واضح آرشیو وب فارسی:مهر: حمیدرضا نوربخش مطرح کرد:
بخش پژوهش به جشنواره موسیقی فجر اضافه شد/ معرفی تالارهای میزبان
شناسهٔ خبر: 3855071 - سهشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۱
هنر > موسیقی و هنرهای تجسمی
.jwplayer{ display: inline-block; } نشست خبری مدیر سی و دومین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر سهشنبه ۳۰ آذرماه در ساختمان معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. به گزارش خبرنگار مهر، حمیدرضا نوربخش مدیر سی و دومین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر در این نشست رسانهای با اشاره به برگزاری دوره قبلی و فعلی جشنواره موسیقی فجر بیان کرد: از سال گذشته که بنده متولی برگزاری جشنواره موسیقی فجر شدم، ما تلاش کردیم با یک آسیبشناسی و بررسی دقیق نسبت به دورههای گذشته فستیوالی را برگزار کنیم که تمام ظرفیتهای موسیقی کشور را در نظر بگیرد، چرا که در طول ۳۰ سال گذشته جشنواره موسیقی فجر از فراز و نشیبهایی برخوردار بود که ما در این دوره سعی کردیم با یک ریلگذاری جدید به هدف مورد نظر دست پیدا کنیم. وی ادامه داد: یکی از این ریلگذاریهای جدید جایزه «باربد» بود که فکر میکنم میتواند به عنوان یکی از شاخصههای مهم جشنواره موسیقی فجر طی دوره قبلی و این دوره مورد بررسی قرار گیرد. تغییر دیگری که در جشنوارههای موسیقی فجر طی یک سال گذشته انجام گرفت، این بود که بخشهای غیرمؤثر را نه اینکه حذف کنیم، بلکه در قالب جشنوارههای دیگر به صورت مستقل تعریف کرده و برای آنها خروجی مشخصی را در نظر بگیریم. این در حالی است که تلاش برای حضور فعالان عرصه موسیقی که میتوانند موجب رونق بیشتر جشنواره شوند، از دیگر نکاتی بود که میتوانم به آن اشاره کنم. به هر ترتیب جشنواره گذشته از نظر من جشنواره متفاوتی بود و همین که اساساً فضا به گونهای شکل گرفت که صحبت درباره آن بیشتر از دورههای گذشته شده، خود نمونهای برای توفیق این رویداد موسیقایی است. مدیر سی و دومین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر افزود: جشنواره سال گذشته مسائل و حاشیههای زیادی داشت و این طبیعی بود که با ایجاد تغییرات بنیادینی که در فضای موجود انجام گرفت، یکسری نقدها و سر و صداهایی ظهور پیدا کند که به نظر من طبیعی است. البته من بعد از پایان جشنواره به دلیل فشارهای زیادی که متحمل شدم، اعلام کردم که دیگر در این رویداد حضور نخواهم داشت و اتفاقاً در این مورد تا چند ماه نیز مقاومت کردم اما به اصرار دوستان پذیرفتم که در این دوره نیز حضور داشته باشم. نوربخش گفت: سی و دومین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر از ۲۲ تا ۳۰ دی ماه در تالارهای وحدت، رودکی، فرهنگسرای نیاوران، برج میلاد تهران، سالن میلاد نمایشگاه بینالمللی تهران، فرهنگسرای ارسباران و مجموعه آزادی برگزار میشود که تا این لحظه ما فقط روی ۶ سالن برنامهریزی کردیم اما فضا به گونهای است که مجموعه برج آزادی به جشنواره این دوره اضافه شده است. در همین رابطه مجموعه موسیقی پاپ در سالن میلاد نمایشگاه بینالمللی، موسیقی ارکسترال، بینالملل و موسیقی ایرانی در تالارهای وحدت و رودکی، موسیقی بانوان و موسیقی نواحی در فرهنگسرای نیاوران، موسیقی تلفیقی و موسیقی نواحی در مجموعه برج آزادی و فرهنگسرای نیاوران و بخش دیگر موسیقی ارکسترال و بینالملل در برج میلاد تهران برگزار میشود. وی با اشاره به بخش موسیقی ایرانی سی و دومین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر توضیح داد: ما امسال علاوه بر توجه به بخشهای همیشگی جشنواره از جمله موسیقی ایرانی، موسیقی پاپ، موسیقی تلفیقی، موسیقی نواحی، موسیقی کودک و موسیقی بانوان، توجه ویژهای به موسیقی نواحی داشتیم که با توجه به حضور ۱۰ گروه شرکتکننده میتوان گفت که این روند دو برابر جشنواره قبلی است. نکته جالب توجه دیگر تعریف یک تم جدید به بخش موسیقی ایرانی است که به نوعی بازخوانی، بازنگری یا بازسازی چهار دهه موسیقی ایرانی به ویژه در دوره اول پیروزی انقلاب اسلامی است که با توجه به آثار گروه چاووش در این حوزه فکر میکنم میتواند تبدیل به یکی از بخشهای جذاب جشنواره امسال باشد. نوربخش بیان کرد: ساختار جدید ارکستر ملی به رهبری فریدون شهبازیان نیز که در این دوره از جشنواره به رسمیت شناخته خواهد شد با آثار جاودانه «نیلوفرانه» و «شور عشق» به خوانندگی علیرضا افتخاری میزبان مخاطبان خواهد بود ضمن اینکه در حوزه ارکستر سمفونیک تهران نیز این مجموعه ضمن اجرای آثاری از احمد پژمان، یک کنسرت مشترک نیز با ارکستر سمفونیک ایتالیایی خواهد داشت که جزئیات آن به همراه برنامه کامل جشنواره طی روزهای آینده اعلام میشود. مدیر سی و دومین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر با اشاره به بخش پژوهش جشنواره نیز گفت: «نوآوری و موسیقی ایرانی»، «بررسی آموزش آکادمیک در موسیقی ایرانی»، «تأثیر موسیقی مدرنیته معاصر در موسیقی ایرانی»، «طبقهبندی پژوهش در موسیقی» و «اقتباس موسیقایی از ادبیات ایران»، سرفصلهای بخش پژوهش جشنواره بینالمللی موسیقی فجر است که در این دوره تلاش کردیم به این بحث نیز توجه زیادی داشته باشیم. این خواننده موسیقی ایرانی افزود: اجرای آثار برگزیدگان فستیوالهای مختلف موسیقی از جمله فستیوال موسیقی معاصر، فستیوال موسیقی جوان و جشنواره موسیقی نواحی و همچنین اعمال تغییرات در آئیننامه جایزه «باربد» فعالیتهای دیگری است که ما در این دوره از جشنواره به آن توجه داریم، زیرا در بررسیهای انجام گرفته و آسیبشناسی که پیرامون این موضوع انجام دادیم، فکر کردم علاوه بر اینکه میتوانیم در آئیننامه داوری تغییراتی را ایجاد کنیم، تعداد داوران را نیز به نصف تقلیل دهیم که بر این اساس بین ۵ تا ۹ هنرمند آثار مختلف در هر بخش را داوری میکنند. در بخش آلبومها نیز مبنای جشنواره بررسی آلبومهای منتشر شده از مهر سال گذشته تا مهر سال جاری است ضمن اینکه ما طی تغییرات اعمال شده در فضا تصمیم گرفتیم تا آثار داوران در قضاوت آلبومها لحاظ نشود. ادامه دارد...
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]