تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 2 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):هر کس اندوه و مشکلى را از مومنى بر طرف نماید خداوند در روز قیامت ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817801783




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

خطر تیز‌شدن لبه‌های گفتمان اصلاحات/چرا «بهزاد» سخن گفت؟


واضح آرشیو وب فارسی:روز نو:


از جدایی و شکاف اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان، تنها تندروها سود می‌برند
خطر تیز‌شدن لبه‌های گفتمان اصلاحات/چرا «بهزاد» سخن گفت؟
سخنان اخیر نبوی برخاسته از آینده‌نگری و درایت سیاسی وی است. برای بسیاری از اصلاح‌طلبان پس از رییس دولت اصلاحات سخنان برخی از بزرگان این جریان مانند بهزاد نبوی فصل‌الخطاب و راهگشا است و مسیر آینده را روشن می‌کند. /هدف نبوی از بیان این سخنان این حقیقت تلخ است که از جدایی اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان آنچه شکل می‌گیرد نطفه تندروی و افراط‌گرایی کسانی است که با روی کار آمدن روحانی همه منافع خود را در خطر می‌بینند.
روز نو : سخنان اخیر نبوی برخاسته از آینده‌نگری و درایت سیاسی وی است. برای بسیاری از اصلاح‌طلبان پس از رییس دولت اصلاحات سخنان برخی از بزرگان این جریان مانند بهزاد نبوی فصل‌الخطاب و راهگشا است و مسیر آینده را روشن می‌کند. /هدف نبوی از بیان این سخنان این حقیقت تلخ است که از جدایی اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان آنچه شکل می‌گیرد نطفه تندروی و افراط‌گرایی کسانی است که با روی کار آمدن روحانی همه منافع خود را در خطر می‌بینند.
در حالی که اظهارات برخی از اصلاح‌طلبان پس از معرفی کابینه دوازدهم توسط روحانی مبتنی بر تغییر مواضع وی در خطر تیز‌شدن لبه‌های گفتمان اصلاحات/چرا «بهزاد» سخن گفت؟قبل و بعد از انتخابات و همچنین فاصله‌گیری از وعده‌های خود در  دوران انتخابات بود، به‌تازگی بهزاد نبوی سیاستمدار کهنه‌کار اصلاح‌طلب با اظهارات خود به بسیاری از ابهامات اصلاح‌طلبان پاسخ داد.(اینجا)


به گزارش روز نو ، نبوی در سخنرانی اخیر خود که به نظر می‌رسد به نمایندگی از بزرگان جریان اصلاحات مطرح شده است، عنوان کرد برخلاف تصور برخی که گفته‌اند اصلاح‌طلبان با حسن روحانی ائتلاف کرده‌اند، هیچ ائتلافی صورت نگرفته و اصلاح‌طلبان تنها برای منافع ملی از حسن روحانی حمایت کرده‌اند. در نتیجه نمی‌توان از روحانی به عنوان یک طرف ائتلاف نام برد و از وی انتظار تعهداتی را داشت که در یک ائتلاف وجود دارد.


بدون شک سخنان اخیر نبوی برخاسته از آینده‌نگری و درایت سیاسی وی است. برای بسیاری از اصلاح‌طلبان پس از رییس دولت اصلاحات سخنان برخی از بزرگان این جریان مانند بهزاد نبوی فصل‌الخطاب و راهگشا است و مسیر آینده را روشن می‌کند. با این وجود به نظر می‌رسد نبوی برای سخنان اخیر خود سه هدف مهم را دنبال می‌کرده است. 


نخست اینکه نبوی درشرایط کنونی احساس می‌کند گفتمان اعتدال‌گرا(اصلاح‌طلبان و اصولگراین معتدل) ضربه‌پذیر شده و اگر شکاف‌ها و فاصله‌ها ادامه پیدا کند چه بسا که گفتمان اعتدال‌گرا به ورطه فروپاشی کشیده شود. این در حالی است که شاید نبوی به عنوان یک اصلاح‌طلب قدیمی در پس‌زمینه ذهن خود رویکرد اصلاح‌طلبی را به ائتلاف ترجیح بدهد اما عقل سیاسی حکم می‌کند که در شرایط کنونی اعتدالگرایی حفظ شود تا جریان اصلاحات به‌جای اینکه مجبور شود دوباره از صفر شروع کند از دل اعتدال خیز بگیرد تا با هزینه کمتری در آینده مواجه شود. در نتیجه نبوی مصلحت کنونی جامعه را به ائتلاف می‌بیند و از اصلاح‌طلبان می‌خواهد که از فاصله بیشتر با اصولگرایان معتدل و به خصوص دولت روحانی پرهیز کنند.


دومین هدف نبوی از بیان این سخنان این حقیقت تلخ است که از جدایی اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان آنچه شکل می‌گیرد نطفه تندروی و افراط‌گرایی کسانی است که با روی کار آمدن روحانی همه منافع خود را در خطر می‌بینند. نبوی به خوبی به این نکته آگاهی دارد که هر چه جریان‌های سیاسی هم‌پیمان از هم فاصله بگیرد گرایش هر کدام به تندروی و تک‌روی بیشتر می‌شود و در نتیجه تعادل سیاسی کشور به هم می‌خورد. در نتیجه دوباره فضای سیاسی ایران فضایی مانند سالهای ۸۴ تا ۹۲ را تجربه می‌کند و احتمال گسست‌ها و تنش‌های اجتماعی و سیاسی افزایش پیدا می‌کند. 


سومین و مهم‌ترین هدف نبوی از بیان این سخنان جلوگیری از تیز شدن لبه گفتمان اصلاحات بوده است. نبوی می‌داند که ائتلاف اصلاح‌طلبان سبب محور قرار گرفتن اعتدال و عقلانیت در جریان اصلاح‌طلب شده و طیف رادیکال‌تر این جریان نیز در ائتلاف به وجود آمده هضم شده و هیچ علاقه‌ای برای ساز ناکوک‌زدن ندارد. در نتیجه اگر این ائتلاف به هر دلیلی از هم بگسلد احتمال محوریت قرار گرفتن طیف رادیکال بسیار بالا خواهد بود. این در حالی است که محور قرار گرفتن طیف رادیکال شاید در کوتاه‌مدت سبب خشنودی بدنه اجتماعی جریان اصلاحات بشود اما در بلند‌مدت یک گام به عقب تلقی خواهد شد و ممکن است تمام سرمایه‌های سیاسی هشت سال ریاست جمهوری حسن روحانی را به باد بدهد. 


افتاب نيوز




تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: روز نو]
[مشاهده در: www.roozno.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن