واضح آرشیو وب فارسی:مهر: در نگارخانه وصال شیراز؛
عکس ها«گنجینه دارالسلام» شد/ اینجاعکاسی شکارلحظه های زندگی نیست
شناسهٔ خبر: 3878650 - دوشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۷
استانها > فارس
.jwplayer{ display: inline-block; } شیراز- مستند تصویری تاریخی ترین گورستان فارس در مجموعه عکس های علی محمد ذاکری با عنوان «گنجینه دارالسلام» در نگارخانه وصال به نمایش گذاشته شد. به گزارش خبرنگار مهر، نمایشگاهی از مجموعه عکس هایی که به شیوه آنالوگ از گورستان دارالسلام شیراز توسط علی محمد ذاکری تهیه شده نخستین بار اردیبهشت ماه ۱۳۵۵ در نگارخانه «دریسی»( (نگارخانه وصال کنونی) شیراز به نمایش در آمد که می توان آن را گام های اول ثبت تصویری این شهر کهن در قالب مستند تصویری به شمار آورد که در قالب نمایشگاه عکس برگزار شده است. اکنون پس از گذشت ۴۰ سال از آن رویداد، ذاکری باردیگر آن عکس ها را در قالب نمایشگاه «گنجینه دارالسلام» به نگارخانه وصال شیراز آورده تا در حافظه تاریخی بازتولید مجموعه ای از هنرها را به جا آورده باشد. گورستان دارالسلم معروف به دارالسلام شیراز یا وادیالسلام یکی از قدیمی ترین آرامستان های ایران و به قولی سومین آرامستان جان اسلام به شمار میرود. در آن مقبرههایی از قرن اول و دوم هجری دیده میشود. البته بسیاری از پژوهشگران بر این باورند که این قبرستان پیش از اسلام نیز وجود داشتهاست. قبور بزرگان و مشایخ علمی، عرفانی، ادبی و مذهبی مختلفی در آن وجود دارد. از نظر موقعیت این گورستان در میانه بلوار سیبویه، در وسط شهر شیراز واقع شدهاست. مقبرههای قدیمی با خطهای ممتاز رقاع، کوفی، بنایی، ثلث، نسخ و نستعلیق کنده کاری شده و تصاویری از قیچی، شانه، آینه و ابزار شغلهای در گور خفتگان بر این سنگها حک شدهاست.
گورستان دارالسلام گورستان وسیعی است که در آن ائمه جمعه از زمان زندیه تا قاجاریه به خاک سپرده شدهاند. همچنین محمد دهدار خفری معروف به عیانی و پسرش محمود دهدار خفری معروف به فانی از علمای صوفیه قرن هفتم شیراز نیز در این قبرستان مدفونند. مقبرهای با رنگ سبز در این گورستان دیده میشود که معروف به سرباز امام زمان(عج) می باشد. مابقی مقبره هامربوط است به برخی از علماء؛ شهدای قیام ۱۶خرداد ۱۳۴۲مردم شیراز و.... بسیاری از مقبرههای این گورستان طی چند سال گذشته شکسته و تخریب شدهاند و این تخریب همچنان ادامه دارد؛ این درحالیست که شورای شهر شیراز قصد احیای دارالسلام این شهر را دارد. آنچه در عکس های ذاکری جلب توجه می کند تاکید بر جزئیات سنگ نبشته ها و سنگ قبرهایی است که در کادر تصویری هنرمند قرار گرفته اند و گویای شخصیت هایی است که زیر این سنگ ها خفته اند. گاهی این سنگها افزون بر نام و نشان افراد و زادروز و سالمرگ آنان، نشانه هایی را یدک می کشند که معرف شغل و حرفه این رفتگان و اسیران خاک است. برای نمونه قرار گرفتن قیچی روی سنگ قبری شاید معرف خیاط بودن متوفی است و آنجا که آچاری روی سنگ حک شده نشانه ای بر شغل کسی است که زیر خروارها خاک گورستان دارالسلام» دفن شده است. این گورستان شگفتی هایی هم دارد که در عکس های «گنجینه دارالسلام» به خوبی دیده می شود مانند آنچه در برخی سنگ قبرها حاوی شکاف هایی است که به روایتی گفته می شود برای روشن کردن شمع به کار می رفته و نقل قول هایی هم گفته شده که این ها برای جمع شدن آب بوده تا پرندگان و دیگر جانوران از آن بنوشند و موجب مغفرت متوفی شود.
در استیتمنت این نمایشگاه عکس که به قلم علی محمد ذاکری نوشته شده، عنوان می شود: «این نمایشگاه یک تصویربرگردان ساده است از محیطی که شاید هر روز بی عنایت نظری از کنار آن گذر می کنیم؛ مجموعه ای است از عکس های گورستان دارالسلام. این دومین باری است که این مجموعه به نمایش در می آید، به فاصله چهل سال از نمایشگاه اول در اردیبهشت سال ۱۳۵۵ در گالری دریسی در شیراز. مجموعه عکس ها هم شامل نماها و زوایای کلی گورستان می شود و هم تصاویری مجزا از سنگ قبرها». مجموعه عکس های «گنجینه دارالسلام» که حاصل نگاه علی محمد ذاکری است با دست کم ۱۰۰ عکس به نمایش درآمده، کلیتی را می سازد که هم نمایانگر تفکر، اعتقادات و هنر گذشتگان بوده و هم به واسطه عناصر بصری موجود در آنها تداعی گر حس و کیفیت فضای گذشته دارالسلام است. اینجا عکاسی شکار لحظه های زندگی نیست بلکه عکس، ثبت عینی ترین نشان مرگ است. آنچه در پس هر ینگ نهفته، جهانی است که ما تنها به نقشی از آن نظر می کنیم. به گزارش خبرنگار مهر، نمایشگاه «گنجینه دارالسلام» تا ۶ بهمن ماه صبح و عصر در نگارخانه وصال شیراز برپاست.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]