تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 1 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):روز غدیر در آسمان مشهورتر از زمین است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817545297




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کلیله و دمنه براساس دیدگاه حاکم بر طبقات اجتماعی شکل گرفته است


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: یعقوبی در «چشم شب روشن»:
کلیله و دمنه براساس دیدگاه حاکم بر طبقات اجتماعی شکل گرفته است

چشم شب روشن


شناسهٔ خبر: 3868774 - چهارشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۳
فرهنگ > صنایع فرهنگی

.jwplayer{ display: inline-block; } برنامه «چشم شب روشن» شب گذشته میزبان پارسا یعقوبی دانشیار ادبیات در دانشگاه کردستان با موضوع توزیع فضا در آداب‌نامه‌های کهن فارسی(کلیله و دمنه) بود. به گزارش خبرنگار مهر، در ابتدای برنامه با حضور رشید کاکاوند کارشناس ادبیات، پارسا یعقوبی در توصیف آداب‌ نامه‌های کهن فارسی عنوان کرد: در عرف کسانی که ادبیات خوانده‌اند، تیتری با عنوان آداب نامه نداریم بلکه به صورت سیاست‌نامه هستند که بعضی اوقات کاملا قصه محورند و گاهی هم قصه و نظریه با یکدیگر تلفیق می شوند و کارکرد انضباطی و ویژگی بازدارنده دارند. کارکرد انضباطی این نوع از متون ادبی که به آن آداب‌نامه می‌گوییم، یک نوع تبیین و توضیح مباحثی درباره رویکردهای تعامل اجتماعی است. وی افزود: گاهی فضا به فضای روانی جامعه گفته می‌شود و گاهی نیز به معنای فاصله گزینی است. نشانه‌هایی که با چینش اشیا یا رفتارهای بدنی به وجود می‌آید، به معنای فاصله گزینی است. نوع نشستن ما درجه صمیمت ما را نشان می‌دهد و با چینش اشیا و رفتارهای بدنی خاص همین کار را انجام می دهیم. گاهی در صف اتوبوس فاصله بیشتر است و هرچه شلوغ تر می شود، فاصله کمتر می شود و به اقتضای شرایط فاصله نیز تغییر می کند و هرگونه تعامل فاصله گزینی است. این دانشیار دانشگاه با اشاره به فضای کلی کلیله و دمنه گفت: ریشه کلیله و دمنه هندی است و طبقات اجتماعی در هند خیلی بسته و مسائل به صورت سلسه مراتب است که عبور از آن غیرممکن است. عدالت در طول تاریخ معناهای مختلفی داشته و برداشت اول این بوده که هرچه از الگوی طبیعت پیروی کند، به معنای عدالت است. در اندیشه ایران باستان عدالت به معنای قرارگرفتن هرچیزی در جای خود است. یعقوبی ادامه داد: ظاهر قضیه در کلیله و دمنه این است که خوب ها پیروزند و بدها کنار می روند اما واقعیت این است که آدابنامه‌ای مانند کلیله و دمنه با همین تلقی کاست بنیاد شکل گرفته که عبور از طبقه در هر حالتی غیرممکن است. وی با بیان اینکه یک نظام تنبیه و تشویق در داستان های کلیله و دمنه شکل گرفته است، یادآور کرد: جالب این است قصه ها را افراد گمنام به وجود آوردند و نصرالله منشی در ترجمه از این گفتمان سلسله مراتبی خارج نشده است. کسانی که این نظام سلسله مراتبی را در این داستان‌ها رعایت می کنند، رستگار می‌شوند و کسانی که رعایت نمی‌کنند دچار مرگ و خسران می شوند. یعقوبی تصریح کرد: در داستان کلیله و دمنه احساس می کنیم چون دمنه کار غیراخلاقی کرده، از رده خارج شده اما واقعا این طور نیست و رآی و کلیله کسانی هستند که دعوت می کنند نوعی نظم رعایت شود؛ یعنی امکان حرکت از طبقه بالا به پایین و برعکس وجود ندارد. دمنه بارها تأکید می کند کسی که کفایت لازم را ندارد ضرورتی برای حضور در طبقات بالا را ندارد. وی با اشاره به داستان «شیر و گاو» کلیله و دمنه گفت: داستان «شیر و گاو» حرکت از طبقه پایین به بالاست اما فاصله گزینی تنها به این معنا نیست بلکه به معنای فاصله درون و برون است. در داستان «بومان و زاغان» به این دلیل بومان زندگی خود را از دست می‌دهند که فاصله درون و برون را رعایت نمی‌کنند و یک خارجی را به درون خود راه می دهند که بر اثر آن اتفاقات بدی می افتد. «چشم شب روشن» به تهیه کنندگی امیر قمیشی و با اجرای محمد صالح علا شنبه تا چهارشنبه هر شب ساعت ۲۳ از شبکه چهار سیما روی آنتن می رود.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 12]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن