تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 1 آذر 1403    احادیث و روایات:  حضرت مهدی (عج):علم ما به شما احاطه دارد و چیزی از اخبار شما بر ما پوشیده نیست
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1831875172




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

۹۵ دقیقه تکاپو برای رسیدن به بانک کل داستان فیلم مهران مدیری


واضح آرشیو وب فارسی:روز نو:



۹۵ دقیقه تکاپو برای رسیدن به بانک کل داستان فیلم مهران مدیری
روز نو : ۹۵ دقیقه تکاپو برای رسیدن به یک بانک تا ساعت ۵ عصر، داستان کلی و البته اصلی است که از ابتدا تا انتهای نخستین فیلم آقای مهران مدیری به چشم می‌خورد.


یک کمدی اجتماعی با ریتمی یکنواخت که با بازی پرسوناژ همیشگی این کارگردان، یعنی آقای سیامک انصاری شکل گرفته است. انصاری که در این فیلم با نام مهرداد پرهام حضور دارد، همان شخصیت همیشگی را که مدت‌هاست به یک تیپ ثابت تبدیل شده، بازی می‌کند؛ انسانی که سطح شعور و رفتار اجتماعی‌اش به نسبت عموم مردم بالاتر است و درعین‌حال یک سادگی یا به اصطلاح بلاهت خاصی را مدام با خود یدک می‌کشد.
در واقع در طول داستان، قرار نیست که مخاطب شخصیت کاراکتر اصلی را بشناسد، با او همراه شود یا به یک ماجرا پی ببرد، بلکه مهرداد در این میان تنها مثل مهره‌ای عمل می‌کند که انگار وارد هزارتویی از مشکلات شده و خواه نا خواه از آن به اشکال گوناگونی عبور می‌کند.
کلیشه‌ای که نهادینه شده است
این کاراکتر در کنار ویژگی‌های ثابتش که به فراهم شدن فضای کمدی کمک می‌کند، موجبشکل گیری کلیشه‌ای شده است که کار را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد، چرا که با نگاهی به نقش‌های انصاری در همه کارهای مدیری، از شب‌های برره و نقش کیانوش گرفته تا مجموعه در حاشیه و حتی نمایش‌های برنامه دورهمی، این تیپ در او دیده می‌شود و می‌توان گفت که تمام ویژگی‌های مذکور در نقش‌های او نهادینه شده است. البته بلاهایی که بر سر این شخصیت در طول داستان می‌آید، آدم را به یاد کاراکتر خود مهران مدیری در سریال مرد هزارچهره می‌اندازد و شاید بتوان در این‌باره گفت که مهرداد شخصیتی است که علاوه‌بر ویژگی‌های ثابت نقش‌های سیامک انصاری، تا حدی از مرد هزارچهره وام گرفته است.
اما داستان فیلم و ریتمی که به همراه دارد، بسیار ساده و دارای فراز و فرودهای کندی است که موجب یکنواختی آن شده است. ازدحام‌های پی‌درپی در سکانس‌هایی که مهرداد پرهام برای رسیدن به مقصد خود به ناچار درگیر آن‌ها می‌شود در ابتدا شاید توجه مخاطب را جلب کند اما با تکرار آن به اشکال مختلف، ذهن و حتی نگاه بیننده دچار خستگی می‌شود.
ازدحام بی وقفه و دنباله دار
از ابتدای داستان، این شلوغی‌ها با مشاجره‌ای که در پارکینگ ساختمان با حضور همسایگان رخ می‌دهد، آغاز می‌شود و در ادامه نوبت به ازدحام موجود در بیمارستان، شلوغی سالن مترو، داخل قطار و تکرار همان فشردگی و هجوم جمعیت در بهشت زهرا می‌رسد؛ بعد هم که این ماجرا تا برخورد اتفاقی پرهام با گروهی که اعتصاب کرده‌اند ادامه پیدا می‌کند. چیدمان موجود باعث می‌شود تا از سومین چالش ازدحامی این فیلم مخاطب به راحتی نگاهش را از روی پرده بردارد تا کمی به نگاهش استراحت دهد.
در سوی دیگر قصه این فیلم نیز موضوع همیشگی بدبینی زنی که از همسرش دور است و اصرار او برای رفع سوءظن وجود دارد، شخصیتی که خانم آزاده صمدی ابتدا با صدا و بعد هم با عکسش روی گوشی مهرداد در تماس‌های تصویری که از خارج دارد، نقش او را بازی می‌کند.
نقش خود مدیری نیز به‌عنوان بازجو با گریم متفاوتی که داشت، حاوی همان لحن و کلام غیرمستقیم و طعنه آمیزی بود که او کم وبیش به همراه خود دارد.
اخلاق‌مداری در یک فیلم سینمایی
در کنار همه این موارد، درباره ساعت 5 عصر می‌توان گفت که این فیلم نسبت به دیگر کارهای سینمایی، تا حد زیادی ساحت اخلاق را حفظ کرده است و کاملاً خانوادگی محسوب می‌شود. در واقع مدیری با شیوه‌ای که در این کار دارد، به گونه‌ای خواسته تا وجهه خودش را با حفظ مرزهای اخلاقی موجود در تلویزیون و سینما Cinema حفظ کند، اتفاقی که در آن موفق عمل کرده است.
در این فیلم سعی شده تا به خیلی از معضلات اجتماعی از اعتیاد، توهم و تعصب بی رویه گرفته تا مشکلات اقتصادی، سیاسی، بی‌نظمی‌های اجتماعی و ... پرداخته شود، پرداختی که در تک تک سکانس‌ها و همان ازدحام‌ها به چشم می‌خورد.
البته در کنار این رخدادها می‌توان گفت بعضی صحنه‌ها مثل ورود به خانه آقای امیر جعفری که نقش یک معتاد Addicted متوهم را بازی می‌کند، یا برخورد این کاراکتر با پرستاری در بیمارستان و مواردی از این دست، جزو سکانس‌هایی بودند که انگار بیشتر برای کشدار شدن کار به آن اضافه شده‌اند و نه پیام خاصی داشتند؛ نه طنز چندانی.
طور کلی دُز طنز این سینمایی با دیگر کارهای مدیری متفاوت و کمتر بود اما از دیگر موارد قابل توجه برای این فیلم، میزان استقبال کم‌نظیری بود که در روزها و هفته‌های اول اکران، از سوی مردم به چشم می‌خورد؛ استقبالی که شاید از نظر تکنیکال، شایسته چنین اثری نبود، اما نباید از یاد برد که سال‌هاست نمک کارهای مدیری خنده را بر چهره خیل مخاطبان تلویزیون نشانده است و این استقبال به گونه‌ای به جا آوردن حق همان نمک است، اتفاقی که در زمان دورکاری مدیری از تلویزیون برای مجموعه قهوه تلخ در نمایش خانگی افتاد.
با همه این‌ها کمدی 95 دقیقه‌ای «ساعت 5 عصر» را می‌توان فیلم محتاطی دانست که در آن مدیری تلاش کرده تا علاوه بر نمایش معضلات، برای جلوگیری از اعتراضاتی که ممکن بود برای فیلم یا حتی خود سازنده مشکل بیافریند، به خط قرمزها حتی نزدیک هم نشود و شاید این اتفاق موجب شده تا شوخی‌ها و موقعیت‌های کمیکی که می‌توانست بیش از این‌ها باشد، با محدودیت روبه‌رو شده و از میزان آن کاسته شود.


ركنا




تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: روز نو]
[مشاهده در: www.roozno.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 152]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن