلی درباره اظهارات اخیر حسن روحانی رییس جمهوری ایران در این باره که تهران تولید موشک را متوقف نخواهد کرد به ارزیابی این اظهارات و پیامدهای ان پرداخته است. 


این روزنامه می نویسد:«پرزیدنت روحانی روز سه شنبه سه روز پس از آن که مجلس نمایندگان امریکا قانونی را علیه ایران برای تحریم تازه علیه برنامه موشکی آن کشور به تصویب رساند سخنانی را ایراد کرد او گفت که تهران قصد توقف تولید موشک های دوربرد خود را ندارد.
 روحانی در اظهاراتی تلویزیونی تاکید کرد که هیچ گونه موافقت نامه بین المللی ای ایران را از توسعه تسلیحات غیر هسته ای خود باز نداشته است و ایران حق خود می داند که برای دفاع از خویش تسلیحات تولید کند.
 او گفت که ایران هرگونه تسلیحاتی را که برای دفاع از خود مورد نیاز ببیند تولید خواهد کرد هرگونه تسلیحاتی که از تمامیت ارضی و ملت ایران دفاع کند و در این مورد تردیدی وجود ندارد. روحانی چندین بار در سخنرانی های خود گفته است که دولت اوباما تعهد لرزان و شکننده ای نسبت به توافق هسته ای داشت. ترامپ به طور مداوم اما به توافق هسته ای حمله کرده است و اخیرا از تایید پایبندی ایران به برجام سر باز زد اگرچه او به طور کامل امریکا را از توافق هسته ای خارج نکرده است. رهبری ایران نیز گفته است که عقب نشینی امریکا از تعهدات بین المللی خود نشان می دهد که ان کشور قابل اعتماد نیست». 


این روزنامه در ادامه اشاره می کند در طول مذاکرات هسته ای با امریکا روحانی با نیروهای محافظه کار در درون ایران که مخالف هرگونه توافقی بر سر برنامه هسته ای آن کشور بودند در تنش بود اما از دید لس آنجلس تایمز به نظر می رسد که در مورد برنامه موشکی ایران در میان تمامی طیف های سیاسی در داخل کشور اتحاد نظر وجود دارد. 


«سعید لیلاز» اقتصاددان و تحلیلگر اصلاح طلب می گوید:«برنامه موشکی خط قرمزی برای همه است. هیچ کس اجازه ندارد که کشوری را از برنامه های نظامی - دفاعی اش بازدارد و آن کشور را محدود کند». 
«حمیدرضا ترقی» سیاستمدار محافظه کار و نزدیک به محافل اصولگرایان نیز با این اظهارات لیلاز موافق است و می گوید:«همه کشورهای همسایه منطقه دارای موشک هستند. اسرائیل تسلیحات هسته ای دارد، پاکستان و هند دارای کلاهک های هسته ای هستند پس چرا ما نتوانیم موشک داشته باشیم»؟ 


روزنامه «هافینگتون پست» نیز با انتشار یادداشتی به درس هایی اشاره کرده که می توان از بحران موشکی کوبا و چگونگی حل وفصل آن برای تنش اخیر در روابط ایران و امریکا بر سر برنامه موشکی ایران گرفت. 
این روزنامه می نویسد:«در پنجاه و پنجمین سالگرد حل بحران موشکی کوبا می توان درس هایی از آن برای ایران و کره شمالی گرفت. امریکا در آن زمان متوجه شد که موشک های مجهز به کلاهک هسته ای شوروی در ۹۰ مایلی خاک ایالات متحده مستقر شده اند. 
در آن زمان واشنگتن و شوروی تا استانه وقوع یک جنگ هسته ای پیش رفتند. امروز نیز امریکا در میانه بحران های وجودی پر از هراس قرار گرفته است. 
اتحاد جماهیر شوروی علیرغم سالها تبلیغات از نظر رقابت تسلیحاتی هسته ای از امریکا عقب تر بود. در آن زمان، شوروی تصمیم گرفت با همکاری کاسترو و دولت کمونیستی تازه به قدرت رسیده اش در کوبا به طور مخفیانه موشک های هسته ای به جزایر کارائیب در ۹۰ مایلی ساحل فلوریدا انتقال دهد. 
در آن زمان رهبری نظامی امریکا تصمیم گرفت تا با آغاز حملات گسترده هوایی و حمله نظامی به خاک کوبا به این موضوع واکنش نشان دهد. در آن زمان جان اف کندی به نظرات پنتاگون در سال ۱۹۶۱ میلادی گوش داد زمانی که رییس جمهوری جدید با حمله نیمه پنهانی تبعیدی های کوبایی به خلیج خوک ها موافقت کرد. سیا عملیات را مدیریت کرد . حمله نتیجه بخش نبود.
 پس از آن سناریوی حمله نظامی هوایی و مسدود کردن همزمان مسیر دریایی کوبا مطرح شد اما این سناریو نیز کنار گذاشته شد. با توجه به این که سازمان ملل متحد در آن زمان اکثر اعضایش در کنار امریکا بودند مذاکرات پس از استقرار کامل نیروهای دریایی نتیجه بخش بودند. مسکو کشتی های خود که حامل تسلیحات بودند را بازگرداند و موشک های هسته ای شوروی در جزیره مذکور برچیده شدند. در مقابل، امریکا موافقت کرد که سیاست تغییر رژیم را در کوبا دنبال نکند. به طور خصوصی و پشت پرده نیز امریکا توافق کرد که موشک های ژوپیتر را از ترکیه و ایتالیا جمع آوری کند تا شوروی مطمئن شود. پس از آن بود که امریکا و شوروی خط تلفنی قرمزی را برای مواقع اضطراری میان دو دولت برقرار کردند  و بر سر پیوستن به پیمان منع تسلیحات هسته ای موافقت کردند. مدتی پس از ان اما کندی ترور شد». 


هافینگتون پست در ادامه می نویسد:«این موضوع و حل و فصل آن درس های خوبی را می دهد: انعطاف پذیر باش، با دشمن صحبت کن، به دشمن گوش بده، از چیزهایی که نمی دانی آگاه شو، در لحظه  نبرد آمده باش اما دشمن را مجبور به جنگ نکن، در صورت لزوم نیروهای نظامی را به نمایش بگذار. 
همان گونه که می بینیم در زمینه بحران موشکی کره و اکنون در زمینه موضوع موشکی ایران ترامپ بسیاری از این درس ها را نادیده گرفته است. او به غلط اعلام کرده که ایران به تعهدات خود در برجام پایبند نبوده در حالی که واقعیت غیر از این است و اعضای دیگر گروه ۱+۵ تایید کرده اند که ایران به تعهداتش پایبند بوده است.
 این رویکرد ترامپ سبب می شود تا امریکا به عنوان یک شریک غیر قابل اعتماد در توافق نامه های دیپلماتیک قلمداد شود. واقعیت آن است که ترامپ به عامل اصلی هرج و مرج در جهان تبدیل شده است». 






تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: روز نو]
[مشاهده در: www.roozno.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 86]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن