واضح آرشیو وب فارسی:گیل نگاه:
گیل نگاه/ ناصر وحدتیپژوهشگر و خواننده موسیقی فولکلور گیلاننگاهی به فیلم زمانی دیگرکارگردان ناهید حسنزادهبازیگر اصلی مجید پتکیهنر بهویژه ادبيات موسيقی و سينما در رشد و شكوفايي جهان در صدسال اخير نقشي اساسي ايفا كرده است.سينما گران برجسته جهان آنجا كه حکومتها و صاحبان سرمايه به حقوق زحمت كشان بیاعتنا بودند، به داد آنها رسيدند. اليا كازان در بارانداز و بسياري ديگر از برجستههای عالم سينما در ژانرهای متفاوت دردهاي جامعه را کاویدهاند و انسان بیتوجه و مستكبر مقابل را سر عقل آوردهاند با هجمهای كه موضوع فيلم در كل جامعه پديد میآورد.در فيلم شرافتمند «زمانی ديگر»، كارگردان فيلم (ناهيد حسنزاده) پدري را از ميان میلیونها پدر هم درد اين زمانه جلوي دوربينش میبرد و تو را گرفتار همان درد مشترک میکند كه او بين تعصب و انسانيت بايد يكي را برگزيند.دختر او از يک سرباز حامله و بچهدار میشود هیچ اثري هم از او نيست همان ابتداي فيلم وقتي دختر در كادري بسته مقابل دري سياه منتظر ملاقات پدر پسرش است اله مان پيدا نشدن سرباز را فیلمساز رقم ميزند.پس اين پدر كه براي حقوق از دست شدهاش تازه از حبس درآمده مورد تجاوزي ديگر واقعشده كدام راه را بايد انتخاب كند تعصب و دريدن گلوگاه زندگي يا شتايش هستي و زندگي؟؟!!ما از بكار گيري نافرجام تعصب در فيلم در بسياري از پلانها شاهد هستيم.همان ابتدا كه پدر بعد از بي بردن موضوع بیرحمانه به دخترش حمله میکند و در را برويش قفل ميزند بچهی دخترش را بالاي پرتگاهي میبرد تا پرت كند.دخترش را کشانکشان به مسلخي پرت روي برف و پرتگاه میبرد تا او را بكشد.در همهی اين سه پلان اصلي اگر تعصب موفق میشد فيلم در هيچ فستيوالي موفق نمیشد و فیلمساز به درجهی تحسين از تفكرش نايل نمیآمد.اما در اين كشاكش و در انتهاي فيلم وقتي اصلیترین پلان فيلم كه همانا نشستن دختر بر ترك دوچرخه پدر را میبینم و اين هنگام فيلم به پايان میآید.يك شاهكار در سينماي ما رقم میخوردفيلم برعکس تعدادي از فیلمهایی كه براي فستیوالهای خارج از كشور ساختهشدهاند، فستيوالي نيست. خانم حسنزاده يك ماما هستند كه فقط براي ايفاي يك نقش شرافتمندانه در زندگي يش سينما را برگزيده تا نه به پول برسد.گاهي بعضی منتقدين در مورد يك اثر برجسته هنري سفسطه میکنند و با تحلیلهای من درآوردی نظرشان را موكول میکنند به ديدن چندباره يك اثر و اين در شرايطي است كه در مورد سينما بيشتر اين نگاه در رابطه با موج نوي سينماي فرانسه صدق داشت.اما فيلم «زماني ديگر» ناهيد حسنزاده با انتخاب فصل سرد، لوكيشن ناهموار و سخت محله منزل بيج در پيچ محل زندگي همان ابتدا به بيننده تفهيم ميكند كه تو شاهد يك اتفاق تلخ در فيلم هستی.٢٨ شهريور ١٣٩٦ناصر وحدتي گيل نگاه: انتشار اخبار و يادداشت های دريافتی به معنای تاييد محتوای آن نيست و صرفا جهت انجام رسالت مطبوعاتی و احترام به مخاطبان منتشر میشود.
۲۸ شهریور ۱۳۹۶
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: گیل نگاه]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]