تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 1 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):هر کـس به رزق و روزى کم از خدا راضى باشد، خداوند از عمل کم او راض...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817507531




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تاگس‌اشپیگل: نتانیاهو سال‌هاست در حال هراس‌افکنی علیه ایران است


واضح آرشیو وب فارسی:روز نو:



تاگس‌اشپیگل: نتانیاهو سال‌هاست در حال هراس‌افکنی علیه ایران است
روز نو :  
یک روزنامه آلمانی نوشت که نتانیاهو ربع قرن است که مدام علیه ایران صحبت می‌کند و این رویکرد وی به نوعی به هسته لفاظی‌هایش تبدیل شده است.
 
 روزنامه آلمانی «تاگس‌اشپیگل» در گزارشی نوشت که «بنیامین‌ نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل از ربع قرن پیش تاکنون درباره خطر ایران هشدار داده و این موضوع به هسته لفاظی وی در زمینه سیاست‌خارجی تبدیل شده است.
 
در این گزارش آمده است که 25 سال است نتانیاهو به طور معمول در سخنرانی‌هایش از 5 دقیقه تا 12 دقیقه را به هشدار درباره ایران اختصاص می‌دهد. اوایل سال 1992 بود که وی به عنوان نماینده کنست برای نخستین‌ بار به تهدیدی جدید برای اسرائیل اشاره کرد و گفت که ایران احتمالا در فاصله 3 تا 5 سال می‌تواند بمب اتم بسازد و این خطر را باید جبهه جهانی به رهبری آمریکا برطرف کند.
 
وی در طول این سال‌ها به این روش ادامه داد با این تفاوت که مدت زمانی که اعلام می‌کرد از چندین هفته، چندین ماه و 6 تا 8 ماه تغییر می‌کرد. علاوه بر نتانیاهو، «معیر داگان» رئیس پیشین موساد از دیگر افرادی بود که سخنان نتانیاهو را تکرار می‌کرد و این یعنی هرچه ایران ضعیف‌تر باشد برای اسرائیل بهتر است.
 
نویسنده این گزارش معتقد است که هیچ چیز به اندازه جنگ عراق نتوانست جایگاه ایران در منطقه را به ثبات برساند. نتانیاهو در سپتامبر 2002 یعنی یک ماه پیش از آنکه کنگره در این زمینه تصمیم  بگیرد به واشنگتن رفت و آمریکایی‌ها را به جنگ تشویق کرد و خطاب به نمایندگان گفت: «من تضمین می‌دهم که سقوط صدام تاثیر مثبتی بر تمامی منطقه دارد.» اما در واقع آنچه رخ داد، تکرار تجربه جنگ افغانستان بود.
 
جنگ عراق؛ راهنمایی غلط دوستی نزدیک
 
البته احتمال داشت که آمریکا بدون راهنمایی نتانیاهو هم وارد جنگ عراق شود اما (با حرف‌های او) امیدواری در زمینه دموکرات کردن خاورمیانه و تامین امنیت اسرائیل که به عنوان یکی از ضرورت‌های این جنگ بر آن تاکید می‌شد، قوت گرفت. این اقدام نتانیاهو را می‌توان به راهنمایی بد یک دوست خوب تعبیر کرد اما نتانیاهو برای این حرف عذرخواهی هم نکرد. (به همین دلیل) بسیاری از دموکرات‌ها در آمریکا روابط سردی با نتانیاهو دارند. در این بین «جان کری» وزیر خارجه آمریکا  احتمالا بیشتر از دیگر هم‌حزبی‌هایش از نقش نتانیاهو و وعده‌های او در زمینه جنگ عراق آگاه است.
 
اما صحبت‌های نتانیاهو در سال 2012 هم قابل توجه است. وی در سپتامبر آن سال گفت که ایران در فاصله 6 تا 8 ماه می‌تواند بمب بسازد و در اواسط سال 2013 هم جمهوری اسلامی توانایی غنی‌سازی بیش از 90 درصدی اورانیوم را به دست خواهد آورد. این سناریوهای حمله‌های پیشگیرانه را می‌توان به قدرت گرفتن سوسیالیست‌های ملی‌گرای نازی تشبیه کرد.
 
در همان زمان نتانیاهو در جریان سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد با نشان دادن تصویری کارتونی از یک بمب بار دیگر حرف هایش مبنی بر اینکه ایران در فاصله چند ماه آینده و یا حتی چند هفته اورانیوم غنی‌ شده برای ساخت بمب را در اختیار خواهد داشت را تکرار کرد و گفت که خطوط قرمز هم نقض خواهند شد. او این حرف‌ها را هم در کنگره و هم در مجلس نمایندگان به زبان آورد.
 
در ماه می سال 2014 بار دیگر اعلام کرد که ایران 2 ماه زمان لازم دارد که بمب اتم بسازد و این کشور 7 تن اورانیوم غنی‌ شده و بیش از 18 هزار سانتریفیوژ در اختیار دارد. وی پیش از توافق هسته‌ای با ایران هم درباره این کشور هشدار داد و اینبار هشدار درباره دستیابی به بمب را به چند هفته کاهش داد.
 
سرانجام پس از چند ماه گفت‌وگو میان ایران و 6 کشور در جولای 2015 با ایران توافقی به دست آمد که بر این اساس ایران امکان استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای را به دست آورد. اینجا بود که نتانیاهو گفت که توافق نکردن با ایران بهتر از این توافق بود.
 
اما از آنجایی که رویکردهای سیاستمداران اسرائیلی تغییر می‌کند، «موشه یعلون» وزیر خارجه اسرائیل در ژانویه 2016 گفت که (با این توافق) ایران 3 ماه تا یک سال از ساخت بمب اتم دور شده است. 2 ماه بعد هم «دنی دانون» سفیر اسرائیل در سازمان ملل هم گفت که ایران موشک‌هایی با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای دارد و زمان برای مذاکره (در این باره) به سر رسیده است.
 
تاگس اشپیگل نوشت که به سختی می‌توان گفت که این اقدامات را آیا می‌توان هراس‌افکنی مدام دانست و یا نوعی وسواس؟ اما یک موضوع مشخص است و آنهم این است که آنهایی که تا جولای 2015 خواستار اقدام سریع بودند اکنون بدون پیشنهاد هیچ جایگزینی، با توافق به دست آمده مخالفت می‌کنند.

منبع: فارس


تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: روز نو]
[مشاهده در: www.roozno.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 8]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن