تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 5 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دلى كه در آن حكمتى نيست، مانند خانه ويران است، پس بياموزيد و آموزش دهيد، بفهميد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1833488622




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نقد و بررسی Persona 5


واضح آرشیو وب فارسی:پردیس گیم:

نقد و بررسی Persona 5 "به قلم کسری کریمی اصل" "امیل دورکیم" جامعه شناس فرانسوی در کتاب"خودکشی" هنگام  بررسی این پدیده در جوامع سنتی به مدلی به نام "خودکشی فاتالیستی" یا به بیان دیگر "خودکشی قضا و قدری" می‌رسد، دورکیم می‌گوید این حالت هنگامی رخ می‌دهد ­نظارت و کنترل شدید عملکرد تنظیم کننده‌های رفتار اجتماعی در این‌گونه جوامع و شدت و حدت قوانین هنجاري جاری در آن‌ها از حد بگذرد و فرد گرفتار در سیستم را نه یاراي مقابله با تنظیم کننده‌ها باشد و نه توان پذیرش‌شان. در اوایل تجربه پرسونا 5، "شی‌هو"، صمیمی‌ترین دوست "آن تاکاماکی" از بالای پشت‌بام دبیرستان/دارالتادیب "شوجین" به سبب "گیرافتادن در یک سیستم عقب افتاده‌ی نادرست" خود را به پایین پرت می‌­کند، همزمان یک تماس تلفنی خبر مرگ/خودکشی دوست عزیزی آن هم به سبب "گیرافتادن در یک سیستم عقب افتاده نادرست" به نگارنده می‌دهد، تجربه شوک و هولناک پرسونا 5 درست در اینجاست که آغاز می‌شود، در رویکرد به شدت "ناتورالیستی" و در عین حال کاملا انتقادی‌اش به ساختارهای خراب جامعه، این بار با یک ستینگ دبیرستانی کلاسیک، معلم، ناظم، درس، سرکوب و ما قهرمانان/آنتاگونیست‌ها هم همه در بازی یک سری مطرود طرد شده، افرادی که که شیوه نادرست این سیستم اجتماعی را نتوانستند درست بزیند و در زیست این نارسایی به جای انفعال پیشه کردن و در خود فرو روی، طریقت مبارزه را سیستم را سرلوحه خود قرار دادند، پس پرسونا 5، پیش از شروع، پیش از بازی بودن، یک بیانیه‌ی اجتماعی معاصر بدل می­ شود، بیانیه‌ای که امضای تک تک ما طرد شدگان و فراموش شدگان به زیرش زده شده، مایی که نمی‌خواهیم این جامعه خراب و مشکل‌دار به سمت یک کنش "فاتالیستی" دیگر همانند کاری که شی‌هو با خود کرد، همانند کاری که بسیاری از دوستان‌مان با خود کردند، سوق‌مان بدهد.

پرسونا 5 حدود 9 سال بعد از نسخه چهارم و 5 سال بعد از نسخه طلایی آن که اولین نسخه مجموعه بدون پسوند Shin Megami Tensai بود، به دست ما رسیده، این بار هم بدون پسوند و پیشوند، این رویکرد جدید "آتلوس" در استقلال و هویت‌سازی مجموعه پرسونا که خیلی سخت و با یک سابقه درخشان و جامعه هواداری بزرگ به دست آمده چند نتیجه را همان ابتدا در پی داشته، نخست این که بازی با وجود داشتن روح و بن­مایه همه مگامی تنسه‌ها دارای رویکردی کاملا جدا از آن­ها بوده و مسیری که در پیش گرفته بی‌نهایت متفاوت با آن‌هاست، اگر خیلی خلاصه بخواهم این تفاوت را در یک عبارت بیان کنم باید تنها به لفظ "پر زرق و برق" اکتفا کنم، بله پرسونا 5 در همه چیزش از داستان گرفته تا عوامل سمعی و بصری و عناصر گیم‌پلی در عین کاربرپسندتر شدن به شدت پر زرق و برق‌تر از مگامی تنسه‌ها و نسخه‌های قبلی‌اش شده و مشخص است که کاملا بازار هدف بزرگتری در چشم انداز خود قرار داده. اولین نمود این رویکرد پر زرق و برق در بحث روایت و داستان‌سراییست، جایی که آتلوس مثل همیشه(حتی بیشتر از همیشه) واقعا سنگ تمام گذاشته، نخست این‌که این بار ما به عنوان یک تبعیدی پا به یک دبیرستان جدید می‌گذاریم، حس تازه‌وارد بودن، حس غربت در یک شهر و دبیرستان جدید همه و همه به بهترین حالت ممکن از طریق ستینگ و جهان‌سازی از همان ابتدا به ما منتقل می‌شوند، بازی به مانند پیشینانش خیلی آهسته و با طومانینه به پیش می‌رود، برای جا افتادن در یک محیط جدید همان‌قدر که در واقعیت باید تلاش کنید در اینجا هم به زبان بازی باید عرق بریزید، بعد که کم کم جا افتادید بازی با بی‌رحمی تمام هر لحظه یک برگ برنده جدید رو می‌کند، از بازی‌های زمانی فوق‌العاده در بحث روایت گرفته، تا اتمسفر و جو بدی پیرامون ما و گذشته‌مان وجود دارد و خودمان هم باید تغییرش بدهیم.

مکانیزم‌های بازی، اکثرا همان­هایی هستند که در پیشینیان دیدیم با این تفاوت که خیلی دم دست‌تر، روان‌تر و در مجموع بی­نقص‌ترند، گیم­پلی همانند همیشه به دو بخش جهان عادی و جهان ناخودآگاه که در این قسمت "پالس" نام دارد تقسیم‌بندی می‌شود، در جهان عادی می‌توانید درس بخوانید، کار کنید، روی روابط­تان تمرکز کنید و یا خود را برای ورودهای بعدی به پالس مجهز کنید، در پالس­ هم باید برای یافتن قلب ستم‌پیشگان (مثل معلم ورزش خبیث دبیرستان یا هنرمندان کلاه‌بردار و متقلب) به جنگ سایه‌هایشان بروید، مثل همیشه در یک سیستم کاملا نوبتی، بدون التیماتوم زمانی، با یک عالمه آپشن درست و حسابی، از تاکتیک چیدن گرفته تا حالت راش و مذاکره با سایه‌ها! حتی در مبارزه با باس‌فایت‌ها می‌توان ریسک کرد و تاکتیک‌های عجیب و غریب برای فریب آن‌ها چید و به نوعی گول‌شان زد. اکثر مکانیزم‌های بازی همان‌طور که در مقالاتی پیشتر توضیح دادیم تماما بر مبنای نظریات یونگ شکل گرفته‌اند، مثلا بحث سایه، نقاب و غیره، نکته­ اینجاست که لازم نیست حتما یونگ‌ شناس باشید تا از بازی لذت ببرید، خود بازی با صبوری خاصی شما رو در روند 80 ساعته خود به یک متخصص یونگ بدل می‌کند. پرسونا 5 در تک تک جزئیات و ابعاد نهایت چیزی است که می‌توان متصور شد، تک تک فریم‌های بازی، پاساژها، لحظات ورود و خروج از مبارزات، دیالوگ، همه و همه در کنار هم یک واحد به عینه شاهکار را تشکیل می‌دهند، آتلوس خوشبختانه سر این نسخه خساست را به کل کنار گذاشته و یک انجین کاملا تازه را برای بازی طراحی کرده که نتیجه‌اش یکی از بهترین تجربیات بصری نسل هشتم و شاید کل تاریخ صنعت بازی‌هاست، بازی از نظر هنری و زیبایی‌شناسی یک پکیج کامل است.

موتورگرافیکی جدید برای القای تم گرافیکی و پیاده‌سازی لحن بازی کاملا دست سازنده را گرفته و بهترین خروجی ممکن را فراهم آورده، بازی شاید از نظر فنی به پای بلاک‌باستر­های غربی یا همین فاینال‌فانتزی‌ها نرسد اما واقعا همچین چیزی به هیچ‌وجه برای پرسونا و زبانی که با آن خود را بیان می‌دارد لازم نیست، تا وقتی می‌شود با رنگ و نور چشم‌ها را شیفته کرد پولیگان و شیدر به چه کار می‌آید، و نکته‌ای که نباید از ذکرش غافل شد بهینه بودن فوق‌العاده بازی است، طوری که زمان لودینگ‌ها و جابه‌جایی میان محیط‌ها به شدت کم و تقریبا ناچیز است و این که از یاد نبرید که پرسونا تقریبا یک بازی جهان باز به حساب می‌آید. طراحی محیط‌ها، از مناطق رئالیستیکی چون مترو و دبیرستان گرفته، تا مناطق فراواقعی چون پالس‌ها و ممنتو (ممنتوها برای مبحث ناخودآگاه جمعی به وجود آمده‌­اند و رسما  حکم سیاه‌چاله‌های نقش‌آفرینی‌های دیگر را برای ما ایفا می‌کنند) شگفت انگیز است، به قدری که این انتقال حس و تغییرات فازی اثر را به درستی و زیبایی کامل پیاده‌سازی می‌کنند. نکته‌­ای که شاید از همان اول موجب دلواپسی خیلی‌ها من جمله نگارنده بود، بحث دوبله و ترجمان بازی از ژاپنی محسوب می‌شد، اول اینکه خوشبختانه آتلوس قابلیت استفاده از زبان ژاپنی را برای تمام منطقه‌ها فراهم کرده، ولی در کل نگرانی ما کاملا بی‌جا بود اینجاست که سطح دوبله بازی واقعا خوب و بالاست و با توجه به نمونه‌های مشابه حتی می‌توان آتلوس را بابت انتخاب گوینده‌ها در اکثر موارد تحسین کرد.

نکات مثبت داستان، روایت، شخصیت‌ها سبک هنری خاص و منحصر به فرد موسیقی و صداگذاری بی‌نقص و به یادماندنی گیم‌پلی جذاب و پیچیده و در عین حال در دسترس شکستن مرزها و تعیین استانداردهای جدید برای ژانر نقش‌آفرینی بی‌نقص در ابعاد فنی نکات منفی هیچ چیز جز بالا بردن سطح توقع مخاطب از دیگر بازی‌ها پس از تجربه! سخن آخر پرسونا 5 پکیج کاملی از تمام چیز­هاییست که یک شاهکار هنری کامل باید در خود داشته باشد، با این حال بزر‌گ‌ترین دست‌آورد بازی پیش از آن‌که در بی‌نقص بودن مکانیزم‌ها و پیاده‌سازی جهانش خلاصه شود، در رویکرد اثر نسبت به جهان بازتاب یافته است، و این رویکرد در قالب ساختارِ زیست فعلی بشر به ترقی و اوج تعالی دست می‌یابد. Verdict Persona 5 is a complete package of what a masterpiece has got to have. But it"s biggest achievement is not in its flawless gameply or world building but its reflection of reality and that it"s an experience within our own lives which puts it on a whole another level Score: 10 - PS4 Version





10 ارديبهشت 1396





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پردیس گیم]
[مشاهده در: www.pardisgame.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 127]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


علم و فناوری

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن