تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 13 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):هیچ کس روز قیامت در امان نیست، مگر آن که در دنیا خدا ترس باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799275868




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نياز جامعه امروز به سبك زندگي علماي ديروز


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: نياز جامعه امروز به سبك زندگي علماي ديروز
در دنياي اسلام چند قبرستان مشهور و قديمي وجود دارد كه قسمت اعظمي از هويت تاريخي مسلمانان را در خود جاي داده است...
نویسنده : معصومه طاهري 


در دنياي اسلام چند قبرستان مشهور و قديمي وجود دارد كه قسمت اعظمي از هويت تاريخي مسلمانان را در خود جاي داده است. قبرستان بقيع اولين و قديمي‌ترين قبرستان است كه علاوه بر اهل بيت، صحابه پيامبر و شخصيت‌هاي مشهور اسلام هم در آن مدفون هستند، بعد از آن وادي السلام در نجف اشرف است؛ قبرستان عظيمي كه درباره آن مطالب و روايات زيادي نوشته شده. اما سومين قبرستان بزرگ و معروف در ايران و شهر اصفهان است؛ يعني همان تخت فولاد؛ قبرستاني كه علما، ادبا، هنرمندان و مشاهير مختلف سياسي و فرهنگي آنجا مدفون هستند و البته تنها اين قبرستان با نام چهره‌هاي مشهوري كه برروي سنگ قبرها نوشته شده شناخته نمي‌شود، بلكه تخت فولاد را بيشتر به كرامات علماي آن مي‌شناسند. پس از انقلاب بخش جديدي به تخت فولاد اضافه شد به نام گلستان شهدا، مكاني كه شهيدان هشت سال دفاع مقدس از جمله شهيدان خرازي، كاظمي، رداني‌پور و... را در دل خود دارد.
‌اما فارغ از تمام مشخصه‌هاي ارزشمندي كه باعث جاودانگي و شهرت جهاني تخت فولاد شده، آن است كه از روي زندگينامه و شرح حال بعضي از علما و بزرگان تخت فولاد اين طور برمي‌آيد آنها حدود 30 يا 40 سالگي به تحصيل علم و طي درجات بالاي معنوي پرداخته بودند. براي نمونه ميرزا جهانگيرخان قشقايي بعد از گذشت 40 سال با تلنگري كه در زندگي‌اش به‌وجود آمد توانست مراتب علمي و ديني را با موفقيت پشت سر بگذارد. مورخي درباره او نوشته است: «در يكي از تابستان‌ها كه ايل قشقايي به ييلاق سميرم آمده بود، جهانگيرخان نيز مانند ساير افراد ايل كه براي خريد و فروش و رفع حوائج شخصي خود به اصفهان مي‌آمدند، به اصفهان آمد. تارش هم خراب شده بود و مي‌خواست آن را تعمير كند. از شخصي سراغ تارساز را گرفت و او يحيي ارمني، تارساز معروف مقيم جلفاي اصفهان را به او نشان داد و به او گفت: برو پي كار بهتري و علم بياموز، از تار زدن بهتر است. گفته آن شخص به جهانگيرخان خيلي اثر كرد. او در مدرسه صدر حجره‌اي براي خود گرفت و با يك عشق و علاقه مفرطي پي تحصيل رفت و رتبه‌اش به جايي رسيد كه يكي از بزرگان حكما و فقها و مدرسين اصفهان شد.» يا آقا مير سيد‌محمد حسيني شهشهاني از علما و مشاهير بزرگ شيعه و مراجع تقليد كه وي نيز در 30 سالگي زندگي‌اش متحول شد. گفته مي‌شود اصلاً دنبال درس و كتاب نبوده، روزي با يكي از جوانان هم‌سن و سال دعواي سختي مي‌كند و بعد از ترس تلافي به حجره‌اي پناه مي‌برد و دو، سه روزي آنجا مخفي مي‌شود تا آب‌ها از آْسياب بيفتد اما تحت تأثير فضاي علم و تهذيب آنجا ماندگار مي‌شود. امثال اين بزرگان در تخت فولاد كم نيستند كه با خواست خدا و پشتكار و اراده توانستند نام خود را در تاريخ اسلام ماندگار سازند؛ ‌چيزي كه جامعه مدرن امروز ما به شدت به آن نياز دارد يعني سبك زندگي علماي بزرگ اسلام، اما متأسفانه خيلي كم از اين داشته‌هاي ارزشمند و هويتي گفته مي‌شود و نوجوان و جوان امروز شناختي از آنها و زندگي‌شان ندارد.
 البته از حق نگذريم چند سالي مي‌شود مسئولان تخت فولاد اصفهان تكاپويي پيدا كرده‌اند اما در حد چند مستند يا بازديد گردشگران در اين مكان بوده است. شهرداري اصفهان هم براي معرفي شخصيت‌هاي مدفون در تخت فولاد يك مجموعه فرهنگي تأسيس كرده اما توليدات آن نيز بيشتر محدود به همان منطقه است و برد ملي و فراملي خاصي تاكنون نداشته است؛ شخصيت‌هايي مانند جهانگيرخان نياز جامعه امروز است و اگر كسي نامي از آنها را شنيده باشد تنها به واسطه منبر و منبري‌ها بوده درحالي‌كه دستگاه‌ها و قالب‌هاي فرهنگي بسياري هستند كه به شيوه‌هاي مختلف بايد اين داستان‌ها را براي نسل امروز و حتي مسلمانان جهان معرفي كنند. اين‌كه مي‌گوييم قالب‌هاي مختلف حتماً به كارهاي پرهزينه خلاصه نمي‌شود؛ راه‌هاي گوناگوني براي اين امر وجود دارد و نياز به همت و عزم ملي است. چراكه اينها هويت ملي و مذهبي ما هستند. شخصيتي مثل آيت‌الله ارباب كه با شيوه جالب خود، جوانان دوران پهلوي را كه مي‌خواستند نماز را به فارسي بخوانند متقاعد كرد اين كار درست نيست بايد بيشتر شناخته شود چه آنكه در همين ماجرا مي‌بينيم اين شخصيت معنوي مانند حكيمي دانا جوانان پرشر و شور آن زمان را با شيوه‌اي محبت‌آميز و حكيمانه هدايت كرد؛ درحالي كه قبل از صحبت اين جوانان با وي، طلاب و ديگر شخصيت‌ها رفتار بسيار متفاوتي نسبت به آنها از خود نشان داده بودند كه نه تنها باعث هدايت‌شان نشده بود، بلكه برعكس رفتارشان به لجاجت هم كشيده شده بود. در اصفهان اصطلاح تخت فولادي به معناي قديمي بودن است، اما وقتي وارد محتواي زندگي آرميدگان اين قبرستان مي‌شويم مي‌بينيم سبك زندگي علوي و نبوي آنها چقدر زيباست و با گذشت سال‌هاي زياد همچنان بوي تازگي براي جامعه امروز دارد، البته به شرط آنكه هنر خارج كردن محتواي لازم را از اين قالب‌هاي هنرمندانه داشته باشيم.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 49]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن