واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: `پيام آیت الله العظمی مظاهری به جشنواره نخستین دوسالانه ملی هنر توحیدی هنر
اکنون که این جشنواره با عنوان « هنر توحیدی » و با محوریت « هنر خوشنویسی » برگزار می گردد ضمن ادای احترام به همه هنرمندانی که رسالت خود را در بروز و ظهور ارزش های توحیدی و معنوی در صحنه جامعه انسانی، تعریف کرده اند و همواره با بهره گیری از ابزار هنر، در پی جهت دهی ارزش مدارانه به زندگی انسان ها و توجه دادن آنان به حقایق متعالی هستند لازم می دانم سه نکته اساسی در این زمینه را یادآور شوم...
بسم الله الرحمن الرحیم اکنون که این جشنواره با عنوان « هنر توحیدی » و با محوریت « هنر خوشنویسی » برگزار می گردد ضمن ادای احترام به همه هنرمندانی که رسالت خود را در بروز و ظهور ارزش های توحیدی و معنوی در صحنه جامعه انسانی، تعریف کرده اند و همواره با بهره گیری از ابزار هنر، در پی جهت دهی ارزش مدارانه به زندگی انسان ها و توجه دادن آنان به حقایق متعالی هستند لازم می دانم سه نکته اساسی در این زمینه را یادآور شوم : نکته نخست : تاکید بر این مطلب است که هنر به عنوان یک نهاد عام انسانی اگر چه در ظاهر ماموریتی جز زیبا ساختن زندگی آدمی ندارد ولی جوهره و گوهر هنر انکشاف حقیقت و دست گیری انسان برای نیل به حقیقت است و از این جهت هنرمند واقعی کسی است که می کوشد تا در یک تلاش قدسی و یک حرکت معنوی با به کارگیری تمام توان و تلاش خود مرتبه ای از حقیقت های هستی را در منظر آدمیان ترسیم نماید و تنها در این صورت است که پدیده مبارک و سودمندی با عنوان هنر معنوی و هنر روحانی حاصل خواهد شد. نکته دوم آنکه هنرمند برای آنکه بتواند چنین ماموریت مقدس و خطیری را به انجام رساند باید روح و جان خود را مصفا و نورانی سازد تا در نتیجه تزکیه ضمیر و تهذیب نفس چشمان او بر روی حقایق باز گردد و قلب او بتواند در حد ممکن و به قدر ظرفیت برخی از مراتب حقیقت را ادراک نماید، چرا که ذات نایافته از هستی بخش* کی تواند که شود هستی بخش کسی قدرت دستگیری از سایر انسانها را در مسیر کشف حقیقت و رسیدن به زندگی معنوی و نیل به امید و آرامش دارد که خود، دارای یک زندگی معنادار و روحانی باشد و بنابراین شرط اساسی ظهور معنویت در عرصه هنر آن است که قدسیت و معنویت در زندگی هنرمند تحقق پیدا کند و روح و جان او به حیات طیبه زنده و پاینده گردد و تنها در این صورت است که هنرمند خواهد دانست که «معنا و معنویت» را در کلام «شکل و قالب» متجلی سازد و چگونه حقایق گوناگون و متکثر و متنوع عالم هستی را که به یک حقیقت واحده توحیدی منتهی می شود در عالم ظاهر و در مقابل دیده و فهم مخاطبان متجلی سازد. نکته سوم و نهایی آنکه هنرمند واقعی برای آنکه بتواند در مرحله نخست روح و جان خود را نورانی و مهذب نماید باید به کیمیای خلوص و اخلاص متوسل و متمسک باشد. خلوص در نیت و اخلاص در عمل و تهی ساختن انگیزه ها و جهت گیریها از هر چیزی و هر کسی به غیر از خداوند جمیل ذوالجلال که همان حقیقت یکتای توحیدی است به تدریج ضمیر و قلب آدمی را منور و مصفا می سازد و انسان را در شعاع نور و معرفت خود قرار می دهد. خلوص در نیت و اخلاص در عمل البته به تمرین و مداومت و مراقبت فراوان نیاز دارد ولی اگر هنرمند خود را به دست این دریای پر در و گوهر بسپارد و در فراز و نشیب های زندگانی همواره بر آن ممارست نماید بی شک به ساحل امن تزکیه نفس و طهارت روح خواهد رسید و آنگاه شرط لازم برای دستگیری سایر انسان ها در مسیر کشف حقیقت متعالی توحیدی را پیدا خواهد کرد. به امید آنکه شما هنرمندان خوشنویس بتوانید این مسیر خطیر و مبارک را با موفقیت طی نمایید. ان شاء الله سعادت و توفیق همگان را از خداوند سبحان مسالت می کنم. والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته حسین المظاهری
منبع : جوان آنلاين
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۸
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]