واضح آرشیو وب فارسی:فارس: رئیس فرهنگستان علوم ایران:خرد سیاسی باید به خرد معمولی در زندگی ما نزدیک باشد
رئیس فرهنگستان علوم ایران گفت: خرد سیاسی خردی است که باید به خرد معمولی در زندگی ما نزدیک باشد و ضرورتاً خرد اهل فلسفه نیست.
به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، رضا داوریاردکانی پیش از ظهر امروز در نشست «خرد سیاسی در عصر مشروطیت» ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع اساتید، طلاب و دانشجویان اظهار کرد: هر کسی سودا، گرفتاری و مقصدی در زندگی دارد که برای آن میکوشد؛ گاهی هم انسان آن چنان گرفتار است که مقصد خاصی ندارد. من کتاب نمیخوانم که بهرهای از آن ببرم و چیزی بیاموزم چون فکر میکنم باید بخوانم و به آن نیاز دارم. وی با اشاره به اینکه حدود 300 سال است که به طرح مسأله نمیپردازیم بلکه اثبات میکنیم، افزود: من وقتی مینویسم فارغ از مخالفت و موافقت هستم. اگر کسانی مطلبی را گاهی سیاسی میبینند، نظرشان را رد نمیکنم ولی در حین نوشتن قصد سیاسی نداشتم و نه تائید میکنم و نه تفسیر. رئیس فرهنگستان علوم ایران بیان داشت: مگر در این زمان میتوانیم سیاسی نباشیم، سیاست از ما دست برنمیدارد و من هم فارغ از سیاست نیستم ولی آنچه مینویسم برای سیاست نیست. داوریاردکانی با اشاره به اینکه خرد سیاسی کمتر به کار برده میشود، اظهار کرد: خرد سیاسی خردی است که باید به خرد معمولی در زندگی ما نزدیک باشد و ضرورتاً خرد اهل فلسفه نیست. وی ادامه داد: عقل در حدیث، جهل و علم میتواند عقل عملی و نظری باشد. به عقیده من، عقل، عقل تاریخی است، در هر تاریخی صورتی از عقل وجود دارد و عقل زبان زمان ماست. رئیس فرهنگستان علوم ایران تصریح کرد: عقل به زبان تاریخ میآید و تاریخ سخن زمان است، زمان جلوه زبان است و زمان جلوه وجود و وجود ظهور خداست، خدایی که عقل را به ما داده است. داوریاردکانی با اشاره به اینکه آدم بیبهره از خرد در هیچ برههای از زمان نیست، افزود: ولی وقتی خرد ضعیف است بی سرو سامانی هم به وجود میآید که اگر به تاریخ رجوع کنیم، نشانههایش در تاریخ پیداست. وی با بیان اینکه با تفکر طرحی درانداخته میشود و آدمی روح و درک و فهم پیدا میکند، گفت: وقتی عقل در یک زمان نیست مردم از هم دور هستند چون چیزی برای پیوند ندارند. رئیس فرهنگستان علوم ایران با بیان اینکه دوران ظهور نهضتها دوران نفی خرد است، بیان داشت: بنابراین دوران سامانی و آلبویه دوران فکر بود که مظاهر فکرشان دیده میشود. داوریاردکانی تأکید کرد: تفکر از بین رفتنی نیست و قدرت سیاسی و نظامی نمیتواند تفکر را از بین ببرد. وی در ادامه به ارائه بحث مشروطیت پرداخت و اظهار کرد: مشروطیت حادثه عجیبی است، حادثهای که اندکی در آن فکر کردیم و این تفکر متوقف شد. رئیس فرهنگستان علوم ایران با اشاره به اینکه بهترین آثار درباره مشروطیت در زمان مشروطیت نوشته شد، افزود: بعد از مشروطه این مشکل به وجود آمد که اگر نخواهیم بگوییم فکر کنار گذاشته نشد، ولی تقریباً مسکوت ماند و به عمل پرداختند، مشروطه از آن نظر حادثه بود که مسأله آزادی و قانون مطرح شد. داوریاردکانی با تأکید بر اینکه عدالت و آزادی را نمیشود از هم جدا کرد، ادامه داد: این آزادی که ما الان عنوان میکنیم، در قرن 18 مطرح شده است. این آزادی در بین مردم آمد و به صورت عدالتخواهی بروز کرد. وی بیان داشت: اکثر علمای دین از مشروطیت پشتیبانی کردند، حوزه نجف و شیخ فضلالله از مشروطیت حمایت کردند ولی بعد به تفاریق همه از مشروطیت جدا شدند. رئیس فرهنگستان علوم با بیان اینکه مخالف با استبداد با آمدن حکومت دینی شکل میگیرد، تصریح کرد: طرح استبداد مترقی و استبداد منورالفکری در کنار مشروطیت به وجود آمد. داوریاردکانی در ادامه اظهار داشت: بعد از مشروطه، ارتباط ایران با اروپا طور دیگری شده بود و ارتباط سرعت گرفت. وی تصریح کرد: در 12 ماهی که رضاخان سردار سپه بود به نخست وزیری نرسیده بود، همه استبداد منورالفکری را مطرح کردند ولی کسانی که برای رضاخان تلاش میکردند مزدشان را از رضاشاه نگرفتند و رضاخان به این گشایندگان راه سلطنتش محلی نگذاشت و اعتنایی نکرد. رئیس فرهنگستان علوم ایران گفت: بعد از سپری شدن این دوران، زمان مصادف با استقلال کشورها و ظهور نهضتهای ناسیونال و ناسیونالیست بود و در ادامه ایران آستانه مرداد سال 1332 قرار گرفت. داوریاردکانی با بیان اینکه در 28 مرداد سال 1332 کودک زیبایی که علیل به دنیا آمده بود مرد، تصریح کرد: به عقیده بنده مصدق آغاز یک پایان بود مصدق یک شخص یا یک سیاستمدار نبود. وی ادامه داد: در28 مرداد، نهضت ضد استعماری که میخواست به اروپا تشبه پیدا کند پایان یافت در حالی که در تمام اروپا و آسیا نهضتهای آزادیخواه یکی پس از دیگری پایان مییافت، 28 مرداد پایان نهضتهای آزادیخواه و آزادیطلب بود. رئیس فرهنگستان علوم ایران اذعان کرد: از 28 مرداد به بعد، وضع دیگری در جهان پیدا شد، مبارزات ضد استعماری تعطیل نشد ولی کمتر به نام استقلال ملی خوانده شد. داوریاردکانی با اشاره به اینکه در همه جای این جریانها، نشان عقل دیده میشود، افزود: علمای آن دوره یک درک مشترک داشتند هر چند در برهههای زمانی مختلف نظر متفاوتی داشتند بنابراین نمیتوان گفت که اختلاف اساسی بین شیخ فضلالله و دیگران وجود داشته است. وی از مشروطه به عنوان آغاز یک نهضت یاد کرد و گفت: ظهور عقل مشروطه را هم در نظر، هم در عمل و هم در تاریخ میتوان دید. رئیس فرهنگستان علوم ایران تصریح کرد: به گفته برخی مشروطه از دیگ پلوی سفارت انگلستان بیرون آمده و خاستگاه مشروطه به طور کلی انگلیس است. داوریاردکانی خاطر نشان کرد: اما به عقیده بنده تا مردم چیزی را نخواهند، قبول نکنند، چیزی این خرد را اعطا نکند و به حرکت در نیاورد؛ انگلیس و آمریکا نمیتوانند کاری بکنند. وی ادامه داد: در دوران مشروطه خردی ظهور کرده بود که مورخان میتوانند برای ما روشن کنند که این عقل به چه اندازه بود و آثار و نتایجش چه بود و به کجا رسید. رئیس فرهنگستان علوم ایران در پایان در پاسخ به این سؤال که نسبت خرد سیاسی با پراگماتیسم چیست، گفت: خرد سیاسی پراگماتیک است. سیاستمدار برای سامان دادن به مردم کار درست میکند و ابداع میکند و طراح عمل است. انتهای پیام/63088/صا40/
1395/05/28 :: 12:35
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]