واضح آرشیو وب فارسی:فارس: هنرمند برجسته فیروزکوهی در گفتوگو با فارس:فیروزکوه رشد مناسبی در زمینه موسیقی کلاسیک ایرانی داشته است
![خبرگزاری فارس: فیروزکوه رشد مناسبی در زمینه موسیقی کلاسیک ایرانی داشته است خبرگزاری فارس: فیروزکوه رشد مناسبی در زمینه موسیقی کلاسیک ایرانی داشته است](http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1395/05/21/13950521000227_PhotoA.jpg)
یکی از چهرههای ماندگار هنری شهرستان فیروزکوه با بیان اینکه این شهرستان رشد مناسبی در زمینه موسیقی کلاسیک ایرانی داشته است، گفت: موسیقی ایرانی باید جزئی از زندگی روزمره مردم باشد.
به گزارش خبرگزاری فارس از شرق استان تهران، موسیقی ایرانی که یادگاری از نیاکان و بهعنوان هنر اصیل ایرانی بوده در فراخور تندبادهای زمانه گاهی به عرش رفته و گاهی نیز به فرش آمده است. این میراث گرانبها که اوج شکوفایی خویش را در دوران قاجار تجربه کرده بود، اکنون بهعنوان امانتی در دست موسیقیدانان است و آنها نیز وظیفه انتقال سینهبهسینه آن به نسل آینده را دارند. موسیقی فاخر ایرانی که امروزه به برکت وجود هنرمندانی همچون محمدرضا شجریان، مجید کیانی، داریوش طلایی، حسین علیزاده، مرحوم محمدرضا لطفی، مرحوم پرویز مشکاتیان و ... جانی تازه به خود گرفته، از منضبطترین و با اصولترین موسیقیهای شرقی و جهانی است. نظامبندی مناسب در گردش نغمات و خلق ملودی، ایجاد فضای شاد و محزون بهواسطه گردش در دستان «پرده» و ... از ویژگیهای اجتنابناپذیر این هنر اصیل ایرانی بوده است. شهرستان فیروزکوه هم که در سالیان گذشته رشد مناسبی در زمینه موسیقی بهویژه موسیقی کلاسیک ایرانی داشته است، با تقدیم هنرمندان صاحبنام چون سیدامین موسوی، علی سهرابیپور، بابک کاردگر و ... اینک در استان تهران وجه ای هنری پیدا کرده است. علی سهرابیپور، کارشناس موسیقی از دانشگاه هنرهای زیبای دانشگاه تهران، نوازنده سنتور، ردیف دان سازی و آوازی موسیقی بهعنوان یکی از چهرههای ماندگار هنری شهرستان فیروزکوه، قریب به 25 سال از زندگانی خویش را صرف فعالیتهای هنری کرده است. سهرابیپور در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شرق استان تهران اظهار کرد: نغمهها و زخمههای شیوای موسیقی ایرانی که هر هوشیاری را مدهوش میکند، چیزی است که از کودکی با جان من انس و الفت گرفته بود. وی ادامه داد: این موسیقی فاخر و نظاممند که میراثی از نیاکان و از مصادیق بارز فرهنگ ایرانی است، از سازهای زهی، بادی و کوبهای تشکیل شده است. این کارشناس موسیقی افزود: اکنونکه موسیقی ایرانی بهعنوان میراثی از گذشته و امانتی برای آیندگان است، وظیفه هر ایرانی پاسداشت از این هنر فاخر است. سهرابیپور تصریح کرد: با علاقه فطری و درونی که به موسیقی و ضربآهنگهای آن داشتم، در دوران نوجوانی با تهیه ساز سنتور و با حمایتهای روانی خانواده و دوستان نخستین گام را برای تربیت هنری خویش برداشتم و عزم خویش را برای فراگیری این هنر ایرانی جزم کردم. این هنرمند نامآشنای فیروزکوه خاطرنشان کرد: بعد از بسترسازی برای آموزش موسیقی به مدت چهار سال در محضر سیدامین موسوی از هنرمندان شهرستان فیروزکوه شاگردی کردم که در این دوران آموزش نت و قطعات فرامرز پایور و ردیف میرزاعبدالله در دستور کارم قرار داشت. وی ادامه داد: بعد از آموزش در نزد سیدامین موسوی بهمنظور تکمیل انگارههای خویش موفق به راهیابی به محضر عبدالمجید کیانی استاد چیرهدست و مسلم موسیقی ردیف دستگاه ایرانی شدم. این کارشناس موسیقی افزود: به مدت 14 سال در محضر کیانی در رشتههای دوره عالی ردیف نوازی، ردیف نوازی به شیوه حبیب سماعی، ردیف آوازی عبدالله دوامی، اجرای تصانیف قدیمی ایرانی در ادوار ایقاعی و ضربگیری تصانیف، تحت آموزش بودم. سهرابیپور بیان کرد: شاگردی در محضر عبدالمجید کیانی که به جرأت میتوان وی را جزو نوادر موسیقی ایران دانست، سبب شد که این هنر اصیل بیش از گذشته در روح و جان من رخنه کند. وی ادامه داد: بعد از گذراندن دوره 14 ساله نزد عبدالمجید کیانی و ایجاد برنامهریزی مدون برای ثبت انگارههای کسب شده، اقدام به اشاعه و ترویج این هنر ایرانی کردم. * رخنه فرهنگ غرب در زندگی مردم از خطرات پیشروی هنر ایرانی است این نوازنده سنتور در پارهای از دیگر از سخنانش گفت: رخنه فرهنگ غربی در شالوده زندگی مردم خطری است که علاوه بر سوق دادن مردم به سمت اشرافگری یکی از خطرات جدی پیشروی هنر ایرانی است. سهرابیپور اضافه کرد: سیمای موسیقی ایرانی که اکنون بهعنوان طلایهدار فرهنگ ایرانی است باید بهگونهای در نزد عموم مردم ترسیم شود که این هنر جزئی از زندگی روزمره ایرانیان باشد. این نوازنده برجسته سنتور با اشاره به ظرفیت مناسب هنری در شهرستان فیروزکوه بیان کرد: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان فیروزکوه اقدامات خوبی در این زمینه انجام داده است و در سنوات گذشته و با توجه به نبود امکانات و بسترهای مناسب در حد بضاعت خویش سعی کردیم با برگزاری کلاسهای آموزشی به هنر ایرانی کمک کنیم. * کسب آموزش هیچگاه پایان ندارد سهرابیپور در مورد ادامه فعالیتهای هنری خویش بعد از مشق هنری در محضر عبدالمجید کیانی گفت: اجرای کنسرتهای مختلف بهصورت تکنوازی و گروه نوازی در دانشگاههای کشور در مناسبتهای فرهنگی مختلف، ارائه سه مقاله در مورد موسیقی ردیف و ارائه یک مقاله مصور در مورد ساخت و ساز سنتور از اقداماتی بوده است که در این ادوار انجام دادهام. وی با بیان اینکه هنر و کسب آموزش هیچگاه به پایان نخواهد رسید، گفت: بعد از گذشت 30 سال از عمر هنری خویش اکنون باز هم بهمانند گذشته تشنه آموزش هستم و از هر فرصتی برای بالا بردن معلومات علمی و عملی خویش استفاده میکنم. به گزارش فارس؛ علی سهرابیپور قریب به دو دهه است که در سطح کشور و شهرستان فیروزکوه به آموزش مشغول است و مدتی مدیدی از زندگانی خویش را صرف تحقیق در نغمات ساز سنتور و چگونگی خوشصدا جلوه دادن آن کرده و همچنین از مدرسان صاحبنام آموزشگاه موسیقی است. ---------------------------------- گفتوگو از: مسعود حسینی ---------------------------------- انتهای پیام/2568/غ20
95/05/26 :: 14:36
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 81]