تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 31 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم را قرائت كند خداوند در بهشت هفتاد هزار قصر از يا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817452788




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حقیقتی که در ماهِ دروغ گفته شد / قصاب رفت ، شومن آمد/ تروری که سال ها در یاد می ماند


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: پایان سال میلادی، جشن «ترین» هاست. همه رسانه ها اخبار یک سال را رصد می کنند تا گلچینی از اتفاقات مهم حوزه های مورد علاقه شان را فهرست کنند و چه سالی عجیب و غریب تر از سال 2016.



به گزارش جام جم آنلاین سالی که تا آخرین روزهایش هم دست از خبرسازی برنداشت. از انتخاب ترامپ به عنوان رئیس جمهور که شاید مهم ترین خبر سال می دانندش گرفته تا اجرای برجام و سیل مرگ و میرهای شخصیت های بزرگ و دوست داشتنی همه و همه در این سال شگفت 2016 اتفاق افتاد، سالی که حالا پارسال است! ماه اول: ماه اعدام، بمب و پشه! همان ماه اول سال جدید بود که شیخ نمر روحانی شیعه عربستانی اعدام شد تا روابط ریاض ـ تهران پر آشوب شود، این اتفاق حاشیه های پررنگ تری هم داشت و آن حمله خودسرها به سفارت عربستان در تهران بود و ماجرایی که همه می دانیم. اما در همین روزهایی که رسانه های ایران در غرق اخبار تهران ریاض بودند کشور چین اولین بمب هیدروژنی اش را به شکل موفقیت آمیزی آزمایش کرد تا این خبر سراسر جهان را که نیمی از آن در عید سال نو می‌گذراند، در نگرانی و شوک فرو ببرد. این تنها خبر بزرگ ماه اول نبود؛ چرا که تنها یک هفته از سال نو گذشته بود که کریسمس بزرگترین قاچاقچی جهان عزا شد. «ال چاپو»ی بزرگ بالخره به دام افتاد و به زندانی در مکزیک بازگردانده شد. البته در همین ماه بود که زمزمه های زیکا هم به گوش می رسید. ویروسی که نه در همان اولین ماه که بعد از مدتی در صدر اخبار جهان قرار گرفت و البته نگرانی های بسیاری را به همراه داشت.

ماه دوم: پول را بردار و فرار کن سیاستمداران عاشق اولین ها هستند؛ اوباما هم یکی از شیفته گان اولین ها. او در این ماه با بازدید از مسجدی در بالتیمور به اولین رئیس جمهوری تبدیل شد که از مسجدی در خاک آمریکا دیدن کرده است! به همین راحتی او به باشگاه اولین ها پیوست. «دزدی 81 میلیون دلار» اگر خبر مهمی نباشد بدون شک گیر نیفتادن دزدها از این سرقت خبر مهمی است. در این ماه هکرها با حمله به بانک ذخیره فدرال آمریکا این رقم عجیب را دزدیدند و هیچگاه هم شناسایی نشدند. اگر دیداری بعد از 900 سال باشد قطعا باید جزو اخبار مهم سال باشد؛ دیدار میان رهبران کاتولیک و ارتدوکس در ترمینال فرودگاهی در کوبا همین گونه است. ماه دوم ماه خون هم بود. از انفجار در نزدیکی مقرهای نظامی و پارلمان ترکیه که منجر به کشته شدن 28 افسر نظامی شد تا 140 کشته انفجارهای حمص و دمشق که در این ماه رخ داد.


ماه سوم: اولین های اوباما ادامه دارد
بحران پناهجویان در این سال هم ادامه دارد اما وقتی مقدونیه، کرواسی و اسلوونی مرزهای خود به روی پناهجویان را بستند این بحران مشکلات دیگری هم به خود دید. ترکیه در سال 2016 مرکز همه اخبار و بحران ها بود. در این ماه هم انفجار آنکارا 37 نفر را به خاک و خون کشاند. همین روزها بود که پوتین هم تمام نیروهای نظامی اش را از خاک ترکیه بیرون برد. اما این ماه دوباره یک رکورد اولین را به پای اوباما نوشت، او با سفر به کوبا به اولین رئیس جمهور آمریکا در طول 88 سال گذشته شد. بعد از 6 دهه خصومت. حمله تروریستی داعش به مترو و فرودگاهی در بروکسل هم این ماه را با شوک و اضطراب به پایان برد و بالاخره یکی از جنایتکاران جنگی رادووان کارادزیچ، برای کشتار جنگ بالکان بعد از 21 سال متهم شناخته شد و به 40 سال زندان محکوم.


ماه چهارم: حقیقتی که در ماهِ دروغ گفته شد
آوریل ماه دروغگوهاست! همان اول که اسناد پاناما منتشر شد خیلی ها آن را به دروغ های این ماه نسبت دادند اما وقتی فهمیدند حقیقت دارد که این استاد درست در اولین روز این ماه منتشر شد و دروغ آوریل به میانه های ماه تعلق دارد. 11.5 میلیون سند محرمانه از اسناد شرکتی به نام موساک فونسکا منتشر شد با نام بسیاری از مسئولان و سیاستمداران دنیا که فعالیت‌های غیرقانونی گسترده‌ای را چون رشوه‌دهی، دزدی‌های وسیع، فرارهای مالیاتی و نقض تحریم‌های بین‌المللی را در برمی‌گرفت. تنها 5 روز از انتشار این اسناد نخست وزیر ایسلند استعفا داد تا اولین قربانی آن باشد. در این ماه آتش‌بازی غیر قانونی در معبد هندوها در جنوب هندوستان هم جان بیش از ۱۰۰ تن را گرفت تا ماه بدون خبر تمام نشود.


ماه پنجم: صادق خان شهردار می شود
دوباره یک اولین در سیاست. صادق امان خان، با وجود اینکه از اقلیت مسلمان مردم لندن محسوب می‌شود توانست در انتخابات شهرداری این شهر شرکت کرده و پیروز شود. او اولین مسلمانی است که در یکی از شهرهای کشورهای غربی به این سمت دست یافته است. اما بدون شک خبر مهم این ماه پیروزی رودریگو دوترته در انتخابات ریاست جمهوری فیلیپین با وعده جنگ علیه قاچاقچیان و مجرمان بود. رئیسجمهوری که بعد از رسیدن به این پست فهمیدیم که چقدر حاشیه ساز است و البته بد دهن! در همین ماه هم دیلماروسف از ریاست جمهوری برزیل تعلیق شد. البته این ماه یک مرگ خوش یمن هم داشت. مرگ ملامنصور اختر، رهبر طالبان افغانستان که در حمله هوایی نیروهای آمریکایی در پاکستان کشته شد.


ماه ششم: روزی که جهان محمد علی را از دست داد
ماه ششم سال یک حسرت بزرگ بود برای ورز دوستان چرا که در اولین روز از این ماه محمد علی کلی قهرمان و اسطوره سنگین وزن سابق بوکس جهان که به خاطر مشکلات تنفسی به بیمارستان منتقل شده بود سرانجام پس از سال‌ها درگیری با بیماری پارکینسون درگذشت. این ماه ترکیه پر آشوب بود و انفجاری در استامبول 11 کشته داشت اما نشان تروریست ماه به عمر متین ۲۹ ساله تعلق گرفت که در کلوپی در اورلاندوی فلوریدا به تنهایی 41 نفر را کشت تا بزرگترین تیراندازیی خونین آمریکا را به نام خود سند بزند. تنها یک هفته بعد در گیر و دار برکسیت هم خانم «جو کاکس» ۴۱ ساله، از حزب کارگر، هم چاقو خورد و هم گلوله تا نگاه رسانه ها به بریتانیا معطوف شود. ایتالیا هم یک زن خبرساز داشت. خانم ویرجینیا راگی از جنبش افراطی پنج ستاره که جوان ترین شهردار رم شد. اما خبر ماه تعلق می گیرد به پایان یک خصومت خونین 50 ساله. در اواخر این ماه بود ه شورشیان فارک با دولت کلمبیا آشتی کردند تا این کشور بالاخره روی آرامش را ببیند. البته خبر بزرگ اروپا هم در این ماه اتفاق افتاد و آنهم چیزی نبود جز خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا. تصمیمی که با رای نزدیک مردم این کشور به دست آمد و پس لرزه های بسیاری را داشت.

ماه هفتم:کودتایی که برگشت خورد
این ماه هم با داعش آغاز شد! روز اول ماه و قتل 20 گرگان و دو پلیس در حمله ای در بنگلادش. یک حمله تروریستی دیگر در بغداد 150 کشته گرفت تا گسترده‌ترین حملات در عراق از سال ۲۰۰۹ نام بگیرد. در روزهای اول ماه قتل دو سیاه‌پوست آفریقایی ـ آمریکایی به نام آلتون استرلینگ و فیلاندو کستیل به دست پلیس لویزیانا و مینه‌سوتای هم کشور آمریکا را در بحران اعتراض سیاهان قرار داد. در همین ماه هم بود که هیلاری کلینتون و برنی سندرز به صورت رسمی اعلام کردند، برای شکست دشمن واحدشان یعنی دونالد ترامپ به رقابت خود پایان می د‌هند. اتحادی که جواب نداد. در این ماه ترزا می هم نخست وزیر انگلیس شد تا همه یاد مارگارت تاچر بیفتند. اما مهم ترین خبر این ماه که شاید سال کودتای شبانه و نافرجام در ترکیه بود. اتفاقی که همچنان تاثیرش در منطقه و جهان دیده می شود. در همان روزهای کودتا بود که کمی آن طرف تر یک گروگان گیری 21 روزه در ارمنستان اتفاق افتاده بود که البته گروگان گیرها بالخره بازداشت شدند و این حادثه به خیر گذشت. و باز هم پای یک زن در میان بود چرا که مردم توکیو در این ماه اولین فرماندار زن خود را درحالی انتخاب کردند که این شهر بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ را پیش رو دارد.


ماه هشتم: جشن ورزش و کشتار داعش
ماهی که بالاخره با یک جشن آغاز شد. دومین روز از این ماه آغاز رقابت های المپیک بود اما داعش هم بیکار نماند تا کشتار این ماه به نام کودک انتحاری 12 ساله باشد که در غازی انتپ 51 نفر را به کانم مرگ کشاند. اروپا هم سوگوار شد، زلزله 6.4 دهم ریشتری ایتالیا 274 نفر را دفن کرد و بالاخره در هیاهوی بازی های المپیک برزیلی ها اولین رئیس جمهور زن شان را از قدرت برکنار کنند.

ماه نهم: مرگ خوش یمن سال
یک زلزله مصنوعی 5 ریشتری در کره جنوبی که دلیلش آزمایش بمب اتم کره شمالی بود! چرا که همسایه شمالی بزرگ‌ترین آزمایش اتمی‌ اش را انجام داد. یک حمله تروریستی در نیویورک شهری که واهمه حملات تروریستی رهایش نمی کند 29 زخمی به جای گذاشت و کلی وحشت. و البته یک مرگ خوش من دیگر؛ مرگ شیمون پرز، رییس‌ و نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی درسن ۹۳ سالگی که بر اثر سکته قلبی درگذشت.


ماه دهم: وقتی آقای ترانه نوبل می گیرد
آشتی شورشیان فارک و دولت کلمبیا یک جایزه گران بها به همراه داشت، چرا که خوان مانوئل سانتوس، رئیس‌جمهور کلمبیا برنده جایزه صلح نوبل شد. این ماه یک افشاگری تاریخی هم داشت. در کارزار انتخاباتی واشنگتن پست فایلی منتشر کرد که در آن دونالد ترامپ به بدترین لحن و شیوه به هتک حرمت زنان اشاراه می کرد. اتفاقی که کمپین ترامپ را با بحران رو به رو کرد اما باز هم نتیجه ای نداشت! در این ماه وحشیانه ترین کشتار به نام عربستان سعودی رقم خورد، جایی که آنقدر بی رحمی در آن دیده می شد که حتی متحدان آمریکایی به آن اعتراض کردند. در این ماه جنگنده‌های تحت رهبری عربستان به مراسم عزایی در صنعای یمن حمله کرد که طی آن ۱۴۰ تن کشته و بیش از ۵۲۵ تن دیگر زخمی شدند. خبر عجیب سال هم در این ماه رقم خورد، باب دیلن خواننده و ترانه سرا برنده نوبل ادبیات شد تا بحث های بسیاری بر سر آن شکل بگیرد. در همین ماه بود پادشاه 88 ساله تایلند هم درگذشت تا این کشور یک سال عزای عمومی اعلام کند! «آغاز عملیات آزادسازی موصل»، «زلزله دوباره در ایتالیا» ، «انفجار انتحاری داعش در کویته و کشتن 61 پلیس» و «انتخاب ژنرال میشل عون به عنوان رئیس جمهور لبنان» از مهم ترین خبرهای این ماه بود.


ماه یازدهم: شومن ، رئیس جمهور شد
مهم ترین خبر سال در این ماه است. انتخاب یک شومن و میلیاردر آمریکایی بدون هیچ سابقه سیاسی به عنوان چهل و پنجمین رئیس جمهور آمریکا. دونالد ترامپ در هشتمین روز از این ماه رئیس جمهور آمریکا شد. در آن سوی جهان یک رئیس جمهور با بحران رسوایی رو به رو بود. افشای رسوایی مالی رئیس جمهور کره جنوبی که بالاخره به استیضاحش ختم شد. ماه یازدهم پرخبر تر از این اتفاقات بود. مرک آخرین چریک پیر هم در این ماه اتفاق افتاد. فیدل کاسترو رهبر کوبایی ها بالاخره در 90 سالگی تسلیم مرگ شد. اما نوامبر به تاخ ترین شکل ممکن به پایان رسید وقتی خبر آمد که هواپیمای حامل بازیکنان تیم فوتبتا چاپوکوئنسه در کلمبیا سقوط کرده است. پلیس اعلام کرد که ۷۵ نفر در این سانحه کشته شده‌اند.


ماه دوازدهم: ترور در برابر دوربین
ماه آخر با تاجگذاری آغاز شد، شاهزاده 64 ساله تایلندی بالاخر بر جایی پدر نشست. در همان روزها فرانسوا اولاند هم اعلام کرد که 4 سال ریاست برایش بس است و از انتخابات ریاست جمهوری کنار رفت. انفجارهای ترکیه ادامه پیدا کرد تا 38 نفر در مقابل استادیومی به خاک و خون کشیده شوند. کلیسایی در قاهره هم محل مرگ 25 نفر شد اما تروریست ماه و شاید سال هم در این ماه رونمایی شد. «مرت آلتین‌تاش» محافظ 22 ساله پلیس ترک که در جلوی دوبین های تلویزیونی با اسلحه اش سفیر روسیه در ترکیه را کشت. کارلوف هنگام بازدید از یک نمایشگاه عکس در آنکارا تحت عنوان «روسیه از نگاه ترک‌ها» و در حالی که مشغول ایراد سخنرانی بود، مورد هدف گلوله قرار گرفت. تنها سه روز بعد ارتش سوریه با انتشار بیانیه‌ای از کامل شدن پیروزی در حلب و خروج همه تروریست‌ها از این شهر خبر داد.






یکشنبه 12 دی 1395 ساعت 11:51





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 11]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن