تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 31 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):آنگاه که روزه مى ‏گیرى باید چشم و گوش و مو و پوست تو هم روزه ‏دار باشند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817402391




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

روایت دردناک نخستین نسل کشی قرن بیستم + عکس


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: شاید بسیاری از ما حتی در کتاب های تاریخ هم نامی از نخستین نسل کشی قرن بیستم نشینده باشیم. قتل عام اقوامی بیگناه که در غبار فراموشی فرو رفت و نزدیک به یک قرن حتی نامی از آن نه به میان آمد و نه شنیده شد.



به گزارش جام جم آنلاین ، این فاجعه یکی از مرگبارترین وقایع تاریخ استعماری آفریقا محسوب می شود. بین سال های 1904 تا 1908 میلادی حدود 80 درصد از جمعیت قوم هِرِرو و 50 درصد از جمعیت قوم ناما که در مستعمره آفریقای جنوب غربی آلمان ( نامیبیا امروزی) توسط نیروهای مسلح سازمان استعماری رایش دوم آلمان ( 1915 - 1884 ) قتل عام شدند.

در مجموع 75 هزار مرد ، زن و بچه به شکلی وحشیانه جانشان را از دست دادند. شاید این رقم در برابر تعداد قربانیان نسل کشی های بعدی قرن بیستم به نظر اندک برسد اما نباید فراموش کرد که در آن روزگار این منطقه بسیار کم جمعیت بود و امروز نیز جمعیت نامیبیا به نسبت دیگر کشورهای آفریقایی به رغم وسعت خاکش اندک است.

این فاجعه غم انگیز در پیچ و خم های فراموشی مفقود و در اسناد تاریخی مدفون شد. با اینکه در میانه دهه 1990 میلادی این کشتار سوژه یک تحقیق شد و هم اکنون جمهوری فدرال آلمان قصد دارد رسما آن را به عنوان نسل کشی بپذیرد، این جنایت تاریخ استعماری آفریقا امروز به عنوان نخستین نسل کشی قرن بیستم محسوب می شود. در سالهای 1840 نخستین میسیونرهای رنانی آلمان وارد نامیبیا امروزی شدند. بسیاری از اقوام ساکن منطقه از جمله هِرِرو ها و ناما ها برای دریافت وسایل و ابزار از میسیونرها استقبال کردند. در 7 اوت سال 1884 میلادی تاسیس آفریقای جنوب غربی آلمان اعلام شد . نخستین فرماندار آلمانی در سال 1885 از سوی امپراتور وارد این منطقه شد. با افزایش تعداد مهاجران سفیدپوست اقوام محلی تحت فشار گرفته و زمین هایشان را از دست دادند.

نخستین نیروهای نظامی آلمان در سال 1889 میلادی به این مستعمره اعزام شدند. سربازان آلمانی بدون هیچ واهمه ای به زنان تجاوز کرده ، اهالی را شکنجه و به قتل می رساندند. در نهایت اقوام هِرِرو و ناما که همه چیز خود را از دست داده و علاوه بر زورگویی آلمان ها دچار گرسنگی هم شده بودند دست به شورش زدند.

در ژوئن سال 1904 یک ژنرال بیرحم آلمانی به نام لوتار فون تروتا به همراه هزاران سرباز وارد مستعمره شد. ژنرال لوتار فون تروتا اعتقادی به مذاکره و دلجویی از اقوام محلی نداشت و کشتار را به عنوان راه حل نهایی می دانست.

زنرال فون تروتا در فرمان سرکوب مردم خطاب به نیروهایش نوشت: سیاست من در گذشته و امروز هم اعمال زور توام با ایجاد وحشت مطلق و حتی بی رحمی است. من قبایل محلی با ریختن آبشارهای خون و صرف پول نابود خواهم کرد. تنها پس از چنین پاکسازی که چیز جدیدی ظهور کرده و دوام خواهد داشت.

سرکوب اقوام محلی توسط آلمان ها بی رحمانه و خشونت بار بود. دستور این بود که همه اعم از زن و مرد و بچه از بین بروند. کشتار اقوام هِرِرو و ناما کاملا برنامه ریزی شده بود. بسیباری از آنها به اردوگاه های محصور از جمله ویندهوک ( پایتخت امروزی نامیبیا) ، اسواکوپموند و شارک آیلند اعزام شده اند.

این اردوگاه ها در واقع قتلگاه این مردم بودند. تمام آنها بر اثر بیماری ، بدرفتاری و گرسنگی جان دادند. سرهای بریده قربانیان برای انجام تحقیقات نژادی به آلمان فرستاده شد.

این قتل عام که 75 هزار نفر را قربانی کرد باعث شد تا عملا هیچ اثری از اقوام هِرِرو و ناما و فرهنگ آنها باقی نماند.

چرا این قتل عام برای نزدیک به یک قرن فراموش شد؟ پس از پایان جنگ جهانی اول این مستعمره به تصرف بریتانیایی ها درآمد و آنها گزارشی را در مورد فجایع استعمار آلمان تهیه کردند. با این حال، این گزارش خیلی زود به نام « اتحاد سفیدها» به بایگانی راکد سپرده شد. مبارزه طولانی نامیبیا برای استقلال که در دهه 1990 به دست آمد در تداوم سکوت درباره این قتل عام دخالت داشت. سرانجام با اقدام بازماندگان غیر مستقیم قربانیان این فاجعه در صحنه بین المللی مطرح شد.

در انتظار به رسمیت شناخته شدن این نسل کشی از سوی دولت آلمان ، محققان در حال بررسی مفهوم نسل کشی هستند. تحقیقات در مورد این فاجعه از سوی مورخان غیر نامیبیایی و بر اساس منابع آلمانی انجام شده است. به هرحال، در اروپا و دیگر نقاط جهان تازه مردم دارند نام هِرِرو ها و ناما ها را می شنوند. بهرام افتخاری / جام جم آنلاین




چهارشنبه 8 دی 1395 ساعت 19:36





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 60]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن