تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 21 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):شيطان به سپاهيانش مى گويد: ميان مردم حسد و تجاوزگرى بياندازيد چون اين دو، نزد خدا بر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

چراغ خطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1828209805




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چرا استعفای امام جمعه کرمان خبر خوبی نیست؟


واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: چرا استعفای امام جمعه کرمان خبر خوبی نیست؟
درباره نماز جمعه هر قدر امام جمعه پایگاه بیشتری در خود آن سامان داشته باشد بهتر می تواند نقش ارتباطی دو سویه را ایفا کند و در غیر این صورت وجه انتصابی و سیاسی او بر جنبه مذهبی می چربد.

چرا استعفای امام جمعه کرمان خبر خوبی نیست؟
عصر ایران؛ مهرداد خدیر- استعفای امام جمعه کرمان خبر خوبی نیست. نه این که استعفای یک صاحب منصب مذهبی یا سیاسی در کلیت آن خبر خوبی نباشد که دنیا دار گذار است و آدمیان می آیند و می روند و مناصب اعم از انتخابی و انتصابی نیز ماندگار نیست.

استعفای آیت الله سید یحیی جعفری اما از این حیث خبر خوبی نیست که اعلام شده «به خاطر فشارهای سیاسی وادار به استعفا شده است». در این گونه موارد می گویند طرف استعفا داده شد!

سید یحیی جعفری از یاران مرحومان هاشمی رفسنجانی و باهنر و آقایان حجتی کرمانی و سید محمود دعایی و دارای تفکری نزدیک به حسن روحانی است و مواضع میانه و معتدلی اتخاذ می کند.

نویسنده این سطور اگرچه کرمانی نیست و او را از نزدیک نمی شناسد ولی در طول 30 سال گذشته کمتر هفته ای است که روز های شنبه صفحه گزارش نمازهای جمعه را در روزنامه جمهوری اسلامی دنبال و مطالعه نکرده باشد و از این رو کاملا پیداست کدام امام جمعه ها مواضع سیاسی را بر پایه متون ارسالی از تهران اتخاذ می کنند و گاه صفات و تعابیر را عین هم به کار می برند و کدام تحلیل خودشان را البته با رعایت خطوط اصلی ارایه می دهند.

مثلا گاه هم امام جمعه فلان شهرستان در جنوب شرقی ایران و هم امام جمعه شهرستانی دیگر در شمال غربی یک تعبیر کاملا واحد با کلمات مشابه را به کار می برند که نشان می دهد بر پایه متن ارسالی از مرکز بوده است و برای اثبات این مدعا یک کار تحقیقی بر روی گزارش نماز جمعه ها که شنبه ها در روزنامه جمهوری اسلامی چاپ می شود کفایت می کند.

در این میان البته برخی از امامان جمعه متفاوت و مستثنا بوده اند و آقای سید یحیی جعفری اگر چه در این زمینه سرآمد نبوده اما باز در این طیف قرار می گیرد.

چهره شاخص در استقلال رأی و تحلیل که به خصوص در دوره احمدی نژاد نقش بسیار مؤثری ایفا کرد مرحوم حجت الاسلام محسن دعاگو امام جمعه شمیرانات و لواسانات بود که بیخ گوش تهران کاری به متون ارسالی از تهران نداشت و جمعه ها دو خطبه تحلیلی مفصل ایراد می کرد که گاه نصف صفحه روزنامه جمهوری اسلامی را به خود اختصاص می داد و به کلی با دیگران متفاوت بود و طبعا پس از فوت او این سنت ادامه نیافته است و انگیزه مطالعه و پی گیری را هم کاهش داد.

بنا بر این اگر می گوییم استعفای آیت الله جعفری خبر خوبی نیست نخست به این خاطر است که خطبه ها را در سراسر کشور یک سان می کند به گونه ای که انگار همه یک بیانیه را می خوانند. البته هنوز این اتفاق به صورت کامل رخ نداده اما هر چه از قدیمی تر ها می روند و تازه ها می آیند این احساس بیشتر در می گیرد.

دلیل دوم این است که احساس می شود با درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی رودربایستی هایی کنار گذاشته شده و چهره های نزدیک به او یا کنار گذاشته می شوند یا وادار به استعفا می شوند یا خود زمینه را مناسب نمی بینند. این احساس هنگامی بیشتر درمی گیرد که استعفای امام جمعه کرمان با فاصله کوتاهی پس از تغییر رییس دانشگاه آزاد رخ می دهد و این شایبه یا شایعه را دامن می زند که آیا هاشمی زدایی در پیش است؟!

 سومین و شاید مهم ترین دلیل این است که هر چه امام جمعه محبوب تر باشد استقبال از نماز جمعه بیشتر می شود و در غیر این صورت آیین مردمی را به رسمی تبدیل می کند.

کافی است در تهران شمار حاضران در نماز جمعه های مرحومان طالقانی و منتظری و هاشمی رفسنجانی و آیت الله خامنه ای را با نماز جمعه های کنونی مقایسه کنید. دلیل آن هم روشن است. از تریبون نماز جمعه تهران صدای منطبق با میل سیاسی اکثر مردم تهران شنیده نمی شود. این یک ادعا نیست و کافی است به یادآوریم اکثر مردم در تهران به حسن روحانی رأی دادند  و همه – بله همه – اعضای فهرست امید در انتخابات مجلس و همه – بله همه- اعضای فهرست امید در انتخابات شوراها رأی آوردند ولی مواضع امام جمعه های موقت و سخنرانان پیش از خطبه ها مگر در موارد مناسبتی که برخی وزرا می آیند هم سو با جناحی بوده که در هر سه انتخابات به معنی تام و تمام کلمه ناکام مانده است.

چهارمین نکته این است که روال رهبری پس از ارتحال امام این بوده که منصوبان امام در سمت خود باقی بمانند. به همین خاطر امامان جمعه را تغییر ندادند مگر آن که خود درگذشتند یا کنار رفتند.

با این حال از جانب برخی محافل پرقدرت در مورد امام جمعه هایی که حکم از امام داشتند فشارهایی وارد می شد تا خود استعفا دهند چون می دانستند رهبری تغییر نمی دهند.

 توجیه دیگر این بود که شخص پیر و بازنشسته شده و تا چند هفته غیبت می کرد توجیهی می یافتند.

آیت الله جعفری نیز البته چند هفته بیمار شد و برخی ظاهرا فرصت را مناسب یافتند. در حالی که در تهران نیز امام جمعه های موقت تنها ماهی یک بار نماز را اقامه می کنند و آیت الله جنتی 90 سال و آیت الله موحدی کرمانی بالای 80 سال دارند و هیچ گاه گفته نشده سن بالا مانع برگزاری نماز است.

 در تهران البته امام جمعه اصلی کماکان آیت الله خامنه ای است و دیگران موقت اند. در کرمان نیز این امکان بود که در غیاب آقای جعفری دیگری موقتا عهده دار نماز شود تا حال او بهبود یابد.

دلیل پنجم این است که هر چه در این انتصابات تمرکز گرایی بیشتر باشد امام جمعه بیش از آن که منتقل کننده صدا و خواست مردم برای حکومت و مرکز باشد انتقال دهنده خواست مرکز برای شهر خود است و هر قدر هم حکومت ایدیولوژیک و دارای پیوندهای مذهبی و مردمی اما فاصله می اندازد.

در شعر می گویند شعر شاعری بیشتر به دل می نشیند که جوششی باشد نه کوششی. امام جمعه ای که از دل مردم جوشیده بیشتر صدای مردم را منعکس می کند زیرا به امام جمعه هماهنگ با پاره ای نهادها ولو بومی و محلی به چشم نماینده حکومت نگریسته می شود و خود او هم درصدد توجیه برمی آید نه تبیین و الفت و علاقه تابعی از کل است نه به خود او.

 البته که امام جمعه مستعفی هم وقتی منصوب امام و رهبری بود منسوب به حکومت و نظام است اما درباره قدیمی تر ها حسی مانند احساس مردم به مرحومان صدوقی، اشرفی اصفهانی، مدنی، طاهری اصفهانی، دستغیب و دیگر چهره ها وجود داشت که اگر هم در محراب به شهادت نرسیدند اما به خاطر علایق منطقه ای به صورت نسبی یا فراوان محبوبیت داشتند و در عین ستون نظام در منطقه به حساب می آمدند و در انتخابات خبرگان خود را در معرض رأی مردم استان قرار می دادند.

در فقره اخیر مرحوم صادق احسان بخش را می توان مثال زد که در خطبه های نماز جمعه رشت درباره زمان صید و ایستگاه عوارضی بزرگراه و آزاد راه هم نظر می داد و مردم گیلان خواست های محلی را هم از زبان او می شنیدند.

استعفای امام جمعه کرمان خبر خوبی نیست چون نهاد نماز جمعه هر چه مردمی تر و البته محلی تر و بومی تر باشد بهتر است.

شاید آقای تقوی که در رأس ستاد مرکزی ائمه جمعه قرار گرفته اند تمایل داشته باشند خطبه هادر سراسر ایران با آنچه در ستاد تحت مدیریت ایشان تنظیم می شود هماهنگ تر باشد اما آنچه ایران را ایران نگاه داشته «کثرت در عین وحدت» و « وحدت در عین کثرت» بوده است.

پس بگذاریم هر جا صدای خودش را داشته باشد و تریبون نماز جمعه صدا و خواست مردم همان سامان را بازبتاباند و مرکز تنها این صداها را هماهنگ کند تا به ارکستر همخوان بدل شود.

اگر در معرفی فرماندهان نظامی و انتظامی استانی مقامی از مرکز به شهرستان مربوطه برود و معرفی کند امری پذیرفته شده است و فواید بسیار بر آن مترتب ولی درباره نماز جمعه هر قدر امام جمعه پایگاه بیشتری در خود آن سامان داشته باشد بهتر می تواند نقش ارتباطی دو سویه را ایفا کند و در غیر این صورت وجه انتصابی و سیاسی او بر جنبه مذهبی می چربد.

یادمان باشد قدرت همان اقتدار نیست. قدرت از عناصر مادی و ملموس ناشی می شود اما اقتدار به عناصر غیر مادی و غیر ملموس اتکا دارد. اقتدار از جنس همان نفوذی است که آیت الله سیستانی در عراق امروز دارد. امامان جمعه باید از جنس « اقتدار» باشند نه «قدرت».



تاریخ انتشار: ۱۰:۵۴ - ۳۱ تير ۱۳۹۶ - 22 July 2017





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 74]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن