تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 31 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):اداى امانت و راستگويى روزى را زياد مى‏كند و خيانت و دروغگويى باعث فقر و نفاق...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817417518




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چرا سینه چاکان سلطنت از «معمای شاه» عصبانی شدند؟ - سایت تحلیلی خبری عصر امروز


واضح آرشیو وب فارسی:عصر امروز: معمای شاه پاسخی بود به نیاز و ضرورت در این زمینه و خوشبختانه از شواهد پیداست که اضلاع و ساختار درست و بجا چیده شده و همه واکنش ها و بازتاب های داخلی و بین المللی نشان می دهد که اثر کارش را کرده و تأثیرش را گذاشته است.به گزارش عصر امروز، «معمای شاه» اثری ارزشمند و نجیب است. دغدغه مند است. کاری از سر بی دردی نیست. این روزها زیاد می بینیم که فیلم و سریال تند تند تولید می شوند و به مصرف می رسند. بساز و بفروش هستند. این آفت در آثار تلویزیونی هم زیاد است. آثار بسیاری که در طول این سال ها پخش شدند و مقاطعی گل کردند ولی بعد از مدتی برای همیشه فراموش شدند؛ «معمای شاه» اما اثری متفاوت است. درست است بعضاً فضاهایی علیه آن - جریان سازی شده- شکل گرفته و حب و بغض هایی علیه آن صورت گرفته است ولی این سریال به دلایل مختلف ارزشمند، نجیب و ماندگار و قوام یافته است. شکی نیست محمدرضا ورزی بعد از ده ها تجربه ساخت آثار تاریخی وقتی به سراغ چنین موضوع سخت و سنگینی می آید بلد است می خواهد چیکار کند. اگر قرار بود صرفاً حواس جامعه را چند صباحی به سریال جذب کند می رفت سراغ چهره ها و بازارگرم کن های بسیاری که این روزها در بورس هستند. او این کار را نکرد. سراغ سوپراستارها نرفت. ورزی اگر پی ستاره ها می رفت و قصه پردازی و دروغ پردازی را در درامی اشک آور و پرهیجان می ساخت الان همه به به چه چه می کردند، ولی نخواست این کار را بکند. ترجیح داد اثری خلق کند منطبق بر واقعیت های تاریخی و مستندات واقعی. کار سخت تر را انتخاب کرد تا اثر ماندگارتر شود و بی بنیه و بی پایه و اساس نباشد. ساختن سریالی چندین قسمتی بر اساس مقتضیات روز جامعه و ذائقه ها و سلیقه های معمولی شاید آسان ترین کار باشد. دعوت از چند چهره روز سینما، انتخاب یک ایده عاشقانه یا مثلث عشقی، ناکامی و درد و اشک بر بستری تاریخی کار سختی نبود و ورزی هم آن را انتخاب نکرد. ورزی سرش درد می کرد برای دردسرهای بزرگ، خلق یک تاریخ با تصاویر. بدون چاشنی دروغ، بدون اضافات عامه پسند، بدون روابط دروغین و بدون عشق های بی دردانه. او خواست یک تاریخ پر از حوادث بزرگ، تاریخی مملو از مردان بزرگ و ضدقهرمانان بزرگ را بسازد. انصافاً درست هم ساخت. جوان و نوجوان امروز که از تاریخ خبر ندارند و نمی دانند این انقلاب اسلامی که مدام از طریق مردم، مسئولان و رسانه ها گفته می شود چیست؟ ماهیتش چیست؟ چرا و از کجا آمده است؟ گفتمانش چیست؟ آدم هاش کی بودند؟ و هزاران معمای دیگر، با این مجموعه به رهاورد ارزشمندی دست پیدا می کند. «معمای شاه» پاسخی به این معماهاست. بی ایراد نیست. مثل همه آثاری که همه این سال ها دیده ایم و می بینیم نقص هایی هم دارد. مجموعه ای از محاسن و معایب را در خود دارد ولی شکی نیست که پاسخی به یک نیاز بود. به ضرورتی که به ناحق در باره آن غفلت شد. ادای دینی به تاریخ و همه بزرگمردانی است که متأسفانه در هجوم پرحجم هجمه های دیوانه کننده رسانه های نظام سلطه و کارچاق کن های داخلی اش کم کم دارد از یادها می روند. بگذارید مسعود بهنودها عصبانی باشند. بگذارید شهرام همایون ها فحاشی کنند. نترسید. بگذارید بوقچی های داخلی آنها و سینه چاکان سلطنت دردشان بیاید و بسوزند. این نشان می دهد تلویزیون این بار انگشت بر جای درستش گذاشته است. جایی که دشمن را عصبانی می کند. سخن امام(ره) یادمان باشد کاری که دشمن را خوشحال کند باید به آن شک کرد. معمای شاه دشمن را عصبانی کرد. وادار به واکنش کرد. انقدر برایش سخت بود تا اینکه دست به کار شد. شاید بیشترین فیلم و مستند و ویژه برنامه در باره خاندان پهلوی، رضاخان و فرح با هدف تطهیر و تبرئه و اسطوره سازی از این جرثومه های جنایت و فساد طی همین سال ها از سوی شبکه های بیگانه تولید شده است. این نشان می دهد که ورزی کارش را درست انجام داده است. کدام سریال تاریخی به پشتوانه بیش از ۵۶۰۰ سند و با تکیه بر ۱۵۰ کتاب و براساس مستندات، روایات و مشاهدات ده ها شخصیت زنده و سازنده تاریخ ساخته شده است؟ تولید کارهایی با محوریت تاریخ معاصر ایران همیشه درگیر چالش هایی با تاریخ نگاران، جامعه شناسان و حتی مردم بوده است. دلیلش هم بسیار ساده است؛ هنوز آدم هایی از دورانی که یک فیلم یا سریال به آن پرداخته زنده اند و بنابراین ممکن است نوع نگاه یک کار تصویری با آنچه بسیاری در ذهن دارند مغایرت داشته باشد و عکس العمل هایی را برانگیزد. اما آیا می توانید انکار کنید طی همین مدتی که سریال «معمای شاه» در حال پخش است آمار فروش کتاب های تاریخی افزایش یافته و در همه محافل و دورهمی ها درباره آن صحبت می شود؟ بیشترین نقد و تحلیل حول سریال معمای شاه می چرخد. ریشه عصبانیت عده ای از ساخت این مجموعه بزرگ چیست؟ چرا در همه سال هایی که غفلت شده و کسی پا به میدان نگذاشته کسی صدایش در نیامده بود؟ وقتی غفلت تا بدانجاست که رهبری انقلاب هم ناگزیر می شود هشدار دهند تا درباره شخصیت های مهم و تاریخ معاصر توجه ویژه شود. معمای شاه پاسخی بود به نیاز و ضرورت در این زمینه و خوشبختانه از شواهد پیداست که اضلاع و ساختار درست و بجا چیده شده و همه واکنش ها و بازتاب های داخلی و بین المللی نشان می دهد که اثر کارش را کرده و تأثیرش را گذاشته است. شک نکنید این سریال در حافظه می ماند و هر چه از زمان و تاریخ وقایع دورتر می شویم جذاب تر و خواستنی تر می شود.  هوشمندی ورزی در این بود که فریب بازی های اغواگرانه را نخورد. نخواست مردم را فریب دهد. نخواست با چاشنی دروغ، عشق و دیالوگ های خوشایند و سوپراستارهای روز و چهره پردازی های ناهمگن مردم را پای جعبه جادو بنشاند. ورزی سعی کرد تاریخ را با ساختار های غنی بصری و نمایشی روایت کند. صادقانه دست به ساخت آن زد. نخواست در تاریخ دستکاری کند. امروز بعد از گذشت سه دهه با شخصیت هایی چون شهید نواب صفوی، آیت الله کاشانی، دکتر مصدق، آیت الله طالقانی، آیت الله مطهری، دکتر علی شریعتی، حضرت امام(ره) و... و در نقطه مقابل با شاه، فرح و ده ها وطن فروش و شخصیت های فسادگر خاندان پهلوی آشناتر شدیم. دست های استعماری که در تعیین سرفصل های مهم تاریخ معاصر حضور داشته اند و در طول قرون گذشته در حال چپاول اموال و ثروت های ملی این سرزمین بوده اند. با همه اینها آشناتر شدیم. حضور ذهن پیدا کردیم. تاریخ مرور و یادآوری شده و برای نسل چهارم انقلاب درسی بزرگ از این دایره المعارف تصویری حاصل می شود. مگر قرار است یک سریال چه کار کندکه «معمای شاه» نکرده است؟


یکشنبه ، ۲۶دی۱۳۹۵


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: عصر امروز]
[مشاهده در: www.asremrooz.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن