محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1845762214
- مراسم اختتاميه مسابقات بينالمللی قرآن
واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
راسخون : مراسم اختتاميه بيست و هشتمين دوره مسابقات بينالمللی قرآن كريم با حضور رئيس قوه قضائيه و نماينده ولی فقيه و سرپرست سازمان اوقاف و امور خيريه امشب، 13 تيرماه، برگزار شد. به گزارش راسخون ، اين مراسم با حضور آيت الله صادق آملی لاريجانی، رئيس قوه قضاييه، آيت الله گركانی، رئيس ديوان عالی كشور، سيدمحمد حسينی، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی، بختياری، وزير دادگستری، جامعه قرآنی كشور، قراء و حفاظ و پژوهشگران قرآنی، خانواده شهدا و جانبازان و ديگر علاقه مندان به برنامه های قرآنی در سالن اجلاس سران برگزار شد. در ابتدای اين مراسم عباس هاشمی، قاری برتر اين دوره از مسابقات از ايران به تلاوت قرآن پرداخت كه با تشويق حاضران در سالن همراه بود. در ادامه مجری برنامه به حاضران خوشامد گفت و سپس مرتضی محمدنژاد،حافظ كل برتر اين دوره از رقابت ها به تلاوت قرآن پرداخت. در ادامه اين مراسم محمد احسان السيد حسن، داور سوری اين دوره از مسابقات به عنوان نماينده هيئت داوران بيانيه اين هيئت را قرائت كرد؛ در اين بيانيه آمده است: «با عنايت خدای منّان و به بركت قرآن عظيم، بيست و هشتمين دوره مسابقات بينالمللی قرآن كريم به ميزبانی جمهوری اسلامی ايران همزمان با عيد سعيد مبعث پيامبر اكرم (ص) در پايتخت ايران برگزار گرديد. هيئت داوران اين دوره از مسابقات، مفتخر است كه در اين ايام مبارك در محضر قرآن كريم و قرآن دوستان و قاريان و حافظان سراسر جهان اسلام به قضاوت پرداخته است. بالندگی هنر قرائت قرآن و انس با اين كتاب در ايران اسلامی مرهون انقلاب شكوهمند اسلامی و عنايت خاص رهبر فرزانه انقلاب (دام ظله العالی) است كه ما در ايام حضورمان در اين سرزمين شاهد شكوفايی قرآن و اقبال مردم و جوانان به قرآن بوديم. ساحت قرآن كريم، به مثابه مائده آسمانی است كه ما و شما را بر آن جمع نموده است؛ ريسمان محكم الهی است كه عامل اتحاد مسلمانان جهان است. از خدای منان خواهانيم كه به ما توفيق عطا نمايد تا با اعتصام به حبلالله المتين كه بزرگترين عامل وحدت ميان مسلمانان جهان است در شكوفايی فرهنگ قرآنی و مبارزه با استكبار جهانی كوشا باشيم. به حمدالله اين دوره از مسابقات در مقايسه با ديگر مسابقات جهانی قرآن كه در ساير كشورهای اسلامی برگزار میشود، چه به لحاظ كيفيت فنی، اعضای هيئت داوران و هيئت نظارت كه از برجستهترين اساتيد قرآن جهان اسلاماند و چه به لحاظ اجرای ضوابط و آييننامهها حقيقتاً قابل تحسين است. اجرای زيبا و همكاری دستاندركاران مسابقات نيز قابل تقدير است. ارتقای كيفيت تلاوت و حفظ شركت كنندگان يكی از ويژگیهای اين دوره از مسابقات است. در پايان ضمن تقديم سپاس فراوان به محضر رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، از سازمان اوقاف و امور خيريه و همه مسئولان نظام جمهوری اسلامی ايران كه در برگزاری فاخر اين مسابقات تلاش داشته، تشكر مینماييم و توفيق روزافزون شما قرآنيان را از قادر منان خواستاريم. در ادامه اين مراسم حجتالاسلام و المسلمين علی محمدی، ضمن ارائه گزارشی از حضور نمايندگان كشورهای مختلف در اين دوره مسابقات، يادآور شد: در بيست و هشتمين دوره مسابقات بين المللی قرآن، نمايندگان 61 كشور حضور يافتند كه از اين بين، 45 حافظ قرآن و 51 قاری قرآن و در مجموع 96 حافظ و قاری در اين دوره از مسابقات به رقابت پرداختند. حجت الاسلام محمدی تاكيد كرد: علاوه بر برپايی اين مسابقات، برنامه های جنبی همچون بخش مقاله نويسی در چهار رشته شامل علل عقب ماندگی مسلمانان و بيداری اسلامی با محوريت قرآن كريم، كار و تلاش از منظر قرآن كريم، شناخت فتنه از ديدگاه قرآن كريم و انس با قرآن كريم همزمان با مسابقات برگزار شد. وی ادامه داد: فراخوان ارسال مقالات اين بخش از دو ماه پيش اعلام شده بود و 521 مقاله داخلی و خارجی به دبيرخانه اين بخش ارسال شده است و صاحبان 15 مقاله برتر به عنوان نفرات برتر شناخته شدند و در مراسم اختتاميه از پنج نفر آنها با اهدای جوايزی تجليل به عمل می آيد. حجت الاسلام محمدی خاطرنشان كرد: برپايی دومين همايش تجليل از بانوان فعال قرآنی، از ديگر برنامه های جانبی اين دوره از مسابقات قرآن بوده است كه طی آن 25 نفر از بانوان مورد تجليل قرار گرفتند. وی همچنين بيان كرد: برپايی همزمان 25 محفل انس با قرآن كريم با حضور قاريان ممتاز و بين المللی در استان تهران و استان البرز، بازديد مهمانان و متسابقان از حسينيه جماران، حرم مطهر امام خمينی(ره)، بازديد از موزه دفاع مقدس، و برگزاری كارگاه های آموزشی برای 1200 نفر از جوانان، از ديگر برنامه های جنبی بيست و هشتمين دوره مسابقات بين المللی قرآن بود. سرپرست سازمان اوقاف و امور خيريه خاطرنشان كرد: به بركت رهبری حكيمانه حضرت امام خمينی(ره) و مقام معظم رهبری، ايران اسلامی اين افتخار را دارد كه در قالب نظام جمهوری اسلامی ايران، در سايه عمل به دستورات و فرامين الهی زندگی می كند و همه اقشار جامعه، از جمله مرد و زن دوش به دوش همديگر به اين كتاب آسمانی تمسك می جويند. حجت الاسلام محمدی با يادآوری فرازی از وصيتنامه حضرت امام خمينی(ره) گفت: امام خمينی(ره) در وصيتنامه خود فرمودند كه آمريكا با تمام ثروت و اندوخته های خود و با تمام توان و قدرت در برابر جمهوری اسلامی ايران عاجز مانده است و نمی داند به كدام دست آويز تمسك كند و اين نيست به جز بركت قرآن كريم. همچنين آيتالله صادق آملی لاريجانی،رئيس قوه قضاييه در ادامه مراسم اختتاميه بيست و هشتمين دوره مسابقات بينالمللی قرآن در سخنانی اظهار كرد: كسانی كه به چالشهای زمان تسلط دارند، می دانند جريان های قوی در كشورهای اسلامی با پشتيبانی برخی صاحب نظران غربی به راه افتاده است تا رجوع به قرآن را به عنوان كتاب هدايت و برنامه زندگی زير سؤال ببرند. آملی لاريجانی با بيان اينكه در قرآن آمده است كه قرآن، كتاب هدايت است، گفت: در سوره اسراء به اين نكته اشاره شده است كه قرآن به چيزی كه اقوم است، يعنی به بهترين شيوه زندگی، راه و برنامه است، هدايت میكند. رئيس قوه قضائيه افزود: در سوره مائده نيز آمده است كه حق تعالی كسانی كه اتباع از اين دين و از اين كتاب كنند، را به سبل سلام هدايت می كند؛ اين مسيری است كه سلامت از هر آفتی است و اين نهايتاً به نور منتهی می شود؛ انسان با اتباع حق تعالی و قرآن از ظلمات به نور می رسد؛ آيات متعددی در قرآن كريم يافت می شود كه بر اين نكته دلالت می كند كه قرآن كتاب هدايت به نور و سعادت است. آملی لاريجانی با اشاره به بيانی از علامه طباطبائی در خصوص قرآن، خاطرنشان كرد: مرحوم علامه طباطبائی تحت عنوان «بيان تفصيلی» ــ كه اين بيان جدا از اين دلالت هاست و بيانی است كه چرا و چگونه قرآن كتاب برنامه و هدايت است ــ آورده است كه اگر ما به اين نكته توجه كنيم كه انسان در مسير زندگی ناگزير هدفی دارد و هر انسانی غايتی را دنبال می كند كه همان را سعادت می پندارد، هيچ انسانی خالی از اين مطلب نيست؛ چرا كه همه انسان ها به دنبال سعادت خود هستند، ولو اينكه گاهی در اين مسير خطا داشته باشند. رئيس قوه قضائيه افزود: انسان ها همه طالب سعادت هستند و برای وصول به اين سعادت كه خود گمان می كنند، راهی را می پيمايند؛ يعنی قبل از اينكه يك فعلی را اراده كنيم، يك فعلی را برای غايتی انجام می دهيم؛ به تعبير ديگر هر فعل ارادی نيازمند غايتی است كه آن غايت خود غايت ديگری دارد تا اينكه به سعادت منجر شود. اين افعالی كه ما منتهی به سعادت می دانيم برنامه زندگی ماست و لذا همه انسان ها برای خود سعادتی را تصوير كرده اند كه برای وصول به آن، طريق و برنامه ای دارند. آملی لاريجانی در ادامه گفت: مرحوم علامه طباطبايی با بيان اين دو مقدمه به اين نكته اشاره می كنند كه قرآن راجع به آن اهداف مباحث بسياری دارد؛ كتاب خدا راجع به سعادتی كه منتهااليه آدمی است سخن بسيار دارد؛ راجع به مسير و روشی كه انسان بايد پيش بگيرد تا به آن نور برسد، سخن بسياری دارد. وی سخنان قرآن را به سه دسته تقسيم كرد و گفت: بخشی از آيات قرآن مربوط به اعتقادات است و برخی ديگر مربوط به اخلاق حَسَن، كه نفس آدمی را آماده تلقی حق می كند و قسم سوم احكامی است كه كمك می كنند به وصول انسان به مصالح؛ بنابراين آيات قرآن به اين نكته دلالت می كنند كه هدايت، غايت و سعادتی دارد. همچنين قرآن به روش انسان كه نيازمند به غايت است و برنامه ای كه به اين غايت برسد توجه دارد. آملی لاريجانی با اشاره به آيه 89 سوره نحل اظهار كرد: آيه «وَیَوْمَ نَبْعَثُ فِی كُلِّ أُمَّةٍ شَهِيدًا عَلَیْهِم مِّنْ أَنفُسِهِمْ وَجِئْنَا بِكَ شَهِيدًا عَلَى هَؤُلاء وَنَزَّلْنَا عَلَیْكَ الْكِتَابَ تِبْیَانًا لِّكُلِّ شَیْءٍ وَهُدًى وَرَحْمَةً وَبُشْرَى لِلْمُسْلِمِينَ» می فرمايد در هر امتی شخصی در آخرت به عنوان شاهد بر امت مبعوث می شود و پيامبر اكرم (ص) نيز شاهد بر اين شاهدان است. رئيس قوه قضائيه افزود: مباحث مختلفی در خصوص «وَنَزَّلْنَا عَلَیْكَ الْكِتَابَ تِبْیَانًا لِّكُلِّ شَیْءٍ» مطرح شده است كه از جمله آنها، در جلد 14 كتاب الميزان آمده است كه اين جمله حاليه است؛ يعنی در اين آيه به پيامبر مكرم اسلام(ص) خطاب شده است در حالی كه در دنيا كتاب برايشان نازل شده است. وی تصريح كرد: آنچه در اين آيه اهميت دارد اين است كه قرآن چگونه «تِبْیَانًا لِّكُلِّ شَیْءٍ» است؛ اگر استنباط قانونی از اين بخش داشته باشيم، قرآن بيان و تبيان برای هر چيزی است؛ معمولاً مفسران بخش تبيان را تخصيص می دانند؛ يعنی قرآن تبيان برای هر چيزی نيست، بلكه قرآن تبيان هر آن چيزی است كه مايحتاج مردم است؛ از معارف و مبدأ و معاد و اخلاق به نحو كليات و برخی موارد و مطالب در آن وجود ندارد. آملی لاريجانی با نقد اين نگرش اظهار كرد: دو مطلب مقابل اين نگرش وجود دارد؛ اين سخن متوقف به اين است كه دلالت هايی كه از قرآن مد نظر گرفته می شود صرفاً دلالت های لفظی برای مخاطبان عموم باشد. اينكه قرآن مجموعه دلالت هايش برای فهم متعارف لفظی اكتفا كرده باشد، اول كلام است. وی همچنين افزود: علاوه بر اين نكته، اين نظر خلاف ظهور آيه شريفه است؛ در اينجا ادات عموم آمده و دليلی ندارد بر اينكه اين عموم را تخصيص بدانيم؛ همچنين روايات متعددی وجود دارد كه در كتب روايی پراكنده است و از اين روايات استفاده می شود كه اين آيه واقعاً بر عموم دلالت می كند و با عبارت های مختلف و با دلالت های متعدد ائمه اطهار (ع) بر اين معنای عميق اصرار كرده اند. رئيس قوه قضائيه با تأكيد بر اينكه روايات متعدد، مؤيد فهم عمومی از قرآن است، اظهار كرد: از آيات قرآن و روايات می توان استفاده كرد كه قرآن حقيقت ذومراتب است و تجلی حق تعالی است تا به اين عالم ما كه به صورت اصوات و كتابتی كه در آن دلالت باشد، و الا همه حقايق قرآن مرتبه نازلی نيست كه در دست ماست و آن را قرائت می كنيم و با دلالت های لفظی به آن اشاره می كنيم. آملی لاريجانی با اشاره به استدلالات قرآنی در اين خصوص اظهار كرد: قرآن در لوح محفوظ است؛ لوح محفوظ تغييرپذير نيست و اين اصوات و كتابت كه متغير است در لوح محفوظ نيست؛ پس حقيقتی بسيار عالی در مرحله لوح محفوظ است و لذا كسانی كه حقايق قرآن بر آنها مكتشف است، چه بسا اشاراتی از آن متوجه می شوند. وی با اشاره به آيه «لَّا یَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ» اظهار كرد: يك مرحله از قرآن را بايد مورد توجه قرار دهيم كه از مقدورات هر كس نيست كه به آن واصل شود و مس قرآن كند؛ مخاطبان در آن مرحله خاص و قليل هستند و كسانی به شمار می روند كه به باطن قرآن دست پيدا می كنند و آنها مطهرون هستند. رئيس قوه قضائيه در پايان خاطرنشان كرد: با توجه به مباحثی كه مطرح شد، قرآن يك حقيقت ذومراتب است كه باطن آن عالی است؛ اگر اين معنا را بپذيريم، ابقای عموم قرآنی در تبيان لكل شیء كاملاً قابل ترسيم و قبول است كه همه حقايق در قرآن ثابت است، چون كتاب عينی حق تعالی است و حقيقت آن محل تجلی تمام حقايق هستی است. در پايان مراسم اختتاميه بيست و هشتمين دوره مسابقات بينالمللی قرآن از نفرات برتر حفظ، قرائت و پژوهش تجليل شد. بر اساس اين گزارش، در رشته قرائت، عباس هاشمی از ايران رتبه نخست را كسب كرد و در ادامه نيز داروين حسيبوان بن سوحيبدين از اندونزی، احمد بن يوسف از بنگلادش، محمد الطاروطی از مصر و سيد ثمرالدين صمداف از تاجيكستان به ترتيب به عنوان مقام های دوم تا پنجم معرفی شده و هدايای خود را دريافت كردند. مرتضی محمدنژاد از ايران، مقداد مظفر جاسم از عراق، فرهاد يونس حسن از كردستان عراق، قاسم سوكونا از مالی و ابراهيم رمضان شبان از تانزانيا به ترتيب مقام های اول تا پنجم رشته حفظ كل قرآن كريم را به خود اختصاص دادند و جوايز و لوح سپاس خود را دريافت كردند. همچنين در بخش پژوهش های قرآنی نيز دكتر مهدی اكبر نژاد ـ سارا ساكی ـ نانسی ساكی نويسنده مقاله معناشناسی فتنه در قرآن كريم از ايران رتبه نخست را به خود اختصاص دادند، رتبه دوم نيز توسط محمود كريمی ـ وحيد خاصيان نويسنده مقاله وجوه معنايی واژه سعی در قرآن كريم از ايران كسب شد و محمد تقی دياری بيدگلی ـ عليرضا كوهی نويسنده مقاله مراتب و مراحل انس با قرآن در آيات و روايات با تأكيد بر انديشه امام خمينی (ره) از ايران نيز رتبه سوم را كسب كرد. جايگاه چهارم به محمد رضا مطر الشريفی نويسنده مقاله تمييز معنانی الفتنه و معرفه فلسفتها و اسبابها و سبل دفعها من منظار القرآن الكريم از عراق رسيد؛ همچنين احمد عبدالرحيم السايح نويسنده مقاله مفهوم النهضت و تخلف المسلمين من منظور القرآن الكريم از مصر توانست رتبه پنجم را به خود اختصاص دهد. شما مي توانيد آخرين اخبارايران و جهان رادر"واحداخبارواطلاع رساني راسخون"مشاهده نماييد. 997
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 254]
-
گوناگون
پربازدیدترینها