تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ساقدوش کیست ؟ | وظیفه ساقدوش در مراسم عقد و عروسی چیست ؟
قایقسواری تالاب انزلی؛ تجربهای متفاوت با چاشنی تخفیف
چگونه ویزای توریستی فرانسه را بگیریم؟
معرفی و فروش بوته گرافیتی ریخته گری
بهترین بروکر برای معاملات فارکس در سال 2024
تجربه رانندگی با لندکروز در جزیره قشم؛ لوکسترین انتخاب
اکسپرتاپ: 10 شغل پردرآمد برای مهاجران کاری در کانادا
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1817580070
ترکی: عذاب و لذت در طنز فیض متعادل است/ ابک: شعرهای فیض بیمعناست
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: در نشست نقد کتاب «فیضاً لَه» مطرح شد؛
ترکی: عذاب و لذت در طنز فیض متعادل است/ ابک: شعرهای فیض بیمعناست
شناسهٔ خبر: 3886993 - چهارشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۵
فرهنگ > کتاب
.jwplayer{ display: inline-block; } در نقد و بررسی کتاب «فیضاً لَه» اثر جدید ناصر فیض، محمدرضا ترکی از وجود تعادل بین عذاب و لذت در شعرهای طنز او و حمیدرضا ابک از دشمنی فیض با معنا و بیمعنا بودن شعرهای او سخن گفتند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی خانه کتاب، در دومین نشست از سلسله نشستهای «سهشنبههای کتاب طنز» که با همت موسسه خانه کتاب در سرای اهل قلم برگزار میشود، کتاب «فیضاً لَه»، سروده ناصر فیض با حضورمحمدرضا ترکی و حمیدرضا ابک نقد و بررسی شد. در ابتدای این نشست، محمدرضا ترکی، نویسنده و شاعر گفت: شوخی کردن با حافظ کار بسیار سخت و دشواری است چراکه حافظ خودش رند است و شوخی کردن با او رندی مضاعفی میخواهد. البته این شوخیها مربوط به سالهای اخیر نیست و از گذشته تا به امروز رواج داشته است و حتی من فکر میکنم هر کدام از ما گاهی در کنار خواندن ابیات حافظ، شیطنتهایی با ابیات او انجام دادهایم. وی ادامه داد: در این بین نکته حائز اهمیت این است که شاعری که در این راه قدم میگذارد، باید توانایی زیادی داشته باشد تا اثرش بدرخشد و نباید ارزش کلام روی مصراع شاعر قدیمی باشد. ترکی: شعر طنز عذاب و لذت است و این تعادل در شعر ناصر فیض وجود دارد این محقق ادبی با اشاره به شباهتهای شعر امروز با شعرهای سبک هندی اظهار کرد: در دوران رواج سبک هندی شاعران تلاش میکردند که هر مصراع از شعرشان به اندازه یک شعر بدرخشد و شعر حتی در مصراع و بیت اتفاق میافتاد و این وضعیت به شعر امروز ما که مخاطب دنبال مطلب کوتاه اما پربار است، بسیار نزدیک است. وی افزود: شوخی با شعر بزرگان سهل و ممتنع است؛ اما کارهایی که امروز شاهد آن هستیم بیشتر سهل است. از طرفی پرداختن به این کار جرات یا شاید حماقت زیادی میخواهد که این روزها بیشتر شاهد حماقت هستیم تا جرات. در بین این کارها، آثار ناصر فیض، سعید بیابانکی و روحالله احمدی از دیگر آثار شاخصتر هستند اما به نظرم من کاملترین آن دیوان غلامرضا روحانی است. ترکی در توضیح کتاب «فیضاً لَه» گفت: به نظرم این اثر حاصل تجربه شاعران از گذشته تا به امروز است و به همین دلیل فیض اثر متفاوتی را ارائه داده است و شاید دلیل اصلی آن این باشد که شوخیها در قالب نثر و نظم آمده است. وی ادامه داد: شعر طنز عذاب و لذت است و اگر بین این دو مولفه تعادل برقرار نباشد، طنز رخ نخواهد داد. متاسفانه ما امروز بیشتر شاهد تلخی هستیم و همین موضوع باعث شده تا طنز ما به هجو نزدیکتر باشد. من تصور میکنم این تعادل در شعر فیض وجود دارد و به همین دلیل است که ما از شنیدن آن لذت میبریم. ابک: شعرهای ناصر فیض بی معناست حمیدرضا ابک نیز در این برنامه و با اشاره به اهمیت عنصر «پیام» در شعر اظهار کرد: در تاریخ شعر فارسی هر وقت صحبت از شعر مردمی کردیم، معمولاً یک عنصر جلوه داشته و آن پیام بوده است؛ یعنی مردم با شعری ارتباط برقرار میکنند که پیام داشته باشد. البته بعدها این دید تغییر کرد و سلیقه افراد به سمت شعر و فرم رفت. وی ادامه داد: در شعر بهعنوان مهمترین فرم هنری در جهان، زبانی خوب است که ارتباط مناسبی بین شعر و فرم داشته باشد؛ نمونه عالی آن شعر حافظ است و مطمئنم که اگر از باباچاهی و رویایی هم بخواهیم تنها به یک بیت شعر اشاره کنند، بدون شک شعری از حافظ خواهند خواند. این روزنامهنگار در توضیح شعر ناصر فیض گفت: فیض نه تنها از پیام متنفر است، بلکه از معنا هم خوشش نمیآید و حتی میتوان گفت که دشمن معناست و به همین دلیل شعرهای او معنا ندارند. اشعار فیض به گونهای است که حرفی را میزند اما انگار حرفی نمیزند و آنطوری که مخاطب منتظر است، معنایی دریافت نمیشود. وی افزود: در واقع شعر او، مخاطب را به سمت نقاشی میبرد و حس را درگیر میکند، البته این عمدی نیست چراکه او شعرش را میگوید و با اتفاقات بعد از آن کاری ندارد. در شعر فیض زبان هست، زیبایی و هنر نیز وجود دارد اما در انتها چیزی دستگیر مخاطب نمیشود. ابک با اشاره به پانوشتهای موجود در انتهای هر صفحه از کتاب «فیضاً لَه»، اظهار کرد: یکی از ایرادهای من به این کتاب همین پانوشتهاست چراکه به نظرم او این کار را به دلیل ترس انجام داده است، در حالی که او نباید از نفهمیدن مخاطب بترسد و هیچ اشکالی ندارد که مخاطب متوجه یک بیت نمیشود. وی ادامه داد: او شاعری سنتی است که وارد حوزه شاعران پستمدرن شده است اما فیض با همه آنها فرق دارد. در واقع میتوان ادعا کرد که او به تمام قوانین شعر کلاسیک پایبند است اما ناخواسته در حال انجام کار جدید و جدی است. این منتقد با اشاره به نگاه ناصر فیض به شعر گفت: ناصر فیض شاعر طنز نیست، بی شیلهپیله است و اگر به نگاه او دقت کنید، متوجه خواهید شد که دنبال آن نیست که از شاعری، شعر حکمت و پیغمبری بسازد. شعر فیض تقدسزدایی میکند و در تایید دیدگاهش میتوان گفت که او حتی حاضر نیست به شعر خودش تقدس دهد. وی افزود: فیض دغدغه اجتماعی، سیاسی و حتی فرهنگی ندارد و من به این دلیل شعر او را دوست دارم. در جهان ناصر فیض بد و خوب مرزهای روشنی ندارند و شاید به همین دلیل است که شعرهای او به دل ما مینشیند و ما به آنها میخندیم. البته باید این نکته را یادآورم شوم که فیض هیچ وقت به سراغ سیاست و اجتماع نرفته است و شاید به همین دلایل کمتر در بین مردم شناخته شده است. فیض: در کتاب «فیضاً لَه» دنبال نتیجه گیری نیستم بر اساس این گزارش، آخرین سخنران این نشست، ناصر فیض بود که در توضیحاتی درباره کتابش، گفت: در این کتاب میخواستم خودم باشم و هدف دیگری نداشتم. هر کسی میتواند برداشت مشخصی از شعر من داشته باشد و من نیز به نظر همه احترام میگذارم اما اگر در انتهای هر صفحه و برای بیتی پانوشت آوردم، تنها به این دلیل بود که میخواستم بیت حامل پیامی باشد. وی ادامه داد: شرایط هر کتاب با کتابی دیگر متفاوت است و من در کارهای گذشته وقتی متوجه عام بودن مخاطب شدم به سراغ معنا رفتم اما در این اثر دوست داشتم، کارها همانطور که هست دیده شود. شاعر مجموعه شعر «فیضاً لَه» با اشاره به نحوه پرداختن به شعر اظهار کرد: به دنبال نتیجه گیری در این مجموعه نیستم تا از آنها برای موفقیت و رشد در مجموعه بعدی استفاده کنم چراکه دوست دارم تحت هر شرایطی خودم باشم. من در مطالعه اشعار حافظ هرجا ظرفیتی دیدم، سعی کردم از آن استفاده کنم و به بد و خوب آن کاری ندارم. در واقع این اشعار نیز قرار نبود در قالب کتاب منتشر شود اما با پیشنهاد دوست خوبم، امید مهدینژاد این کار انجام شد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]
صفحات پیشنهادی
فیضی: هدف ذوب مدعی ماندن است :: ورزش سه
فیضی هدف ذوب مدعی ماندن است یاسر فیضی بازیکن جوان و تعویضی ذوبآهن میگوید در همه رقابتها نیم فصل دوم همیشه بازیها سختتر میشوند به گزارش ورزش سه مهاجم ذوبآهن درباره گلزنیاش در بازی با سیاهجامگان گفت با تغییر سیستم و تاکتیک سرمربی به زمین رفتم و خط جلو تهاجمیتر شد ازمحاکمه امین اموال بابک زنجانی در ترکیه
محاکمه امین اموال بابک زنجانی در ترکیه روز نو دادگاه ترکیه برای رسیدگی به شکایت شرکت نفت ایران از قدرت تنجل امین اموال بابک زنجانی در این کشور و باگانا خریدار شرکت هواپیمایی اونر ایر متعلق به میلیاردر نفتی بزودی تشکیل جلسه خواهد داد به گزارش تسنیم زنجانی شرکت اونور ابانک مرکزی ادعاهای بابک زنجانی را تکذیب کرد/ حسابهای ترکیه، مالزی، روسیه و تاجیکستان دروغ از آب درآمد
بانک مرکزی ادعاهای بابک زنجانی را تکذیب کرد حسابهای ترکیه مالزی روسیه و تاجیکستان دروغ از آب درآمد بانک مرکزی اقدامات خود از سال 94 تاکنون را برای وصول بدهی بابک زنجانی تشریح کرد به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی نظر به طرح برخی مباحث در خصوص پیگیری پرونده آقای بابک زنجانی وجایزه ویژه برای فالکائو/ فیض سوبری جایزه پوشکاش را برد
مراسم بهترین های فیفا جایزه ویژه برای فالکائو فیض سوبری جایزه پوشکاش را برد شناسهٔ خبر 3873297 - دوشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۲۲ ۴۱ ورزش > فوتبال جهان jwplayer display inline-block; ستاره فوتسال برزیل توانست جایزه یک عمر تلاش و دستاوردهای ورزشی را کسب کند به گزارش خبرگزاری مکتاب «فیضا له» نقد میشود
کتاب فیضا له نقد میشود شناسهٔ خبر 3885258 - دوشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳ ۵۲ فرهنگ > کتاب jwplayer display inline-block; نقد و بررسی کتاب فیضا له سه شنبه پنجم بهمن ماه در سرای اهل قلم موسسه خانه کتاب برگزار میشود به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی خانه کتابمحمدعلی فیضپور، سعیده رادمنش، ابوالفضل شاه محمدی مهرجردی ظرفیتهای خالی در صنایع تولیدی ایران و نقش آن در افز
محمدعلی فیضپور سعیده رادمنش ابوالفضل شاه محمدی مهرجردیظرفیتهای خالی در صنایع تولیدی ایران و نقش آن در افزایش تولید ملی در مقاطع زمانی مورد بررسی بیش از 90 درصد از بنگاههای صنایع تولیدی ایران کمتر از اندازه کارا فعالیت کرده و با دستیابی آنها به این اندازه افزایش تولید تا چهالطفاً با بیانات گهربار ما را به فیض نرسانید!
لطفاً با بیانات گهربار ما را به فیض نرسانید آیا واقعاً حضور مسئولان در همایش هایی که سواد و تخصصی در آن ندارند ولی سخنرانش می شوند مصداق بارز هدر دادن وقت و عمر خود و حاضران نیست عصرایران احسان محمدی - کاش در کنار همه کمپین هایی که در فضای مجازی راه می اندازند کمپین لطفاً سخناصر فیض: سرود نوعی شعر حماسی - تعلیمی است/ نباید در دامن سطحینگری و ابتذال افتاد
ناصر فیض سرود نوعی شعر حماسی - تعلیمی است نباید در دامن سطحینگری و ابتذال افتاد ناصر فیض معتقد است که سرود نوعی شعر حماسی - تعلیمی است که قرار است به مخاطب تذکری دهد و ما را در جریان جامعه بگذارد به گزارش خبرگزاری فارس ناصر فیض شاعر و ترانهسرای کشورمان با بیان اینکه در تارینخستوزیر ایتالیا از نقض حقوق بشر در ترکیه پس از کودتا انتقاد کرد
نخستوزیر ایتالیا از نقض حقوق بشر در ترکیه پس از کودتا انتقاد کرد نخستوزیر ایتالیا با انتقاد از اقدامات اخیر دولت ترکیه در روزهای پس از کودتای نافرجام در این کشور از آنکارا خواست از بازداشت اساتید دانشگاه و خبرنگاران دست بردارد به گزارش گروه بینالملل خبرگزاری فارس ماتئو رنتاقدامات وزارت اطلاعات در پرونده بابک زنجانی
روابط عمومی وزارت اطلاعات بخشی از اقدامات انجام شده در این وزارتخانه درباره پرونده بانک زنجانی را اعلام و تاکید کرد گزارشی درباره فعالیتهای اقتصادی زنجانی و شرکتها و اشخاص مرتبط با وی و برخی اموال آن تهیه و به مراجع قضایی ارایه شده است به گزارش جام جم آنلاین به نقل از پایگاه ا-
گوناگون
پربازدیدترینها