واضح آرشیو وب فارسی:گیل نگاه:
گیل نگاه/گروه اجتماعی: نازنین مجلسی را در حاشیه رویداد سهروزه کارآفرینی مد و لباس در منطقه آزاد انزلی ملاقات کردیم. او فارغالتحصیل رشته طراحی پارچه و لباس از دانشگاه الزهرا است. در سال ۱۳۸۳ فعالیت خود را بهعنوان طراح لباس با بخش صنعتی آغاز کرد و در سال ۱۳۸۹ استودیوی طراحی لباس نازنین مجلسی را باهدف آشنایی و دسترسی علاقهمندان به لباس و مد راهاندازی کرده است.نازنین مجلسی تاکنون موفق به کسب رتبه اول در جشنواره بینالمللی مد و لباس فجر سال ۱۳۹۱در بخش پوشاک بانوان و رتبه سوم در دومین جشنواره بینالمللی فجر در بخش پوشاک فرم مردانه و همچنین رتبه اول در بخش طراحی پوشاک بانوان در جشنواره مد و لباس آبان شده است.او پرورش حس زیباشناختی مردم را از وظایف یک طراح میداند. گفت وگوی گیل نگاه با این طراح لباس و مد را در ادامه بخوانیدهمچنان خبری از برندسازی نیستروندی در سالهای اخیر با موضوع بومی کردن بسیاری از امور شکلگرفته است. آیا در مورد لباس هم صدق میکند و اساساً بومی کردن در این زمینه شدنی است؟برای کشور ما که در بخشهای مختلف تواناییها و پتانسیل خوبی دارد، بسیار مفید است. ازلحاظ فرهنگی کارها و محصولات سنتی، تنوع زیادی در شهرهای مختلف ایران داریم. در نساجی، پارچههای متنوع در شهرهای مختلف ایران بافته میشود. با تمرکز و سرمایهگذاری در این بخشها میتوان در تولیدات از آنها بهرهمند شد. مدها و اصولاً طراحیهای لباس در ایران چقدر نشأت گرفته از روند عمومی جهان است؟روند بسیار مؤثری در جهان جریان دارد. بهطور مثال زمانی که مد سال ۲۰۱۷-۱۸رونمایی و به بازار معرفی میشود بهقدری فراگیر است و توسط کمپانیهای بزرگ که کارخانهها نساجی، طراحی و رنگرزی در اختیاردارند حمایت میشود که توانایی مقابله با آن بهراحتی وجود ندارد. این مسئله تا بدان جا فراگیر و مؤثر است که حتی شرکتها و تولیدیهای کوچکتر خارجی از آن پیروی میکنند.اما خوشبختانه در داخل کشور در یکروند خودجوش مکانهایی به نام مزون به وجود آمد که آنها بهنوعی با این روند مقابله کردند و توانستند هرچند اندک روند خود را پیش ببرند. این روند تا آنجا ادامه یافت که حتی مردم بهتدریج دیگر طرحهای وارداتی از کشورهای ترکیه و چین را نپذیرفتند. درواقع ذائقه مردم اندکاندک تغییر کرد. پسازاین پروسه تولیدکنندهها با دیدن این جنبش خودجوش احساس خطر کردند و با دعوت از طراحان داخلی تصمیم به استفاده از طرحهای آنها در کارهایشان گرفتند. چرا لباسهای طراحی داخل مورد استقبال عمومی قرار نمیگیرد؟ چه مقدار از این موضوع به مقولههایی از قبیل عدم تنوع و بالا بودن قیمت و کیفیت برمیگردد؟آیتمهای کیفیت،مکان ارائه و قیمت محصول در موفقیت یا عدم موفقیت فروش یک کالا مؤثر است. ولی مورد اصلی مسئله برندینگ است که اغلب نادیده گرفتهشده است. باید کاری روی کالاها انجام گیرد که ارزشافزوده ایجاد کند. هنوز برای محصولات، استانداردسازی و فضاسازی صورت نگرفته است تا از محصول یک برند بسازد. مقصودتان تمایزی است که بایستی یک کالا ایجاد کند تا کپی به نظر نیاید؟نه، لزوماً اینطور نیست. اگر دو کالای مشابه داشته باشیم و یکی با برند و دیگر بدون نام و نشان دو ارزش متفاوت ارائه دادهایم. اکثر کالاهای ایرانی دارای تنها یک نام و نشان هستند و با برند فاصلهدارند. بهعبارتدیگر، نهتنها نام و نشان آنها شناختهشده نیست بلکه برند هم نیستند. برند مجموعه اتفاقاتی همچون مارکتینگ، طراحی، ایده و پیام، دیزاین و …است که حول محصول شکل میگیرد. برند فارغ از نوع کالا، لباس، کفش و یا ماشین لباسشویی حامل پیام و ارزشی است که خریداری میکنید و شما با استفاده از آن کالا، پیام خود را به مخاطب انتقال میدهید. مدیران کارخانهها و مارکترها منتظر طراحیهای پرسود برندهای خارجی هستند تا از آنها کپی کنند هر تجارت چرخهای دارد، مراحل پیش از تولید شامل فکر و طراحی، پس از آن تولید و سیستمهای توزیع و ارتباطی و روابط عمومی و تبلیغات که پروسه پس از تولید هستند. درنهایت بالاخره کالا وارد بازار فروش میشود. کدام بخش از این سیکل در روند مد و لباس دچار مشکل است؟مشکل، کامل نشدن پروسه است. مدیران کارخانهها و مارکترها به گروه طراحی اطمینان ندارد. برای نمونه با مدیر مارکتر کارخانهای کارکردهام که ایدههای نوینی داشت و کمپینهای جذابی میگذاشت. با این حال اطمینان قلبی در خصوص ضرورت وجود این کارها نداشت. منتظر طراحیهای پرسود برندهای خارجی هستند تا از آنها کپی کنند و به سود برسند. ترجیح داده میشود روال قدیم را با ریسک کمتر ادامه دهند. البته دراینبین فارغالتحصیلان دانشگاه هم بدون دانش از دانشگاه فارغالتحصیل میشوند. کارخانهدار هم نمیتواند ریسک کند.تولیدکنندگان ما همیشه یک یا دو فصل از مد جهانی عقب هستندبه نظر میرسد افراد تأثیرگذار در این حوزه مثل طراحان، شرکتها و توزیعکنندهها در حیطه مد و لباس یا نبض بازار را ندارند یا آنکه با تأخیر آن را حس میکنند، دلیل این موضوع کمبود دانش یا عدم رصد بازار است و یا مشکلات دیگری وجود دارد؟به دلیل رشد وسایل ارتباطجمعی، اکثر افراد علیالخصوص بانوان علاقهمند به حیطه مد و لباس، بهصورت آنلاین شوهای لباس را پیگیری میکنند. در حقیقت در صنعت مد، سایتهایی وجود دارد که اطلاعات در مورد پارچهها را با جزییات و رنگها و استایل های به روز باقیمتهای بالا به فروش میرسانند. کمپانیهای بزرگ مثل زارا و منگو و کمپانیهای مشابه در بخش فست فشن این اطلاعات را خریداری و از آنها بسیار خوب استفاده میکنند. تولیدکنندگان ما در جریان این اتفاقات نیستند. کمپانیهای خارجی اطلاعات را دریافت کردهاند و مدلهایشان را طراحی کردهاند ولی ما منتظر هستیم ببینیم چه اتفاقی میافتد و تکرارش کنیم. وقفه زمانی همیشه یک و یا دو فصل برای ما وجود دارد. مگر اینکه سفارش محصولات در خارج از ایران گذاشته شود. چگونه فعالیت در شبکههای اجتماعی و اینترنت به رونق کسبوکارها علیالخصوص رویدادهای استارتاپی کمک میکند؟دنیا به سمت پرورش ایده میرود. اجرای کار بهاندازه ایده و مدیریت آن اهمیت ندارد. همهچیز به فکر برمیگردد. ژاپن در حال حاضر متخصص صادر نمیکند، تنها مدیر تولید میکند. همهچیز به سیستمهای مدیریتی و خدمات و نوع تبدیل ایده به محصول و خدماتی که میشود ایجاد کرد بازمیگردد. آشنایی ذهن مردم با ایدهها، بستر مناسبی برای بروز خلاقیت است.با ارتباط فرهنگی میتوان با کشورهای دیگر به اشتراک رسیدبرای اینکه یکروند یا پروسه مانند جهان مدرن در خصوص لباس داشته باشیم، چگونه باید عمل کنیم؟صرفنظر از محدودیتهای موجود در کشورمان کارهای زیرساختی زیادی در حال انجام است. افزایش اینگونه فعالیتها ما را بهتر به نتیجه میرساند. بهطور مثال هفته فرهنگی ایران و استرالیا در پیش است که بهصورت زیرساختی آشنایی فرهنگهای مختلف باهم را در پی دارد. همهچیز به سمت سادهتر شدن میرود و این ساده شدن اشتراک بیشتری ایجاد میکند. با ارتباط فرهنگی میتوان با کشورهای دیگر به اشتراک رسید.عقب بودن حدود نیمقرن از همهچیز ناراحتکننده استنظرتان درباره برگزاری رویدادهایی همچون استارتاپ ویکند چیست و چطور میتواند در روند ایده پردازی مؤثر باشد؟از اینکه این اتفاق در جایی غیر از پایتخت و در استان گیلان افتاد بسیار خوشحالم. همیشه گام اول بسیار مهم است. رسیدن به نتیجه در طول کار به وسیله مسیر تعیین میشود. اتفاقات پیشبینینشده و کاستیها قابلاغماض است ولی جسارت و همت انجام کار قابلتحسین است. عقب بودن حدود نیمقرن از همهچیز ناراحتکننده است. وجود ایدههای خیلی خوب در شهرستان و اهمال در زمینه کسبوکار در شهرستانها وجود داد و به همین دلیل بسیار خوشحالم که این اتفاق توسط تیم خلاق و جوان در گیلان و نه پایتخت افتاد.ابراز خوشحالی از برگزاری رویداد کارآفرینی مد و لباس در گیلان وجود ایدههای خیلی خوب در شهرستان و اهمال در زمینه کسبوکار در شهرستانها وجود داد و به همین دلیل بسیار خوشحالم که این اتفاق توسط تیم خلاق و جوان در گیلان و نه پایتخت افتاد.
۲۵ شهریور ۱۳۹۶
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: گیل نگاه]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 83]