تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 16 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):ثروت فراوان، دشمن مؤمنان و پيشواى منافقان است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826603064




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران و علوم پزشكي تهران با صدور بيانيه‌اي خواستار شد: تنوير افكار عمومي از سوي قوه قضاييه درباره مسائل هفته‌هاي اخير


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران و علوم پزشكي تهران با صدور بيانيه‌اي خواستار شد: تنوير افكار عمومي از سوي قوه قضاييه درباره مسائل هفته‌هاي اخير
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي

انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران و علوم پزشكي تهران با صدور بيانيه‌اي به مناسبت هفته قوه قضاييه تنوير افكار عمومي را درباره مسائل هفته‌هاي اخير خواستار شده است.

به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا در اين بيانيه آمده است:

العدل اساس الملك

«لَقَدْ ارْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَيِّناتِ وَ انْزَلْنا مَعَهُمُ الْكِتابَ وَ الْميزانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْط»

اكنون و سه دهه پس از نهضت انقلابي مردم ايران، در هفته قوه قضاييه و در آستانه سالروز شهادت معمار نظام قضايي ايران پس از انقلاب شكوهمند اسلامي ، شهيد مظلوم دكتر بهشتي، خداوند متعال را شاكريم كه همچنان عدالت و عدالتخواهي به عنوان يكي از اركان اصلي حكومت جمهوري اسلامي ايران تلقي مي‌شود و خواص و عوام در پي‌گيري اجرايي شدن اين مهم كه در اسلام عزيز مورد توجه موكد بوده، به گونه‌اي كه قرآن كريم هدف از بعثت پيامبران را به پاداري قسط عنوان نموده و امير مومنان اساس مملكت را عدل دانسته است، از يكديگر پيشي مي‌گيرند.

سالروز شهادت سيد شهيدان انقلاب اسلامي دكتر بهشتي، فرصتي مغتنم است تا با نگاهي به آرمان‌هاي اسلامي و بشردوستانه در باب عدالت و شرايط امروز كشور، ارزيابي دقيقي از نهادينه شدن گفتمان عدالتخواهي، سه دهه پس از انقلاب بزرگ اسلامي داشته باشيم. عدالتخواهي وجه اصلي گفتمان جريان دانشجويي آرمان‌خواه، آزادي‌خواه و خيرخواه نظام است كه بر مبناي فرموده معلم شهيد دكتر شريعتي كه " هيچ مصلحتي بالاتر از حقيقت نيست " شكل گرفته است و بي هيچ مسامحه‌اي و فارغ از هر مصلحتي عدالت را طلب مي‌كند و مسئولان نظام را به چالش و پاسخگويي مي‌كشاند؛ آرماني كه ما آن را برآمده از متن اعتقادات اسلامي انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان مي‌دانيم.

نگاه آرماني شهيد بهشتي به مقوله عدل و عدالت نقطه آغاز مناسبي است در جهت تبيين آرمان عدالتخواهي در انقلاب اسلامي ايران، جايي كه مي فرمايند:« در جامعه‌اي كه انبياء مي‌سازند، عدل اخلاقي و معنوي از عدل اقتصادي و عدل اجتماعي و سياسي نمي‌تواند جدا باشد وبالعكس. جمهوري اسلامي‌ ما، مادام كه موفق به ايجاد عدل اقتصادي و عدل سياسي و اجتماعي نشود اين بعد از رسالت انبياء را تحقق نداده است، ما بايد به سوي عدل اقتصادي و عدل اجتماعي و عدل سياسي جلو برويم، بايد به جايي برسيم كه در جامعه، ضعيفي در زير فشار قوي‌اي قرار نگيرد و اگر خداي نكرده قرار گرفت به سرعت از زير فشار رهانيده شود.»

شهيد بهشتي با وقوف به اين نكته مهم كه عدالت سياسي و اقتصادي و اجتماعي همه در پيوند با هم قرار دادند و در جامعه‌اي كه تضارب آرا وجود نداشته باشد و سياست‌ورزي عادلانه و برخورداري از امكانات برابر براي همه اقشار ( روزنامه ، حق انتخاب شدن توسط مردم، حق ابراز عقيده بدون ترس از تهديدهاي بعدي و ... ) حاكم نشده باشد، عدالت اقتصادي و اجتماعي نيز محقق نمي‌شود، بر لزوم همراهي اين سه وجه از عدالت پاي مي‌فشارد. اين نكته شايد يكي از كليدي‌ترين نكات و يكي از اساسي‌ترين بخش‌هاي تحقق عدالت در جامعه اسلامي است كه در انديشه‌هاي شهيد بهشتي ديده مي‌شود كه از قضا امروز بسيار كم‌سو شده است، چرا كه هرچند پرداختن و مطالبه‌كردن عدالت اقتصادي، امري است پسنديده، اما چشم پوشي آگاهانه يا ناآگاهانه از عدالت سياسي و ناديده گرفتن حقوق شهروندان از سوي برخي در اين زمينه انحرافي است بزرگ از انديشه‌هاي شهيد بهشتي كه متاسفانه اكنون در حال اتفاق افتادن است.

در ادامه اين بيانيه با انتقاد از روند رد صلاحيتها در انتخابات مجلس‌هاي هفتم و هشتم و بيان اين كه جمعي از ردصلاحيت‌شدگان از نيروهاي اصيل انقلاب اسلامي بوده‌اند، ابراز عقيده شده است كه اين امر خود گواهي است بر اين كه هنوز عدالت سياسي تحقق نيافته است.

انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران و علوم پزشكي تهران افزوده‌ است: از سوي ديگر شهيد بهشتي با وقوف به فسادآور بودن قدرت، جامعه‌اي را آرماني مي‌داند كه در آن مكانيزم‌هايي تعبيه شده باشد كه بتواند داد مظلوم ضعيف را از ظالم صاحب قدرت ( اعم از قدرت سياسي و اقتصادي ) بستاند و همه را در كنار هم و به يكسان قرار دهد؛ مكانيزمي كه به نظر مي‌رسد سه دهه پس از پيروزي انقلاب هنوز چندان موفق به تعبيه درست آن نشده‌ايم. آن‌چنان‌كه امام امت نيز مي‌خواست :«حاكم اسلام حاكمى است كه در بين مردم، در همان مسجد كوچك مدينه مى‏آمد، جلوس مى‏كرد و آنهايى كه مقدرات مملكت دستشان بود، مثل ساير طبقات مردم در مسجد اجتماع مى‏كردند و طورى بود اجتماعشان كه كسى كه از خارج مى‏آمد نمى‏فهميد كه كى رئيس مملكت است و كى‏صاحب منصب است و كى از فقراست. لباس، همان لباس فقرا و عشرت، همان عشرت فقرايى. و در اجراى عدالت طورى بود كه اگر چنان چه يك نفر از پايين‌ترين افراد ملت بر شخص اول مملكت، بر سلطان، بر رعيت ادعايى داشت و پيش قاضى مى‏رفت، قاضى شخص اول مملكت را احضار مى‏كرد و او هم حاضر مى‏شد؛ و اگر چنانچه حكم بر خلاف او مى‏كرد تسليم بود.»

و گستره برقراري حق را در پيروي از فرموده پيشواي حق‌طلبان جهان امير مومنان كاملا بسيط مي‌دانست : « ما عدالت اسلامى را مى‏خواهيم در اين مملكت برقرار كنيم. اسلامى كه راضى نمى‌شود حتى به يك زن يهودى كه در پناه اسلام است تعدّى بشود. اسلامى كه حضرت امير- سلام اللَّه عليه- مى‏فرمايد براى ما چنان چه بميريم ملامتى نيست، كه لشكر مخالف آمده است و فلان زن يهوديّه‏اى كه معاهد بوده است خلخال را از پايش درآورده.»

در ادامه اين بيانيه با انتقاد از برخي تفكرات كه انتقاد كردن صرف را برابر «سياه نمايي» مي‌داند، آمده است: اما انتقاد كردن براي ما كه دغدغه مردم و دين و نظام داريم و بر اساس بينش مكتبي و خط امامي خواهان عدل و عدالتيم، رسالتي پراهميت مي‌نمايد. در نظامي كه عدالت، محور وحدت نظام نباشد وحدت را بايد حول چه چيز تعريف كرد؟ و چه مصلحتي براي نظام بالاتر از عدالت است؟ و مگر نه اينكه العدل اساس الملك و الملك يبقي مع الكفر و لا يبقي مع الظلم ؟ آيا بدون محور قرار گرفتن عدالت سياسي، اقتصادي و اجتماعي اساسا ملكي باقي خواهد ماند؟

با اين تفاسير و با توجه به آن كه دستگاه عدالت امروز آن قدر تريبون در اختيار دارد كه از حُسنها بگويد و رسانه ملي و روزنامه‌ها آن قدر هر روزه از اين باب سخن مي‌گويند، اميدواريم انتقادات ما در برابر آن همه حُسن، به سياه‌نمايي نينجامد.

در بخش ديگر اين بيانيه آمده است: با روي كار آمدن دولت اصولگرا، رييس‌جمهور محترم بارها با اشاره به كارشكني‌هاي متناوب گروههايي خاص تحت عناوين گوناگون از جمله مافيا، برخي قوا و بسياري از مسوولان اسبق را به عدم كفايت لازم در جهت برخورد با اين گروهها متهم كرده است، تا جايي كه امروز در ميان مردم ايده‌اي شكل گرفته است مبني بر اين كه اصولا اراده‌اي بر احقاق عدالت در اين موارد نيست و ميزان و محكمه‌اي وجود ندارد. سخن بر سر اين است كه چه شده كه سه دهه پس از انقلاب اسلامي رييس‌جمهور مملكت به صورت دائم از وجود مافياي اقتصادي و دانه‌درشتها سخن مي‌گويد و اكنون پس از سه سال از مطرح شدن جدي اين مباحث توسط او هنوز اين مافياي عظيم شناسايي نشده و با آن برخورد نشده است؟ اگر مافياها و دانه‌درشتهاي مورد اشاره وجود ندارد چرا يك بار براي هميشه قوه قضاييه اين مسئله را اعلام نمي‌كند كه اين مساله پايان گيرد و اگر وجود دارد چرا برخورد نمي‌كند؟ و سوال بزرگ تر آن كه چه مي‌شود كه سه دهه پس از پيروزي انقلابي كه برقراري عدالت در كانون اهداف آن قرار داشت از هر سو كساني فرياد وجود فساد برآورده‌اند و دانه درشتهايي را مخاطب قرار داده‌اند. داستان چيست كه هر يك ديگري را به مناسبتي به « افشاگري» تهديد مي‌كنند؟

صادركنندگان بيانيه افزوده‌اند: پس از سخنان عباس پاليزدار در همدان عده‌اي از وام‌هاي ستانده شده و بدهكاري‌هاي او سخن گفتند و مفسدش خواندند و عده‌اي ديگر از نادرستي حرفهايش گفتند و توطئه او و باندش، اما هيچ كس نگفت كه اگر پاليزدار خود مفسد بوده چرا قوه قضائيه قبل از اين افشاگري با او برخورد نكرده و اگر مفسد نبوده و كارشناس بوده چرا به ادعاهايش رسيدگي نمي‌شود؟

انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران و علوم پزشكي تهران افزوده است: چندي پيش در خلاصه‌اي كه در گزارش تحقيق و تفحص از قوه قضاييه توسط مجلس ارائه شد، به وضوح سخن از مسامحه قوه در برخورد با بسياري از دانه‌درشتها و پرونده هاي كلان اقتصادي به ميان آمد. قوه قضاييه پاسخ داد كه كذب است و نادرست، اما باز هيچ كس نگفت كه اگر مجلسيان درست مي‌گويند چرا قوه قضاييه برخورد نمي‌كند و اگر قوه قضاييه درست مي‌گويد چرا مجلسيان سياست‌باز شده‌اند؟ اين چه «اصول‌گرايي» است كه قرائت اصول‌گرايان مجلسش در برابر قرائت اصول‌گرايان قوه قضاييه‌اش قرار مي‌گيرد؟

در ادامه بيانيه آمده است: نگاهي به نامه عمادالدين باقي به عنوان يك شهروند به رئيس قوه قضاييه كه نزديك به يك سال پيش انتشار يافت، شاخصي است از وضعيت امروز عدالت در قوه قضاييه. همين كه امروز قريب به يك سال از انتشار آن نامه مي گذرد و آن نامه كه در آن پرسشهاي جدي مطرح شده بود پاسخي نيافته است (و به نظر مي رسد هيچ گاه پاسخي نخواهد يافت) نشان از اين مطلب دارد كه هنوز نتوانسته‌ايم مسئولانمان را وادار به پاسخگويي كنيم.

صادركنندگان بيانيه هم‌چنين ابراز عقيده كرده‌اند: هم‌چنين آنچه در هفته‌هاي گذشته اتفاق افتاد، از انتشار گزارش تحقيق و تفحص از مجلس گرفته تا ادعاهاي طرح شده توسط عبدالله شهبازي و بازداشت و سپس آزاد شدن وي، از سخنان عباس پاليزدار در همدان تا تفتيش خانه فاطمه آجرلو و تهديد وي به افشاگري، از مصاحبه جاسبي در مورد فروش سوالات كنكور گرفته تا جوابيه زاكاني (به عنوان رئيس كميته تحقيق و تفحص مجلس از آموزش عالي در مجلس هفتم) ،از حادثه دانشگاه زنجان، محكوميت عمادالدين باقي و هادي قابل و برخي ديگر نشان مي‌دهد كه خرابه‌اي كه آيت‌الله شاهرودي 10 سال پيش تحويل گرفت زياد هم آباد نشده است.

در ادامه بيانيه با هشدار نسبت به از دست رفتن اعتماد مردم در پي چنين مسائلي آمده است: از سوي ديگر طنزآميز مي‌نمايد كه كل ادعاهاي مطرح شده توسط اين طيف وسيع را كه در شاخه‌هاي مختلفي از اصلاح‌طلبي گرفته تا اصولگرايي مطرح مي شود، محصول توطئه بدانيم. به‌ويژه كه اكثر مدعيان به نوعي در مصدر امور بوده‌اند و خود مدعي‌اند كه به اسناد و مدارك دسترسي داشته‌اند.

انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران و علوم پزشكي تهران هم‌چنين افزوده‌ است: بررسي ايرادهاي ساختاري موجود در دستگاه قضايي از قبيل مسئله استقلال قضات كه از دو طريق اقتصاد و سياست در معرض تهديد است (به خصوص از زمان تشكيل محكمه عالي قضات كه به قول بزرگي اخراج يك قاضي را از اخراج يك كارگر آسان‌تر كرده است) تا تورم عناوين مجرمانه و سياستهاي جرم انگار و قوانين دست و پاگير كه همه مورد تاييد خود مسئولان قضايي است خود مجال گسترده‌اي مي‌طلبد كه عدالتخواهان بايد به جد به آنها بپردازند و پاسخگويي بخواهند.

بنابراين پاسخگويي صريح و مستند قوه قضاييه به مسائل مطروحه در هفته‌هاي اخير و قضاوت حقوقدانان، وكلا و قضات مستقل در مورد آن ضروري مي‌نمايد. افكار عمومي بايد در جريان مستندات اين ادعاها قرار بگيرد تا نخبگان بتوانند در مورد آنها قضاوت كنند. بايد مفسدان و دروغگويان و تجاوزگران به بيت‌المال، بي مسامحه و بدون در نظر گرفتن نام و نسب بازخواست شوند تا همگان مطمئن شوند كه هيچ مصلحتي بالاتر از حقيقت نيست و در عمل به اين فرموده امام راحل بازگرديم كه : «در اسلام قانون است، همه تابع قانون‏اند و قانون هم قانون خداست. قانونى است كه از روى عدالت الهى پيدا شده است. قانونى است كه قرآن است؛ قرآن كريم است، و سنت رسول اكرم است. همه تابع او هستيم و همه بايد روى آن ميزان عمل بكنيم. فرقى مابين اشخاص نيست در قانون اسلام. فرقى مابين گروهها نيست. ... شرافت به تقواست. شرافت به اين است كه تبعيت از اسلام، هركس بيشتر تبعيت از اسلام كرد، بيشتر شرافت دارد و هركس كمتر، شرافتش كم است، ولو اينكه بسته به رسول اكرم باشد.»

در پايان انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران و علوم پزشكي تهران با تاكيد دوباره بر نگراني‌هاي خود از وضع موجود در نظام قضايي كشور و لزوم رسيدگي هر چه سريع‌تر به نكات مطروحه در اين بيانيه و ضمن گراميداشت ايام شهادت شهيد دكتر بهشتي و 72 تن از شهيدان انقلاب اسلامي، اعلام كرده است حفظ ارزش‌هاي انقلاب اسلامي و باورهاي عميق شهيد مظلوم دكتر بهشتي را از واجب‌ترين فرايض و رسالتهاي خود مي‌داند و با اتكال به ياري خداوند متعال، در راه مبارزه با مفاسد و جرايم از پاي نمي‌نشيند و ذره‌اي از مباني اصولي انقلاب اسلامي و اجراي عدالت واقعي كوتاهي نمي‌نمايد.

انتهاي پيام
 جمعه 7 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 154]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن