تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز شب، موجب رضايت پروردگار، دوستى فرشتگان، سنت پيامبران، نور معرفت، ريشه ايم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798444397




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

یادی از مولانا در آستانه روز بزرگداشتش


واضح آرشیو وب فارسی:پایگاه خبری آفتاب: یادی از مولانا در آستانه روز بزرگداشتش
هشتم مهرماه روز بزرگداشت مولانا جلال‌الدین محمد بلخی شاعر و عارف بزرگ ایرانی است.
آفتاب‌‌نیوز : محمدحسین حکمت‌فر عرفان‌پژوه به مناسبت روز بزرگداشت مولوی (هشتم مهرماه) در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: مولانا عارف و شاعر بزرگ ایرانی و صاحب یکی از عظیم‌ترین آثار ادبیات فارسی یعنی «مثنوی معنوی» است. مولانا از شاعران بزرگ قرن هفتم است که آثار گرانبهایی را از خود به یادگار گذاشته که شهرت جهانی دارند. 


او در ادامه گفت: مولانا در ششم ربیع‌الاول سال ۶۰۴ هجری قمری در بلخ زاده شد. پدرش به بهاءالدین ولد معروف است. از او به لقب سلطان‌العلما یاد کرده‌اند. وی از اکابر صوفیه و اعاظم عرفا بود. 


حکمت‌فر افزود: بهاءالدین ولد پدر مولانا در علم عرفان و سلوک سابقه‌ای دیرین داشت. وی به سبب رنجشی که از سلطان محمد خوارزم‌شاه داشت در ۱۳ سالگیِ جلال‌الدین، بلخ را به مقصد قونیه ترک کرد. 


او درباره تعلیم و آموزش جلال‌الدین محمد بیان کرد: از کودکی مباحث عرفان و سلوک را نزد بهاءالدین ولد آموخت. تا سال ۶۲۸ هجری قمری که پدرش فوت شد و سیدبرهان‌الدین محقق ترمذی مرید صدیق و پاکدل بهاءالدین ولد از آن پس جلال‌الدین محمد را به وادی طریقت راهنمایی کرد.


حکمت‌فر همچنین گفت: مولانا به خواست سیدبرهان‌الدین به مدت ۹ سال به ریاضت پرداخت و با وی همنشین بود. سیدبرهان‌الدین جلال‌الدین را به حلب و دمشق که علم آن زمان در آن‌جا بود فرستاد. 


این عرفان‌پژوه اظهار کرد: مولانا پس از تعلیم به قونیه بازگشت و به تدریس و تعلیم مشغول شد تا این که در سال ۶۴۲ قلندری گمنام و ژنده‌پوش به نام شمس‌الدین محمد بن ملک‌دار تبریزی به قونیه آمد و با مولانا دیدار کرد و آفتاب دیدارش قلب و روح مولانا را بگداخت و شیدایش کرد. شمس تبریزی این صوفی بزرگ را بدان جا رساند که خود حال خود را چنین وصف می‌کند: زاهد بودم ترانه‌گویم کردی / سرحلقه بزم و باده‌جویم کردی / سجاده‌نشین باوقاری بودم / بازیچه کودکان کویم کردی. 


حکمت‌فر افزود: نقطه اوج عرفان مولانا این‌جاست. این ملاقات پدیدآورنده انقلابی است در مولانا که باعث می‌شود ترک مسند تدریس و فتوا کند و به مراقبت باطن و تهذیب نفس بپردازد. 


او همچنین با اشاره به سلسله‌های عرفانی توضیح داد: یکی از سلسله‌های تاریخی عرفانی سلسله مولویه است که خود ادامه‌دهنده دو سلسله معروف دیگر است که در تاریخ درخشیده‌اند. سلسله مولویه از شیخ نجم‌الدین کبری گرفته شده زیرا وی پدر مولانا را تربیت کرده است و به بهاءالدین و سپس مولانا می‌رسد که البته نجم‌الدین کبری خود سلسله کبرویه را نیز تشکیل می‌دهد. 


این محقق ادبی گفت: سلسله بعد که اولین پیر آن همان شیخ اسماعیل قصبی است پیر سلسله نجم‌الدین کبری است که در بازار قدیم دزفول مدفون است. 


حکمت‌فر افزود: آخرین سلسله کمیلیه بود که اولین پیر آن کمیل بن زیاد نخعی صاحب سرسلسله کمیلیه است که به مولا علی(ع) می‌رسد. دعای کمیل نیز از وی است. مهم‌ترین منبع این سلسله کتاب جواهر الاسرار و ظواهر الانوار نوشته کمال‌الدین حسین خوارزمی در قرن هشتم است. این کتاب همچنین نخستین کتابی است که تفسیری از مثنوی معنوی را در خود جای داده است.


او همچنین متذکر شد: مهم آن است که رجال‌شناسان سلسه‌های عرفانی را آن‌گونه که هست معرفی کنند زیرا یکی از مهم‌ترین موضوعات در زندگی مشایخ طریقت نحوه انتساب آنان است که متأسفانه امروزه کمتر به آن توجه می‌شود.








۰۹ مهر ۱۳۹۶ - ۰۱:۵۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پایگاه خبری آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن