تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):برآورد اعمال در شب نوزدهم انجام مى‏گيرد و تصويب آن در شب بيست ويكم و تنفيذ آن در شب بي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817113268




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

درجلسه هم‌انديشي عرضه اوليه،خصوصي سازي و شفافيت بازار عبده تبريزي ازعرضه‌هاي اوليه انتقاد كرد كارگزاران تعهد پذيره‌نويسي رابهترين روش عرضه در بورس دانستند


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: درجلسه هم‌انديشي عرضه اوليه،خصوصي سازي و شفافيت بازار عبده تبريزي ازعرضه‌هاي اوليه انتقاد كرد كارگزاران تعهد پذيره‌نويسي رابهترين روش عرضه در بورس دانستند


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بورس

نشست هم انديشي عرضه‌هاي اوليه، خصوصي سازي و شفافيت بازار با همكاري كانون نهادهاي سرمايه‌گذاري و با حضور مسوولان سازمان ، شركت بورس، سازمان خصوصي سازي و مديران شركت‌هاي سرمايه‌گذاري برگزار شد.

به گزارش خبرنگار بورس خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين نشست حسين عبده تبريزي ـ رييس هيات مديره كانون‌ نهادهاي سرمايه‌گذاري عرضه‌هاي اوليه در بازار را مسئله جدي عنوان كرد و گفت: بسياري از افراد از شيوه عرضه اوليه در كشور ناراضي بوده و سازمان‌ خصوصي سازي هم به صورت دائمي مورد انتقاد قرار مي‌گيرد همچنين شركت بورس نيز بررسي‌هايي در نحوه عرضه اوليه انجام داده است بنابراين اين اعتقاد وجود دارد كه عرضه اوليه در كشور بايد اصلاح شود.

وي ادامه داد: در شيوه متداول دنيا شركت در چارچوب بخش خصوصي تشكيل شده و مدت قابل ملاحظه‌اي به شكل سهامي خاص فعاليت مي‌كند و زمانيكه به سودآوري دست مي‌يابد عرضه اوليه را انجام مي‌دهد در حاليكه در ايران شركت‌ها از شروع سهامي عام مي‌شوند كه اين روند بايد اصلاح شود.

انتقاد به عرضه‌هاي اوليه

وي خاطرنشان كرد: شكل عرضه اوليه و نحوه عمل آن در داخل و موضوع قيمت‌گذاري بايد به گونه‌اي صورت گيرد كه شفافيت بازار و كشف قيمت رعايت شود.

دبيركل سابق بورس با بيان اينكه عرضه‌هاي اوليه مورد انتقاد جدي است اظهار كرد: در اين جلسه در تلاشيم نكات و نظرها در مورد شيوه كشف قيمت و عرضه اوليه، پذيرش سهام عدالت در عرضه اوليه، عملكرد سازمان خصوصي سازي از نظر فازبندي عرضه سهام بررسي شده و به سازمان شركت بورس ارايه شود.

بهترين روش عرضه در بورس؛ تعهد پذيره نويسي

در ادامه مديرعامل كارگزاري بانك كشاورزي به شيوه عرضه اوليه پرداخت و اظهار كرد: Ipo در مورد عرضه اوليه اصطلاحي است كه به غلط مصطلح شده و زماني كه سهامي براي اولين بار عرضه مي‌شود spo نام دارد و Ipo به زماني گفته مي‌شود كه شركت براي اولين بار پذيره نويسي انجام مي‌دهد.

حسين خزلي خرازي بهترين روش عرضه در بورس را تعهد پذيره نويسي دانست و ادامه داد: در اين روش خريداران و بازار اطمينان دارند كه سهم تعهد شده روي ميز نخواهد ماند.

وي با بيان اينكه انجام كشف قيمت با ايجاد سهام شناور آزاد در يك تاريخ اشتباه است پيشنهاد كرد: اگر در عرضه اوليه هيچ گونه سهميه‌بندي بين كارگزاران صورت نگرفته و هر كس كه بالاترين سفارش را وارد كرده بتواند ميزان سهام مورد نظر خود را خريداري كند سهم براي مدت كوتاهي كشف قيمت مي‌شود همچنين شركت عرضه كننده تعهد دهد كه در شش ماه آينده سهم به Free flot معين دست يابد.

اين كارگزار بورس تاكيد كرد: با تشكيل شركت‌هاي تامين سرمايه روش تعهدپذيره نويسي را جدي گرفته و اجازه دهيم بانك‌ها و شركت‌هاي سرمايه‌گذاري از اين روش استفاده كنند.

در ادامه مديرعامل كارگزاري رضوي به عرضه 55/2درصدي سهام كشتيراني اشاره كرد و گفت: اگر قرار باشد هدف از انجام عرضه، جذب سرمايه و تامين مالي براي طرح‌هاي توسعه‌اي باشد چه دليلي براي عرضه شركت كه 2.5 درصد آن Free flot است وجود دارد و چرا چنين شركتي بايد وارد بورس شود؟

علي‌ اسلامي با اشاره به روش قيمت‌گذاري سهام شركت كشتيراني ادامه داد: در عرضه سهام كشتيراني با ارايه قيمت از جانب سازمان خصوصي سازي اختلاف قيمت معنادار40 درصدي با قيمت پايه سهم مشاهده شد در حالي كه بايد معيارهاي خاصي براي قيمت‌گذاري عرضه اوليه صورت گيرد.

وي اظهار كرد: به دليل اشتباهات ساختاري در كشور تعداد سهام در روز اول به تعداد ايستگاه‌هاي معاملاتي تخصيص نيافته و طوري ارايه مي‌شود كه ناخودآگاه رقابت كاذب ايجاد شده و افرادي كه در شركت‌هاي كارگزاري شهرستان‌ها فعاليت مي‌كنند به علت عدم آگاهي از شيوه عرضه، به صورت لجام گسيخته وارد رقابت مي‌شوند.

در اين نشست حسن قاليباف اصل ـ مديرعامل شركت سرمايه گذاري اميد ـ كشف قيمت و نحوه انجام آن مورد توجه قرار داد و گفت: به دليل محدوديت ذاتي موجود در كشور به واسطه عدم وجود موسسات تامين سرمايه و يا بانك‌هاي سرمايه‌گذاري همچنان روش قيمت‌گذاري آكشن براي كشف قيمت مورد استفاده قرار مي‌گيرد در حاليكه در بازارهاي پيشرفته دنيا استفاده از اين روش براي كشف قيمت بعيد است و براي عرضه از روش Book building (بوك بيلدينگ) انجام مي‌شود.

وي پيشنهاد كرد: اگر شركت در خارج از بورس ثبت سفارش انجام دهد و تعهد پذيره نويسي توسط موسسات تامين سرمايه صورت گيرد سالم‌ترين روش از نظر كشف قيمت خواهد بود كه براي اين منظور سازمان بورس بايد آيين‌نامه مورد نياز را استخراج كند.

قاليباف موضوع شفافيت عرضه اوليه را مورد توجه قرار داد و با اشاره به اينكه در عرضه‌هاي اوليه عدم شفافيت مشاهده مي‌شود گفت: به اعتقاد من روش عرضه موضوع شفافيت را برطرف مي‌كند.

معاملات بورسي شفاف نيست

وي در ادامه سخنان خود به موضوع شفافيت معاملات پرداخت و ابراز كرد: هنوز در معاملاتي كه در بورس كشور انجام مي‌شود شفافيت كافي وجود ندارد در حاليكه در ساير كشورهاي جهان سرمايه‌گذاران از شفافيت در مورد معاملات انجام شده اطمينان دارند.

انتهاي پيام
 سه شنبه 4 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 206]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن