واضح آرشیو وب فارسی:فارس: یادبود بزرگانآیتالله انصاری قمی و پایهگذاری تبلیغ رمضان و محرم
حجتالاسلام انصاری قمی، یکی از سخنرانان روز حادثه خونین مدرسه فیضیه قم و حمله مزدوران رژیم پهلوی به این مدرسه است. او در سخنرانی خود که در روز شهادت امام صادق (ع) برگزار شد، گفت: «ای مردم و ای زائران! به همه اطلاع دهید که رژیم حتی اجازه برگزاری مجلس مصیبت رئیس مذهب جعفری را هم به ما نمیدهد.»
خبرگزاری فارس – حسن شیخ حائری: پیش از آنکه معمم شود، روزی در تیمچه بازار قم، بر فراز منبر بود که آیت الله شیخ عبدالکریم حائری یزدی وارد مجلس شد و زمانی که منبر جامع و رسای وی را مشاهده کرد، او را به نزد خود طلبید و فرمود: نام شما چیست و چرا تاکنون معمم نشدهای؟ او پاسخ گفت: آقا! نام من شیخ مرتضی است و تاکنون در خودم اهلیت و صلاحیت معمم شدن را ندیدهام. پس از آن بود که آیت الله حائری فرمود: ان شاء الله که «شیخ مرتضی انصاری» بوده باشی. شما بهترین کسی هستی که شایستگی عمامه نهادن را دارد. فردا برای عمامه نهادن، به حجرهات میآیم. نقل است که روز بعد مردم و بازاریان و طلاب، با حاج شیخ همراه شدند و به حجره او در مدرسه فیضیه رفتند و مراسم عمامه گذاری انجام شد. این بود که از همان زمان، نام خانوادگی آن منبری خطیب، در میان علما و مردم قم به انصاری معروف شد. حجت الاسلام و المسلمین شیخ مرتضی انصاری قمی، در سال 1280 هجری شمسی در شهر مقدس قم دیده به جهان گشود. پدرش یکی از فضلا و زاهدان پایین شهر قم و از معتمدین علمای آن روزگار بود که عموما ماههای رجب و شعبان را روزه میگرفت و به ماه رمضان وصل میکرد و البته نماز شبش هم ترک نمیشد. شیخ مرتضی در حدود 20 سالگی یعنی در سال 1300 هجری شمسی – که اوان تاسیس حوزه علمیه قم به شمار میرود - به تحصیل علوم دینی روی آورد و دروس مختلف را در محضر استادانی مانند حضرات آیات علامه ادیب تهرانی، میرزا محمد همدانی، آخوند ملاعلی همدانی، حاج شیخ محمدعلی حائری قمی و حاج سید محمدتقی خوانساری فرا گرفت و پس از آن به درس خارج فقه و اصول آیت الله حائری یزدی حاضر شد. وی از بنیانگذاران هجرت برای تبلیغ در ماه مبارک رمضان و ماه محرم به همراه برخی دوستانش مانند آیت الله محقق داماد و آیت الله طبسی بود و به امر استادش، آیت الله حائری یزدی، برای تبلیغ به شهرهای مختلف کشور میرفت. باید گفت یکی از ویژگیهای بارز شیخ مرتضی این بود که همزمان با تحصیل و تبلیغ، مطالعه دقیق کتاب ارزشمند بحار الانوار را نیز به شکل منظم و مرتب، ادامه میداد تا اینکه بسیاری از آن را از حفظ داشت و بر آن مسلط شد و با استفاده از همین احادیث نورانی، منبر خود را رونق میبخشید. البته او در کنار بیان آیات و روایات موضوعی، از گنجینه اشعار فارسی و امثال و حکایات درس آموز نیز استفاده میکرد تا بتواند منبر خود را حلاوتی دو چندان ببخشد. آیتالله مشکینی درباره او در یکی از خطبههای نماز جمعه قم فرموده است: «زمانی که ما وارد قم شدیم، آقای انصاری بسیار مشهور بود. او در هر منبرش بیش از یک صد حدیث میخواند، من از صدا و سیما میخواهم نوارهای ایشان و امثال او را پیدا کنند و برای مردم پخش کنند. اینها به گردن مردم حق دارند. اینها بودند که دین مردم را حفظ کردند.» چنین بود که بسیاری از بزرگان و علما، در زمانی که مجلس درسشان با منبر حجت الاسلام انصاری قمی تلاقی داشت، درس را کمی زودتر تعطیل کرده و طلاب را به حضور در منبر او تشویق میکردند. منبرهای شیرین ایشان در تبلیغ هم موجب میشد تا برخی از گناهکاران و خلافکاران توبه کنند و دست از اعمال ناپسند خود بردارند. به عنوان نمونه، در زمانی که فساد در دوران رضا خان در برخی شهرهای کشور و به ویژه شهرهای ساحلی، بیداد میکرد، برخی از متدینین از شیخ مرتضی انصاری قمی درخواست کردند تا برای تبلیغ به شهر آنان رود. او هم قبول کرد و در دو ماه حضورش در برخی شهرها، آمار فساد و بی بند و باری به شکل محسوسی کاهش یافت. نباید فراموش کرد که حجت الاسلام انصاری قمی، یکی از سخنرانان روز حادثه خونین مدرسه فیضیه قم و حمله مزدوران رژیم پهلوی به این مدرسه است. او در سخنرانی خود که در روز شهادت امام صادق (ع) برگزار شد، قم را «دانشگاه امام صادق (ع)» و «سربازخانه امام زمان (عج)» خواند و پس از آنکه ماموران رژیم قصد بر هم زدن مجلس و آشوب و بلوا را داشتند، پشت تریبون گفت: «ای مردم و ای زائران! هر گاه به خانهها و شهرهای خود بازگشتید، به همه اطلاع دهید که رژیم حتی اجازه برگزاری مجلس مصیبت رئیس مذهب جعفری را هم به ما نمیدهد.» حجت الاسلام انصاری قمی همچنین در تشویق مردم به تاسیس، بازسازی و توسعه مساجد و حسینیهها پیشقدم بود که تعمیر مسجد امام حسن عسکری (ع) و مسجد جامع قم، تاسیس مسجدی در خیابان حاج زینل (هفتم تیر فعلی) و همچنین توسعه مسجد ارک تهران، برخی از اقداماتی است که به همت و تلاش او و البته همراهی مردم به سرانجام رسید. در این باره نقل است که در تعمیر مسجد امام حسن عسکری (ع) قم، ایشان که شبها در همین مسجد منبر میرفت، علاوه بر درخواست از آجرپزها برای تامین آجر مورد نیاز، از مردم خواست تا هر که هر شب وارد مسجد میشود، یک عدد از آن آجرها را به داخل مسجد بیاورد تا همگان در این تعمیر سهیم شوند. در عین حال، این عالم مجاهد و خستگی ناپذیر، تا پایان عمر و در تبلیغ و منبر و تدریس، دست از افشاگری علیه رژیم پهلوی و بیان واقعیات جامعه نکشید و از این رو، بارها مورد تعقیب قرار گرفت و پروندههایی هم علیه او تشکیل شد سرانجام آن خطیب مشهور و تاثیرگذار، پس از 70 سال موعظه و ارشاد و پس از یک دوره بیماری، مانند چنین روزی یعنی در بیست و هفتمین روز از مرداد ماه سال 1350 هجری شمسی بدرود حیات گفت. مردم، پیکر مطهرش را از مسجد رفعت به سوی حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) تشییع کردند و پس از اقامه نماز توسط آیت الله سید شهاب الدین مرعشی نجفی، در قبرستان شیخان و رو به روی قبر مطهر حضرت زکریا بن آدم اشعری (ره) به خاک سپردند. جالب اینکه به هنگام تشییع جنازهاش، بازار قصد قم تعطیلی داشت، اما به این دلیل که این تشییع جنازه با روز 28 مرداد که به تعبیر رژیم به عنوان سالروز قیام ملی مردم ایران نامگذاری شده بود همزمان شد، شهربانی قم با اعزام پلیس به بازار و تهدید بازاریان، آنان را مجبور به باز نگهداشتن مغازهها کردند. همچنین تشییع جنازه آن مرحوم، موجب شد تا مراسم جشن و رژه 28 مرداد هم عملا به هم بخورد. انتهای پیام/2258/و40
95/05/27 :: 15:20
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 8]