واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
تئاتر دفاع مقدس بررسی کمی و کیفی شد/۳برابر شدن میزان تماشگر نمایش
شناسهٔ خبر: 3881705 - پنجشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۵
استانها > فارس
.jwplayer{ display: inline-block; } شیراز- برخی از اهالی تئاتر و متولیان این هنر در نشست «بررسی کمی و کیفی تئاتر دفاع مقدس» خواستار حمایت از این هنر متعهد شدند. به گزارش خبرنگار مهر، تئاتر دفاع مقدس در استان فارس سه سال است که محروم از جشنواره ای تخصصی به راه خود ادامه می دهد اما آنچه بیش از همه مورد تاکید متولیان و اهالی هنر نمایش به شمار می رود کاستی هایی از جمله نبود سالن، حمایت از گروه های تئاتری و غیبت جشنواره های تخصصی در این باره است. بعد از ظهر پنجشنبه در نشستی که با حضور مدیرکل بنیاد حفظ و نشر آثار و ارزشهای دفاع مقدس یا عنوان «بررسی کمی و کیفی تئاتر دفاع مقدس» در این بنیاد حفظ برگزار شد برخی از نویسندگان و کارگردانان هنر نمایش و روسای انجمن های تئاتر به بیان نقطه نظرات خود پرداختند. در این نشست همچنین رئیس انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس کشور حضور یافت تا در جریان کمبودها و مشکلات این بخش از هنرمندان استان فارس قرار گیرد. تئاترهای دفاع مقدس دچار شعارزدگی است/تئاتر آزاد و مستقل در فارس وجود ندارد در ابتدای این نشست رئیس انجمن تئاتر استان فارس با بیان اینکه تئاتر انقلاب و دفاع مقدس چندسالی است که مورد غفلت قرار گرفته و هنرمندان تئاتر تمایلی به رفتن به این سو ندارند، گفت: از آنجا که حمایتی از این این هنرمندان نمی شود و مخاطب هنرهای نمایشی هم این میل را بروز نمی دهند بخشی از مشکلات به متن ها بر می گردد که دچار شعارزدگی است. امیر صادقی راهکار برون رفت از این مشکل را برگزاری کارگاه هایی پیرامون نمایشنامه نویسی دانست که در کنار آسیب شناسی تئاتر دفاع مقدس ضروری به نظر می رسد. وی موازی کاری را در میان نهادهای متولی فرهنگ را از دیگر مشکلات این بخش عنوان کرد و افزود: نهادی مردمی مانند شهردای با بودجه های فرهنگی که در اختیار دارد می تواند سامانی به این بخش بدهد. صادقی با بیان اینکه کسی به فکر منافع تئاتر و هنر نیست، یادآور شد: مشکل بزرگ دیگری که این تئاتر را تهدید می کند عدم اتحاد مسئولان است که علیرغم هنرمندان در لبیک گفتن و پای کار ایستادن موفقیتی ندارند. رئیس انجمن تئاتر فارس در عین حال خبر امیدوارکننده ای هم داد و گفت: از ۲ سال گذشته رقابت تئاتری میان اهالی این هنر شکل گرفته و خوشبختانه تا فروردین سال آینده هیچ یک از تماشاخانه های شیراز بدون اجرا نیست و از این نظر در شهرستان های فارس مرتب کار تولید می شود و گروه های تئاتری فعال هستند. البته جشنواره دفاع مقدس ۳ سال است در فارس برگزار نشده که در جای خود کمبودی رقابتی را به جای گذاشته است. صادقی به برپایی موردی تئاترهای دفاع مقدس هم اشاره کرد و از ۳ برابر شدن میزان تماشاگر تئاتر ظرف ۲ سال گذشته در فارس خبر داد و یاد آور شد: حضور تئاتری های شهرستانی در فارس به نحوی است که نیمی از شرکت کنندگان در جشنواره استانی تئاتر فجر فارس را به خود اختصاص می دهند. وی با توجه به اینکه تئاتر آزاد و مستقل در فارس وجود ندارد، از مشکلات اساسی تئاتر این استان را سالن و آموزش مستمر برشمرد و گفت: گرچه که در طول سال آموزش ها و کارگاه های تخصصی در زمینه تئاتر برگزار می شود اما این آموزش ها مقطعی است و پاسخگوی تمامی نیازهای اهالی این هنر نیست زیرا باید آموزش ها به نحوی باشد که خروجی آن به تولید متن نمایشی بینجامد. رئیس انجمن تئاتر فارس به برگزاری جشنواره های موضوعی تئاتر از جمله طنز در دهبید فارس، فجر استانی و جشنواره تئاتر خیابانی پاسارگاد با عنوان «ذوالقرنین» اشاره کرد و افزود: این درحالیست که هنوز کمبود جشنواره هایی مانند کودک و دفاع مقدس احساس می شود. در ادامه کارگردان تئاتر پرمخاطب «مهنا» که به زندگی شهید عباس دوران می پردازد با بیان اینکه آنچه در کوران تئاتر جریان دارد حکایت از مشکلات بسیاری است، عنوان کرد: با وجودی که تئاتر «مهنا» با استفاده از بازیگران کاملا آماتور تولید شد، اما این اثر توانست ۴هزار مخاطب را جذب کند به حدی که در سالنی ۱۳۰ نفره، ۲۰۰ مخاطب کار را دیدند. بهرام میرزایی با تاکید بر اینکه مردم در سالن های تئاتر به دنبال دیدن واقعیت های پیرامون خود هستند، افزود: آنچه تئاتری مانند «مهنا» را با استقبال مردمی روبه رو می سازد بیان واقعیت های دفاع مقدس است. تئاتر «مهنا» به بن بست حمایت گرفتار شد/لزوم ارتباط مستمر با مخاطب وی در عین حال با وجود آنکه تئاتر یادشده از بابت مخاطب با استقبال روبه رو شد، عنوان کرد: ما با وجود ۴هزار مخاطب به بن بست عدم حمایت گرفتار شدیم چراکه هیچ یک از نهادهای فرهنگی حاضر به حمایت از تئاتر دفاع مقدس نیستند. از این رو تصمیم گرفتیم اجرای زنده این تئاتر را متوقف کنیم و مستندی از تلخی های اجرای تئاتر «مهنا» را تولید و عرضه کنیم. یک فعال تئاتری شهرستان هم در این نشست خواستار یافتن شیوه هایی برای ارتباط مستمر با مخاطب تئاتر شد و گفت: چنانچه این ارتباط برقرار شود قطعا مخاطب با تئاتر دفاع مقدس مانوس خواهد شد. مهدی حاصل پور در عین حال فضای تئاتر در شهرستان ها را محدود به جنگ های شادی و کمدی های سطحی دانست و گفت: هرگاه اثری با موضوع دفاع مقدس در شهرستان ها تولید می شود باید حسرت استقبال از آثار سطحی را بکشیم. این درحالیست که یک پژوهشگر دفاع مقدس معتقد است: زنان به عنوان بخشی از حماسه دفاع مقدس در تئاترهای تولید مغفول واقع شده اند، یادآور شد: زنان در دوران دفاع مقدس به عنوان قشری که مستقیم و غیر مستقیم درگیر این واقعه بودند می توان بیشتر مورد توجه قرار گیرند. ساجده تقی زاده بانوان را پشتیبان نرم دوران ۸ساله جنگ تحمیلی دانست که در استان فارس با وجود بیش از ۱۵۰ شهیده کمتر مورد توجه قرار گرفته اند. وی با اعلام اینکه تنها در شیراز به خاطر یک مورد حمله هوایی به کلاس های نهضت سوادآموزی بیش از ۱۰ ها بانو به شهادت رسیدند، اظهار کرد: تاکنون کمتر تئاتری در خصوص نقش بانوان در دفاع مقدس در فارس تولید و به صحنه آمده است. کمبود زمینه برای تئاتر در شهرستان های فارس/کارها محدود به جنگ شادی است دهقانیان هم به عنوان نماینده اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شیراز در این نشست فضای تمرین تئاتر را در شهرستان ها بیش از این شهر عنوان کرد و گفت: در عین حال باید اذعان کرد که زمینه برای تئاتر در شهرستان های فارس کم به نظر می رسد. برخی از فعالان تئاتر فارس هم در نشست یادشده با انتقاد از عدم همراهی نهادهای مرتبط با فرهنگ در استان، به بیان مشکلات پرداختند که در این باره سعید نظری، اظهار کرد: وقتی موضوع مشارکت نهادها مطرح می شود سازمانها تمایلی به مشارکت در کنار یکدیگر ندارند و بیشتر مایلند به شکل فردی کاری را پشتیبانی کنند. وی در عین حال در نبود جشنواره تئاتر دفاع مقدس خواستار پیش گام شدن بنیاد حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس شد؛ موضوعی که کامران آرایش از هنرمندان تئاتر شهرستان فیروزآباد هم بر آن تاکید کرد و گفت: کار در شهرستان ها محدود به جنگ شادی شده و مسئولان فرهنگی در این نقاط نه تنها تمایلی به حمایت ندارند بلکه سد راه هنرمندان تئاتر هم می شوند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 80]