محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1829590427
چرا روز شعر و ادب فارسی به نام «شهریار» ثبت شد؟
واضح آرشیو وب فارسی:پایگاه خبری آفتاب: چرا روز شعر و ادب فارسی به نام «شهریار» ثبت شد؟
شاعر و استاد دانشگاه تبریز که خود نیز افتخار شاگردی و همنشینی با استاد شهریار را داشته است، گفت: در مورد آثار استاد شهریار فعالیتی روشمند انجام نشده است، هرسال در چنین روزی بازار سخن گفتن از مقام والای شهریار داغ میشود اما تا روز به پایان نرسیده تمام این سخنان و قولها و وعدهها به خاموشی میگراید. چنانچه بسیاری از مردم همواره این سوال را میپرسند که چرا دربین شاعرانی همچون فردوسی، حافظ، سعدی و...، این روز به نام سیدمحمدحسین بهجت تبریزی تعلق یافته است؟ لذا بر ماست که این شخصیت چندوجهی ماندگار شهریار را به همگان بشناسانیم چراکه شهریار باید برای شاعران بعدازخودش الگو باشد.
آفتابنیوز : «ابراهیم اقبالی» در گفتوگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: شهریار امتیازات درخشانی نسبت به دیگر شاعران دارد که میتوان دوزبانه بودن وی را از اصلیترین این امتیازات برشمرد، این امر مهم، عامل وحدت ملی است. شاعری آذری زبان که منظومه «حیدربابایه سلام» را به آن فصاحت و فخامت آفریده، از اقیانوس ادب فارسی نیز غافل نبوده و جریانساز میشود.
اقبالی ادامه داد: دیوان شهریار تابحال تصحیح نشده و به صورت مغلوط چاپ میشود. اثر شاعر آئینه تفکرات اوست، اما ما نتوانستهایم به شکل صحیح اندیشه شهریار را به مخاطبانش عرضه کنیم. هنوز سی سال از فوت استاد شهریار نگذشته است که به اینقدر در دیوانش غلط وجود دارد. نیاز است که مجمعی از بزرگان ادبیات فارسی گردهم جمع آیند و به این کار همت گمارند، چراکه اگر چنین خرد جمعی نباشد، هستند افرادی که از چاپ دیوان این استاد بزرگ منافع مادی دارند و ناشیانه دست به تصحیح و حتی تحریف آن میبرند. چنین اشخاصی خودسرانه دست به تصحیح اشعار شهریار می برند درحالیکه ما اجازه چنین کاری را نداریم و باید اثری ممدح براساس آنچه مدنظر شاعر بوده برجای بگذاریم نه آنچه که بر ذهن و اندیشه خودمان می گذرد.
شهریار شاعری جامع الشرایط است
وی در خصوص شخصیت این شاعر بزرگ چنین گفت: استاد شهریار محبوبیتش را مدیون جامعالشرایط بودنش است، چنان که گفته میشود فلان مجتهد در میان دیگر علما جامعالشرایط است، شهریار نیز در بین شعرا از این ویژگی خاص برخوردار است.
وی افزود: در بحث قدرت شعری، شاعران دیگری نیز هستند که در سطح شهریار شعر سروده باشند، اما آنها در طول زندگی سوابق سیاسی از قبیل توده ای بودن، وطن فروشی یا تأثیرپذیری از فرهنگ غرب داشتهاند که خوشایند نیست. یا از نظر دینداری در درجه پائینی قرار دارند، به نحوی که بدون اغراق میتوان گفت هیچ شاعری در دینمداری به پای شهریار نمیرسد.
اقبالی ادامه داد: سیر تحول زندگی شهریار نیز او را به اعجوبهای بیهمتا تبدیل کرده است که با غوص در امواج پرخیز و نشیب این شاعر بزرگ سیر مراحل سلوک عارفان برای انسان تجلی مییابد، چون شهریار در عنفوان جوانی عاشق دختری به نام ثریا شده و دل در گروی این عشق مجازی مینهد، اما با ناکامی در این عشق زمینی و پاکدامنی این شاعر جوان شوریده حال، عشق حقیقی در جان و دل شهریار جوانه زده و حال و روزش را چنان دگرگون می کند که رویای صادقه برایش محقق میشود؛ چنانچه خود اذعان میکند که «من پنج بت در درون خویش داشتم که با شکستن و به خاک سپردن آنها خدای متعال در قلبم جلوه کرد».
شهریار دایرهالمعارف فرهنگ تشیع است
وی همچنین گفت: دیوان شهریار دایره المعارف فرهنگ تشیع است و خدمتی که شهریار به عالم تشیع کرده است، بعد از دوران صفویه به واقع در تاریخ بی نظیر است.
اقبالی با تأکید براینکه ذوق سرشار و شاعرانگی مادرزادی در روح شهریار موج میزند، اضافه کرد: خود استاد نیز در یک شعر آذری تاکید میکند که شاعر باید مادرزادی شاعر زاده شود! "شاعر اولا بیلمزسن، آنان دوغماسا شاعر، مس سن، آبالام، هر ساری کوینک قیزیل اولماز".
شهریار و شعرهایش جنبه ملی و همگانی دارد
این استاد دانشگاه اظهار کرد: شهریار شاعر باسوادیست که علم و هنرش را درهم آمیخته و گنجینه گرانبهایی آفریده که مخاطب عامه داشته باشد، به این معنا که شعر شهریار هم در میان عاشقان، عارفان، عزاداران حسینی، سالخوردگان، جوانان و... طرفدار داشته و دارد و طیف گسترده ای از مردم ایران مست از باده اشعار این شاعر بزرگ هستند. بدین جهت است که شهریار و شعرهایش جنبه ملی و همگانی دارد و بدیهی است هر انسان آزاده ای با خواندن اشعار او به این حقیقت ناب اذعان نماید که این بزرگمرد تاریخ از هر شاعر دیگری صلاحیت و ارجحیت بیشتری برای نامگذاری روز ملی شعر و ادب فارسی به خود داشته باشد.
وی افزود: شهریار نه تنها در زندگی خویش درگیر حواشی نبوده، بلکه حتی از پرداختن به اموری همچون باده خواری و... که معمول دوران فسادانگیز شاهنشاهی بوده نیز تبری جسته است. ازسویی این شاعر ولایتمدار در آن فضای فساد و تباهی نیز فعال بوده و درکنار اینکه دامن خود را از آلوده شدن به ناپاکیها و پلشتی ها مصون داشته، محافظ و پاسدار دین اسلام بوده است. به گونهای که شعر معروف "علی ای همای رحمت..." را نیز در همین دوران سروده و به واسطه همین نظم زیبا، در آشکار و نهان مورد رحمت الهی قرار گرفته است.
شهریار وقوع انقلاب اسلامی را پیشگویی کرده است
اقبالی با بیان اینکه دوران زندگی شهریار بسیار پرآشوب و عجیب بود، خاطرنشان کرد: شهریار در طول عمر خویش شاهد وقایع و آثار دو جنگ جهانی بود، به روی کار آمدن رضاخان، سرنگونی دولت مصدق و دیگر وقایع حزنانگیزی که بسیاری از شاعران این دوره را تحتتأثیر قرار داده بود و به نوعی به یاس و افسردگی مبتلا شده بودند که در آثار آنان این تیره فکریها کاملاً مشهود است.
وی ادامه داد: ناامیدی و پژمرده شدن گل امید نسبت به وضعیت کشور و جامعه در اشعار شاعران این دوره موج میزند، چنانچه اخوان ثالث در قصیدهی «تسلی وسلام» با اشاره به اوضاع خفقان جامعه میگوید: «دیدی دلا که یار نیامد، گرد آمد و سوار نیامد»، از اینرو در این دوره شاعران از بهبود وضعیت نابسامان جامعه به ناامیدی و حتی نهیلیسم و پوچگرایی رسیده بودند، چون ضربات روحی و جانی بسیاری بر روح و روان شاعران وارد شده بود.
این شاگرد استاد شهریار تصریح کرد: اما در این میان جنبه الهی و دینی شخصیت شهریار که همواره در آیات قرآنی به امیدداشتن بر آسانی بعد از هرسختی فرمان می دهد، اجازه نداد تا او نیز امیدش را از دست بدهد. شهریار در این دوران همیشه با اشعار طوفانی نهیب می زند که قیامتی برپا خواهد شد و گردبادی شروع به وزیدن خواهد کرد که بساط ظلم و جور را برمی چیند. عده ای نیز براین باورند که شهریار در آن روزگار تلخ و تاریک، وقوع انقلاب اسلامی را پیشگویی کرده است، چراکه همواره از شنیدن صوری خبر میداد که به گوش او می رسد.
شهریار یک تنه پاسدار و پاسبان قوالب شعر فارسی بوده است
اقبالی همچنین گفت: از نظر تکنیک شعری نیز دراین دوران شعر با دگرگونیها و شاید آفت هایی همراه بوده، چون در این دوران بود که نیما یوشیج ظهور کرد و شعر نو را ساخت. لذا شعر اصیل و سنتی در این زمان از آن فخامت و صلابت خود افتاد و گاهاً کلمات هجو و مبتذل نیز وارد ساحت شعر شد. باید گفت که نیما در بسیاری از موارد وزن و ردیفای شعری را بیشتر رعایت کرده است اما شاگردان او و افراطیون بعد ازاو این اصول را نیز رعایت نکرده و شعر را بیشتر درقالب نثر هدایت کردند.
وی با اشاره به اینکه استاد شفیعی کدکنی نیز دراینخصوص تعبیر جالبی دارد که میفرماید «اگر قرار است تمام این سخنان عامیانه را شعر بدانیم، پس چه چیزی شعر نیست؟!»، ادامه داد: شهریار در این وانفسای نیستی و پوچی، از لحاظ مفهوم، معارف اسلامی را وارد شعر فارسی کرده و با این مرهم شفابخش در برابر ناامیدیها ایستاده است، از لحاظ تکنیک نیز او در این عصر پاسدار و پاسبان ادبیات فارسی بوده که قوالب شعر فارسی را یک تنه حفظ کرده تا نفس بکشد و زنده بماند و در هجوم شعر نو از بین نرود. چراکه تنها آثار شهریار است که در این روزگار برجای مانده و نگذاشته که شعر فارسی رو به اضمحلال و سستی بگراید.
اقبالی خاطرنشان کرد: شهریار در این زمان همان کاری را کرد که فردوسی هزار سال قبل برای زنده نگه داشتن شعر فارسی کرده بود. ما از روزهایی سخن میگوییم که شاعران ادعای روشنفکری می کنند اما راه به جایی نمی برند و از روی ناامیدی اشعاری میسرایند که روح یاس و ناامیدی را به جامعه نیز تسری میبخشند و هستند شاعرانی که خودکشی نیز میکنند، اما شهریار با همت بلند خویش که شخصیتی تاثیرگذار و نه تأثیرپذیر داشت، دربرابر اینهمه ناملایمات ایستاده و در مقابل نفوذ فرهنگ غرب، یکه و تنها به مبارزه پرداخته است.
وی گفت: شهریار در این دوران خفقان و ناامیدی به قرآن استعانت میکند و راه نجات را در تمسک به آموزههای الهی قرآن، رسول اکرم(ص) و سیره ائمه اطهار(ع)میداند، این متفکر بزرگ قرن معاصر در لابلای تمام این زشتیها و پلیدیها با خط زیبای خویش قرآن را خطاطی میکند و به هرنحوی مردم را به تمسک جستن از قرآن فرامیخواند.
این استاد دانشگاه افزود: او در عین اینکه روش اساتید سلف خود را با جان و دل حفظ کرده، با تحولات ارزشمند عصر خویش نیز پا به پا رفته است و افتخاری که به این شاعر منصوب است سنتگرایی اوست.
شهریار بازگشتی مقدس به دین اسلام داشته است
اقبالی افزود: در دوران ظهور شهریار، کمونیستها از لحاظ فکری احاطه بسیاری بر افکار مردم ایران داشتند، حزب توده که نماینده کمونیستها بودند شاید از حیث اجرایی چندان تاثیری نداشتند اما با القائات اندیشههای مسموم خود و ایجاد شبکه اطلاعاتی و مطالعاتی و چاپ کتابهای متعدد سیاسی و ادبی برجامعه آن روزگار تسلط یافته بودند. در این آشفته بازار و هجوم تیرهای سهمآگین، شهریار بازگشتی مقدس به دین اسلام داشته و به همه مردم ایران نهیب میزند که از کمونیست غربی به دین مقدس خودمان و اسلام ناب روی آوریم.
وی با اشاره به اینکه شهریار و نیما رابطه دوستانه بسیار خوبی با یکدیگر داشتند، ادامه داد: اما شهریار با درک شرایط آن دوران و لزوم حفظ اساس و بنیانهای فخیم شعر فارسی از گرایش شاعران به شعر نو که تمام موازین اصولی شعر را برهم ریخته و هنجارها را زیرپا میگذارد، جلوگیری میکند و در عین حال ندای بازگشت سرمی دهد که باید به ادبیات کهن و حکمت آمیز خویش بازگردیم و نه با شکستن دست و پای ارکان شعر فارسی، بلکه با تلفیق قرآن و حکمت نهفته در شعر والای فارسی طرحی نو دراندازیم.
شهریار سنت و مدرنیته را دوش به دوش هم پیش میبرد
اقبالی تصریح کرد: از نظر شهریار نوآوری این نیست که هرآنچه از گذشتگان بر ما رسیده از دست بدهیم، او با استعانت بر کلام الهی که در قرآن روش خود را سنت معرفی می فرماید، بر حفظ سنتهای اصیل شعر و ادب فارسی تاکید کرده و شکستن و ازبین بردن سنتها را ناهنجاری قلمداد میکند. از نظر او سخن نو این نیست که آدمی تمام فرهنگ و سنت خویش را به باد فراموشی سپرده و دل در گروی فرهنگ غرب و ادبیات مصادره شده آنان بسپارد. شهریار سنتها را حفظ کرده و در عین حال مضامین نو و تازه نیز خلق میکند و سنت و مدرنیته را دوش به دوش هم پیش میبرد.
وی افزود: در این دوران تیره و تاریک است که دیگر شاعران مرعوب آن وحشت ظلمانی میشوند اما شهریار همچون ستارهای می درخشد و این مفاهیم والا را درک میکند و اجازه نمیدهد تار و پود فرهنگ و ادب و شعر کهن فارسی ازهم گسسته شود.
وی گفت: شهریار خود در «دو مرغ بهشتی» و «هذیان دل» از نیما تأثیر گرفته است اما با نگاهی به شعر «ای وای مادرم» او متوجه میشویم که با اینکه قالب شعری نو است، اما فرهنگ ایرانی از قبیل محبت پدر و مادر، پایبندی به خانواده در تمام واژهها و کلمات جاری و ساری گشته است.
شهریار پرورشیافته مکتب قرآن و حافظ است
اقبالی اظهار کرد: شهریار در حوزه غزل نیز با ادبیات کلاسیک آشنایی کامل دارد، از سویی فصاحت و بلاغت کلامش را نیز از قرآن وام گرفته است، خود نیز در جایی اذعان میکند که وقتی فواصل موزون و دلنشین قرآن را میخواندم و میدیدم، طبع روحم به وجد میآمد و غلیان سرودن شعر با استعانت به کلام الهی در وجودم غوغا میکرد.
این استاد دانشگاه تبریز می افزود: شهریار همچنین به حافظ ارادت خاصی دارد و میفرماید که «آن شاعر بزرگ غزل را در کمال فصاحت و زیبایی به بنبست رسانده و کسی را یارای آن نیست که بتواند آن را درهم شکسته و از او پیشتر رود»، لذا معلمان استاد شهریار قرآن و حافظ بودند و درچنین مکتبی پرورش یافته بود، ذوق خدادادی شهریار نیز حلاوت و شیرینی و دلنشینی کلامش را دوچندان کرده است.
شهریار همنشین واژگان فارسی بوده است
وی همچنین گفت: شهریار هنر و شاخص بزرگ دیگری نیز دارد، او در عین اینکه در غزلهایش از تشبیهات و استعارات و کنایهها و اصول ادبی فارسی در شعرش بهره میگیرد، برای همه فهم بودن شعرش، کلام را به زبان محاوره نزدیک میکند اما این زبان هیچگاه برخلاف دیگر شاعران معاصر، به هجو و سخنان کوچه بازاری آلوده نمیشود.
اقبالی ادامه داد: شهریار با شهامت کامل واژگان و ضرب المثلهایی همچون «پدر عشق بسوز» را وارد غزل فارسی کرده است که نهتنها از زیبای و فصاحت آن نکاسته، بلکه مخاطبپذیری و دلنشینی آن را مضافتر کرده است. چنانچه در شعر "من خود آن سیزدهم"، وقتی شهریار، ثریا، عشق ناکام دوران جوانیاش را به همراه شوهر و فرزندش در روز سیزده به در میبیند، این شعر را میسراید: "یار و همسر نگرفتم که گرو بود سرم، تو شدی مادر و من با همه پیری پسرم، پدرت گوهر خود تا به زر و سیم فروخت، پدر عشق بسوزد که درآمد پدرم"؛ و اینها همه نشان از قدرت این نابغه بزرگ است که با اینکه خود آذری زبان بود، گویی همنشین این واژهها بوده و گاهأ با پس و پیش کردن آنها، هرگاه که درشعرش نیاز به افزودن چنین تعابیری بوده، دست به گلچین کردن زده و بر زیبایی اشعارش افزوده است.
شهریار حلقه اتصال سبکهای شعر فارسی از قرنهای گذشته به شعر فارسی امروز است
وی با بیان اینکه شهریار نقطه عطفی در عصر معاصر محسوب میشود، چراکه حلقه اتصال سبکهای شعر فارسی از قرنهای گذشته به شعر فارسی امروز است، اظهار کرد: شعر پنج رکن اساسی دارد که یکی از آنها عاطفه است و در شعر استاد شهریار انفجار عاطفه رخ میدهد، چراکه شخصیت خود استاد بسیار عاطفی بود، برای مثال هروقت به یاد دوستی میافتاد که شاید سی سال قبل به رحمت خدا رفته بود، بیاختیار از صمیم قلب اشک از چشمانش جاری میشد. لذا این عاطفه و احساس لطیف بر شعر او نیز تاثیر فراوانی داشت.
شعر شهریار سرشار از عاطفه است
اقبالی در هیمن راستا ادامه داد: عاطفه در شعر به این معناست که آنچه احساس درونی شاعر بر او القا شده، دقیقا به مخاطب عرضه کند و او را نیز به چنین حالتی وادارد و شهریار استاد تمام این کار است. کمتر شاعری وجود دارد که همچون شهریار مسلط به دایره واژگان فارسی باشد و این واژگان به مثابه ابزاری در دست او بود و چنان با احساس و لطافت و نکتهسنجی واژگان و کلمات را گلچین و درکنار یکدیگر میچیند که گویی مخاطب دست در دست او به دنیای او قدم گذاشته و در همان صحنه ای که شهریار از آن سخن میراند، سیر میکند؛ برای مثال در اثر " ای وای مادرم" که در سوگ مادر بزرگوارش این شعر را سروده است، زمانی که میفرماید: "باز آمدم به خانه چه حالی نگفتنی، دیدم نشسته مثل همیشه کنار حوض، پیراهن پلید مرا باز شسته بود، انگار خنده کرد ولی دلشکسته بود، بردی مرا به خاک سپردی و آمدی، تنها نمیگذارمت ای بینوا پسر، میخواستم به خنده درآیم ز اشتباه، اما خیال بود، ای وای مادرم..." مخاطب در این حال زمین و زمان را رها کرده و با شهریار انگار که در سوگ مادر خویش میگرید و با تمام وجود همزادپنداری میکند.
شهریار به موسیقی اصیل ایرانی شناخت عمیقی داشت وی گفت: شهریار همچنین به موسیقی اصیل ایرانی شناخت عمیق و درک بالایی داشت و همین هنر به شعر او طنین موسیقایی دلنشین و خاصی بخشیده بود. هوشنگ ابتهاج از نزدیکترین دوستان استاد شهریار بود که در خاطره ای نقل میکند: "در محفلی در محضر استاد شهریار بودیم که استاد شجریان نیز در آن جمع حضور داشتند، من ایشان را به استاد شهریار معرفی کردم و گفتم که خواننده بسیار خوش لحنی هستند و استاد شهریار رو به ایشان فرمود: شما افشاری بلد هستید؟" یعنی تا این حد به ارکان موسیقی تسلط داشت. در جایی دیگر باز ابتهاج میگوید که "شهریار ردیفهای موسیقی را بهتر و آشناتر از تمامی شاعران و خوانندگان میخواند".
اقبالی یادآور شد: برای مثال استاد شهریار در بیت «دیشب به یاد زلف تو در پردههای ساز، جانسوز بود شرح سیه روزگاریم»، هم از موسیقی ظاهری هم موسیقی معنوی و هم از اصطلاحات موسیقی بهره برده که تمامی این ها موسیقی درونی زیبایی در شعر بوجود آورده است و این تنها با تسلط به هنر موسیقی است که میتواند چنین پرمعنا، دلنشین و آهنگین بر دل مخاطب بنشیند.
۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۲
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: پایگاه خبری آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]
صفحات پیشنهادی
آغاز ثبت نام کتبدرسی کلاس اولیها از امروز
آغاز ثبت نام کتبدرسی کلاس اولیها از امروز ثبت نام اینترنتی کتب درسی کلاس اولیها از امروز 15 تیرماه شروع میشود ثبت نام اینترنتی کتب درسی کلاس اولیها که از امروز 15 تیر شروع میشود تا 17 شهریور ماه ادامه خواهد داشت همچنین ثبت سفارش انفرادی و گروهی کتب پایه دهم و یازدهمچرا نرخ ثبتنام پسران در آزمون سراسری نسبت به دختران پایین است؟
چرا نرخ ثبتنام پسران در آزمون سراسری نسبت به دختران پایین است تاریخ انتشار چهارشنبه ۸ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۴ ۳۵ دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی دانشگاه ارومیه در یادداشتی به بررسی و تحلیل علت بیشتر بودن دخترها نسبت به پسرها در کنکور پرداخت به گزارش فارس سیدمحمد سیدعلوی دانشجویسخنی با استاندار و مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان؛چرا روزنامه نگاران، روز ندارند
گیل نگاه مزدک پنجهای۱۱۷ مرداد مصادف با روز خبرنگار است و به این مناسب هرسال برخی از نهادهای ذیربط اقدام به تجلیل و برپایی جشنهایی بدین منظور میکنند و هرساله عدهای سوداگر مطبوعاتی را کنار خبرنگاران و روزنامهنگاران واقعی مینشانند و از مقام شامخ آنها که البته کم هم نیستنداز امروز دانشجویان دکتری پیام نور برای ثبت نام اقدام کنند
از امروز دانشجویان دکتری پیام نور برای ثبت نام اقدام کنند روز نو زمان ثبت نام پذیرفته شدگان دکتری دانشگاه پیام نور اعلام شد برخی کاربران در مورد جزئیات نحوه و زمان ثبتنام پذیرفتهشدگان دکتری دانشگاه پیام نور سوال داشتند در این باره دانشگاه پیام نور در اطلاعیهای اروزنامه کیهان: چرا مثل کرهشمالی نباشیم؟
روزنامه کیهان چرا مثل کرهشمالی نباشیم روزنامه اصولگرای کیهان نوشت کرهشمالی به درخواست آمریکا برای مذاکره نیز پاسخ مثبت نداد و برنامههای هستهای و موشکی خود را غیرقابل مذاکره اعلام کرد با جرأت میتوان گفت که کرهشمالی در این زمینه از مذاکرات بینتیجه و فاجعهآمیز ایران با آمتذکر دوباره به وزیر کار برای ثبت انجمن روزنامه نگاران تهران/ این بار 15 نماینده
تذکر دوباره به وزیر کار برای ثبت انجمن روزنامه نگاران تهران این بار 15 نماینده عصر ایران- با فاصله کوتاهی پس از تذکر قبلی به علی ربیعی وزیر کار رفاه و تعاون بار دیگر 15 نماینده مجلس شورای اسلامی درباره آنچه تعلل در ثبت انجمن صنفی روزنامه نگاران استان تهران ذکر شده به او تذکرآغاز ثبتنام وام دانشجویی از امروز
آغاز ثبتنام وام دانشجویی از امروز مشاور وزیر علوم و رئیس صندوق رفاه دانشجویان گفت سامانه ثبت درخواست وام پورتال دانشجویی صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم از امروز پانزدهم شهریورماه باز شده و دانشجویان متقاضی وام میتوانند با مراجعه به این سامانه درخواست خود را ثبت کنند به گزارثبتنام وام ضروری دانشجویان دکتری از امروز
ثبتنام وام ضروری دانشجویان دکتری از امروزتاریخ انتشار يکشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۲۱ ۲۰ مشاور وزیر علوم و رئیس صندوق رفاه دانشجویان گفت صندوق رفاه دانشجویان از اول مرداد وام ضروری سه میلیون تومانی به دانشجویان مشغول دکترا پرداخت میکند به گزارش ایرنا ذوالفقار یزدان مهر روزروزنامه اعتماد: چرا چمران مجبور شد زیر حرفش بزند؟/اصولگرایان مسئولیت اظهاراتشان را نمی پذیرند
روزنامه اعتماد چرا چمران مجبور شد زیر حرفش بزند اصولگرایان مسئولیت اظهاراتشان را نمی پذیرند آفتابنیوز گفتوگوی هفته گذشته اعتماد با آقای مهدی چمران از گفتوگوهای جذاب و خواندنی بود وي كه يكي از فعالان مهم مياناصولگراست كه زمان زيادي را رييس شوراي شهر تهران بود و ازانتقاد روزنامه اطلاعات از برخی دوستان وحامیان رئیس جمهور/ چرا مطالبات نامعقول را مطرح می کنید؟
انتقاد روزنامه اطلاعات از برخی دوستان وحامیان رئیس جمهور چرا مطالبات نامعقول را مطرح می کنید روزنامه اطلاعات در یادداشتی نوشت از شگفتی های ایام و هفته های اخیر طرح تقاضاهای نامعقول یا بهتر بگوییم افزایش نامعقول سطح مطالبات از جانب دوستان و برخی گروه های حامی رئیس جمهوری و دولت-
گوناگون
پربازدیدترینها