تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 1 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مبادا جز حق، با تو اُنس بگيرد و جز باطل، از تو بهراسد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817557707




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مشروطه و انقلاب اسلامي


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: مشروطه و انقلاب اسلامي
نویسنده : حجت‌الاسلام احد آزادي‌خواه* 
 در دوره يكصد سال گذشته دو رخداد بزرگ بر صفحه تاريخ ايران نقش بسته و اگر چه هر دو ماهيت ضداستبدادي داشته و زمينه تحولاتي در ساختار حكومت شده‌اند اما همواره اين سؤال مطرح بوده كه چرا جنبش مشروطه از خاستگاه اصلي خود فاصله گرفت و سرنوشت آن به توپ بستن مجلس و افتادن جامعه در دام استبداد صغير محمدعلي شاه شد اما انقلاب اسلامي از تهديدهايي كه به مراتب از دوره مشروطه جدي‌تر بود به سلامت عبور كرد و در بن‌بست مشروطه نيفتاد؟
در يك نگاه كلي شايد مهم‌ترين وجه اشتراك مشروطه و انقلاب اسلامي را بتوان بر جلوداري و رهبري ريشه‌دار روحانيت متمركز كرد. اگر ريشه‌هاي مشروطه در قيام تنباكو و اراده ملي در برابر قراردادهاي استعماري و ناررسايي‌هاي سياسي و اجتماعي نهفته بود، انقلاب اسلامي هم با اعتراض به تصويب قانون انجمن‌هاي ايالتي و ولايتي كليد خورد كه به حضور استعمارگران در ساختار سياسي رسميت مي‌بخشيد. اگر در جريان مشروطه تركيب روحانيت و ملت علم مبارزه برافراشت و مظفرالدين‌شاه را مجبور به صدور فرمان مشروطه كرد، انقلاب اسلامي هم با شكل‌گيري رابطه امام و امت به فرار شاه و استقرار موهبت جمهوري اسلامي انجاميد. نقش رهبران ديني در هر دو انقلاب مشهود است، با اين حال اين دو جريان همسو در يك نقطه يكديگر را قطع مي‌كنند و هر يك مسيري متفاوت مي‌روند.  امام خميني (ره) با اشرافي كه بر سير تحول در تاريخ معاصر داشت و شواهدي كه از نارضايتي توده مردم از روي كار آمدن جريان دين‌ستيز به موازات ظلم دربار و رژيم ستم‌شاهي دريافت مي‌كرد، ضرورت حضور دوباره روحانيت در صحنه را تشخيص داد و با ميدان آوردن «تكليف شرعي» حركت سياسي و اسلامي خود را آغاز كرد و وظيفه ساماندهي حركت‌هاي انقلابي را مثل خون در رگ‌هاي روحانيت و مردم ديندار جاري كرد و با هر سخنراني روحي تازه در كالبد بي‌جان جامعه‌ در حال احتضار دميد و خود با ميدانداري حركت جديد پيشرو عمل به تكليف شرعي مبارزه شد.
پيوند امام و امت زماني شكل گرفت كه امام خميني(ره) با تبيين مباني فكري، جامعه را متوجه خطر سقوط دين مي‌كند، لذا اراده مبارزه در مردم متدين ايران، بيدار و روحانيت بر منابر و مساجد چنان فعال مي‌شود كه بر‌خلاف ادوار تاريخي گذشته هيچ راهي براي عناصر فرصت‌‌طلب و سوءاستفاده تجددمآبان باقي نمي‌ماند. در نتيجه تغيير تفكر حاكم بر روحانيت است كه تفكر حاكم بر جامعه عوض مي‌شود، نااميدي در متن جامعه رنگ مي‌بازد و اقدامات انقلابي و رهبري هوشمندانه و داهيانه امام (ره) نيز در ادامه همه مراجع بزرگ دنياي اسلام را حول محور وحدت‌بخش ايشان جمع مي‌كند. با تغيير موضع روحانيت از حاشيه به متن، جامعه به اين باور عمومي مي‌رسد كه زمينه براي يك خيزش جديد و حركتي مقدس‌تر، اسلامي‌تر و قدرتمندتر از مشروطه وجود دارد، به اين شرط كه روحانيت در صحنه بماند و اين، همان وجه افتراق مشروطه با انقلاب اسلامي است. نقطه‌اي كه اين دو حركت را به‌رغم ريشه‌هاي مشترك از يكديگر جدا مي‌كند، رسيدن به اين باور عمومي است كه پس از مشروطه روحانيت كنار رفت اما در جريان انقلاب اسلامي، مردم اشتباه محاسباتي گذشته را تكرار نكردند و به اين يقين رسيدند كه در غياب يا كناره‌گيري روحانيت سرنوشت انقلابي كه ماهيت ديني دارد به حكومت ديكتاتوري ديگري ختم خواهد شد. قدرت رهبري و هدايت بي‌نظير امام (ره) در تاريخ معاصر وقتي با آگاهي و دورانديشي مردم گره خورد و بعد از پيروزي انقلاب در هم تنيد، آرزوي 1400 ساله را تحقق بخشيد و بنيان جديدي را پايه‌گذاري كرد كه نه با عرض‌اندام جريان‌هاي التقاطي فكري، نه با ترورهاي كور و انفجارهاي ناجوانمردانه، نه با هشت سال جنگ تحميلي و حمله شيميايي و نه با اجماع جهاني قدرت‌هاي استعماري و توسل به حربه تزوير و تحريم و تهديد نظامي سست نشده با اين اميد كه 22 بهمن نقطه آغازي براي اتصال منتظرين به قيام بزرگ حضرت ولي‌عصر (عج) (ارواحنا فداه) باشد. ان‌شاءالله.

* نماينده ملاير در مجلس شورای اسلامی

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 69]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن