تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1836756277
مهدوی زندگی کنیم - پایگاه اطلاع رسانی هیئات مذهبی وارث
واضح آرشیو وب فارسی:وارث: سبک زندگی منتظرانه، مصداق عینی سبک زندگی دینی، اسلامی، شیعی و مؤمنانه در عصر غیبت امام زمان (عج) است که البته مرجع مباحث علمی و اسلامی آن به تصریح امام عصر(عج)، علمای بزرگوار شیعه و مراجع معظم تقلید هستند.وارث: در سال های اخیر اقبال اندیشمندان به مقوله مهدویت بیشتر شده و همین امر باعث تولید متونی علمی درباره مفاهیم مرتبط با مهدویت شده است که از جمله آنها موضوع مورد بحث ما است. ضرورت این توجه در نظر برخی نویسندگان این چنین توضیح داده شده است: امروزه در عصر غیبت امام مهدی (عج) باید به دنبال الگویی از سبک زندگی شیعی بود که مبتنی بر باور به مسئله انتظار و بازگشت امام باشد. شیعه در عصر غیبت با یکی از جدی ترین مفاهیم حیات طولانی تاریخ امامت، یعنی مهدویت و غیبت گره خورده است و دو مفهوم مهدویت و غیبت، با مفهوم سوم، یعنی انتظار ارتباط تنگاتنگ دارد؛ به گونه ای که این سه مفهوم سبک فکر و زندگی شیعه را تبیین کرده است. اعتقاد به حقانیت و مشروعیت امام مهدی (عج) و انتظار بر شکل گیری جامعه توحیدی- که مبتنی بر حاکمیت ایشان است - تنها عامل مشروعیت بخشی به همه جریان های فکری و اجتماعی در عصر غیبت است و این امر نخستین اصل و مبنای فکری شیعه در ارائه سبک زندگی شیعی است. کما اینکه در همین راستا گفته شده است: «انتظار» بیانگر رویکرد نظری و عملی شیعیان در دوران غیبت، تا رسیدن به آرمان مهدویت است و لازمه این رویکرد خاص، در پیش گرفتن سبک خاصی از زندگی است که به نوعی خلاصه و عصاره همه ویژگی های مثبت مطرح شده در آموزه های اسلامی است. وقتی روشن شود امام زمان (عج) جنبه متعالی هر انسانی است، انتظار معنی خاص خود را پیدا می کند و در آن حال، نه تنها انسان منتظر هم اکنون قلب خود را متوجه قطب عالم امکان می نماید و با او زندگی می کند، بلکه تلاش می کند تا ظهور او در عالم و آدم هر چه بیشتر شدت یابد و افق بشریت به کلی دگرگون شود و از توجه به خاک، به انس با افلاک تغییر جهت دهد و این است آن نوع از سبک زندگی که با نگاه مهدوی به زندگی ها بر می گردد. یکی دیگر از نویسندگان این نوع از شیوه زندگی را مورد بررسی بیشتری قرار داده و سپس می گوید: مقصود از سبک زندگی زمینه ساز مجموعه رفتارهای اجتماعی است که ضمن برآورده کردن نیازهای جاری جامعه منتظران روایتی عمل گرا و فعالانه مبتنی بر تفکر موعودگرایی و مهدوی را برای هویت اجتماعی بر می گزیند. در این باره می توانیم تعریفی را برای این سبک در نظر بگیریم؛ سبک زندگی منتظرانه عبارت است از التزام به مجموعه رفتارهای جهادی برخاسته از اعتقاد به امام حی، حضرت حجت بن الحسن (عج) و انتظار دولت او در عصر غیبت است که با هدف زمینه سازی حکومت مهدوی براساس تعالیم اسلام شیعی صورت می گیرد. در این تعریف چند نکته گنجانده شده است: اول. با قید «التزام به مجموعه رفتارهای»، سبک زندگی منتظرانه اولاً از آداب منتظران که تک گزاره های هر بخش این سبک است جدا شده و مجموعه آن با هم در نظر گرفته شود. همچنین از اخلاق منتظرانه که ناظر به صفات درونی منتظران و البته از ریشه های رفتار منتظرانه است جدا می شود. ثانیاً با واژه «التزام» به پایدار بودن نسبی این روش زندگی اشاره دارد. دوم. با قید «رفتارهای» تنها بخش ظاهری و قابل مشاهده زندگی مهدوی و منتظرانه مورد تاکید قرار می گیرد و پرداختن به سایر مولفه های زندگی مهدوی و منتظرانه نظیر معرفت و محبت به امام زمان تنها در حد اشاره و تبیین مطلب خواهد بود. سوم. قید «جهادی» نشانگر آن است که نه تنها انتظار از مقوله عمل و تلاش است، بلکه فقط تلاشی را که در مقابل دشمن است شامل می شود نه هرگونه سعی و تلاشی. چهارم. گرچه معمولاً سبک زندگی، رفتارهای معطوف به جامعه است؛ اما باید دانست که «سبک زندگی نه امری کاملاً فردی است و نه امری کاملاً اجتماعی؛ بلکه هم ابعاد فردی، سلایق و امیال و خواسته های شخصی در آن لحاظ می شود و هم تغییرات اجتماعی و محیطی و علایق جمعی در شکل گیری آن نقش ایفا می کند». بنابراین علاوه بر رفتارهای مستقیم در ارتباط با جامعه و معاشرت با افراد، آن دسته از رفتارهای فردی که به گونه ای ظهور و بروز اجتماعی داشته و در آن مؤثر است نیز به سبک زندگی منتظرانه وارد می شود، زیرا زمینه سازی برای حکومت مهدوی چنین ملازمه ای را به دنبال دارد. پنجم. عبارت «اعتقاد به امام حی، حضرت حجت بن الحسن (عج)...» خاستگاه این شیوه زیستن را گوشزد می کند و صد البته اعتقاد به امام زمان در کنار باور به توحید و نبوت و معاد مطرح می شود. علاوه بر آنکه منجی عالم بشریت برای ما مشخص و به نام «حجت بن الحسن» و القاب دیگر است. ششم. آوردن وصف «حی» ناظر به زنده دانستن امام و آوردن اسم او ناظر به اعتقاد به مشخص بودن مهدی موعود است. هفتم. فید «عصر غیبت» توجه به عنصر زمان در انتخاب این سبک و نیز محدوده زمانی اجرای آن را نشان می دهد. هشتم. قید «زمینه سازی حکومت مهدوی» جهت و مقصود از جریان افتادن این سبک را نشان می دهد و علاوه بر آن معیار و محکی است برای ارزیابی سبک زندگی موجود در خانواده و جامعه شیعی. نهم. قید «براساس تعالیم اسلامی با قرائت اهل بیت» اولاً بیان گر آن است که انتظار جهادی و زمینه سازی برای حکومت مهدوی فقط با تکیه بر منابع و دستورات اسلامی خواهد بود و ثانیاً در مسیر بهره برداری از قوانین اسلامی فقط به تفسیر اهل بیت پیامبر و ائمه معصومین (ع) و علمای ربانی در عصر غیبت اعتماد خواهد شد و بدین وسیله از سایر مکاتب و مذاهب اسلامی جدا می شود. مطلب مهمی که بار دیگر بر آن تأکید می کنیم این است که اولاً؛ این سبک زندگی که در واقع شیوه جهادی زیستن است به موجب ادله ای که درباره ضرورت سبک زندگی منتظرانه در قبل بیان شد، تنها سبک صحیح و مورد رضایت خدا و ائمه و به ویژه حضرت مهدی(عج) برای زندگی موفق است و به قول برخی پژوهشگران: «جهادی زیستن یک شیوه در کناره ده ها شیوه رایج نیست؛ اصلاً تنها شیوه مورد پذیرش دین، جهادی زیستن است». و ثانیاً؛ علت انتخاب قید «منتظرانه» و نه «مهدوی» برای این سبک از زندگی به خاطر دوپهلو بودن و ابهامی است که در اصطلاح سبک زندگی مهدوی وجود دارد؛ زیرا از این اصطلاح هم می توان سبک زندگی امام مهدی را اراده نمود و هم سبک زندگی دوستان و پیروان ایشان را. همچنین در فرض دوم معلوم نیست که این شیوه زیستن تنها مربوط به دوران غیبت امام زمان است و یا اینکه شامل عصر ظهور نیز می شود؛ در حالی که این ابهام ها با جایگزینی «منتظرانه» بر طرف می شود و این نوع رویکرد در زندگی دقیقاً به شیوه زیست پیروان حضرت مهدی در عصر غیبت ایشان مربوط می شود. ثالثاً؛ اضافه نمودن قید «زمینه ساز» به این نوع سبک زندگی به خاطر پشتوانه اندک روایی و احدیثی که با صراحت از خود آن لفظ - و نه معنای آن - نام برده باشند مرجوح است؛ حال آنکه کلیدواژه انتظار به وفور در سخنان معصومین یافت می شود. نسبت سبک زندگی منتظرانه با سبک زندگی اسلامی و نظایر آن پس از تعریف سبک زندگی منتظرانه - و یا مهدوی - ممکن است سؤالی در ذهن خطور کند که چه فرقی بین این سبک یا سبک زندگی اسلامی، علوی، فاطمی، حسینی و نظایر آن وجود دارد و نیز نسبت سبک زندگی منتظرانه با آنها چیست؟ به بیان دیگر ارتباط بین سبک زندگی عام و سبک زندگی زمینه ساز، در شکل و محتوای مباحث (مانند روش سخن گفتن) و تفاوت آنها، در رویکرد اجرایی و صحنه عمل است. خلاصه سخن آنکه سبک زندگی منتظرانه، مصداق عینی سبک زندگی دینی، اسلامی، شیعی و مؤمنانه در عصر غیبت امام زمان (عج) است که البته مرجع مباحث علمی و اسلامی آن به تصریح امام عصر، علمای بزرگوار شیعه و مراجع معظم تقلید است. ویژگی های سبک زندگی منتظرانه ممکن است در مطالعاتی که درباره سبک زندگی مهدوی و منتظرانه صورت می گیرد به خاطر عدم آگاهی از محدوده ها و خصوصیت های این اصطلاح، اشتباهاتی در بعد نظری صورت گیرد؛ کما اینکه در مواردی این امر مشاهده شده است. در این صورت با یک جمع بندی در مورد ماهیت سبک زندگی منتظرانه و برای تمیز این اصطلاح از واژگان شبیه و مرتبط با آن، ویژگی های ذیل درباره سبک زندگی منتظرانه، می تواند از افتادن در ورطه اشتباه مفهومی به ما کمک کند: 1- مهمترین ویژگی سبک زندگی منتظرانه، شکل گیری رفتارهای حول محور گرایش به حضرت مهدی (عج)، پذیرش ولایت وی و انتظار ظهور اوست؛ 2- سبک زندگی منتظرانه کلیتی انتراع شده از مجموعه رفتارهای خاص معطوف به انتظار حضرت مهدی (عج) است نه تک تک رفتارها؛ 3- سبک زندگی منتظرانه ناظر به جلوه های ظاهری و رفتاری است و باورهای مهدوی تنها به عنوان مبانی این سبک از زندگی مطرح می شود نه خود سبک؛ 4- سبک زندگی منتظرانه هویت و نماد شیعه راستین بر مبنای اسلام اصیل و اصل امامت است؛ 5- سبک زندگی منتظرانه تمام ابعاد فردی، اجتماعی، مادی و معنوی را به خاطر قیام سراسری امام قائم، در مقیاسی جهانی در بر می گیرد؛ 6- سبک زندگی منتظرانه به همه حوزه های رفتاری اعم از سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ورود پیدا می کند؛ 7- رویکرد جهادی که تلاش همه جانبه برای زمینه سازی (ایجاد مقتضیات و دفع موانع فردی و اجتماعی) ظهور است روح حاکم بر سبک زندگی منتظرانه است. علاوه بر آن نویسنده نکته سنجی، موارد دیگری در این زمینه شمرده است که عبارتند از: 8- سبک زندگی زمینه ساز باید بتواند باعث مرزبندی و شفافیت بین ایمان، کفر و نفاق باشد؛ از این رو هویت و نشانه های زندگی که بین مؤمن و منافق و کافر یکسان باشد زمینه ساز نخواهد بود. 9- سبک زندگی زمینه ساز باید در شرایط سخت، قدرت تمییز بین حق و باطل را داشته باشد. 10 - شیوه زندگی منتظران واقعی و سبک زندگی آنها باید متضمن یاد موعود الهی به صورت هوشمندانه و عالمانه باشد. 11- سبک زندگی آن گاه زمینه ساز است که شرایط لازم و کافی برای تشکیل حکومت و تمدن سازی نوین اسلامی را داشته باشد. فضای مجازی، نوع پوشش، نوع عبادت فردی و جمعی برخی از نمونه های تمدن ساز هستند. 12- در سبک زندگی زمینه ساز هرگونه تعدی سلطه جویانه و مغرورانه انسان به طبیعت جایز نیست. 13- سبک زندگی زمینه ساز باید طوری طراحی شود که ضمن پرهیز از بدعت و سطحی نگری، پاسخگوی نیازهای مشروع بشری در راستای مسیر الهی باشد.
جمعه ، ۲۶آذر۱۳۹۵
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: وارث]
[مشاهده در: www.vareth.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]
صفحات پیشنهادی
نگاهی به زندگی حضرت سکینه(س) - پایگاه اطلاع رسانی هیئات مذهبی وارث
وارث سَکینه دختر امام حسین علیه السلام و مادرش رباب دختر امری ءالقیس است نامش را امینه امنیه و آمنه ذکر کرده اند و لقب وی را سکینه نهاده اند که به معنی وقار و سکون است سکینه همسر عبدالله اکبر فرزند امام حسن و پسر عموی اوست که در روز عاشورا همراه امام حسین علیه السلام به شهاعلت استفاده شیعیان از مهر در نماز - پایگاه اطلاع رسانی هیئات مذهبی وارث
همانگونه که اصل یک عبادت باید از جانب شرع مقدس بیان شود شرایط اجزاء و کیفیت آنها نیز باید از طرف شارع به وسیلة پیامبر گرامی اسلام ـ صلی الله علیه و آله ـ بیان شده باشد وارث از جمله اشکالاتی که به شیعیان گرفته شده و وهابیون آن را مستمسکی برای توهمات خود قرار داده اند استفاده شیعبرگزاری مجدد محافل روزانه قرآن کریم در حرم مطهر حضرت امام حسین (علیه السّلام) - پایگاه اطلاع رسانی هیئات مذهبی
وارث با به پایان رسیدن ایام اربعین حسینی مجددا محفل انس با قرآن کریم روزانه در حرم مطهر حضرت امام حسین علیه السّلام برگزار می گردد این محافل به دلیل اربعین حسینی و تشرف میلیونها زائر به حرم مطهر حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام متوقف شده بود به گزارش پایگاه اطلاع رسانیاتاق عقد حرم حضرت معصومه(س) برای زوجین جوان آماده شده است - پایگاه اطلاع رسانی هیئات مذهبی وارث
رئیس اداره پاسخگویی و خدمات فرهنگی آستان مقدس قم از آمادگی اتاق عقد حرم مطهر برای ایراد خطبه عقد برای زوجین خبرداد وارث حجت الاسلام علی فتح الله زاده با اشاره به ارائه خدمات فرهنگی به کسانی که برای عقد ازدواج به آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها مراجعه می کنند گفت درشعار «لبیک یاحسین» روی دیوارهای موصل - پایگاه اطلاع رسانی هیئات مذهبی وارث
یک خبرگزاری غربی مدعی شده شعارنویسی رزمندگان شیعه در مناطق آزادشده موصل باعث آزار و اذیت سنی های این شهر می شود وارث خبرگزاری رویترز مدعی شده است شعار لبیک یا حسین شیعیان رزمنده که روی شعارهای پاک شده تروریست های داعش نقش می بندد احتمالا باعث ناراحتی ساکنان سنی این مناطق می شوآیا هر مسلمانى مومن است؟ - پایگاه اطلاع رسانی هیئات مذهبی وارث
وارث ایمان کار قلب است اسلام آوردن تسلیم شدن است به مثابه ی پیوستن به یک ملت و یک امت می ماند اما ایمان آوردن کار قلب است یک باور قبلی است چنان که در قرآن کریم می فرماید قَالَتِ الْأَعْرَابُ آمَنَّا قُل لَّمْ تُوْمِنُوا وَلَکِن قُولُوا أَسْلَمْنَا وَلَمَّا یَدْخُلِ الْإِیمفهوم «برکت» - پایگاه اطلاع رسانی هیئات مذهبی وارث
وارث از پیامبر ص پرسیدند برکت درمال یعنی چه درپاسخ پیامبر مثالی زد و فرمود گوسفند درسال یکبار زایمان می کند وهر بار هم یک بره به دنیا می آورد سگ در سال دو بار زایمان میکند و هربار هم حداقل ۷-۶ بچه به طور طبیعی شما باید گله های سگ را ببینید که یک یا دو گوسفند در کنار آن اسشرط ورود به آیین وهابیت چیست ؟ - پایگاه اطلاع رسانی هیئات مذهبی وارث
اگر چنانچه کسى به مذهب وهّابیّت در مى آمد و قبلًا حج واجب انجام داده بود محمّد بن عبد الوهّاب به وى مى گفت باید دوباره به زیارت خانه خدا بروى چون حج گذشته تو در حال شرک صورت گرفته استوارث برای ورود به هر دین مذهب و آیینی شرط یا شروطی لازم است و تا زمانی که انسان شرط یا شرایدهه سازی توطئه دشمنان است - پایگاه اطلاع رسانی هیئات مذهبی وارث
حجت الاسلام مومنی تاکید کرد نباید دهه اول ربیع الاول با عنوان دهه محسنیه به عزاداری اختصاص یابد زیرا برای حضرت محسن س در ایام فاطمیه به عزاداری پرداخته و روضه خوانی و سوگواری می شود لذا پرداختن به این امر ضرورتی ندارد وارث در سال های اخیر موضوع مناسبت های نوپدید مذهبی به خصویک پیرزن تمام داراییش را به زائران پیاده امام رضا (ع) هدیه کرد - پایگاه اطلاع رسانی هیئات مذهبی وارث
وقتی پای خدمت به زائران پیاده امام رضا فرامی رسد و می شنوی که یک پیرزن همه هستی اش یک تخم مرغ چندعدد پیاز و مقداری حبوبات و مبلغ پانصدتومان وجه نقدش را با دستان لرزان و قامت خمیده به زائران پیاده هدیه می کند انسان منقلب می شود وارث درستاد جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده امام ر-
گوناگون
پربازدیدترینها