تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):همّت مؤمن در نماز و روزه و عبادت است و همّت منافق در خوردن و نوشيدن؛ مانند حيوانات...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820581064




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

حسيني: * 1+5 قدر فرصت موجود را بداند * پيشنهاد كنسرسيوم جزو بسته پيشنهادي ايران است * سولانا با كليات بسته پيشنهادي ايران موافقت كرده است


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: حسيني: * 1+5 قدر فرصت موجود را بداند * پيشنهاد كنسرسيوم جزو بسته پيشنهادي ايران است * سولانا با كليات بسته پيشنهادي ايران موافقت كرده است


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي خارجي

سيد محمد علي حسيني گفت كه پيشنهاد كنسرسيوم ايران سر جاي خود باقي و جزو بسته پيشنهادي ايران است.

به گزارش خبرنگار سياسي - خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سيد محمدعلي حسيني، سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان در جلسه هفتگي با خبرنگاران داخلي و خارجي در پاسخ به اين سوال كه مي توان با توجه به تحولات چند هفته‌ي اخير در مساله هسته‌يي به پيشرفت‌هايي اميدوار بود گفت: آنچه كه در زمينه‌هاي مشترك بين دو بسته پيشنهادي وجود دارد و كيفيتي كه نسبت به گذشته بيشتر احساس و نشان داده مي شود اميدوار كننده است. اگر از اين ظرفيت‌ها استفاده شود دو طرف مي‌توانند در جهت تقويت ثبات و امنيت و توسعه جهاني ظرفيت‌هايشان را به كار گيرند. از اين رو بارها تاكيد كرده‌ايم كه فرصت مذاكرات مناسب است و بايد از آن استفاده كرد.

حسيني در خصوص نقاط مورد افتراق در بسته‌هاي پيشنهادي گفت:‌ نكات مورد افتراق هم در پرتوي مذاكرات مي‌تواند به بحث و گفت‌وگو گذاشته شود .

وي ادامه داد:‌ معتقديم زمينه‌هاي تشويق كننده‌اي در بسته‌هاي پيشنهادي وجود دارد و مشتركات مي‌توانند آغازگر اين مسير باشند؛ به شرطي كه طرف مقابل قدر اين فرصت و زمينه ها را بداند.

وي در پاسخ به اين سوال كه آيا توقف غني سازي جزو نكاتي است كه ايران مي‌تواند آن را بررسي كند؟ گفت: تعليق غني سازي اساسا هيچ منطق و چارچوب قانوني ندارد و همچنين توقف آن. ما در اين خصوص موضع‌مان را اعلام كرديم و تغييري هم نكرده است و معتقديم نبايد درخواست‌هايي مطرح شود كه نتيجه آن محروم سازي ملت ايران از حقوق‌شان باشد.

وي در پاسخ به اين سوال كه آيا صحبت بر مشتركات دو بسته واقعي است و يا تعارفي ديپلماتيك است اظهار داشت: ريز جزييات درباره مشتركات بسته‌ها را مسوولان فني صحبت مي‌كنند اما در همان بسته‌هايي كه منتشر شد مشخص است كه مشتركاتي وجود دارد. ضمن اينكه مسوولان دو طرف نسبت به سرفصل‌هاي مشترك تاكيد كردند؛ بنابراين تعارف نيست؛ زمينه‌هاي مشترك وجود دارد.

وي در پاسخ به اين سوال كه سولانا اعلام كرده است از نتيجه سفرش به ايران پس از اتمام سفر راضي‌تر است آيا مسوولان ما هم از مجموع مذاكرات راضي‌اند گفت:‌ آنچه كه مطرح شد ارائه بسته 1+5 بوده است و چيزي بيشتر از آن صورت نگرفته است؛ در حال حاضر دو طرف در انتظار هستند موارد پيشنهاد شده را بررسي كنند. اما اصل انجام اين سفر و ارائه پيشنهادها و مورد توجه قرار دادن محورهاي پيشنهادي ايران از نكات مثبت است.

سخنگوي وزارت امور خارجه در پاسخ به اين سوال كه آقاي باهنر در مصاحبه با يك روزنامه اعلام كرده كه اگر مذاكرات به خوبي پيش رود ايران حاضر است موضع نرم‌تري در قبال بازرسان آژانس براي پذيرش پروتكل الحاقي داشته باشد با بيان اينكه ما فقط درباره مسائل مربوط به وزارت خارجه اظهار نظر مي‌كنيم در عين حال اظهار داشت: قطعا مذاكراتي كه صورت مي‌گيرد و پيشرفت‌هايي كه حاصل مي‌شود بر روندهاي ديگر هم در مجموعه‌ي مسائل اثر گذار است. محورهاي اساسي كه ايران در بسته پيشنهادي خود مطرح كرد طبيعي است كه بر يكديگر اثرگذارند. و وقتي دوري از مذاكرات انجام شود آثار مثبت آن را همگان شاهد خواهند بود.

حسيني در باره بازگشت سفير كشورمان از ايتاليا و احتمال اينكه عليرضا شيخ عطار به سفارت ايران در آلمان برود گفت:‌ آقاي زهره‌وند به تهران برگشتند و آقاي شيخ عطار هم براي سفارت آلمان مطرح هستند.

وي در پاسخ به اينكه بنابراين پيشنهاد كنسرسيوم ايران سر جاي خود باقي است؟ گفت:‌ بله. پيشنهاد كنسرسيوم جزو بسته پيشنهادي ايران است.

حسيني همچنين در پاسخ به سوالي ديگر گفت: طرفين پيشنهادهايي را براي نحوه ادامه كار و آغاز مذاكرات ادامه دادند كه در حال بررسي است.

وي در پاسخ به اين سوال كه آيا تاييد مي كنيد كه در بسته پيشنهادي 1+5 پيشنهاد فريز در مقابل فريز مطرح بوده است گفت: برخي پيشنهادات از سوي طرفين مطرح شده كه بايد بررسي و بعدا درباره آنها اظهار نظر شود.

وي گفت: پاسخ‌ها بايد به صورت گفت‌وگوهاي فني و تخصصي بين طرفين مورد بررسي قرار گيرد كه در زمان خودش در اين باره بيشتر توضيح مي دهيم.

سخنگوي وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال ديگر مبني بر اينكه نكات مشترك مورد نظر طرفين كدامند؟ اظهار داشت:‌ سولانا گفته كه فصول مشترك در بسته‌ها وجود دارد، ما هم گفتيم آغاز مذاكرات بايد براساس فصل‌هاي مشترك باشد؛ اگر كه طرفين به دنبال مذاكرات جدي و نتيجه بخش باشند از جايي كه اتفاق نظر وجود دارد شروع مي‌كنند.

سخنگوي وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال ديگر ايسنا مبني بر اينكه يكي از نمايندگان مجلس عنوان كرده است كه طرحي جامع از سوي دولت براي چگونگي ورود و خروج نتيجه بخش به مذاكرات در حال تهيه است اظهار داشت: پيشنهاداتي از سوي دو طرفين مطرح شده است كه در حال بررسي آن هستيم؛ فعلا در آغاز كار هستيم و بسته‌ها تازه رد و بدل شده‌اند. بايد زمان كافي براي بررسي و اقدامات درباره پيشنهادات وجود داشته باشد.

حسيني در‌باره اينكه آيا ايران منتظر پاسخ 1+5 به بسته پيشنهادي‌اش است يا اينكه سولانا در سفر به تهران بسته 1+5 را ارائه كرده است گفت:‌ آنچه دكتر جليلي در مصاحبه ديروز هم اشاره كردند اين بود كه سولانا با كليات بسته پيشنهادي جمهوري اسلامي ايران موافقت كرده است.

وي گفت:‌ به هر حال ما پاسخ رسمي از سوي 1+5 مي‌خواهيم، ما محورهاي متعددي را در بسته مطرح كرديم. و فكر مي‌كنيم بهترين زمينه براي آغاز مذاكرات تاكيد بر مشتركات دو بسته است كه مورد تاييد طرفين هم قرار گيرد.

به گزارش ايسنا، سخنگوي وزارت امور خارجه در پاسخ به اين سوال كه اگر سولانا پيشنهاد تعليق در برابر تعليق به مدت شش هفته را ارائه كند پاسخ ايران چه خواهد بود؟ گفت:‌ اين چيزي است كه در رسانه‌ها مطرح شده است، اما ما تاكيد مي‌كنيم پيشنهاداتي در گفت‌وگوهاي شفاهي از سوي دو طرف براي نحوه‌ي ادامه كار مطرح شد كه در حال بررسي آن هستيم.

وي در پاسخ به اين سوال كه آيا فشارها به ايران باعث خروج ايران از NPT خواهد شد گفت:‌ تاكيد ما بر اين بوده و هست كه در چارچوب NPT همكاري‌هاي نزديك خود را با آژانس ادامه دهيم و به اين مساله پايبنديم؛ البته فشارهايي هم براي اينكه ايران از NPT خارج شود صورت مي‌گيرد، اما اين فشارها بر ايران كارساز نيست .

وي در پاسخ به اين سوال كه روزنامه آبزرور مدعي شد ايران بمب كنار جاده‌اي به افغانستان مي فرستد گفت: اين اتهامات انگليسي‌هاست و براي اولين بار هم نيست كه مطرح مي شود معتقديم انگليسي‌ها براي فرافكني و سرپوش گذاشتن شكست سياست هاي نظامي در افغانستان دست به چنين كارهايي مي‌زنند. ما هنوز شهادت روزنامه نگاران و ديپلمات‌هاي خود در افغانستان به دست تروريسم طالبان را از ياد نبرده‌ايم؛ از اين رو انگليسي‌ها بايد سياست خود مبني بر گفت‌وگو با طالبان و گروه هاي افراط گرا را تغيير دهند و به منافع ملت افغانستان فكر كنند.

حسيني در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر اينكه گفته مي‌شود عادل عبدالناصر برادر جمال عبدالناصر رهبر اسبق مصر براي حضور در همايش بين المللي خليج فارس به ايران دعوت شده است گفت: من هم اين خبر را شنيدم و از دوستان خود خواستيم تا فهرست كامل مدعوين همايش خليج فارس را ببينند اما مشخص شد كه هيچ دعوتي از ايشان به عمل نيامده است.

وي درباره اظهارات كاردار ايران در بيروت كه گفته است ديپلمات هاي دستگير شده ايراني در بيروت هنوز زنده هستند اظهار داشت: ما هيچ سند و مدركي كه نشان دهد چهار ديپلماتمان به شهادت رسيده‌اند دريافت نكرده‌ايم و از زمان دستگيري آنها خلاف اين مساله ثابت نشده است و برخي اخبار هم حكايت از همين مساله دارد.

سخنگوي وزارت امور خارجه درباره اظهارات منوچهر متكي درباره بسته پيشنهادي كه اعلام كرده است ايران آماده مذاكره است اما بعدا گفتند كه اظهارات ايشان درست منعكس نشده است گفت:‌ درباره موضوع مذاكره اشتباهي صورت گرفته بود كه خواستيم آن را اصلاح كنند ما اعلام كرديم براي مذاكره پيرامون محورهاي مشترك دو بسته در مورد بسته 1+5 آمادگي داريم و آن را بررسي و مطالعه و به موقع پاسخ مي دهيم.

وي در پاسخ به اين سوال كه آيا شرط پاسخ ايران به بسته 1+5 پاسخ آنها به بسته ايران است تصريح كرد: ما اعلام كرديم بسته 1+5 را بررسي و به موقع پاسخ آن را مي دهيم و البته انتظار طبيعي و بديهي ماست كه آنها هم بسته ما را مورد توجه قرار دهند. آقاي جليلي اعلام كردند كه سولانا گفته است بسته ايران را مطالعه كرده‌ام و با كليات آن موافقند و آن را مورد حمايت قرار داده‌اند.

حسيني در پاسخ به سوال خبرنگاري كه از وي درباره تلاش براي ربايش دكتر احمدي نژاد در سفر به عراق پرسيد گفت:‌ در مورد اين مساله اين سوال از آقاي الهام پرسيده شد از اين رو به پاسخ ايشان اكتفا كنيم و توصيه ايشان را هم داشته باشيد و يك مقدار صبر و تحمل.

سخنگوي وزارت امور خارجه در خصوص پرونده تاجيك اظهار داشت: ايشان هنوز در انگليس هستند و تلاش‌هاي هم جانبه‌اي از گذشته در اين خصوص صورت گرفته است و در حال حاضر اين تلاش ها در جريان است كه مانع استرداد ايشان به آمريكا شويم. مسوولان و خانواده ايشان در جريان تلاش‌هاي ما هستند. و به موقع اقدامات وزارت خارجه را در اين خصوص اعلام خواهيم كرد.

حسيني در پاسخ به اين سوال كه چه زماني به بسته 1+5 جواب مي دهيم گفت: زماني كه بررسي‌هايمان تمام شد آن را به طور رسمي اعلام مي‌كنيم و هيچ مانعي بر سر اين مساله وجود ندارد.

وي در پاسخ به سوال خبرنگاري كه از وي پرسيد سولانا گفته است حاضريم به ايران براي مبارزه با قاچاق مواد مخدر كمك كنيم؛ ايران به چه نوع كمكي در اين خصوص احتياج دارد؟ گفت:‌ تعهدات بين المللي در قضيه مبارزه با قاچاق موادمخدر به ويژه در افغانستان وجود دارد؛ برخي از نهادهاي بين المللي و كشورها كه دست به گريبان اين مشكلات هستند تعهداتي را در اين خصوص پذيرفته‌اند؛ البته تاكنون مشاركت و همكاري‌هاي خيلي جدي در اين زمينه صورت نگرفته و آنچه ما در عرصه افغانستان شاهد بوديم اين است كه پس از چند سال حضور ناتو توليد و قاچاق مواد مخدر چندين برابر شده است.

حسيني در خصوص علت قطع برق صادراتي ايران به بصره عراق گفت:‌ علت قطع برق را بايد از مسوولان ذي ربط سوال كرد.

وي درباره استرداد چهار ديپلمات ايراني دستگير شده در لبنان در جريان تبادل اسرا ميان حزب الله و رژيم صهيونيتسي گفت:‌ اين موضوع جديدي نيست؛ ما از همه مسوولان لبناني و گروه‌هاي ذي نفوذ خواستيم تا اين مساله را دنبال كنند و كميته‌اي در حال حاضر اين قضيه را پيگيري مي‌كند.

حسيني در ارزيابي از سفر ساركوزي به منطقه و مذاكرات با تل آويو گفت:‌ معمولا در اين سفرها راهبردهاي سياست خارجي توسط آن كشور دنبال مي شود و اين سفر در همين راستا است. معتقديم فرانسوي‌ها مي توانند با ايفاي نقش بهتري جايگاهي كه در گذشته در منطقه داشته‌اند را بازگردانند.

به گزارش ايسنا، وي درباره احتمال تهيه پيش نويس قطعنامه‌ي چهارم به صورت قريب الوقوع و بررسي اين مساله از سوي ايران گفت: ما تمامي ملاحظات را در نظر مي‌گيريم؛ اما صدور قطعنامه و يا قريب الوقوع بودن آن و تهديد و تحريم ها مانع از اين نمي‌شود كه حقوق ملت خود را به صورت دقيق مورد توجه قرار ندهيم؛ ضمن تاكيد بر اصول و روند مذاكرات اهداف خود را دنبال مي‌كنيم. و ارتباط هميشگي‌مان را با آژانس نيز حفظ مي‌كنيم. تصويب قطعنامه‌ها در گذشته عليه ايران روندي غلط بوده است.

وي در پاسخ به اين سوال كه بعد از سفر سولانا شاهد بوديم كه از سوي سولانا اعلام شد ايران تعليق شش هفته‌اي را انجام دهد، آيا پاسخ ايران به اين پيشنهاد مثبت است و آيا اين تعليق شش هفته‌اي تعليق كامل است يا كاهش سرعت راه اندازي سانتريفيوژها را در برمي‌گيرد گفت: آنچه به صورت رسمي و مكتوب از بسته پيشنهادي مطرح شد همان بود كه در اختيار رسانه‌ها قرار گرفت.

وي در پاسخ به اين سوال كه آيا تهران با پاكستان هماهنگي براي دستگيري سركرده گروهك تروريستي جندالله انجام داده است گفت: در برخورد با گروهك‌هاي تروريستي و كساني كه در قاچاق مواد مخدر دست دارند و در دو سوي مرز ايران و پاكستان شرارت آفريني مي‌كنند هماهنگي و همكاري نزديكي بين ايران و پاكستان وجود دارد كه براساس تعهدات و توافقاتي كه صورت گرفته اين روند از بين برود و اشراري كه تابعيت ايراني داشته باشند و احيانا موفق به فرار از مرزها بشوند پاكستاني‌ها برخورد مناسب وهمكاري خوبي در خصوص استرداد آنها با ما داشتند كه اخيرا شاهد بوديم تعدادي از آنها را به ايران باز گرداندند.

سخنگوي وزارت امور خارجه در خصوص سوال ديگر اظهار داشت: رژيم صهيونيستي الان با فساد مقامات خود مواجه است. يكي از سياست‌هاي رژيم صهيونيستي اين بوده كه تلاش كند بحران هاي داخلي را به خارج منعكس كند.

وي گفت: تلاش هايي كه در زمينه‌ي برگزاري رزمايش‌ها صورت مي‌گيرد در اين جهت قابل تحليل است؛ آنها در مقابل مقاومت فلسطين و لبنان شكست خوردند. رژيم صهيونيستي در عرصه عمل در مقابل مقاومت لبنان و فلسطين پذيراي شكست شد و به هيچ وجه در ظرفيتي نيست كه بخواهد جمهوري اسلامي ايران را تهديد كند. آنها به خاطر كاهش فشارها و مشكلات داخلي خود سعي دارند از اين طريق اين بحران‌ها را به خارج منتقل كنند.

وي درباره دستگيري 16 مامور امنيتي ايران و به شهادت رسيدن دو تن از آنها و اقدامات ايران براي آزاد كردن آنها گفت: اولا اخبار موثقي در مورد اينكه دو مامور ما به شهادت رسيده باشند دريافت نكرده‌ايم؛ آنچه كه يكي از شبكه هاي خبري (العربيه) نشان داد برخلاف تعهدات اخلاقي و حرفه‌اي بود. از زماني كه ما از دستگيري اين عزيزان مطلع شديم هم در تهران فعاليت‌هايي را آغاز كرديم و صحبت‌هايي را با سفير و نفر دوم سفارت پاكستان در تهران انجام داديم و هياتي قرار است در اين رابطه به پاكستان اعزام شود و مقامات پاكستاني هم براي همكاري همه جانبه در اين زمينه اعلام آمادگي كردند.

وي در پاسخ به اين سوال كه آيا اين گروه از جايي مورد حمايت قرار مي گيرد گفت: به هر حال گروه هاي اشرار معمولا توسط برخي مورد حمايت قرار مي‌گيرند كه اهداف آنها را تامين مي‌كنند.

سخنگوي وزارت امور خارجه همچنين در ابتداي نشست خبري امروزش با خبرنگاران ضمن تبريك سالروز توليد حضرت فاطمه زهرا (س) با اشاره به سالروز هفتم تير و شهادت 72 تن از مقامات و مسوولان ارشد نظام جمهوري اسلامي و در راس آنان آيت الله شهيدبهشتي به دست گروهك تروريستي منافقين گفت: شهادت اين عزيزان و شهادت صدها تن از فرزندان ملت ايران سندي محكم بر جنايت گروهك تروريستي منافقين است كه در آن زمان و اكنون تحت حمايت برخي از مدعيان حقوق بشر و مبارزه با تروريسم قرار داشتند .

وي با ابراز تاسف از اينكه به رغم پرونده سياه و پر جرم و جنايت گروهك تروريستي شاهد تلاش هاي مستمري از سوي برخي كشورهاي غربي به ويژه انگلستان براي حذف نام منافقين از فهرست سياه تروريست‌ها هستيم افزود: اين تلاش‌ها مبين برخورد گزينشي و دوگانه اين كشورها با پديده تروريسم است و گواهي بر اين مدعا ست كه مفاهيمي چون حقوق بشر ، آزادي بيان وعقيده و مبارزه با تروريسم چگونه مورد بهره برداري سوء برخي از قدرتها قرار گرفته و از آن ابزاري براي دستيابي به اغراض نامشروع خود ساخته اند.

وي گفت:‌ اين گونه تحركات قطعا محكوم است و آثار و پيامدهاي خود را در تنظيم روابط ونوع مناسبات بر جاي خواهد گذاشت.

انتهاي پيام
 دوشنبه 3 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 263]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن