تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای است صاف.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798479840




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

خیزش ریزگردها و پایان طوفان شن/ مدفون شدن نخل ها زیر خاک


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: تکرار سریال ریزگردها در شرق کرمان
خیزش ریزگردها و پایان طوفان شن/ مدفون شدن نخل ها زیر خاک

ریزگرد کرمان


شناسهٔ خبر: 3892468 - سه‌شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۶
استانها > کرمان

.jwplayer{ display: inline-block; } کرمان – طوفان های مکرر شن در حالی نخلستان های شرق کرمان را زیر شن مدفون می کند که پایان موقتی طوفان شن آغازی برپدیده ریزگردها بود و آسمان شرق را تیره کرد. خبرگزاری مهر - گروه استان ها: همزمان با ورود وزیر کشور به بم ریزگردها هم وارد این شهر شدند این درحالیست که از چند روز قبل و همزمان با سفر معصومه ابتکار به کرمان طوفان شدید شن شرق استان کرمان را فرا گرفت و یکی از سخت ترین روزهای شنی بر مردم شهرستان ریگان گذشت. نتیجه این پدیده این بود که حداقل وزیر کشور از نزدیک مشکلات مردم شرق کرمان را لمس کرد. سفر رئیس سازمان محیط زیست همراه با تکرار تمام حرف های قبلی در خصوص جازموریان بود اما هیچ اقدام عملی برای رفع مشکل بزرگترین حوزه آبریز استان کرمان هنوز آغاز نشده و طرح های مطالعاتی احیاء این تالاب نیز که توسط دستگاهی صورت می گیرد که در این زمینه تجربه و تخصص ندارد. در حالیکه طوفان های شن و ریزگردها جنوب و شرق کرمان را در برگرفته که عامل اصلی این وضعیت خشکسالی در حال حاضر و البته احداث سد در دولت گذشته است که انتظار می رود با طرح های کوتاه مدت و بلند مدت از مشکلات مردم کاسته شود.

همزمان با ریزگردهای شرق در غرب کشور هم این پدیده روی داده است، کانون ریزگردهای خوزستان خارج از مرز است و گفته می شود به دلیل عدم همکاری همسایه غربی امکان کنترل ریزگردها وجود ندارد اما ریزگردهای کرمان دو عامل داخلی دارد. در مرحله نخست تالاب خشک شده جازموریان است که سه استان را درگیر ریزگردها کرده و اغلب در جنوب استان فعال است و عامل دوم که شرق استان را زیر سایه ریزگردها می برد بادهای ۱۲۰ روزه سیستان و البته خشکسالی و از بین رفتن پوشش گیاهی بومی است که تا کنون موحب بلعیده شدن ۱۶ روستا در شن زارها شده است و طی روزهای اخیر نیز ۵۰ روستا را در محاصره قرار داده و طی دو روز اول طوفان شن برق ۱۲۰ روستا را قطع کرده است. در شرق کشور که حالا به جز استان سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و کرمان را نیز درگیر کرده است طوفان های شدید شن روی می دهد که بسیار آسیب زا است در خوزستان مردم شاهد ریزگرد هستند اما در شرق کشور که حالا به جز استان سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و کرمان را نیز درگیر کرده است. طوفان های شدید شن روی می دهد که بسیار آسیب زا است. مردم شرق کرمان بعد از فروکش کردن طوفان شن، تازه شاهد آغاز پدیده ریزگردها هستند که روز گذشته این عامل آسمان ریگان را تیره و تار و ده ها نفر را نیز راهی مراکز درمانی کرد. باز هم مردم ریگان چهره در نقاب ماسک ها کشیدند و این بار ریزگردها خود را به شهر بم هم رساندند بطوریکه وزیر کشور در سفر به بم قول پیگیری رفع این مشکل را داد و قرار بر این شد که در جلسه مدیریت بحران این مشکل نیز بررسی شود. این در حالی است که طبق آخرین هشدارهای ستاد بحران استان کرمان طی روزهای آینده بار دیگر بادهای شرق استان کرمان تشدید می شود و آخر هفته جاری بار دیگر طوفان های شن ریگان را در برخواهند گرفت. شن گرفتگی وسیع مزارع، نخلستان ها، قنات ها، چاه های کشاورزی، بسته شدن موقتی راه های اصلی و روستایی، اخلال در رفت و آمد مردم، قطعی برق و اینترنت تنها بخشی از مشکلاتی بود که طی روزهای اخیر در ریگان روی داده است و عکس های منتشر شده توسط مردم نشان می دهد نخل های چندین متری نیز زیر شن ها در حال مدفون شدن هستند. خورشید چهره در نقاب خاک کشید محمد زین الدین یکی از شهروندان ریگانی است که طی تماس با خبرگزاری مهر از روزگار تاریک این روزهای مردم ریگان گفت، روزگاری که باعث شده مردم سرزمین شرق روزها رنگ خورشید را هم نبینند. این شهروند گفت: بسیاری از روستاها با مشکل شن گرفتگی مواجه هستند و باغ ها و نخلستان ها مملو از شن شده است و باید بلافاصله این باغ ها را پاکسازی کنیم، قنات ها را شن گرفته و باید لایروبی شود و با توجه به اینکه وسیله اصلی رفت و آمد مردم موتور سیکلت است عملا امکان تردد مردم در راه های روستایی از بین رفته است. وی افزود: سه روز گذشته شاهد طوفان شن بودیم و وقتی طوفان شن شروع می شود مانند ریزگردها نیست که شاهد یک توده ذرات معلق باشیم بلکه باد با شدت شن ها را به در و دیوار و صورت مردم می زند. زین الدین افزود: از گروه های سیاسی خواهش می کنم بگذارند مشکل ریزگردها حل شود و این مشکل مردم را سیاسی نکنند ما مردم می دانیم که مشکل از سد سازی های دولتهای گذشته است و این میراث حالا به ما رسیده است و باید دولت فعلی تلاش کند که معضل حل شود.

وی مردم ریگان را محروم و فاقد امکانات دانست و افزود: ریزگردها کشاورزی و دامداری را که تنها منبع درآمد ما و دلگرمی برای ماندگاری در شهرستان است را نابود می کند و در صورت ادامه وضعیت فعلی چاره ای جز مهاجرت نخواهیم داشت. پوشش گیاهی منطقه باید احیاء شود فرماندار ریگان نیز در گفتگو با مهر از بروز پدیده ریزگردها در ریگان خبر داد و در خصوص خسارت های طوفان شن نیز بیان کرد: در حال برآورد خسارت ها هستیم اما با تلاش گروه های امدادی سعی کردیم کمترین مشکل ایجاد شود. امین باقری  افزود: ریگان نیاز به تخصیص اعتبار و اجرای طرح های فوری برای کنترل ریزگردها و طوفان های شن دارد و یکی از تاثیر گذار ترین اقدامات احیاء پوشش گیاهی اطراف شهر ریگان و روستاها است که بر اثر خشکسالی صدمه دیده است. وی ادامه داد: در روز گذشته بیش از ۸۳ نفر به مراکز درمانی مراجعه کردند طوفان فرو کش کرده است اما ریزگردها در آسمان وجود دارد و شهر را تاریک کرده اند. وی گفت: شدت ریزگردها از حد استاندارد بیشتر است و مردم را خانه نشین کرده است و امیدواریم به زودی این شرایط برطرف شود. وی در خصوص قطع شدن برق ۱۲۰ روستا نیز گفت: خوشبختانه با کار شبانه روزی که صورت گرفت این مشکل به صورت کامل در تمام روستاها رفع شده اما برخی از روستاها دچار شن گرفتگی شده اند. دولت باید برای کنترل ریزگردهای وارد عمل شود نماینده مردم بم، ریگان، فهرج و نرماشیر در مجلس نیز در گفتگو با مهر اظهارداشت: متاسفانه طوفان شن اخیر به شدت زندگی مردم را متاثر کرده است و از مسئولان می خواهیم هر چه سریعتر فکری برای کنترل وضعیت هجوم شن های روان و ریزگردها در منطقه کنند.

حبیب‎الله نیکزادی ‎پناه هدف اصلی دولت را رفع محرومیت و توسعه دانست و گفت: این طوفان ها توسعه را در شرق کرمان تحت تاثیر قرار داده است. وی ادامه داد: زمین های کشاورزی و به خصوص نخلستان ها زیر شن رفته اند و نگران مهاجرت از منطقه هستیم. نیکزادی افزود: با بروز هر بار طوفان شن خسارت های زیادی به زیر ساخت های منطقه وارد می شود. وی منشاء طوفان های شن را بادهای ۱۲۰ روزه سیستان و همچنین خشک شدن حوزه های آبریز به خصوص جازموریان دانست. نیکزادی از پیگیری مشکل مردم در مجلس خبر داد و افزود: گام های عملی برای رفع مشکل فعلی باید برداشته شود. این روزها آفتاب شرق از پس توده ای بزرگ از گرد و غبار و شن خود را به زمین می رساند و نفس های مردم گرفته است، انتظار مردم این مناطق رفع فوری مشکل و البته خودداری گروه های سیاسی از گروکشی ریزگردها در کشاکش، گفت و شنودهای جناح های مختلف و پرداختن به مشکل مردم است.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 135]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن