تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 31 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر که بر خدا توکل کند دشواریها برایش آسان شده و اسباب برایش فراهم گردد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817451601




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ایران پساهاشمی به کدام سو می‌رود؟/اندیشکده بریتانیایی: روحانی باید به تنهایی در برابر فشار تندروها بایستد


واضح آرشیو وب فارسی:پایگاه خبری آفتاب: ایران پساهاشمی به کدام سو می‌رود؟/اندیشکده بریتانیایی: روحانی باید به تنهایی در برابر فشار تندروها بایستد
اکنون با درگذشت آیت‌الله هاشمی، روحانی به عنوان تنها مهره کلیدی است که می‌تواند نقش ایجاد‌کننده توزان و تعادل در نظام سیاسی ایران را ایفا کند. او یک نماینده برای اردوگاه میانه‌روها باقی خواهد ماند و باید به تنهایی در برابر فشار تندروها بایستد.
آفتاب‌‌نیوز : سرویس سیاسی- اندیشکده بریتانیایی «روسی» در گزارشی این پرسش را مطرح می‌کند که ایران پس از درگذشت آیت‌الله هاشمی به 
ایران پساهاشمی به کدام سو می‌رود؟/اندیشکده بریتانیایی: روحانی باید به تنهایی در برابر فشار تندروها بایستد
کدامین سو حرکت خواهد کرد. 


به گزارش آفتاب‌نیوز؛ این اندیشکده می‌نویسد: «فوت آیت‌الله هاشمی در اوایل این ماه، درگذشت فردی بود که سایه‌های بلندی بر روی سیاست ایران داشت. این فوت برای تحولات داخلی ایران سرنوشت‌ساز است. این موضوع به خصوص از آن رو مهم است که انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران تا چند ماه دیگر برگزار خواهد شد. آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی که در سن ۸۲ سالگی فوت کرد، یکی از قدرتمندترین چهره‌ها و اعضای موسس جمهوری اسلامی ایران بود. او نقش مهمی را در محور و مرکز نظام سیاسی ایران داشت. درست پس از پیروزی انقلاب ایران در سال ۱۹۷۹ میلادی او رییس مجلس شد؛ از ژوئیه سال ۱۹۸۰ تا اوت سال ۱۹۸۹ میلادی. در سال ۱۹۸۸ میلادی او سرپرستی کل ارتش ایران را برعهده رفت. فشارهای او بود که به برقراری آتش‌بس میان تهران و بغداد کمک کرد و قطعنامه سازمان ملل برای آتش‌بس جنگ ایران و عراق پس از هشت سال تلخی جنگ به تصویب رسید. در سال ۱۹۸۹ میلادی به عنوان رییس‌جمهوری ایران انتخاب شد. دومین مقام مهم پس از مقام رهبری ایران و تا سال ۱۹۹۷ میلادی در قدرت باقی ماند. در دوران ریاست‌جمهوری خود تلاش کرد به بهبود روابط ایران با جامعه بین‌المللی از جمله با آمریکا و عربستان سعودی کمک کند و در سیاست آزادسازی اقتصادی و اصلاحات در ایران اقدامات قابل‌توجهی را انجام داد». 


این اندیشکده در ادامه اشاره می‌کند که هاشمی به نقش کلیدی خود در نهادهای ایران به عنوان نماینده یکی از مهمترین دانشگاه‌های کشور (دانشگاه آزاد اسلامی)، در نهادهای دولتی غیرمنتخب ادامه داد و یکی از امامان جمعه باقی ماند و رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام؛ یکی از تاثیرگذارترین نهاد و واسطه‌ای میان مجلس و شورای نگیهبان باقی ماند». 


این اندیشکده اما اشاره می‌کند که بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که درگذشت آیت‌الله هاشمی ضربه‌ای به جنبش اصلاحات در ایران بود؛ به‌خصوص در شرایطی که چیزی تا انتخابات ریاست‌جمهوری باقی نمانده است. 


این اندیشکده بریتانیایی می‌نویسد: «در سال ۲۰۰۹ میلادی زمانی که انتخابات جنجال‌برانگیز ریاست جمهوری برگزار شد، آیت‌الله هاشمی در اردوگاه اصلاح‌طلبان قرار گرفت. تایید و نقش او در جمع‌آوری حمایت مردمی برای حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری در ژوئن ۲۰۱۳ میلادی چشمگیر بود. او از تلاش روحانی برای بهبود روابط ایران با غرب و  تداوم مذاکرات هسته‌ای حمایت علنی به عمل آورد. او به یکی از چهره‌های کلیدی در کمک به اطمینان‌بخشی روحانی از تمدید مدت زمان ریاست جمهوری‌اش تبدیل شده بود. اکنون با درگذشت او روحانی به عنوان تنها مهره کلیدی است که می‌تواند نقش ایجاد‌کننده توزان و تعادل در نظام سیاسی ایران را ایفا کند. او بیش از ۱۶ سال دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران بوده است و مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران در طول سه سال نخست بحران بر سر برنامه هسته‌ای ایران بود. او یک نماینده برای اردوگاه میانه‌روها باقی خواهد ماند و باید به تنهایی در برابر فشار تندروها بایستد.» 


اندیشکده روسی در ادامه اشاره می‌کند این بدان معناست که در ‌کوتاه‌مدت باید منتظر ایجاد قطبی‌شدن فضا ناشی از خلاء رهبری پس از فوت  آیت‌الله هاشمی باشیم. 




۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پایگاه خبری آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن