واضح آرشیو وب فارسی:گیل نگاه:
گیل نگاه/نیلوفر روحی: «کوه»؛ آخرین ساخته امیر نادری، عصر پنجشنبه(دوم شهریور) با حضور علاقه مندان به سینما در سالن رحمدل مجتمع فرهنگی هنری خاتمالانبیای رشت اکران شد.ساخت «کوه»؛ رفتن به جهنمامیر نادری نویسنده و کارگردان ایرانی متولد ۱۳۲۴ در آبادان است که فیلمهای بلند «خداحافظ رفیق»، «تنگنا»، «تنگسیر»، «ساخت ایران»، «دونده» و «آب، باد، خاک» و فیلم نیمهبلند «انتظار» و فیلم کوتاه «سازدهنی» را در ایران ساخته است. او از حدود دو دهه پیش ساکن آمریکا شده و فیلمهای «منهتن از روی شماره»، «منهتن از روی الفبا»، «وگاس: یک داستان واقعی» و «دیوار صوت» را در آمریکا ساخت و «کات» را در ژاپن جلوی دوربین برد و حالا «کوه» را در ایتالیا ساخته است.نادری که در جشنواره ونیز سال گذشته جایزهی «Jaeger-Lecoultre Glory To The Filmmaker» را دریافت کرد، درباره «کوه» که در رشتهکوههای آلپ ایتالیا فیلمبرداری شده گفت: «با این فیلم خیلی تلاش کردم تا محدودهها و محدودیتهایم را پشت سر بگذارم و فراتر از همیشه بروم.»او در مصاحبهای درباره ترغیب گروه فیلمسازی ایتالیاییاش توضیح داد: در همان ابتدای کار به همهی دستاندرکاران تولید فیلم گفتم: مشارکت در ساخت این فیلم مثل رفتن به جهنم است. اما اگر در کنارم بمانید قول میدهم که بهشت را خواهید دید؛ و آن بهشت سینما است.داستان «کوه» که در هفتادوسومین جشنواره فیلم ونیز در بخش خارج از مسابقه اولین نمایش جهانیاش را تجربه کرد، در دهکدهای نیمهمتروک در دامنههای کوهستانی قلهای از رشتهکوههای آلپ میگذرد و درامی است درباره مردی که میکوشد نور آفتاب را به دهکده بازگرداند؛ روستایی که به دلیل تاریکی غالبش، خانوادهی مرد بهسختی در آن دوام آورده است.از جمله بازیگران ایتالیایی فیلم میتوان به «اندریا سارتورتی»، بازیگر مجموعهی تلویزیونی «رمان جنایی» و فیلم «مأموریت غیرممکن۳» و «کلودیا پوتنزا» اشاره کرد که فیلم «باسیلیکاتا کرانه به کرانه» را در کارنامه دارد.امیر نادری فرزند سینماست
پس از اکران فیلم، فرهاد مهرانفر کارگردان، فیلمنامهنویس و پژوهشگر برجسته گیلانی به نقد، بررسی و گفتگو پیرامون «کوه» با مخاطبان پرداخت.او در آغاز ضمن اشاره به جریان سینمای «هنر و تجربه» گفت: مخاطبان هنر و تجربه مخاطبان حرفهای سینما هستند و زیبایی شناسی آن را دنبال میکنند و کسی که هدفش از سینما سرگرمی باشد نمیتواند با این آثار ارتباط برقرار کند چرا که این فیلمها مخاطبان را وادار به فکر کردن میکنند.مهرانفر در ادامه با ارائه زندگینامهای از امیر نادری او را به مخاطبان معرفی کرد و گفت: اگر بخواهم یک نفر را نام ببرم که وجودش سینمایی باشد آن امیر نادری است. او فرزند سینماست و با سینما رشد کرده است. نادری در سال ۴۹ به عنوان عکاس در چند فیلم مهم سینمای ایران، ساخته کیمیایی و حاتمی همکاری میکند و پس از از آن به انگلستان میرود و با سینمای موج نو فرانسه آشنا میشود.مهرانفر افزود: امیر نادری میگوید چیزهایی از گدار یاد گرفتم اما نامی از برسون نمیبرد در صورتی که نشانههای برسون در آثارش مشاهده میشوند. برسون سینما به مفهوم سینمای تجاری که امروزه تعریف میشود را قبول ندارد و آثار خودش را با نام سینماتوگراف میخواند. در سینماتوگراف فرم حرف اول را میزند. موسیقی و بازیگر حرفهای نقشی در فیلمهایش ندارند و تمام تلاشش بالنده کردن زیبایی شناسی و زبان سینما است.مهرانفر افزود: او در دهه ۵۰ که سینمای ایران دوره اوج شکوفایی موج نو خود را طی میکرد به ایران بازگشت و با تجربیاتی که به دست آورده بود در سال ۵۲ فیلمهای «تنگنا»، «ساز دهنی» و «تنگسیر» را ساخت.مهرانفر ضمن ارائه توضیحاتی پیرامون این سه فیلم گفت: قهرمانهای امیر نادری عصیان میکنند.هر پلان امیر نادری یک کلاس درس استدر ادامه برنامه، فرهاد مهرانفر با ارائه توضیحاتی به بررسی جهانبینی امیر نادری و همچنین بررسی آن در حوزههای ادبیات، نمایش و فلسفه پرداخت و گفت: او معتقد است جهان بدون حضور انسان به تنهایی معنی ندارد و وظیفه انسان این است که با تلاش خودش به زندگی معنا ببخشد.در ادامه مهرانفر ضمن اظهار ناراحتی نسبت به کیفیت بد سیستم پخش گفت: نادری بافت تصویر و زیبایی را میشناسد و بسیاری از نماهای داخلی او برگرفته از تابلوهای نقاشی دوران رنسانس هستند.در ادامه برنامه، مهرانفر در پاسخ به یکی از مخاطبان به بررسی آثار نادری از لحاظ سبک شناسی پرداخت و گفت: قهرمان «کوه» هدفمند است و چیزی را به نتیجه میرساند. از این جهت نمیتواند ناتورالیسم باشد. در عین حال رئالیسم هم نیست.مهرانفر افزود؛ من او را بیشتر نزدیک به امپرسیونیست میدانم چرا که عکاس است و به لحظهگرایی بسیار دقت میکند.مهرانفر در آخر رو به مخاطبان گفت: برای هنرجویان سینما، هر پلان از فیلمهای نادری مانند یک کلاس درس است و او از هیچ چیز، غیرممکن را ممکن میسازد.در پایان این برنامه فیلم «کوه» برای مخاطبان به نمایش درآمد.
۳ شهریور ۱۳۹۶
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: گیل نگاه]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]