تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 2 دی 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):ذكر زبان حمد و ثناء، ذكر نفس سختكوشى و تحمل رنج، ذكر روح بيم و اميد، ذكر دل صدق ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1842745168




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کمپینِ نه به ازدواجِ زودهنگامِ دخترانِ ترکمن


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: کمپینِ " نه " به ازدواجِ زودهنگامِ دخترانِ ترکمن هشتم مارس روز جهانی زن مصادف با هفدهم اسفند است. روزی که در جامعه ترکمن هیچ نشانه ای از آن را نه در رسانه ها و نه در سایت ها و نه در فضای مجازی نمی بینیم اما به بهانه این روز کمپینی راه انداختیم که گویا در ابتدا نیاز به توضیحاتی دارد. که صد البته با توجه به شرایط جامعه ما این توضیحات الزامی است.


محمد توانگری در پایگاه تحلیلی خبری ترکمن سسی نوشت: پدیده اجتماعی مثل ازدواج زودهنگام دختران ترکمن در جامعه ما تبدیل به "مسئله اجتماعی" نگردیده. اگر قرار است این پدیده تبدیل به یک مسئله اجتماعی شود باید سه ویژگی داشته باشد. 1- باید این که " رنج آور " باشد. 2- عده زیادی از افراد جامعه از چنین رنجی احساس ناراحتی کنند. 3- احساس رنج صرف کافی نیست. بلکه قربانیان این رنج ها باید این گونه تلقی کنند که می توانند این رنج ها را علاج کنند. تصویر زن در جامعه ترکمن تصویر زنی است که سرنوشت او از قبل به گونه ای حتی قبل از تولد برای او رقم خورده است. نقش همسر و مادر شدن سرنوشت زن در جامعه ماست. این تصویری است که در فرهنگ سنتی و نظام مردسالار ما ارزش، هنجار و معیار مسلط قلمداد می شود. در این راستاست که ازدواج زودرس چه از نوع سن تقویمی و چه از نوع رشد عقلی اتفاق می افتد. اگر سن تقویمی را ملاک قرار بدهیم از نظر " کنوانسیون حقوق کودکان " یک فرد تا سن 18 سالگی کودک به شمار می رود و ازدواج یک دختر قبل از این سن " خشونت جنسی " محسوب می شود. و حتی از نظر این کنوانسیون بین المللی "ازدواج اجباری " تلقی می شود چرا که هنوز دختران به سن بلوغ فکری نرسیده اند که بتوانند تصمیم بگیرند.این سن در قانون اساسی در سال های مختلف در حال بالا و پایین شدن بود. قانون مدنی ایران در سال 1313 به تصویب مجلس شورای ملی رسید. بر اساس ماده 1041 این قانون، سن ازدواج برای دختران 15 سال و برای پسران 18 سال در نظر گرفته شد. البته در شرایط خاص و با ارائه گواهی دادگاه، دختران از 13 سالگی و پسران از 15 سالگی میتوانستند ازدواج کنند.در سال 1353 و در جریان تصویب قانون حمایت خانواده، باز هم سن ازدواج افزایش یافت و این بار حداقل سن ازدواج برای دختران 18 سال و برای پسران 20 سال تعیین شد. بعد از انقلاب این ماده در سه نوبت پیگیری شد.در اصلاحات سال 61 قانون مدنی ماده 1041 که ممنوعیت ازدواج کودکان را اعلام می کرد مغایر شرع تشخیص داده شد و نکاح قبل از بلوغ به شرط رعایت مصلحت توسط ولی طفل جایز شناخته شد. در قانون جدید به اجازه از دادگاه نیاز نیست. در سال 1379 مجلس شورای اسلامی خواست ماده 1041 را تغییر دهد اما شورای نگهبان آن را خلاف شرع اعلام کرد. تا این که در سال 1381 لزوم اخذ مجوز دادگاه برای ازدواج کودکان وارد قانون شد. از طرفی سویه دیگر این کمپین تاکید بر رشد ذهنی زنان استوار است. یعنی نظم موجود یا نظم مقدر اجتماعی زنان که ازدواج است به گونه ای در جامعه ترکمن رقم خورده که مانع از رشد ذهنی آن ها شده و قبل از این که به حقوق خودشان آگاهی پیدا کنند رهسپار خانه ی بخت می شوند. تبعات این نظم موجود فاجعه بار است. این فاجعه – عدم رشد ذهنی دختران – را در طلاق عاطفی حتی بیش تر از طلاق رسمی هنگام بالا رفتن از پله های دادگاه مشاهده کرد. طلاق عاطفی طلاقی است که دو نفر - زن و شوهر - در زیر یک سقف زندگی می کنند اما از نظر روانی با هم سرد هستند. با توجه به این ارزش گذاری که توصیف آن رفت، پدیده ی " دختران ترشیده " زاییده ی همین نظم موجود است. این پدیده توهین به کرامت زنان است.از زمان مشروطه که آغاز دوران نگاه جدید به سرنوشت انسان است جامعه ی ایرانی زنان قدرتمندی را به خود دیده است. از فعالین حقوق زنان صدیقه دولت آبادی تا فرخ رو پارسا و زنان دیگری مثل زینب پاشا، بی بی مریم بختیاری و فروغ فرخزاد تا مهرانگیز دولتشاهی. اما در جامعه ترکمن به دلیل ساخت تاریخی – فرهنگی هرگز زنان نتوانستند به عنوان یک زن پیشرو در نظام پدرسالار ما تاثیر گذار باشند. این تاثیرگذاری را امروزه هم در بین زنان ترکمن نمی بینیم. سوال این است که زنان ما به جای این که امروزه " معاصرتر " شوند عقب نگه داشته می شوند به طوری که حقوق شان نادیده گرفته می شود. این نادیده گرفتن به دلیل عدم آگاهی زنان نسبت حقوق شان است. هر چه معاصرتر به نسبت آن به حقوق انسانی آگاه تر. اما چه عاملی در فرهنگ سنتی ماست که نقش بازدارنده را در معاصر شدن زنان ما ایفا می کند. در این مورد می توان به دو مورد اشاره کرد. 1- از آن جا که جامعه ترکمن یک جامعه ایستا است در دوران گذار آن چه ما با عنوان مدرنیسم دریافت کردیم و آن ارزش های جدیدی که در جامعه ما نهادینه شد با شرایط ما هم خوانی نداشت بلکه آن ارزش ها از وجوه جهانی سازی است به طوری که ما امروزه در این تناقض به قول آن نویسنده متفکر " درگیر تاریخیت پیشامدرن " هستیم. یعنی ما با وجود این که دوران گذار به مدرنیسم را طی می کنیم اما هنوز هم ارزش های مسلط جامعه ی ما ارزش های گذشته است که با زندگی امروز تناسبی ندارد و این چنین زنان ما را از " معاصر " شدن باز می دارد. 2- به اعتقاد یکی از فیلسوفان فرانسوی جوامعی که انقلاب صنعتی و سیاسی عمیقی نداشته اند، غالبا جذب تکنیکی ترین و صادراتی ترین وجوه مدرنیته می شوند که تولیدات صنعتی و مصرفی و وسایل ارتباط جمعی است. جامعه ترکمن ذیل جامعه ایرانی دستخوش چنین وضعیتی است. آن چه در این وضعیت اتفاق می افتد جامعه سنتی به یک جامعه ی شبه مدرن درمی آید. دقیق ترین این وضعیت اکنون ماست. سرگرم شدن با وسایل ارتباط جمعی و سرگرمی های مختلف، جامعه را در حالت " بی تفاوتی اجتماعی " قرار می دهد. بدین معنا که افراد جامعه و منظور ما این جا زنان از این طریق - با سرگرم شدن با انواع وسایل ارتباط جمعی و سرگرمی همان صادراتی ترین وجوه مدرنیسم- که ویژگی مهم آن بی محتوایی است، خالی از ذهن انتقادی و تفکر و به کلی منحرف می شوند. به قول لوسین گلدمن در این شرایط زنان ترکمن ما نه می خواهند و نه می توانند به تغییر کیفی و انسانی دست بزنند. و تبدیل به تماشگران منفعلی هستند که در پی کسب هویت های کاذب افتادند. شاید بتوان این مورد را دلیل اصلی بی توجهی زنان امروز به سرنوشت خودشان برشمرد تا جایی که امروز هم ما در بین زنان ترکمن کسی را در این حوزه شاهد نیستیم. اما آن چه به عنوان آسیب های ازدواج زودهنگام برای زنان ترکمن می توان برشمرد بدین شرح است: جلوگیری از رشد شخصیت، منزوی شدن، کنترل نامتعارف، تحمیل شرایط روحی و روانی آزاردهنده، تحمیل روابط یا موقعیت اجتماعی خاص، جلوگیری از استقلال فکری و رفتاری، تضعیف اراده، ایجاد احساساتی همچون ترس و دلهره و...پایان



22/12/1395





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 69]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن