تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 31 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):هر که خشنودی خدا را بطلبد هر چند به قیمت خشم مردم، خداوند او را از مردم بی نیاز م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817334724




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

«هيئتي دولتي» براي تهيه «گزارشي ملي» يا «انتخاباتي»؟!


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: «هيئتي دولتي» براي تهيه «گزارشي ملي» يا «انتخاباتي»؟!
نویسنده : حبیب ترکاشوند 
شنبه هفته جاري، رئيس‌جمهور طي حكمي خطاب به دكتر محمدتقي احمدي، رئيس دانشگاه تربيت مدرس دستور تشكيل «هيئت ويژه گزارش ملي بررسي حادثه ساختمان پلاسكو» را داده و از وي خواست تا ظرف دو ماه «گزارش ملي» اين حادثه را جهت اطلاع مردم شريف ايران منتشر كند. اين دستور شبهاتي در ذهن ايجاد مي‌كند كه در ذيل به برخي از آنان اشاره مي‌كنيم:
1ـ جناب رئيس‌جمهور نام هيئتي كه براي بررسي حادثه پلاسكو تشكيل داده را «هيئت ويژه گزارش ملي» نامگذاري كرده‌اند. يعني قرار است اين هيئت «گزارشي ملي» تهيه كند اما آيا يك «هيئت دولتي» مي‌تواند «گزارشي ملي و بي‌طرف» تهيه کند و ارائه دهد؟
2- در رأس هيئت دولت‌ساخته، رئيس يكي از دانشگاه‌هاي دولتي(تربيت مدرس) قرار دارد و اعضاي هيئت نيز اساتيدي هستند كه حقوق‌بگير دولت هستند، اگر هيئت مذكور به اين نتيجه رسيد كه يك يا چند ارگان دولتي در اين حادثه مقصرند آيا امكان ارائه گزارش خود را به ملت خواهند داشت يا قبل از هر اقدامي با يك «تماس» عزل مي‌شوند.
3ـ هفته گذشته دكتر طهرانچي رئيس دانشگاه شهيد بهشتي كه صرفاً به موضوع شيوه تحصيل «حسين فريدون» برادر رئيس‌جمهور در دانشگاهي كه خود رياست آن را بر عهده داشت، معترض بود با تماس تلفني وزير علوم بركنار شد، يعني در نگاه دولت تدبير رئيس دانشگاه دولتي حق اعتراض نسبت به تحصيل غيرقانوني برادر رئيس‌جمهور را در دانشگاهش نيز ندارد، حال چگونه مي‌توان پذيرفت رئيس يك دانشگاه دولتي ديگر، گزارشي را ارائه دهد كه در آن دولت هم احياناً جزو متهمان باشد. اگر سزاي طهرانچي «عزل تلفني» بود، احتمالاً سزاي دكتر احمدي «نفي بلد» خواهد بود.
4ـ رئيس‌جمهور اگر واقعا قصد داشت گزارشي ملي تهيه شود و به سمع مردم برسد، بايد «هيئتي ملي» نيز تشكيل مي‌داد، يعني هيئتي كه قواي سه‌گانه و همه نهادهاي ذي‌‌صلاح در آن عضو باشند تا بدون حب و بغض و جهت‌گيري سياسي و پيش‌فرض وارد ماجرا شود و خروجي اين هيئت نيز قائدتاً بيشتر مورد پذيرش عموم قرار مي‌گرفت نه اينكه هيئتي در مجموعه خود دولت كه طبيعتاً گزارشش نيز با قرائت دولت يكسان خواهد بود.
5 ـ هنوز ساعتي از فروريختن پلاسكو نگذشته بود كه نامه روحاني خطاب به وزير كشور منتشر شد؛ موضوعي كه در دستور رئيس‌جمهور برجسته و محوريت داشت، بررسي علل حادثه و شناسايي مقصران بود و در اين راه آنقدر عجله داشت كه نجات جان آتش‌نشانان و مردم زيرآوار را از قلم انداخته بود. دولت در دادگاه ذهن خود مقصر را شناسايي و محكوم نيز كرده بود و آن نامه صرفاً به‌خاطر اين بود كه مقصر زودتر معرفي شود.
6ـ شايد بتوان گفت در فرض نگاه رئيس‌جمهور يا دولتي‌ها، به دليل اينكه حادثه در شهر تهران اتفاق افتاده بود، قاليباف رقيب محتمل وي در انتخابات آتي مجرم اصلي بود و بايد سريع‌تر معرفي و محاكمه مي‌شد، اين در حالي است كه افكار عمومي همه اقشار جامعه در آن ساعات اوليه همه به دنبال اين بودند كه بدانند چند نفر از هموطنانشان زير آوار مانده يا جان باخته‌اند و نجات جان زير آوارماندگان اولويت اول همگان بود؛ موضوعي كه در نامه رئيس‌جمهور حتي اشاره‌اي به آن نيز نشده است.
7ـ اين انگاره وقتي تقويت مي‌شود كه بدانيم هنوز آتش‌نشانان شجاع و قهرمان كشورمان زير آوار بودند كه آشنا مشاور رئيس‌جمهور انگشت اتهام خود را به سمت شهردار تهران نشانه برد و در توئيت خود نوشت: «كاركرد اصلي حوادث واقعي جابه‌جا كردن اولويت‌بندي‌هاي ساختگي است. سياستگذاري‌هاي شهري بايد تابع ضرورت‌ها باشد نه منافع حاميان و آمران و مباشران!»
8ـ رئيس‌جمهور در نامه خود خطاب به دكتر احمدي، فرصت دوماهه براي تهيه و ارائه گزارش ملي تعيين كرده است، يعني قرار است اين گزارش فروردين‌ماه و در آستانه انتخابات منتشر شود تا بتوانند با گزارشي كه از هم‌اكنون نتيجه آن مشخص است كه چه خواهد بود موج‌سواري انتخاباتي كنند. در حالي كه اگر چنانچه انگيزه انتخاباتي در پس ذهن طراحان اين سناريو نبود، بايد اعلام مي‌شد پس از به نتيجه رسيدن هيئت ويژه، گزارش ملي سريعاً ارائه شود.
9ـ موضوع بعدي نوع مواجهه دولت با حوادث مشابه است. در موضوعاتي چون حادثه تلخ قطار تهران - مشهد، سيل سيستان و بلوچستان، آلودگي شديد هوا در تهران و اهواز، اختلاس 8 هزار ميلياردي صندوق ذخيره فرهنگيان، حقوق‌هاي نجومي مديران و... به رفتار دولت نگاه مي‌كنيم، گاهي 180 درجه تضاد در اين باره مي‌بينيم و نه تنها خواستار بررسي علل و تشكيل هيئت ويژه و تهيه گزارش ملي نمي‌شوند كه از افراد يا دستگاه‌هاي متهم دفاع تمام‌قد مي‌كنند.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 81]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن