واضح آرشیو وب فارسی:تراز: تراز: نهاد مرجعیت و حوزه علمیه در طول زیستار دینی-سیاسی خود نشان دادهاند که موضع مستقل از دولتها در ادوار تاریخی داشته است و رویکرد نگرشی آنان در قبال مسائل پیرامونی دولت نقد سازنده برای پیشبرد اهداف جامعه اسلامی بوده است.
به گزارش تراز ،برای بررسی رفتارشناسی نهاد مرجعیت متناسب با جایگاه رفیع آنان در کشور میتوان به بررسی چگونگی واکنش آنان در قبال معضلات جامعه در دو برهه زمانی حضور آقایان احمدینژاد و روحانی بنگریم که مؤید رویکرد ثابت نهاد مرجعیت در قبال دولتهای مستقر است.
اولین تذکر دلسوزانه مراجع تقلید نسبت به دولت نهم پیرامون چگونگی حضور زنان در ورزشگاهها صورت گرفت؛ بهنحویکه مرحوم آیتالله فاضل لنکرانی در متنی پیرامون این موضوع نوشتند: «انتظار آن است که حرکت مسوولین محترم در مسیر احیای ارزشهای اسلامی باشد و از اموری که موجب خدشهدار نمودن این امر است اجتناب نماید. خداوند به همه توفیق عمل به احکام اسلامی را عنایت فرماید.» هرچند پسازآن سخنان حاشیهساز و دخالتهای اطرافیان رئیسجمهور وقت باعث شد که آیتالله مکارم شیرازی در تذکری بیان کنند: « رئیسجمهور در مسائل دینی به مراجع و علما مراجعه کنند» هرچند متأسفانه این روند در سالهای بعدی باواسطه تفکرات زاویهدار اطرافیان احمدینژاد با مبانی اسلام به گلایهمندیهای جدی نهاد مرجعیت از دولت منجر شد.دغدغههای دلسوزانه مراجع
«خوشبختانه امروز روابط آقای روحانی و دولت یازدهم با علما مداومت دارد درحالیکه در دولت قبل، گاهی این رابطه بهطورکلی قطع بود؛ یعنی آقایان مراجع تقلید، اصلاً دولتیها را به حضورشان نمیپذیرفتند اما امروز روابط حسنه برقرار است.» این گزارههای حمایتی از سوی آیتالله مرتضی مقتدایی، رئیس شورای عالی حوزههای علمیه سراسر کشور، در قبال دولت یازدهم بیانشده است؛ ایشان از عدم بیان علنی اشکالات از سوی علما به دلیل «تضعیف حاکمیت و رئیسجمهور» و قول حسن روحانی بر حل دغدغهها و اشکالات خبر میدهند و همچنین نائب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نگرش رئیسجمهور به اشکالات علما را «دغدغههای دلسوزانه» تلقی کرد و در همین راستا اظهار داشت: «خود آقای رئیسجمهور گفتند میدانم که حضرات مراجع تقلید و علما، دغدغههایشان را دلسوزانه میگویند.»
یکی از جدیترین «دغدغههای دلسوزانه» مراجع در قبال دولت یازدهم پیرامون اجرای سند 2030 در حوزه آموزش و پروش کشور بیان شد. بهنحویکه آیتالله مکارم شیرازی بحث یک جلسه درس خارج فقه خود را به این موضوع اختصاص دادند و همینطور آیتالله نوری همدانی در هنگامه درس خارج فقه بیان داشتند: «در این سند مسائل نامناسبی وجود دارد که از طرف دولتیها نیز بدون آشکارسازی به امضاء رسیده است؛ وقتی این مدل از سندها با فرهنگ، دین، قرآن و ... ما منافات دارد، نباید به امضاء برسد...حوزه علمیه قم نمیتواند در برابر چنین سندها و برنامههایی ساکت باشد؛ ما نباید سرخود را پایین انداخته و فقط درس بخوانیم؛ بلکه باید بیدار و هوشیار بوده و حوزه در موقع لازم، نظرات خود را اعلام نماییم » که سرانجام با حضور رئیسجمهور و کلیه اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی رأی به خروج سند 2030 از دستور داده شد.استمرار مظلومیت حضرت علی (ع)
دومین دغدغه دلسوزانه و تذکر مشفقانه ولی با جدیت نسبت به دولت یازدهم در قبال سخنان حسن روحانی در دیدار و ضیافت افطار با اساتید و پزشکان صورت گرفت؛ ایشان در این دیدار از افتخار «پیرو خوب» برای امام علی (ع) سخن گفت و در تحلیلی عجیب مبنای ولایت و حکومت از منظر حضرت علی (ع) را انتخاب مردم تلقی کرد و از برتری جامعه اسلامی نسبت به «هدیه دنیای غرب پس از رنسانس» خبر داد و در همین راستا اظهار داشت: «حکومت علی (ع) با خواست و اصرار مردم تشکیل شد و این در حالی بود که ایشان در برابر اصرار مردم به آنها فرمودند که حکومت عدل من برای شما سنگین است و باید به سراغ فرد دیگری بروید، اما درعینحال این را نیز گفتند که اگر شما مردم فرد دیگری را انتخاب کنید، من در اطاعت از او که شما مردم آن را برگزیدید، اولین نفر خواهم بود. مبنای ولایت و حکومت از دیدگاه علی (ع) نیز انتخاب و نظر مردم بود. انتخاباتی که ما امروز در کشور انجام میدهیم و همچنین موضوع آراء مردم، پیروی از تفکر غرب نیست و به دنبال رأی مردم بهعنوان هدیه دنیای غرب پس از رنسانس نیستیم، بلکه ما دارای مذهب، مرام و دینی هستیم که امیرالمؤمنین علی (ع) مبنای حکومت را در آن، نظر، خواست و آراء مردم میداند.»
چنین سخنانی از سوی رئیسجمهور، با بازخوانی رویکرد برداشتی ایشان نسبت به سیره معصومین بهخصوص پیرامون درس مذاکره از رخدادهای کربلا، باعث ابراز مخالفتهای جدی پژوهشگران و کارشناسان شد. اوج این نقدها به تذکر مشفقانه یکی از مراجع تقلید ختم شد؛ آیتالله مکارم شیرازی در سومین شب از لیالی قدر در مسجد مدرسه علمیه امام کاظم (ع) در واکنش به سخنان رئیسجمهور با تذکری جدی نسبت به سخنان ایشان پیرامون حضرت علی (ع) اظهار داشتند: «اخیراً در سخنان یکی از دولتمردان بیانشده بود، امام علی ؟ع؟ ولایت و امامت را با آرای مردم دانسته و گفته، دموکراسی میراث علی (ع) است؛ این حرف، حرف عجیبی است؛ زیرا شما یک صفحه از نهجالبلاغه را دیدهاید و خطبههای دیگر و آیات قرآن را ندیدهاید؛ اولاً شما باید آیات قرآن را ببینید، قرآن میفرماید، ولی شما کسی است که در حال رکوع زکات داد؛ خداوند ولی را تعیین کرده است؛ آیات ولایت در قرآن کریم فراوان است.» این مراجع تقلید با تبیین مسلمات شیعه در قبال این موضوع گفتند: «امام علی (ع) در این سخن به اتمامحجت در مقابل مخالفان میپردازند؛ علاوه بر آن از مسلمات مذهب شیعه است که امام (ع) و ولی از سوی خداوند تعیین میشود
نه آرای مردم.»
منبع: صبح نو
زمانبندی انتشار: 29 خرداد 1396 - 10:18
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تراز]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 102]