تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 31 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):هر كس با آبى غسل كند كه پيش‏تر در آن غسل شده است و به جذام مبتلا شود، كسى را جز خو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817435701




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مدیر حوزه های علمیه: نظریه اسلامی در باب معنویت از گرایش های افراطی به دور است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: مدیر حوزه های علمیه: نظریه اسلامی در باب معنویت از گرایش های افراطی به دور است قم - ایرنا - مدیر حوزه های علمیه کشور با اشاره به اندیشه اسلام در باب معنویت گفت: دین اسلام در زمینه معنویت در یک نقطه تعادل ایستاده و از گرایش های افراطی و تحجرگرایانه به دور است.


به گزارش ایرنا، آیت الله علیرضا اعرافی عصر پنجشنبه در مراسم اختتامیه چهارمین همایش سلامت معنوی در قم افزود: معنویت گرایی در کنار شاخص های مثبت می تواند آسیب های جدی به همراه داشته باشد و معنویت گرایی غربی به برخی از این آسیب ها مبتلا می باشد.وی به عنوان نمونه گفت: معنویتی که بر مسائل عاطفی محض مبتنی بوده و بر امر عقلانی استوار نباشد، در معرض خرافه گرایی قرار دارد. اعرافی ادامه داد: گرایش های افراطی و تحجرگرایانه نیز از آسیب های دیگر معنویت است، اندیشه اسلامی در باب معنویت در نقطه تعادل ایستاده و از خرافات، گرایش های پلورئالیسی، سکولاریستی، افراطی تحجری، اجتماع گریز و نامتوازن با ساحت های دیگر، به دور است.وی با اشاره به این که اسلام در حوزه معنویت دارای یک نظریه کلان است، گفت: تلاش های علمی برای پیشبرد سلامت معنوی با ابزارهای علمی و متدولوژی های تعریف شده، باید ارتباطی با فلسفه معنویت از دیدگاه اسلام داشته باشد.اعرافی خاطرنشان کرد: وقتی ما نظریه معنویت اسلام را ارائه دهیم باید چهار شاخه اصلی علوم اسلامی در کنار هم یک منظومه ای تشکیل دهند تا به یک نظریه دقیق و کلانی از معنویت دست پیدا کنیم.وی ادامه داد: اگر بخواهیم به نظریه اسلام در باب سلامت نگاه کنیم باید از زاویه های فلسفی کلامی، فقهی حقوقی، ارزشی اخلاقی و تاریخی تمدنی آن را مورد بررسی قرار دهیم و از باب روشی نیز به صورت اجتهادی در این چهار زاویه ورود پیدا کرده تا به نظریه معنویت دست پیدا کنیم. امام جمعه موقت قم گفت:معنویت در نگاه اسلام و مکتب اهل بیت(ع) یک امر مشخص، تعریف شده، عقلانی، فلسفی و مبتنی بر استدلال های قوی و منطقی است.وی با اشاره به شاخصه های معنویت در اسلام تصریح کرد: اندیشه معنویت در اسلام ماورای درون انسان، مبتنی بر نظام واره های منسجم، جامع، شامل، متوازن با سایر ساحت ها، دارای تجلی های درونی و بیرونی، امری اکتسابی و اختیاری است. اعرافی گفت: معنویت در اسلام به همه هستی اعم از جهان آخرت و زندگی این دنیای مردم توجه کرده و دنبال یک اطمینان منهای نقشه نجات بخش بشریت نیست.وی ادامه داد: ما در درون خود مواجه با برخی رزائل اخلاقی هستیم که اینها را با یک نسخه معنوی می توان معالجه کرد و این گام مهمی در جهت سلامت معنوی جامعه است.وی گفت: باید نظام اخلاقی اسلام را مورد توجه قرار دهیم ودر این راستا مجموعه رزائل اخلاقی را به صورت منظومه ای شناسایی کرده و مورد تحقیق قرار دهیم و این اقدام نیاز به نقشه راه دارد.رئیس جامعه المصطفی العالیمه افزود: نظام واره بودن این تحقیق ها می تواند ما را به نظریه های کلان برساند، وقتی می گویند علوم انسانی و اسلامی، یعنی این که بر اساس این علوم باید بر پایه درستی انسان و رزائل را شناخته و بر این پایه تحقیق کنیم.اعرافی گفت: حوزه در گرایش های فلسفی کلامی و فقهی، ضمن این که تحقیقات کهن و سنتی خود را عمق می بخشد و از آنها صیانت می کند ولی باید در این عرصه های جدید هم وارد شویم و فضاهای اجتهادی حوزه باید در این راستا ورود داشته باشد.وی خاطرنشان کرد: حوزه های علمیه در کنار تعامل با دانشگاه ها، مراکز تحقیقاتی و گفت و گوی عالمانه سعی دارد در این زمینه همکاری های مطلوبی داشته باشد.عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: متاسفانه این تحقیق ها هم در حوزه و دانشگاه کاستی هایی دارد و فرهنگستان های کشور می توانند این نقشه های راه و افق ها را به درستی ترسیم و زمینه را برای فعالیت ها و قلمروهای بیشتر باز کنند.چهارمین همایش ملی سلامت معنوی به همت فرهنگستان علوم پزشکی و مرکز مدیریت حوزه های علمیه و دانشگاه علوم پزشکی قم با محورهای سلامت معنوی از دیدگاه اسلام، سلامت معنوی در نظام سلامت، مراقبت های معنوی در سطوح مختلف پیشگیری، مراقبت معنوی تجارب ملی و فراملی با حضور طلبه های حوزه های علمیه، دستیاران دانشجویان گروه پزشکی و کلیه گرایش های روانشناسی، روز گذشته(چهارشنبه) در سالن همایش های غدیر در قم آغاز شد و عصر امروز به کار خود پایان داد.دانشگاه شهید بهشتی تهران میزبان نخستین و دومین دوره این همایش در سال های 92 و 93 بود و سومین دوره آن نیز سال گذشته در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) قم برگزار شده بود.7401 / 1175 خبرنگار: بهمن اطمینان ** انتشاردهنده: رضا علیمحمدی



16/10/1395





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن