تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):زيبايى مرد به شيوايى زبان اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816830096




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شما را بینا کردند، اگر ببینید - سایت خبری تحلیلی بولتن


واضح آرشیو وب فارسی:بولتن نیوز: امیرالمومنین ع فرمودند: شما را بینا کردند، اگر ببینید؛و هدایتتان کردند، اگر هدایت شوید؛و به گوشتان رساندند، اگر گوش دهید.گروه دین و اندیشه: حجت الاسلام دکتر سوزنچی از اساتید دانشگاه، هر روز یک آیه قرآن را با ترجمه و چند حدیث تفسیری و چند نکته در تدبر آن آیه منتشر می کند. بولتن نیوز نیز در راستای ترویج چنین اقدامات ارزشی این سلسله مطالب را به صورت روزانه منتشر می کند. به گزارش خبرنگار بولتن نیوز، در مطلب روز 11 اسفند به آیه 10 سوره بلد پرداخته شده و در آن آمده است: وَ هَدَیْناهُ النَّجْدَیْنِ سوره بلد (90) آیه 10 ترجمه و او را به دو مکان برجسته (جای رفیع) ره نمودیم؛ نکات ترجمه ای « النَّجْدَیْنِ» تثنیه از کلمه «النجد» است. «نجد» در اصل به معنای علوّ و برتری ای است که همراه با قوت و شدت باشد؛ و از بارزترین مصادیقش «زمین مرتفع» و «راه مرتفع»ی است که محکم باشد. (معجم المقاییس اللغة، ج 5، ص391؛ التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، ج 12، ص36) تا حدی که برخی از اهل لغت، اولین معنای آن را «هر جایی از زمین که برآمده و از اطرافش بلندتر باشد» دانسته اند (کتاب العین، ج6، ص83؛ مجمع البیان، ج10، ص746؛ مفردات ألفاظ القرآن، ص791). به «پستان» زن هم از این جهت که حالت برآمدگی دارد «نجد» گفته می شود. (تاج العروس، ج5، ص270) همچنین به مرد شجاع «نجد» و به انسان جنگجو «مُناجد» می گویند از این جهت که با قدرت خویش بر همانندهای خویش برتری می جوید (معجم المقاییس اللغة ، ج 5، ص391؛ التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، ج 12، ص36) اینکه مقصود از «النَّجْدَیْنِ: دو نجد» چیست؛ دیدگاههای متعددی بیان شده است: بسیاری گفته اند منظور دو راه خیر و شر است (روایتی از امیرالمومنین، و نظر ابن عباس، قتاده، مجاهد؛ به نقل از مجمع البیان، ج 10، ص748؛ و نیز: مفردات ألفاظ القرآن، ص791) ، آنگاه درباره چرایی این چنین تعبیری سه دیدگاه مطرح شده است (مجمع البیان، ج 10، ص748): - یا از این جهت است که دو راهی است که دائما پیش چشم انسان رخ می نماید و کاملا آشکار است (گویی برتر از اطرافش است)؛ - یا از باب «تغلیب» است (در زبان عربی، در مورد کلماتی که از وجهی به هم مرتبط باشند کلمه اول را به صورت مثنی ذکر می کنند؛ مثلا گاه به خورشید و ماه «قمرین» گویند [یا کاظمین که اشاره است به امام کاظم و امام جواد] و در واقع، «طریق الخیر: راه خوبی» است که راهی مرتفع است؛ اما از باب تغلیب، به «طریق الخیر و طریق الشر» «النجدان» گفته اند)؛ - یا از این جهت که «راه شر» هم امری است که با توجه به (و البته اجتناب کردن از) آن می تواند به رفعت رسید. برخی هر دو نجد را دارای بار معنایی مثبت قلمداد کرده اند؛ در این میان هم اقوال متعددی وجود دارد: - برخی آن را طریق حق در دنیا و طریق حق در آخرت دانسته اند که باطنشان یکی است (التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، ج 12، ص37)؛ - برخی «نجدان» را به معنای «دو پستان» مادر دانسته اند. (نظر سعید بن مسیب و ضحاک، به نقل از مجمع البیان، ج 10، ص748) این ماده در قرآن کریم فقط در همینجا آمده است. حدیث 1) از امام صادق ع درباره معنای آیه « و او را به دو مکان برجسته [= شاهراه] ره نمودیم» سوال شد. فرمودند: مکان برجسته [= شاهراه] خیر و شر است. الکافی، ج 1، ص163؛ التوحید (للصدوق)، ص411؛ الأمالی (للطوسی )، ص660 عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِیسَى عَنْ یُونُسَ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ عَنِ ابْنِ بُکَیْرٍ عَنْ حَمْزَةَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ «وَ هَدَیْناهُ النَّجْدَیْنِ» قَالَ نَجْدَ الْخَیْرِ وَ الشَّرِّ. 2) فضل بن یونس می گوید امام کاظم ع به من فرمود:مطلب خیر را ابلاغ کن و سخن خوب بگو؛ و «إِمَّعَةُ» [= «منم با شما» ، حزب باد] نباش. گفتم: «إِمَّعَةُ» چیست؟ فرمود: نگو من با مردمم [هرچه دیگران بگویند] و منم یکی از مردم؛ چرا که رسول خدا ص فرمود: بدانید که دو تا مکان برجسته [= دوتا شاهراه] در کار است: شاهراه خیر و شاهراه شر؛ پس این گونه نباشد که شاهراه شر برایتان دوست داشتنی تر باشد از شاهراه خیر. تحف العقول، ص413 عن الإمام الکاظم ع، قَالَ لِفَضْلِ بْنِ یُونُسَ أَبْلِغْ خَیْراً وَ قُلْ خَیْراً وَ لَا تَکُنْ إِمَّعَةً ! قُلْتُ وَ مَا الْإِمَّعَةُ؟ قَالَ لَا تَقُلْ أَنَا مَعَ النَّاسِ وَ أَنَا کَوَاحِدٍ مِنَ النَّاسِ؛ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص قَالَ یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّمَا هُمَا نَجْدَانِ نَجْدُ خَیْرٍ وَ نَجْدُ شَرٍّ فَلَا یَکُنْ نَجْدُ الشَّرِّ أَحَبَّ إِلَیْکُمْ مِنْ نَجْدِ الْخَیْر. 3) روایت شده است که امام باقر ع درباره «أَ لَمْ نَجْعَلْ لَهُ عَیْنَیْنِ وَ لِساناً وَ شَفَتَیْنِ وَ هَدَیْناهُ النَّجْدَیْنِ: آیا برایش قرار ندادیم دو چشم؛ و زبانی و دو لب، و او را به دو مکان برجسته (دو شاهراه) ره نمودیم» فرمودند: «الْعَیْنَان» (دو چشم) رسول خدا ص است؛ و «اللِّسَان» (زبان) امیرالمومنین ع است؛ و «الشَّفَتَان» (دو لب) امام حسن ع و امام حسین ع می باشند؛ و «وَ هَدَیْناهُ النَّجْدَیْنِ» (او را به دو مکان برجسته ره نمودیم) ولایت همگی آنها، و برائت جستن از همگی دشمنان آنهاست. غرر الأخبار (دیلمی) ، ص157 أَبِی یَعْقُوبَ الْأَسَدِیِّ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع فِی قَوْلِهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَ لَمْ نَجْعَلْ لَهُ عَیْنَیْنِ وَ لِساناً وَ شَفَتَیْنِ قَالَ قَالَ الْعَیْنَانِ رَسُولُ اللَّهِ ص وَ اللِّسَانِ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ وَ الشَّفَتَانِ الْحَسَنُ وَ الْحُسَیْنُ ع وَ هَدَیْناهُ النَّجْدَیْنِ إِلَى وَلَایَتِهِمْ جَمِیعاً وَ إِلَى الْبَرَاءَةِ مِنْ أَعْدَائِهِمْ جَمِیعاً. 4) از امام سجاد روایت شده است:... پس ای بندگان خدا تقوای الهی در پیش گیرید و بیندیشید و بدانید که برای چه آفریده شده اید؛چرا که خداوند شما را بیهوده نیافرید و شما را به حال خود رها نکرد؛ خودش را به شما شناساند و رسولش را به جانبتان فرستاد و کتابش را بر شما نازل کرد که در آن است حلال و حرامش و حجت ها و مَثَل هایش؛ پس تقوای الهی پیشه کنید چرا که پروردگارتان بر شما احتجاج کرد و فرمود: «آیا برایش دو چشم قرار ندادیم؟ و زبانی و دو لب؟ و دو مکان برجسته (دو شاهراه) را به او نمودیم.» (بلد/8-10) و این حجتی علیه شماست... تحف العقول، ص274 و روی عن الإمام سید العابدین علی بن الحسین ع ... فَاتَّقُوا اللَّهَ عِبَادَ اللَّهِ وَ تَفَکَّرُوا وَ اعْمَلُوا لِمَا خُلِقْتُمْ لَهُ فَإِنَّ اللَّهَ لَمْ یَخْلُقْکُمْ عَبَثاً وَ لَمْ یَتْرُکْکُمْ سُدًى قَدْ عَرَّفَکُمْ نَفْسَهُ وَ بَعَثَ إِلَیْکُمْ رَسُولَهُ وَ أَنْزَلَ عَلَیْکُمْ کِتَابَهُ فِیهِ حَلَالُهُ وَ حَرَامُهُ وَ حُجَجُهُ وَ أَمْثَالُهُ فَاتَّقُوا اللَّهَ فَقَدِ احْتَجَّ عَلَیْکُمْ رَبُّکُمْ فَقَالَ «أَ لَمْ نَجْعَلْ لَهُ عَیْنَیْنِ. وَ لِساناً وَ شَفَتَیْنِ. وَ هَدَیْناهُ النَّجْدَیْنِ» فَهَذِهِ حُجَّةٌ عَلَیْکُم . 5) امیرالمومنین ع فرمودند: شما را بینا کردند، اگر ببینید؛و هدایتتان کردند، اگر هدایت شوید؛و به گوشتان رساندند، اگر گوش دهید. نهج البلاغه، حکمت157 قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ ع قَدْ بُصِّرْتُمْ إِنْ أَبْصَرْتُمْ وَ قَدْ هُدِیتُمْ إِنِ اهْتَدَیْتُمْ وَ أُسْمِعْتُمْ إِنِ اسْتَمَعْتُمْ. تدبر 1️⃣ منظور از دو «نجد»، و هدایت به آن، چیست؟ الف. معنایش شبیه است به آیه «فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها: پس به او دریدگی اش و خودنگهداری اش را الهام کرد» (شمس/8؛ جلسه135 http://yekaye.ir/ash-shams-091-08/)؛ یعنی خداوند انسان را به گونه ای آفریده که دو راه خوبی و بدی را می شناسد و بدین گونه حجت را بر انسان تمام کرده است. ب. تبعیت از پیامبر ص و اهل بیت ایشان، و برائت از دشمنان ایشان است، که باطن این دو، دو مقام رفیعی که خداوند برای انسان قرار داده و در قیامت جلوه گر می شود. ج. دو انسان بلندمرتبه ای (امام حسن و حسین علیهماالسلام) است که سبک زندگی آنها مکمل همدیگر برای تصمیم گیری در شرایط مختلف است. و هدایت، در اینجا به معنای هدایت تشریعی است. د. دو جایگاه رفیع و استوار است در زندگی دنیا و در آخرت، چرا که اساسا سعادت اخروی، باطن سعادتی است که در دنیا کسب شده است (التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، ج 12، ص36) ه. در نکات ترجمه اشاره شد که یکی از معانی «نجد» پستان مادر است؛ در این صورت، آیه در ادامه نعمتهای خدا بر انسان، که به او دو لب داده، می فرماید که او را در همان ابتدای ولادت، به سوی پستان مادر هدایت کردیم. 2️⃣ حکایت هشام بن حکم (از اصحاب خاص امام صادق ع) وارد بصره شد و در حلقه درس عمرو بن عبید حاضر شد در حالی که عمرو او را نمی شناخت. به عمرو گفت: آیا خدا برایت دو چشم قرار نداده است؟ گفت: بله. گفت: برای چی؟ گفت: برای اینکه با آن در ملکوت آسمانها و زمین بنگرم و عبرت گیرم. گفت: و برایت دهانی قرار داده؟ گفت: بله. گفت: برای چی؟ گفت: برای اینکه غذا بخورم و جواب دیگران را بدهم. و همین طور یک یک حواس را شمرد؛ سپس گفت: و برایت قلبی قرار داده؟ گفت: بله. گفت: برای چی؟ گفت: برای اینکه حواس آنچه ادراک کرده اند را به او برسانند و او بین آنها تمییز گذارد. [امروزه مرکز ادراکات را مغز می دانند، اما قدما آن را قلب می دانستند.] گفت: در مورد تو، پروردگارت رضایت نداد که حواس پنجگانه را بیافریند مگر اینکه برایش امامی قرار داد که همه بدان رجوع کنند؛ آیا رضایت می دهد برای این خلایقی که عالم اینها را این اندازه متلاطم کرده است، امامی قرار ندهد که به او رجوع کنند؟ أمالی المرتضى، ج 1، ص176-177 منبع: بولتن نیوز صندلی های ماساژ i Rest قیمت آنلاین ارز و سکه تورهای نوروزی ماهان سیر


سه شنبه ، ۳۰خرداد۱۳۹۶


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: بولتن نیوز]
[مشاهده در: www.bultannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن