تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 20 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):در انسان پاره گوشتى است كه اگر آن سالم و درست باشد، ديگر اعضاى بدنش هم با آن سا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

چراغ خطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1827936311




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اقتباس مصور از « عروسك پشت پرده » نوشته صادق هدايت


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: View Full Version : اقتباس مصور از « عروسك پشت پرده » نوشته صادق هدايت Morteza 4SN10-06-2008, 10:26 PM« عروسك پشت پرده » عنوان داستان كوتاهي است از صادق هدايت كه توسط بزرگمهر حسين پور در قالب كميك استريپ ارائه شده است. مسلما داستان كوتاه و كميك استريپ هر چند در دو حيطه جدا از هم اند ولي از لحاظ سبك روايت و گستردگي و عمق داستاني در يك سطح هستند و اقتباس كميك استريپي از يك داستان كوتاه آن هم در شرايطي كه كميك استريپ در ايران دچار سكون و دور از دوران اوج خود مي باشد ايده مناسبي است. در كميك استريپ « عروسك ... » شاهد يك اقتباس مستقيم از بزرگمهر حسين پور هستيم ؛ جملات و روايت كميك استريپ بدون تغيير خاصي مطابق با داستان است و بيشتر به نظر مي رسد حسين پور به مصور سازي داستان هدايت روي آورده و تغيير و خلاقيت خاصي در روايت داستان به چشم نمي خورد. شايد همين باعث شده با دانستن داستان كمتر شاهد جذابيت بصري كميك استريپ شويد كه سادگي طرح هاي حسين پور نيز مزيد بر علت مي شود. در هر حال اقتباس از داستانهاي كوتاه ادبي براي خلق كميك استريپ كاري است كه در ايران چندان به آن پرداخته نشده و اميد است در آينده بيشتر شاهد پيشرفت اين موضوع باشيم ؛ كه خود باعث رونق هر دو عرصه مي باشد. http://morteza 4sn.persiangig.com/image/aroosakComic/bozorgmehrHosseinpour.JPG بزرگمهر حسين پور در پايان توضيحاتم يك نسخه PDF از داستان هدايت را قرار مي دهم تا به مقايسه با كميك استريپ حسين پور بپردازيد ، نكته اينكه سعي كنيد داستان و كميك استريپ را به صورت موازي دنبال كنيد ! !!!! برای مشاهده محتوا ، لطفا ثبت نام کنید / وارد شوید !!!! Morteza 4SN10-06-2008, 10:33 PMصفحه 1 : http://morteza 4sn.persiangig.com/video/1/01_1.jpg http://morteza 4sn.persiangig.com/video/1/02.jpg http://morteza 4sn.persiangig.com/video/1/03.jpg http://morteza 4sn.persiangig.com/video/1/04.jpg Morteza 4SN10-06-2008, 10:48 PMصفحه 2 : http://morteza 4sn.persiangig.com/video/1/05_2.jpg http://morteza 4sn.persiangig.com/video/1/06.jpg http://morteza 4sn.persiangig.com/video/1/07.jpg http://morteza 4sn.persiangig.com/video/1/08.jpg http://morteza 4sn.persiangig.com/video/1/09.jpg Morteza 4SN10-06-2008, 11:38 PMhttp://morteza 4sn.persiangig.com/video/1/10.jpg http://morteza 4sn.persiangig.com/video/1/11.jpg Morteza 4SN11-06-2008, 12:19 AMhttp://morteza 4sn.persiangig.com/video/1/12.jpg http://morteza 4sn.persiangig.com/video/1/13.jpg http://morteza 4sn.persiangig.com/video/1/14.jpg ادامه دارد ... Morteza 4SN12-06-2008, 01:31 PMhttp://morteza 4sn.persiangig.com/image/aroosakComic/2/15.jpg http://morteza 4sn.persiangig.com/image/aroosakComic/2/16.jpg http://morteza 4sn.persiangig.com/image/aroosakComic/2/17.jpg Morteza 4SN12-06-2008, 01:34 PMhttp://morteza 4sn.persiangig.com/image/aroosakComic/2/18.jpg http://morteza 4sn.persiangig.com/image/aroosakComic/2/19.jpg Morteza 4SN12-06-2008, 01:35 PMhttp://morteza 4sn.persiangig.com/image/aroosakComic/2/20.jpg http://morteza 4sn.persiangig.com/image/aroosakComic/2/21.jpg Morteza 4SN12-06-2008, 01:36 PMhttp://morteza 4sn.persiangig.com/image/aroosakComic/2/22.jpg http://morteza 4sn.persiangig.com/image/aroosakComic/2/23.jpg Morteza 4SN12-06-2008, 01:40 PMhttp://morteza 4sn.persiangig.com/image/aroosakComic/2/24.jpg http://morteza 4sn.persiangig.com/image/aroosakComic/2/25.jpg Morteza 4SN12-06-2008, 01:42 PMhttp://morteza 4sn.persiangig.com/image/aroosakComic/2/26.jpg http://morteza 4sn.persiangig.com/image/aroosakComic/2/27.jpg ادامه دارد ... Morteza 4SN14-06-2008, 06:02 AMhttp://morteza 4sn.persiangig.com/image/aroosakComic/3/28.jpg http://morteza 4sn.persiangig.com/image/aroosakComic/3/29.jpg http://morteza 4sn.persiangig.com/image/aroosakComic/3/30.jpg Morteza 4SN14-06-2008, 06:13 AMhttp://morteza 4sn.persiangig.com/image/aroosakComic/3/31.jpg http://morteza 4sn.persiangig.com/image/aroosakComic/3/32.jpg Morteza 4SN14-06-2008, 06:17 AMhttp://morteza 4sn.persiangig.com/image/aroosakComic/3/33.jpg http://morteza 4sn.persiangig.com/image/aroosakComic/3/34.jpg Morteza 4SN14-06-2008, 06:19 AMhttp://morteza 4sn.persiangig.com/image/aroosakComic/3/35.jpg http://morteza 4sn.persiangig.com/image/aroosakComic/3/36.jpg Morteza 4SN14-06-2008, 06:20 AMhttp://morteza 4sn.persiangig.com/image/aroosakComic/3/37.jpg http://morteza 4sn.persiangig.com/image/aroosakComic/3/38.jpg Morteza 4SN15-06-2008, 09:26 AMhttp://morteza 4sn.persiangig.com/image/aroosakComic/4/39.jpg http://morteza 4sn.persiangig.com/image/aroosakComic/4/40.jpg Morteza 4SN15-06-2008, 09:28 AMhttp://morteza 4sn.persiangig.com/image/aroosakComic/4/41.jpg http://morteza 4sn.persiangig.com/image/aroosakComic/4/42.jpg Morteza 4SN15-06-2008, 09:30 AMhttp://morteza 4sn.persiangig.com/image/aroosakComic/4/43.jpg http://morteza 4sn.persiangig.com/image/aroosakComic/4/44.jpg Morteza 4SN15-06-2008, 09:32 AMhttp://morteza 4sn.persiangig.com/image/aroosakComic/4/45.jpg http://morteza 4sn.persiangig.com/image/aroosakComic/4/46.jpg Morteza 4SN15-06-2008, 09:34 AMhttp://morteza 4sn.persiangig.com/image/aroosakComic/4/47.jpg http://morteza 4sn.persiangig.com/image/aroosakComic/4/48.jpg ادامه دارد ... Morteza 4SN16-06-2008, 05:48 AMhttp://morteza 4sn.persiangig.com/image/aroosakComic/5/49.jpg http://morteza 4sn.persiangig.com/image/aroosakComic/5/50.jpg Morteza 4SN16-06-2008, 05:51 AMhttp://morteza 4sn.persiangig.com/image/aroosakComic/5/51.jpg http://morteza 4sn.persiangig.com/image/aroosakComic/5/52.jpg Morteza 4SN16-06-2008, 05:52 AMhttp://morteza 4sn.persiangig.com/image/aroosakComic/5/53.jpg http://morteza 4sn.persiangig.com/image/aroosakComic/5/54.jpg Morteza 4SN16-06-2008, 05:53 AMhttp://morteza 4sn.persiangig.com/image/aroosakComic/5/55.jpg http://morteza 4sn.persiangig.com/image/aroosakComic/5/56.jpg ادامه دارد ... Morteza 4SN16-06-2008, 05:11 PMhttp://morteza 4sn.persiangig.com/image/aroosakComic/6/57.jpg http://morteza 4sn.persiangig.com/image/aroosakComic/6/58.jpg Morteza 4SN16-06-2008, 05:14 PMhttp://morteza 4sn.persiangig.com/image/aroosakComic/6/59.jpg http://morteza 4sn.persiangig.com/image/aroosakComic/6/60.jpg Morteza 4SN16-06-2008, 05:15 PMhttp://morteza 4sn.persiangig.com/image/aroosakComic/6/61.jpg http://morteza 4sn.persiangig.com/image/aroosakComic/6/62.jpg Morteza 4SN16-06-2008, 05:17 PMhttp://morteza 4sn.persiangig.com/image/aroosakComic/6/63.jpg http://morteza 4sn.persiangig.com/image/aroosakComic/6/64.jpg پــــايــــان Morteza 4SN16-06-2008, 05:23 PMدرباره کميک استريپ "عروسک پشت پرده" اثر بزرگمهر حسين پور مانا نيستاني / روز آنلاين صادق هدايت در دنياي کميک استريپ مهرداد، دانشجوي خجالتي ايراني در پاريس، سرگردان ما بين ذهنيتي انباشته از پند و نصايح هزار سال پيش و دنياي جديدي که همگان با زباني ديگر سخن مي گويند، به عروسکي پشت شيشه يک مغازه عاشق مي شود و آن را مي خرد. پنج سال بعد به ايران باز مي گردد و برخلاف انتظار خانواده، از ازدواج با دخترعموي اش درخشنده سر باز مي زند؛ او معشوق بيجان اش را پشت پرده اي قلمکار نگه مي دارد و هر شب براي اش راز و نياز مي کند. دختر که حسودانه توجه پسر را به عروسک، زير نظر دارد سعي مي کند خود را به شکل رقيب درآورد؛ مثل او آرايش کند، مثل او بپوشد و مثل او در فضاي تهي نگاه کند. عاقبت مهرداد در گريز به واقعيت اسلحه بر مي دارد و به عشق خيالي شليک مي کند غافل از آن که درخشنده به جاي عروسک ايستاده است. اين خلاصه داستان "عروسک پشت پرده" است که بزرگمهر حسين پور در اقدامي کم نظير در کشور ما به قالب کميک استريپ درآورده و در سايت زيگزاگ ارائه کرده است. کم نظير از آنجا که کميک استريپ همچنان عرصه اي بکر و کمتر تجربه شده ميان تصويرگران ما است و از طرف ديگر، حسين پور نمونه اي از ادبيات وزين معاصر را مبناي کار خود قرار داده؛ داستاني کوتاه از صادق هدايت، که جايگاه اسطوره اي ميان ادب دوستان دارد و ترجمان دنياي ذهني اش به هر مديوم ديگر، جسارت مي خواهد، خاصه آن که مديوم کذايي، کميک استريپ باشد که شکل جدي و نخبه گراي آن کمتر ميان مخاطب ايراني شناخته شده و طرفدار دارد. به نظر من، کار بزرگ بزرگمهر شايسته آن بود که فراتر از دنياي مجازي اينترنت عرضه شود و محل نقد و نوشتارهاي تحليلي قرار گيرد تا جرياني که او به تنهايي و با جديت شروع کرده، عمق و وسعت يابد و منجر تحولي در هنر کميک استريپ ما شود. اما ظاهراً کارشناسان، کميک استريپ را لايق مکث و تأمل نمي دانند يا که شايد در برابر اين پديده که يک سر در ادبيات دارد و سر ديگر در تصويرگري، سرگردان مانده اند. حسين پور طراحي زبردست و کارتونيستي درجه يک است که به تکنيک هاي مختلف طراحي و شيوه هاي متنوع اجرا تسلط دارد، مي تواند فضايي شاد و کارتوني بيافريند يا برعکس، دنيايي سياه و واقع گرا. تجربه هاي اش در کميک استريپ مطبوعاتي از جمله ستون موفق "ساندويچ" در هفته نامه چلچراغ و فعاليت در زمينه انيميشن او را تبديل به گزينه اي عالي براي اقتباس مصور از داستان هدايت کرده است. او برخلاف سبک شاد کارهاي چلچراغ، مداد و پاستل مشکي را ابزار اصلي طراحي هايي اکسپرسيونيستي قرار داده و با قرار دادن کاراکترهاي واقع گرايانه اش در دل سايه روشن هاي قوي با پس زمينه رنگي آبي و بنفش سعي کرده ماليخولياي داستان هدايت را به تصوير کشد. قاب هاي او اکثراً به تنهايي، مؤثر و گيرا هستند. حسين پور حس تنهايي مهرداد و خفقان غربت در کشور بيگانه را با قرار دادن اندام او در قاب هايي که هياکل سياه و نا مشخص احاطه اش کرده اند مجسم کرده و براي برگرداندن ادبيات هدايت به تصوير، تعابيري انديشيده است. مثلاً اين جمله هدايت را که: "...چند ماه اول هم در فرنگ اغلب او را به ياد مي آورد ولي بعد كم كم درخشنده را فراموش كرد" با چند تصوير از صورت اثيري درخشنده مي بينيم که کادر به کادر کوچک تر مي شود، در قالب عکسي قرار مي گيرد و عاقبت به پاره عکسي رنگ و رو رفته در گوشه کادر تبديل مي شود. اما به نظر مي رسد کميک استريپ حسين پور به ترفندهاي تصويري بيشتري، براي تبديل رسانه کلامي به تصوير نياز داشته است. ريتم توالي کادرها بسيار کند است و طراح، اکثراً زاويه هايي معمولي براي تصوير کردن صحنه ها انتخاب کرده که به کادرهايي ايستا انجاميده است. درست است که داستان کوتاه هدايت، کنش بيروني چنداني ندارد اما عشق ماليخوليايي يک مرد به عروسکي بيجان، فضاي ذهني پرتحرک و غريبي فراهم آورده که مي توانست الهام بخش زواياي ديد بديع و کادرهاي پوياتري شود و کار را از شکل مصورسازي صرف يک داستان بيرون آورد. انگار که حسين پور مرعوب منبع اقتباس خود شده و از حرکتي آزادانه تر در چارچوب داستان هدايت چشم پوشيده است. عدم ارتباط بصري بعضي کادرها با يکديگر، از جمله عواملي است که اين حس "مصورسازي صرف" را تقويت مي کند. به نظر مي رسد که حسين پور بعضي کادرهاي اش را منفک از قاب قبل و بعد تصوّر و طراحي کرده و بعد تک قاب ها را پشت هم چيده باشد. ترفند تکرار يک قاب با نرم افزار فتوشاپ در ابعاد مختلف هم (براي القاء حس دور و نزديک شدن به موضوع)، مشکل را حل نکرده بلکه با تکرار، به يکنواختي بيشتر انجاميده است. اين در طراحي استوري بورد (فيلمنامه مصور) يک فيلم يا انيميشن، شايد مساله اي نباشد چرا که تک قاب ها قرار است اساس آفرينش يک فيلم قرار گيرند، در واقع استوري بورد يک شکل هنري نا کامل است که با ساخت فيلم به کمال مي رسد اما در کميک استريپ، چيدمان قاب ها در کنار هم، ريتم دروني، توالي احساسي- روايي و فرم نهايي اثر را هم تشکيل مي دهد. پس مي بينيم که در کار طراحان کميک قدرتمندي مثل فرانک ميلر يا آلن مور، "لي آوت" صفحات و يا انتخاب و کنار هم قرار دادن کادرها خود تبديل به يک ويژگي و اصل هنرمندانه مي شود. شايد اگر حسين پور کادر ها را کنار هم و در يک صفحه تجسم مي کرد، پيش از طرح نهايي، خود به اين نتيجه مي رسيد که اندازه بعضي کادرها را تغيير دهد و يا زاويه ديد ها را عوض کند. در شکل فعلي، حاصل تلاش او در بعضي قسمت ها، مابين يک کميک استريپ و استوري بوردي براي يک انيميشن، سرگردان مانده است. درباب نوشتار اين کميک هم، اي کاش حسين پور به اقتباسي آزادانه تر رو مي آورد و بعضاً خود را مقيد به استفاده از عين جملات هدايت نمي کرد چرا که در شکل فعلي، ترکيب جملات هدايت با آنچه که نثر نيمه محاوره اي خود بزرگمهر است اندکي توي ذوق مي زند. با تمام اين احوال، عروسک پشت پرده تجربه اي ارزنده و شروعي بسيار خوب و اميد بخش بر جرياني است که حسين پور در اقتباس حرفه اي تر اش از اثر ديگر هدايت يعني "تخت ابونصر" ادامه داده و آن را تکامل بخشيده است. اميدوارم که زمينه چاپ و نشر اين آثار در تيراژي وسيع تر فراهم آيد و اين چشمه، به دريايي خروشان فرو ريزد. سایت ما را در گوگل محبوب کنید با کلیک روی دکمه ای که در سمت چپ این منو با عنوان +1 قرار داده شده شما به این سایت مهر تأیید میزنید و به دوستانتان در صفحه جستجوی گوگل دیدن این سایت را پیشنهاد میکنید که این امر خود باعث افزایش رتبه سایت در گوگل میشود




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 290]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن