تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 7 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):اگر به تعداد اهل بدر [مؤمن كامل] در ميان شما بود، قائم ما قيام می ‏كرد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818812536




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عذرخواهی دولت آمریکا و کانادا از زندانی سابق گوانتانامو


واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: عذرخواهی دولت آمریکا و کانادا از زندانی سابق گوانتانامو


دولت فدرال کانادا تایید کرده که به عمر خضر، شهروند این کشور که سال‌ها در بازداشتگاه گوآتتانامو زندانی بود ۸ میلیون دلار غرامت بپردازد. عمر خضر در سال ۲۰۱۲ و بعد از یک دهه حبس در گوانتانامو به کانادا بازگردانده شد.


بی بی سی نوشت: دولت فدرال آمریکا همچنین بابت عملکردی که دولت این کشور در بازداشت، بازجویی و محاکمه خضر داشته و آسیب‌هایی که در پی آن به او وارد شده عذرخواهی کرده است.
عمر خضر، ۳۰ ساله و متولد کانادا، در سال ۲۰۰۲ و هنگامی که تنها ۱۵ سال داشت در افغانستان بازداشت شد و پس از انتقال به گوانتانامو، یک دهه از عمر خود را در آنجا سپری کرد.


او در سال ۲۰۱۰ از سوی دادگاه نظامی آمریکا به کشتن گروهبان کریستوفر اسپیر محکوم شد.


در بیانیه‌ای که کریستا فری‌لند، وزیر خارجه و رالف گودل، وزیر خدمات عمومی کانادا به طور مشترک منتشر کرده‌اند آمده است: "ما امیدواریم این (پرداخت غرامت) و مذاکراتی که در نهایت به توافق با دولت انجامید به او (عمر خضر) کمک کند فصل جدیدی از زندگی‌ خود را در کنار مردم کانادا آغاز کند."


با وجود این که میزان غرامت پرداخت شده به خضر به طور گسترده‌ای به رسانه‌ها درز کرده و و علنی شده است اما دولت لیبرال کانادا از انتشار رسمی آن خودداری کرده است؛ در شکواییه اولیه خضر به علت آنچه "نقض حقوق او به عنوان یک شهروند کانادایی" عنوان شده بود، درخواست ۲۰ میلیون دلار غرامت کرده بود.


عمر خضر جوانترین زندانی گوآنتانامو بود و به همین علت هم در کانون مخالفت‌های جهانی با بازداشتگاه نظامی گوآنتانامو آمریکا در خاک کوبا قرار گرفته بود.


او در سال ۲۰۰۲ در پنج مورد از اتهام‌هایش گناهکار شناخته شده بود؛ از جمله پرتاب نارنجکی که به مرگ گروهبان اسپیر منجر شده بود.


عمر احمد خضر، در سپتامبر سال ۲۰۱۲ در پی توافقی که میان آمریکا و کانادا حاصل شد، برای گذراندن مابقی دوران محکومیتش به زادگاهش کانادا فرستاده شد.


او که دوران حبسش در گوآنتانامو با برسرکار آمدن و کنار رفتن سه دولت محافظه‌کار و لیبرال در کانادا همراه شد توانسته دو بار دیوان عالی این کشور را مجاب کند که به نفع او و علیه مقام‌های دولتی رای صادر کند.


دیوان عالی کانادا می‌گوید دولت در جریان بازداشت، محاکمه و زندانی شدن خضر از وظایف قانونی خود برای حفاظت از شهروندش قصور کرده است.


تاریخ انتشار: ۰۹:۱۹ - ۱۷ تير ۱۳۹۶ - 08 July 2017





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن