تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 1 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سفره هايتان را با سبزى، زينت دهيد ؛ زيرا سبزى با بسم اللّه الرحمن الرحيم، شيطان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817567412




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تصميم دو سر باخت امريكاي ترامپ


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: تصميم دو سر باخت امريكاي ترامپ
دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور امريكا تصريح كرده كه رئيس‌جمهوري او در همه چيز و همه جا تأثير‌گذار خواهد بود.


ترجمه: مهران عاشوري

دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور امريكا تصريح كرده كه رئيس‌جمهوري او در همه چيز و همه جا تأثير‌گذار خواهد بود. او همچنين به صراحت اعلام كرده كه خود به تنهايي سياست نهايي پيش روي دولت امريكا را اتخاذ خواهد كرد. ترامپ دو اولويت را براي سياست‌هاي خود انتخاب كرده است: مكزيك و موضوع سوريه يا عراق كه منطقه قوت خلافت دولت اسلامي (داعش) است. اين دو منطقه جغرافيايي را شايد بتوان دو نقطه كانوني براي بيشتر واكنش‌ها، رفتارها و تصميمات ترامپ دانست.

موضوع مكزيك قطعا مهم‌ترين موضوع كل كمپين ترامپ بود، نخست به‌دليل نامزدي حزب جمهوريخواه و دوم به‌خاطر انتخابات رياست جمهوري امريكا. احتمالاً به همين دليل بود كه سخنان مكرر و آزاردهنده ترامپ درباره مكزيك و مردم مكزيك، موجب شد محبوبيت و طرفداران بيشتري را در مقايسه با موضوعات ديگر نصيب او سازد و در نتيجه پيروزي در انتخابات رياست جمهوري را براي وي رقم بزند.  ترامپ به‌‌درستي مي‌داند كه اگر در موضوع مكزيك به‌عنوان اولويت اول، شكست بخورد، در واقع با خطر و سرخوردگي جدي و شديدي از سوي اكثر طرفداران تند و افراطي خود مواجه خواهد شد. از اين رو اين سياست (مكزيك ستيزي) را اتخاذ كرده است.  ترامپ در اولين روزهاي رياست جمهوري‌اش گفت ديوار مكزيك را خواهد ساخت و تصريح كرد كه به‌دنبال تجديد نظر اساسي در موافقتنامه تجارت آزاد امريكاي شمالي (نفتا) است و آن را فسخ خواهد كرد. ترامپ بر اين تصميم خود اصرار داشت كه مكزيك بايد هزينه ساخت ديوار مرزي را از درآمد حاصل از وضع ماليات گمركي بر صادرات مكزيك به امريكا تأمين نمايد.  آيا ترامپ عملاً مي‌تواند همه اين مواضع خود را عملي كند؟ براي اجراي اين تصميمات و برنامه‌ها، وي با مسائل سياسي و حقوقي مواجه است. موانع حقوقي داخل امريكا و قوانين بين‌المللي، احتمالاً خيلي مسئله بزرگي نخواهد بود گرچه امريكا بايد با موضوع نقض قوانين سازمان تجارت جهاني(WTO) نيز دست و پنجه نرم كند. در اين صورت، ترامپ احتمالاً بايد امريكارا آماده خروج از سازمان تجارت جهاني نيز بنمايد. 

موانع سياسي نيز بسيار حائز اهميت هستند و موجب مي‌شوند كه ترامپ نتواند برنامه‌هاي خود را كامل و به‌سرعت انجام دهد. مخالفان زياد و جدي در امريكا از لحاظ استدلال‌هاي اخلاقي و موانع عملي وجود دارند. از لحاظ موانع عملي، ديوار مكزيك در كاهش ورود كارگران غيرقانوني زياد موثر نخواهد بود و صرفاً موجب افزايش هزينه‌ها و خطر قاچاق انساني و عبور غيرقانوني افراد در مرزهاي اين دو كشور خواهد شد. جالب اينكه، اين موانع عملي، حتي صداي كشاورزان و دامداران تگزاس را هم كه از طرفداران سرسخت ترامپ بودند، درآورده و البته بسياري از شركت‌هاي امريكايي هم كه وابسته به نيروهاي كارگري قاچاق هستند، در اين ميان ضرر خواهند ديد. از اين رو آنها تلاش خواهند كرد كه با ايجاد فشار بر كنگره امريكا، موجب تضعيف چنين سياستي بشوند.  همچنين مشخص نيست كه در واقع ترامپ بتواند هزينه ساخت ديوار را به دوش صادركنندگان مكزيكي تحميل نمايد. تحليل‌هاي بسياري حاكي از اين ادعاست كه با افزايش ماليات بر صادرات كالا از مكزيك به امريكا، نهايتاً افزايش قيمت‌ها متوجه مصرف‌كنندگان امريكايي و صادركنندگان مكزيكي خواهد شد.  در مكزيك، رئيس‌جمهور «انريك پنانيتو» ابتدا تلاش كرد در خصوص ديوار مرزي، با ترامپ مذاكره نمايد. بنابراين دو وزير خود را براي انجام رايزني‌هاي اوليه به واشنگتن فرستاد. او همچنين سفر ترامپ به مكزيك و سفر متقابل خود به واشنگتن را مطرح كرد و پيشنهاد داد. اين واكنش نرم رئيس‌جمهور مكزيك به سخنان تند ترامپ، زياد خوشايند مكزيك نبود و رئيس‌جمهور مكزيك در كشور خود از جانب بسياري از مسائل مورد هجمه قرار گرفت كه اكنون نيز حتي تا حدودي ادامه دارد.  اين بي‌اعتنايي و بي‌رغبتي آشكار ترامپ به رئيس‌جمهور مكزيك آخرين حربه بود كه در مكزيك به صورت تحقير قلمداد شد. رئيس‌جمهور مكزيك سفر خود را لغو كرد و موضع هجومي و مخالفت با واشنگتن را پيش گرفت.

با چنين مواضع و اقدامي، رئيس‌جمهور مكزيك موفق شد منتقدان داخلي خود را به صورت يك كمپين عزت ملي، به دور خود گرد آورد.  اينجاست كه دوباره بايد پرسيد: آيا ترامپ مي‌تواند از عهده اين برنامه‌ها برآيد؟ در دور اول به‌نظر مي‌رسد كه ترامپ به وعده‌هاي انتخاباتي كمپين خود عمل كرده است. ولي در دور دوم اصلا اين اطمينان وجود ندارد كه ترامپ بتواند پيروز و دست پر، از اين كارزار بيرون آيد.  سوريه-عراق نيز از كانون‌هاي بسيار مهم سياست‌هاي ترامپ هستند. ترامپ گفته بود كه يك نقشه محرمانه براي حذف داعش دارد. او به پنتاگون 30 روز مهلت داد كه راه حلي براي اين ادعا پيشنهاد دهد و پس از اين مدت، ايده و تصميم خود را علني اعلام خواهد كرد.  ترامپ پيشتر با چالش‌ها و يك سري مشكلات جدي مواجه است. به‌نظر مي‌رسد در حال حاضر روسيه تنها قدرت بازيگر در منطقه باشد. روسيه مسير ايجاد روند صلح سياسي را اتخاذ كرده كه شامل دولت بشار اسد، نيروهاي معارضين سوريه، تركيه و ايران ( و البته حزب‌الله) مي‌شود. امريكا، غرب اروپا و عربستان سعودي از اين روند خارج هستند.

اين روند خروج دول فوق و روند صلح روسيه براي ترامپ غيرقابل تحمل است چراكه درصدد اعزام پياده نظام امريكا براي جنگ با داعش بود. اما نيروهاي امريكايي در اين جنگ با چه كساني در ائتلاف خواهند بود؟ اگر با دولت شيعي عراق ائتلاف نمايند، حمايت نيروهاي سني عراق را از دست خواهند داد كه زماني امريكا اين نيروها را به‌رغم حمايت آنها در زمان صدام حسين در اختيار داشت. اگر با پيشمرگان كردستان عراق ائتلاف نمايد كه آنها در تقابل با دولت تركيه و عراق هستند. اگر با نيروي نظامي ايران ائتلاف نمايد جار و جنجال سياسي در كنگره امريكا و در اسرائيل و عربستان به پا خواهد شد.  اگر با وجود همه اين چالش ها، ترامپ پياده نظام خود را عازم منطقه نمايد، خارج ساختن اين نيروها از منطقه تقريباً غيرممكن خواهد بود، همان گونه كه براي جورج دبليو بوش و باراك اوباما نيز همين اتفاق افتاد و با بروز تلفات امريكا، نارضايتي و عدم‌حمايت از ترامپ در امريكا افزايش خواهد يافت و موجب كاهش طرفداران سياست او در قبال موضع مكزيك و استيصال وي خواهد شد. به‌هرحال دير يا زود، ترامپ و طرفدارانش، طعم تلخ آثار محدود كردن مرزها و ژئوپلتيكي و به تبع آن، محدود شدن قدرت جهاني ترامپ را خواهند چشيد.

حال آن موقع جه خواهد شد؟ آيا ترامپ از كوره درخواهد رفت و دست به اقدامات مخاطره آميز خواهد زد؟ و اين چيزي است كه مردم جهان از آن مي‌ترسند، امريكايي كه از لحاظ قدرت واقعي بسيار ضعيف است ولي از نظر نظامي بسيار قوي. ترامپ با اين دو راهي مواجه خواهد بود: استفاده از قدرت نظامي موجود خود كه بي فايده ولي مهلك است يا  عقب نشيني از مرزهاي ژئوپلتيك خود به درون امريكا و پذيرش مسلم شكست. در هر حالت، اين يك تصميم بسيار راحتي براي ترامپ نخواهد بود.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن