تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ساقدوش کیست ؟ | وظیفه ساقدوش در مراسم عقد و عروسی چیست ؟
قایقسواری تالاب انزلی؛ تجربهای متفاوت با چاشنی تخفیف
چگونه ویزای توریستی فرانسه را بگیریم؟
معرفی و فروش بوته گرافیتی ریخته گری
بهترین بروکر برای معاملات فارکس در سال 2024
تجربه رانندگی با لندکروز در جزیره قشم؛ لوکسترین انتخاب
اکسپرتاپ: 10 شغل پردرآمد برای مهاجران کاری در کانادا
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1817403543
پرتوی به کتابت قرآن در روزگار نخست
واضح آرشیو وب فارسی:الف: پرتوی به کتابت قرآن در روزگار نخست
میثم صادقی*؛ 16 دی 1395
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۰۰
«قرآنهای عصر اموی مقدمهای بر کهنترین مصاحف» نویسنده: فرانسوا دروش مترجم: مرتضی کریمینیا، آلاء وحیدنیا ناشر: هرمس با همکاری مرکز و کتابخانهی مطالعات اسلامی به زبان های اروپایی، چاپ اول 1394 325 صفحه، 45000 تومان شما میتوانید کتاب «قرآنهای عصر اموی مقدمهای بر کهنترین مصاحف» را تا یک هفته پس از معرفی با ۱۰ درصد تخفیف از فروشگاه اینترنتی شهر کتاب خرید کنید. ***** بی تردید یکی از منابع مهم در مطالعهی تاریخ حفظ و انتقال قرآن و همچنین تاریخ تحول خط عربی، نسخ قرآنی کهن است. دانش ما از این نسخ در دهههای اخیر در نتیجهی تلاشهای محققانی چون فرانسوا دروش، آلن جورج، افیم رضوان، سرجیو نویا نوسدا، طیار آلتی قولاج، یاسین داتن و بسیاری دیگر به میزان قالب توجهی افزایش یافته است. تاریخ مصحف طی عصر امویان، نظر به تغییراتی که در مدت زمانی نسبتا کوتاه دستخوش آن شده، جالب توجه است؛ چرا که متن قرآن از نظر حجم و پیچیدگیاش برای جامعهای که هیچ تجربهی مشابهی از انتقال مکتوب نداشت، یک چالش بود. قرآنهای عصر اموی، اثر برگزیده بیست و سومین دوره جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، کاری است از فرانسوا دروش اسلامپژوه، مورخ و نسخهشناس متون عربی و محقق در حوزه مخطوطات کهن قرآنی. وی سالها پژوهشگر بخش مخطوطات عربی و مصاحف قرآنی کتابخانه ملی فرانسه، و از سال 1990 مدیر بخش تاریخ و فیلولوژی و مدرس تاریخ و کتیبهشناسی عربی در École pratique des hautes etudes بوده است. از وی مقالات متعدد و کتابهای فراوانی در حوزه مخطوطات عربی، به ویژه نسخههای کهن قرآنی انتشار یافته است. با نخستین نگاه به فهرست کتاب، عنوانِ «یادداشت مؤلف برای خوانندهی ایرانی» جالب توجه است و نشان از اعتبار خوانندهی ایرانی نزد فرانسوا دروش دارد. همچنین ارتباط وثیق مترجمان با مؤلف کتاب را یادآور میشود، از این رو است که مترجمان برای خاطرنشان ساختن دقت خود در امر دشوار ترجمه، عبارتِ «مشاوره و مراجعه مکرر به مؤلف» را خاطرنشان میسازند. کتاب قرآنهای عصر اموی آخرین اثر فرانسوا دروش در حوزهی مخطوطات قرآنی است. این اثر به بررسی جوانب مختلف تاریخگذاری، مصحفشناسی، نگارش، رسمالخط، تنوع کاتبان، علائم وقف و ابتدا، عَدّ الآی، بسمله، قرائات مختلف، تذهیب، سر سورهها و سایر ویژگیهای کهنترین مصاحف موجود از قرآن در جهان امروز میپردازد. مؤلف تقویمی از تحولات مختلف ارائه میدهد که همگی نشان از این دوران نخست دارند. او در این راه، ترکیبی از فنون مختلف از جمله خط شناسی، تاریخ هنر، نسخهشناسی، کتیبهشناسی و سیر تحول رسمالخط قرآنی را بهکار میگیرد. وی نام مصاحف اموی را از آن رو برمیگزیند که عموم این مصاحف تا پایان عصر حکومت یا دهههای پس از امویان، اما متاثر از فضا و نظام مصحفنگاری این دوران کتابت شدهاند. مهمترین مصاحفی که در این کتاب مورد بررسی قرار میگیرند عبارتند از: مصحف پاریس _ پترزبورگ، مصحف اموی دمشق، مصحف اموی فسطاط، مصحف اموی صنعاء، مصحف کتابخانه بریتانیا، مخطوطات کتابخانه ملی فرانسه، کتابخانه ملی روسیه در سن پترزبورگ و چندین مصحف و قطعه قرآنی از استامبول، فسطاط و قیروان که البته در بخش پایانی کتاب، تصویر برگههایی از هر یک از این مصاحف و نسخ به چاپ رسیده است. نتایج حاصل آمده در این کتاب، برخی گزارشهای سنتی در باب کتابت قرآن در روزگار نخست را به چالش میکشد و پرتوی تازه بر جایگاه امویان در انتشار دستنوشتههای قرآنی میافکند. دروش با عنایت به برخی از پروژههای قرآنی که در آنها با روش آزمایش کربن 14 به تعیین قدمت برخی از مخطوطات قرآنی پرداخته شده، بیان میدارد که نتایج این روش در مقام نخستین نشانهی عمر نسخهها بسیار ارزشمندند، اما اگر نتیجه این شود که قدمت مواد و مصاحف قرآنی را در بازهای زمانی قریب یک قرن قرار دهد، در این صورت دیگر از قدمت کافی برخوردار نیست. از جمله مصاحفی که در این کتاب به بررسی آن پرداخته شده، مصحف پاریس_ پترزبروگ میباشد؛ مصحفی که برگههای آن به چهار قسمت تقسیم شده و هر یک از قسمتهای آن به ترتیب حجم در کتابخانه ملی فرانسه در پاریس، کتابخانه ملی روسیه در سن پترزبورگ، کتابخانه وابسته به پاپ در واتیکان و مجموعه هنرهای اسلامی ناصر داود خلیلی در لندن نگه داری میشود. مؤلف برجستهترین ویژگی این مصحف را در این نکته میداند که این مصحف حاصل کار گروهی است و بنا به بررسیهای وی از برگههایی که بدانها دسترسی داشته، پنج نفر را در استنساخ این مصحف شریک میداند و با دقت نظری که از خود نشان میدهد ویژگیهای اختصاصی هر یک از این پنج کاتب در نحوه کتابتشان را نشان میدهد که میتواند به عنوان الگوی تحلیل مناسبی برای پژوهشگران این عرصه از مطالعات قرآنی پیش رو قرار گیرد. وی درباره این مصحف بیان میدارد که رابطه کاتبان با نسخه اصلی از سر پیروی محض نبوده، بلکه ایشان در حین رونویسی سعی در ارتقای رسمالخط بر اساس دیدگاههای شخصی خود داشتهاند گرچه برخی عادات در میان همه اعضای گروه کاتبان مشترک و مرسوم بوده است. دروش با توجه به اطلاعاتی که از مصحف پاریس_ پترزبروگ قابل برداشت است و ضمیمه کردن این اطلاعات به دانستههای تاریخی از جمله روایات اسلامی، قدمت این مصحف را نیمه دوم قرن اول تخمین میزند و با ذکر دلایلی این نظر یاسین داتن را که مصحف پاریس_ پترزبروگ مطابق قرائت ابن عامر در شام است، تایید میکند. مولف در سراسر کتاب عنایت ویژهای به گزارشات تاریخی دارد و از جمله به این گفته ابنندیم در الفهرست، آنجا که مینویسد:« نخستین خطوط عربی، خط مکی، سپس مدنی، بصری و نهایتا کوفی است. ویژگی دو خط مکی و مدنی آن است که در الفهای آن اندک خمیدگی به سمت راست و بالای انگشتان هست، و در شکل کلی آن کمی افتادگی به پهلو مییابیم». وی از این گزارش در تشخیص ویژگی خط حجازی که بنا به گفتهی دروش باید از آن به سبک حجازی تعبیر کرد، بهره میگیرد. دروش با بررسی مخطوطات بیشتری در پی آن است تا نشان دهد که آیا علی رغم ویژگیهای منحصر به فرد هر یک از بخشهای نوشته شده توسط هر کاتب در مصحف پاریس_ پترزبورگ، چیزی در حد یک سنت وجود داشته که شکلی از نظارت را بر آزادی ظاهری کاتبان تحمیل میکرده است یا اینکه اوضاع به نحو دیگری بوده است؟ بنا به نظر دروش مخطوطات دوره نخست (دست کم تا حدود سال 75 هجری) نشان میدهد که برخورد با متن امری نسبتا آزاد است و قابلیت تغییر در شکل ظاهری مصحف، با تغییرات صورت یافته در املاء همارز شده است. تمام این دوره نخست، بر گذار تدریجی از رسمالخط ناقص اصلی به املایی نزدیک به املای متن استاندارد امروزی گواهی میدهد و رسیدن به املای متن استاندارد امروزی با اضافهکردن و همچنین حذف برخی از عناصر در رسمالخط تحقق یافته است. * کارشناس ارشد علوم قرآن و حدیث
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: الف]
[مشاهده در: www.alef.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 9]
صفحات پیشنهادی
نخستین جشنواره داستان کوتاه قرآنی در کرمان برگزار می شود
به مناسبت هفته قرآن و عترت نخستین جشنواره داستان کوتاه قرآنی در کرمان برگزار می شود شناسهٔ خبر 3860447 - دوشنبه ۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۳ ۴۱ استانها > کرمان jwplayer display inline-block; کرمان - مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان از برگزاری نخستین جشنواره داستان کوتاه قرآن ونخستین پیام قرآن توصیه به علم آموزی است
امام جمعه سنندج نخستین پیام قرآن توصیه به علم آموزی است سنندج- ایرنا- امام جمعه سنندج با اشاره به اهمیت علم و دانش در جامعه گفت نخستین برخورد قرآنی و آسمانی با کلمه اقراء و توصیه به علم و سواد آموزی آغاز شده است به گزارش خبرنگار ایرنا ماموستا عبدالرحمان خدایی روز سه شنبه در دکتابت کل قرآن توسط دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز
کتابت کل قرآن توسط دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز شناسهٔ خبر 3853061 - یکشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳ ۴۸ حوزه و دانشگاه > دانشجویی jwplayer display inline-block; جمعی از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز در گردهمایی قرآنی کل قرآن کریم را طی دو روز کتابت کنند به گزارش خبرنخستین جشنواره داستان کوتاه قرآنی در یزد برگزار می شود
به مناسبت هفته قرآن و عترت نخستین جشنواره داستان کوتاه قرآنی در یزد برگزار می شود شناسهٔ خبر 3858154 - شنبه ۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۰ ۵۱ استانها > یزد jwplayer display inline-block; یزد ـ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد گفت به مناسبت هفته قرآن و عترت نخستین جشنواره داستاننخستین همایش تجلیل از خادمان قرآنی اربعین برگزار میشود
با حضور مسئولین و اساتید قرآنی کشور نخستین همایش تجلیل از خادمان قرآنی اربعین برگزار میشود شناسهٔ خبر 3865810 - یکشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۶ ۰۸ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی jwplayer display inline-block; نخستین همایش تجلیل از خادمان قرآنی اربعین با حضور مسئولین و اساتید قنخستین جلسه کمیته قرآن شورای برنامه ریزی و هماهنگی مشهد 2017 برگزار شد
گروه فعالیت های قرآنی اولین جلسه کمیته قرآن شورای برنامه ریزی و هماهنگی پایتخت فرهنگ اسلامی مشهد 2017 چهارم دی ماه در سالن اجتماعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی برگزار شد به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن ایکنا از خراسان رضوی اولین جلسه کمیته قرآنی شورای برنامه ربا حمایت وزارت ارشاد نخستین استودیوی تخصصی آثار صوتی قرآن کریم راهاندازی میشود
با حمایت وزارت ارشادنخستین استودیوی تخصصی آثار صوتی قرآن کریم راهاندازی میشود نخستین استودیوی تخصصی آثار صوتی قرآن کریم با حمایت وزارت ارشاد و از محل اعتبارات کمیسیون توسعه فعالیتهای تبلیغی ترویجی قرآن افتتاح میشود به گزارش خبرگزاری فارس اولین استودیوی تخصصی آثار صوتی قرآننخستین جشنواره آثار و محصولات قرآنی «شمیم وحی»
نخستین جشنواره آثار و محصولات قرآنی شمیم وحی شناسهٔ خبر 3860563 - دوشنبه ۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۵ ۴۲ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی jwplayer display inline-block; نخستین جشنواره آثار و محصولات قرآنی شمیم وحی از سوی شورای عالی قرآن شهرداری و اتحادیه مؤسسات قرآنی استان تهران برکتابت کل قرآن به همت بانوان بی سواد مراکشی
به گزارش خبرگزاری اهل بیت ع ـ ابنا ـ سازمان اوقاف و امور اسلامی مراکش در اقدامی بدیع برای بانوان بی سواد این کشور دوره فشرده آموزش قرائت و نگارش قرآن کریم برگزار کرد در این دوره آموزشی ۶۷ هزار بانوی مسلمان مراکشی شرکت کردند که پس از گذراندن این دوره سه ماهه که در مساجد شهرهایطرح آموزش ۳۳ روزه قرآن در مدارس جزیره خارگ برگزار شد
رئیس اداره آموزش وپرورش منطقه خارگ طرح آموزش ۳۳ روزه قرآن در مدارس جزیره خارگ برگزار شد شناسهٔ خبر 3858267 - شنبه ۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۲ ۰۳ استانها > بوشهر jwplayer display inline-block; بوشهر - رئیس اداره آموزش وپرورش منطقه خارگ گفت طرح آموزش ۳۳ روزه قرآن در مدارس جزیره خارگ-
گوناگون
پربازدیدترینها