تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 31 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):زباله را شب در خانه هاى خود نگه نداريد و آن را در روز به بيرون از خانه منتقل كنيد،...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817367579




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فرشاد مومنی: ایجاد این درجه از توقع توسط نامزدها خیانت به منافع ملی است


واضح آرشیو وب فارسی:روز نو:



فرشاد مومنی: ایجاد این درجه از توقع توسط نامزدها خیانت به منافع ملی است
یکی از مسائل اساسی که به طور جدی باید در دستور کار گروه آموزشی، پژوهشی و سیاستگذاری ایران قرار گیرد؛ توجه به این واقعیت است که در دوران‌های وفور درآمد نفتی ما شاهد این بودیم که در ایران حس ملی تضعیف می‌شود.
روز نو : انگیزه برای همکاری و تقسیم کار عقلایی و تخصصی شدن امور کاهش می‌یابد و به جای آن منازعه برای دستیابی به کانون‌های اصلی توزیع رانت اولویت پیدا می‌کند و در این منازعه، رویکرد مسلط هم حذفی است. یعنی هر فرد، گروه یا باندی برای دستیابی به حداکثر مطالبات رانتی خود تلاش می‌کند و بخش‌های وسیع‌تری از متخصصان را در معرض حذف قرار می‌دهد. یکی از پدیده‌های شگفت‌انگیزی که در مناظرات این دوره قابل مشاهده است و الگوی رقابتی که در اولویت از سوی برخی از کاندیداها قرار گرفته، دامن زدن به مطالبات رانتی در کل جامعه است.
پیش‌فرض بنیادی چنین رویکردی صرف نظر از اینکه سطوح کارشناسی وجود داشته باشد یا خیر، این است که کشور رانت‌های پایان‌ناپذیری در اختیار دارد و مساله اصلی این است که توزیع‌کنندگان رانت از کرم کافی برخوردار هستند یاخیر؟
نکته جالب این است که کاندیداها با هم بر سر دادن وعده‌های رانتی بی‌حد رقابت می‌کنند. در حالی که این مساله بارها و بارها در بخش قابل توجهی از کشورهای در حال توسعه تجربه شده و ما هم هزینه‌های بسیار سنگینی برای آن پرداخت کرده‌ایم. لذا انتظار این است رسانه‌ها و نهادها همکاری کنند تا کاندیداها اولا از توهم پولداری بی‌انتهای کشور خارج شوند و در درجه بعدی سطح حداقلی از خرد کارشناسی هم دستمایه وعده‌های‌شان شود.به این نکته نیز توجه داشته باشند که هیچ کشوری در دنیا از طریق دامن زدن به مطالبات رانتی و بدون اینکه برخورداری‌ها را به اینکه روی گروهی خاص گشوده شود معطوف کنند به توسعه دست پیدا نکرده‌اند. این وعده‌ها حتی اگر کشور پتانسیل مالی هم داشت قابل تداوم در افق بلندمدت و میان مدت نبود. به نظر من این سطح از ایجاد توقع خیانت آشکار به منافع ملی تلقی می‌شود. با توجه به اینکه در سند برنامه ششم توسعه به حدود ١٥ بحران کوچک و بزرگ که آینده توسعه ملی را تهدید می‌کند به صراحت اشاره شده است؛ انتظار حداقلی از کاندیداها این است که بحث‌های خود را معطوف کنند که راه‌حل‌ها و برنامه‌های مشخص برای خروج از بحران را ارایه دهند. این سیکلی از پرآسیب‌ترین شیوه‌های تبلیغات ریاست‌جمهوری تا امروز هست و باید هرچه سریع‌تر این عارضه حل شود.
نکته بسیار مهم دیگر از منظر ملاحظات این است که توسعه ملی باید تبدیل به مطالبه ملی شود. اقتصادشناسان بزرگ دنیا در مطالعات خارق‌العاده‌ای که انجام داده‌اند نشان داده‌اند که اقتصاد امریکا به واسطه آنکه حجم بدهی‌هایش در مجموع از مرز ٢٠ هزار میلیارد دلار عبور کرده است چاره‌ای جز جنگ‌افروزی برای مدیریت اقتصادی خود ندارد. بنابراین به طور مشخص سیاست خارجی ریگان این است که از کشورهای مستعد بهانه‌جویی کنند و راه را روی ایجاد جنگ منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای باز کنند. با توجه به برنامه‌هایی که دولت قبلی از زاویه پیگیری سیاست خارجی تنش‌زا و بد نام کردن ایران در این زمینه‌ ایجاد کرده اگر ما نسبت به این شرایط خطیر کنونی برخورد کارشناسانه، عالمانه، غیراحساسی و دوراندیشانه نداشته باشیم این خطر وجود دارد که در این بازی امریکایی بیفتیم.

منبع: اعتماد


تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: روز نو]
[مشاهده در: www.roozno.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن