تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 2 بهمن 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):افطارى دادن به برادر روزه دارت از گرفتن روزه بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

کلینیک زخم تهران

کاشت ابرو طبیعی

پارتیشن شیشه ای اداری

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

تعمیر سرووموتور

تحصیل پزشکی در چین

مجله سلامت و پزشکی

تریلی چادری

خرید یوسی

ساندویچ پانل

ویزای ایتالیا

مهاجرت به استرالیا

میز کنفرانس

تعمیرگاه هیوندای

تعمیرگاه هیوندای

تعمیرگاه هیوندای

اوزمپیک چیست

قیمت ورق سیاه

چاپ جزوه ارزان قیمت

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1855914308




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ضرورت احياء فرش دستباف‌


واضح آرشیو وب فارسی:اطلاعات: ضرورت احياء فرش دستباف‌


رشد صادرات غيرنفتي همواره يكي از فاكتورهاي موثر در رشد و توسعه اقتصادي است.

اقتصاد ايران از گذشته تاكنون در زمره اقتصادهاي متكي به نفت بوده و اين اتكا به درآمدهاي نفتي تا جايي پيش رفته است كه بسياري از اقتصاددانان ورود درآمدهاي نفتي به اقتصاد كشور را عامل اصلي تورم و رشد نقدينگي مي‌دانند.‌

توسعه صادرات غيرنفتي در مقابل افزايش درآمدهاي نفتي، به عنوان راهكار كاهش وابستگي و خروج از اقتصاد تك‌محصولي مطرح است و صادرات فرش به دليل غناي اين هنر صنعت در كشور مي‌تواند يكي از بهترين راهكارها براي خروج از اين روند باشد كه متاسفانه تاكنون نتوانسته‌ايم از مزيت خود در توليد فرش استفاده و بهره‌وري كافي را داشته باشيم تا جايي كه هر روز سهم ايران از بازار صادراتي فرش كمتر مي‌شود.‌

فرش دستباف ايران از محصولاتي است كه طي قرن‌ها علاوه بر ابعاد اقتصادي با هنر ملي و ميراث فرهنگي كشور درآميخته به طوريكه ايران را با فرش و فرش را با نام ايران مي‌شناسد و جدا كردن اين دو از يكديگر امكان‌پذير نيست و حفظ و حراست از آن يك وظيفه ملي براي تمامي بخش‌هاي فرهنگي و اقتصادي به شمار مي‌رود و فرش به عنوان چكيده هنر ايراني و سرآمد صنايع دستي جهان مطرح است.‌

اين در حالي است كه توليد فرش باطرح و رنگ ايراني از سوي برخي كشورها مانند چين، پاكستان و افغانستان و هند، ورود فرش قاچاق به كشور، عدم توليد فرش متناسب با نياز بازارهاي داخلي و خارجي از سوي توليدكنندگان، كاهش تعداد بافندگان، تبليغات نامناسب و توليد دكوراسيون‌هاي جايگزين فرش از سوي مسئولان به عنوان دلايل اصلي كاهش صادرات فرش ذكر مي‌شود، اما در اين ميان برخي كارشناسان به عدم‌ثبت طرح و نقشه فرش‌هاي ايراني در سازمان جهاني فرش و كپي‌برداري از نقشه‌هاي ايراني و توليد فرش از سوي كشورهاي رقيب با طرح‌هاي ايراني اشاره دارند.‌

از آنجايي كه طرح و نقشه فرش‌هاي ايراني در بازار جهاني متقاضي بسياري دارد، كشورهايي مانند چين و پاكستان و هند اقدام به توليد فرش با نقشه ايراني مي‌كنند و اين در حاليست كه در ايران هنوز طرح‌‌ها و نقشه‌هاي خاص ايراني مجهور مانده تا جايي كه ما نقش و طرح فرش‌هاي هر شهر را نمي‌شناسيم كه در اين ميان مي‌توان به تاريخچه فرش تهران اشاره كرد.‌

سابقه قاليبافي در تهران به 200 سال پيش باز مي‌گردد و تجارت فرش در اين شهر همزمان با قدرت گرفتن قاجار و انتخاب تهران به عنوان پايتخت رونق فراوان گرفت تا جايي كه اين شهر محل تجارت فرش ايران با اروپا شد و پس از مدتي با رونق تجارت فرش ميان ايران و اروپا، در آنجا دفاتر صادراتي فرش راه‌اندازي شد.‌

از آنجايي كه مردم ساكن در تهران از قوميتهاي مختلف بودند، بافندگان قالي در اين شهر نوع بافت، قيچي‌زني، گره، روش‌ پوددهي را براساس نوع بافت در قومشان انجام مي‌دادند.

قاليبافي را مي‌توان در تهران، ورامين و طالقان جستجو كرد، اما هرچند كه رشد قالي‌بافي در تهران با توجه به تحولات سياسي و اجتماعي پس از مدتي متوقف شد، اما در اين شهر در زماني كه قالي‌بافي رونق داشت هنرمندان فرش ايشان را به طرح‌هاي شاه‌عباسي، درختي، دورنما، تصويري، ترمه، كتيبه‌‌اي و لچك ترنج منقش مي‌كردند كه اندازه فرش‌ها نيز ذرع، نيم و پرده‌اي بود اما اكنون اين طرح‌ها بيشتر بر روي تابلو فرش‌ها نقش مي‌بندد.‌

همچنين در ورامين در سطح بيجار فرش با نقش‌هاي گردان و در رجشمار 30 تا 50 و با تكذيك لول و ذيم لول بافته مي‌شود و بافت كناره نيز از ديگر هنر بافندگان اين منطقه است.

در طالقان نيز سابقه قالي‌بافي به 150 سال پيش بازمي‌گردد و بافندگان اين منطقه با رج‌شمار 25 تا 35 روي دارهاي فارسي و به شيوه تخت بافت به توليد فرش مي‌پردازند.‌

علي‌رغم وجود چنين هنر صنعتي در شهر بزرگي مانند تهران كه از قدمت 200 ساله برخوردار است، متاسفانه امروز شاهد اين هستيم كه هيچ كس هنر فرش و نقشه‌هاي خاص اين شهر بزرگ را در هنر صنعت فرش نمي‌شناسد و پس از 200 سال سابقه فعاليت مسئولان اقدام به مطالعه طرح‌هاي فرش در تهران كرده‌اند و ابراز اميدواري مي‌كنند كه بتوانند پس از ثبت اين طرح‌ها به نام تهران دوباره هنر صنعت فرش تهران را احيا كرده و اين صنعت را مجددا فعال كنند.‌

مهجور ماندن هنر صنعت فرش ايران نه تنها موجب شده تا توليدات فرش در كشور كاهش بيابد بلكه زمينه رشد منفي صادرات فرش را فراهم آورده كه اين كاهش روند صادرات محصولات غيرنفتي منجر مي‌شود تا اقتصاد كشور همچنان تك‌‌محصولي داشته باشد.‌

چنانكه به گفته رئيس هيات مديره شركت سهامي فرش ايران، فرش دستباف ايراني در خارج از كشور با تغييرات سليقه‌اي مواجه شده و رقبا به اين موضوع پي برده‌اند و توانستند با تغييرات مناسب در طرح و رنگ و تبليغات بازار خارجي را در دست بگيرند.‌

سيدجلال‌الدين بصام خاطرنشان مي‌كند: در سالي كه گذشت ميزان صادرات نسبت به سال قبل آن (سال 85) با تغيير چهاردرصدي حدود شش تا هفت ميليون كاهش داشته است.‌

به گفته وي پنج ميليون و 300 هزار مترمربع در سال گذشته فرش توليد شد كه از اين ميزان سه ميليون مترمربع به خارج از كشور صادر شد و دو ميليون نيز در داخل به فروش رسيد.‌در همين زمينه رئيس سازمان بازرگاني استان تهران مي‌گويد: نقوش فرش تهران به فراموشي سپرده شد و ما سعي مي‌كنيم تا فرش تهران را احيا كنيم.‌

وي ضمن بيان اينكه بايد رفتارهاي سنتي در توليد و صادرات فرش را كنار بگذاريم مي‌گويد: بايد با تمام سعي خود مشكلات فرش را مرتفع كرده و توانمندي‌هاي فرش دستباف را احيا كنيم تا بتوانيم به جايگاه اصلي خود بازگرديم.‌

قلي‌زاده مي‌افزايد: بايد تمام استانها در اين حركت همسو شوند چرا كه قدمت و تاريخچه فرش برخي استانها نظير اصفهان، مشهد و تبريز زياد بوده و بطوريكه در بازارهاي جهاني اسم استانها به عنوان برند فرش‌ها مطرح مي‌شود.‌

وي مي‌گويد: ما بايد سعي كنيم نقوش اصلي فرش تهران كه شامل طرح طالقان، طرح ورامين و طرح تهران است را احيا كرده و به جايگاه اصلي آن بازگردانيم.




 يکشنبه 2 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: اطلاعات]
[مشاهده در: www.ettelaat.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 243]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن