تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 1 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):هر کس اندوه و مشکلى را از مومنى بر طرف نماید خداوند در روز قیامت ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817573740




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

یادداشت مهمان/ ابوطالب مظفری واقعه‌ها ما را در‌می‌نوردند


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: یادداشت مهمان/ ابوطالب مظفریواقعه‌ها ما را در‌می‌نوردند
خبرگزاری فارس: واقعه‌ها ما را در‌می‌نوردند
واقعه دوم مرداد کابل نیز مانند بسیاری از وقایع دردناک دیگر افغانستان آمد و رفت؛ نه چارچوب سیاستمداری را لرزاند و نه چنانکه باید قلبی را به تپش واداشت.

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، «سید ابوطالب مظفری» کارشناس مسائل اجتماعی و فرهنگی افغانستان در یادداشتی اختصاصی به موضوع حمله تروریستی میدان «دهمزنگ» کابل و آسیب‌دیدگی روانی و عاطفی مردم این کشور در برابر فجایع انسانی پرداخت. در این یادداشت آمده است: واقعه دوم اسد کابل نیز مانند بسیاری از وقایع دردناک دیگر افغانستان آمد و رفت، نه چارچوب سیاستمداری را لرزاند و نه چنانکه باید قلبی را به طپش واداشت، نه منجر به تغییری در الگوی رفتاری افراد شد و نه به اصلاح‌ساختاری در نظام انجامید. فقط شکاف‌های موجود میان جامعه‌ را بیشتر کرد و خوراک چند روزه برای رسانه‌های جهانی فراهم آورد، محور این یاداشت نیز درنگ کوتاه بر بعد روانی و اخلاقی این واقعه است. وقتی صبح از خواب بیدار شدیم و دیدیم بانوی خانه‌ درحال طبخ غذای خوشمزه‌ای است ولی ما، بوی خوش آن را احساس نمی‌کنیم، به طور طبیعی دستپاچه می‌شویم و سراغ دوا و دکتر می‌رویم و باید چنین نیز باشد اما این حساسیت تنها در حوزة بدن و جسم آدمی نیست، روح و روان آدمی نیز دریافت‌هایی دارد که در صورت آسیب دیدن، ما را دچار چالش‌هایی بسی مهمتر از آسیب‌دیدگی حواس ظاهری می‌کند. روان سالم حساس است و در مقابل پدیده‌های نا بهنجار اطراف واکنش نشان می‌دهد، این آسیب‌دیدگی روانی و عاطفی از موارد کوچک آغاز می‌شود، به قول جمال‌الدین محمد اصفهانی: ای عجب، دلتان بنگرفت و نشد جانتان ملول زین هواهای عَفَن، زین آب‌های ناگوار. نخستن قدم در آسیب‌دیدگی روان آدمی این است که از درک محیط نابهنجار محروم می‌شود، تا برسد به آنجا که مشاهده رنج و الم کسی وی را اندوهگین نمی‌سازد و تا آنجا که قتل کسی برای وی حادثه‌ای تلقی نمی‌شود، در این صورت است که باید زنگ اخطار آسیب روانی به صدا درآید. از دوران کودکی بیاد دارم که موسفیدان‌مان به مصیبت دیده‌گان، سفارش گریه می‌دادند و از بغض‌کردن آنان در هنگام مصایب بزرگ ممانعت می‌کردند. چیزی که روانشانسی امروز نیز آن را به نحوی پذیرفته است، گریه از  عوارض حالاتی است که قوه تخیل آدمی به وی امکان درک فاجعه را بدهد. چه این فاجعه و مصیبت مربوط خود وی باشد یا مربوط دیگری. درک فاجعه یعنی قدرت تحلیل ابعاد فاجعه و برآورد آسیب روانشناسانه آن، اما گاهی چنان می‌شود که روان آدمی دچار کرختی درک شده و قدرت تحلیل را از دست می‌دهد. بدترین حالت در وضعیت یک جامعه این است که فاجعه در چشم و دل آنان تبدیل به امری عادی شود و کم کم قبح کار از نفس عمل به شکل و حجم عمل بر گردد. در این حالت این کشتن یک انسان نیست که مهم و غیر عادی است، آنچه توجه افراد جامعه را به خود جلب می‌کند نحوه قتل و تعداد مقتولین است. این چیزی است که ما افغانستانی‌ها داریم آن را تجربه می‌کنیم، ما به فاجعه چنان خوکرده‌ایم که ساکنین شهر لندن به هوای مه‌آلود. فقط اگر کودکی چون تبسم سر بریده شد یا دختری چون فرخنده روز روشن به آن وضع فجیع آتش زده شد، چند روزی توجه‌مان جلب می‌شوند یا اینکه اگر عدد کشتگان از صد گذشت فاجعه‌ را می‌بینیم و الا در شرایط عادی کک‌مان هم نمی‌گزد.  حقیقت این است که در ادیان و از جمله دین اسلام، تعیین‌ دیه برای قتل انسان یک ناگزیر و ضرورت حقوقی است نه ارزش‌گذاری واقعی. ارزش واقعی انسان همان است که قرآن کریم در سوره مائده، آیه 23 ، بیان کرده و در آن قتل یک انسان بی‌گناه را برابر قتل تمام انسان‌ها نهاده و نیز نجات یک انسان را مساوی با نجات تمام انسان‌ها. در نگاه دین کرامت آدمی ذاتی اوست و چیزی آن را از وی سلب نمی‌کند. انسان موجود عددی نیست که با کاهش و افزایش عددش، اهمیتش کم و زیاد شود، کشتن یک نفر جنایت است و کشتن انسان‌ها فساد. ساده شدن مرگ انسان در نگاه آدم‌ها فاجعه است و متاسفانه این اتفاق متأسفانه دیریست گریبان ملت ما گرفته است. ما زمانی در مقابل وقایع و اتفاقات واکنش نشان می‌دهیم که اعداد و ارقام جنایت افزایش چشمگیری یافته باشد و بدتر اینکه این واکنش‌ها نیز مقطعی و سطحی و بدون نتیجه است. بدون نتیجه‌است به این معنا که منجر به تغییر آگاهانه وضع نمی‌شود، نه در نهاد اشخاص و نه در روند کلی جامعه. واقعه‌ها پیاپی چون طوفانی بر ما می‌گذرند، ما را له می‌کنند، بدون اینکه آگاهی تازه‌ای در ذهن ما ایجاد کنند و این آگاهی تازه، منجر به عمل تازه‌‌ای شود. این نشانه کرختی و بیماری و نهایت استیصال در یک جامعه است. انتهای پیام/ح

95/05/11 :: 13:18





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 78]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن