تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ساقدوش کیست ؟ | وظیفه ساقدوش در مراسم عقد و عروسی چیست ؟
قایقسواری تالاب انزلی؛ تجربهای متفاوت با چاشنی تخفیف
چگونه ویزای توریستی فرانسه را بگیریم؟
معرفی و فروش بوته گرافیتی ریخته گری
بهترین بروکر برای معاملات فارکس در سال 2024
تجربه رانندگی با لندکروز در جزیره قشم؛ لوکسترین انتخاب
اکسپرتاپ: 10 شغل پردرآمد برای مهاجران کاری در کانادا
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1817013089
علت استفاده شیعیان از مهر در نماز - پایگاه اطلاع رسانی هیئات مذهبی وارث
واضح آرشیو وب فارسی:وارث: همانگونه که اصل یک عبادت باید از جانب شرع مقدس بیان شود شرایط، اجزاء و کیفیت آنها نیز باید از طرف شارع به وسیلة پیامبر گرامی اسلام ـ صلی الله علیه و آله ـ بیان شده باشد.وارث: از جمله اشکالاتی که به شیعیان گرفته شده و وهابیون آن را مستمسکی برای توهمات خود قرار داده اند استفاده شیعه از مهر برای اقامه نماز است. اما براستی چرا شیعیان برای نماز از مهر استفاده می کنند؟ قبل از پرداختن به جواب لازم به ذکر است که سجده کردن بر خاک و گیاه و امثال آنها به معنای پرستش آنها نیست بلکه سجود و پرستش برای خدا به وسیلة خضوع تا حد افتادن بر خاک بر این امور انجام می شود. همانگونه که اصل یک عبادت باید از جانب شرع مقدس بیان شود شرایط، اجزاء و کیفیت آنها نیز باید از طرف شارع به وسیلة پیامبر گرامی اسلام ـ صلی الله علیه و آله ـ بیان شده باشد و خود حضرت فرمود: «همانگونه که من نماز می خوانم شما هم مانند من نماز بخوانید».(1) اینک به فرازهایی از احادیث اسلامی که بیانگر سیره و سنت پیامبر ـ صلی الله علیه و آله ـ است می پردازیم که همگی حاکی از آن است که پیامبر ـ صلی الله علیه و آله ـ ، بر خاک و بر روئیدنی های مانند حصیر سجده می نموده است و از سجده بر لباس و پارچه و امثال آن نهی نموده است، درست به همان شیوه ای که شیعه بدان معتقد است. الف) گروهی از محدثان اسلامی در کتب صحاح و مسانید خود این سخن پیامبر ـ صلی الله علیه و آله ـ را بازگو کرده اند که آن حضرت زمین را به عنوان سجده گاه خود معرفی نموده است، آنجا که می فرماید: « و جعلت لی الارض مسجداً و طهوراً (2)» از کلمة جعل که در اینجا به معنای تشریع و قانونگذاری است به خوبی روشن می شود که این مسأله یک حکم الهی برای پیروان آیین اسلام بوده است و بدین سان زمین که شامل خاک و سنگ و دیگر اجزای تشکیل دهندة سطح آن می باشد، از طرف شارع مقدس سجده گاه قرار داده شده است و لازمة آن این است که بر چیزهایی که از اجزاء زمین شمرده نمی شود، سجده جایز نیست. ب) رفتار پیامبر ـ صلی الله علیه و آله ـ در این مورد گواه روشن دیگری است. وائل بن حجر می گوید: من پیامبر ـ صلی الله علیه و آله ـ را دیدم هنگامی که سجده می کرد، پیشانی و بینی خود را بر زمین می نهاد.(3) انس بن مالک و ابن عباس و برخی دیگر مانند عایشه و ام سلمه، گروه بسیاری از محدثان روایت کرده اند که: «پیامبر ـ صلی الله علیه و آله ـ بر حُمزه که نوعی حصیر بود و از لیف خرما ساخته می شد سجده می نمود.»(4) ابوسعید خُدری از اصحاب رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله ـ می گوید: بر پیامبر ـ صلی الله علیه و آله ـ وارد شدم و دیدم که حضرت بر حصیری نماز می خواند.(5) براء بن عازب نقل می کند که ما پشت سر رسول الله ـ صلی الله علیه و آله ـ نماز می گذاردیم، پس آنگاه که حضرت سرش را از رکوع بر می داشت احدی را ندیدم که خم شود تا این که رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله ـ پیشانیش را بر زمین می نهاد، سپس آنان که پشت سر او بودند به سجده می افتادند.(6) ابوسعید خدری در حدیث دیگری چنین می گوید: هر گاه رسول خدا با مردم نماز می خواند آثار خاک و غبار زمین بر پیشانی و بینی حضرت آشکارا دیده می شد.(7) ج) دسته ای از روایات بر این نکته دلالت دارند که پیامبر ـ صلی الله علیه و آله ـ مسلمانان را به پیشانی نهادن بر خاک به هنگام سجده فرمان می دادند، چنانکه ام سلمه همسر آن حضرت روایت می کند که پیامبر ـ صلی الله علیه و آله ـ فرمود: رخسار خود را برای خدا به خاک بگذار.(8) د) در دسته ای از روایات از سجده بر لباس و پارچه نهی شده است. در روایتی وارد شده که رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله ـ مردی را در کنار خود دید که عمامة او پیشانیش را پوشانده بود، آن حضرت شخصاً اقدام نمود و عمامه را از پیشانی او بالا زد.(9) یا در روایت دیگری چنین آمده است که پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ مردی را دید که بر اطراف و کناره های عمامة خود سجده می کند حضرت با دست مبارک به او اشاره کرد که عمامه ات را بالا ببر و پیشانی را بر زمین بگذار.(10) بدیهی است که اگر سجده بر پارچه و فرش و مانند اینها جایز بود لزومی نداشت رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله ـ شخصاً اقدام کند یا با اشاره به نماز گزار بفهماند که پیشانی را بر زمین بگذارد. پس در واقع این دستور و رفتار پیامبر ـ صلی الله علیه و آله ـ برای آن بود که به همه بفهماند که در موقع سجده باید پیشانی بر زمین قرار بگیرد نه بر مثل پارچه و فرش و امثال اینها. لذا خود صحابه هم این موضوع را می دانستند و درموقع سجده بر زمین یا اجزاء و مصادیق آن که خوراکی و پوشاکی هم نبودند سجده می نمودند. جابر بن عبدالله انصاری می گوید: با پیامبر ـ صلی الله علیه و آله ـ نماز ظهر می خواندیم، مشتی سنگریزه برگرفتم و در دست نگه داشتم تا خنک شود و به هنگام سجده بر آنها پیشانی گذاردم و این به خاطر شدت گرما بود.(11) بعد راوی می افزاید: اگر سجده بر لباسی که بر تن داشت جایز بود از برداشتن سنگریزه ها و نگهداری آن آسان تر بود. ابوامیه نقل می کند که به من خبر رسیده است که ابوبکر صدیق بر زمین سجده می نمود یا نماز می خواند در حالیکه پیشانی اش را به سوی زمین می کشید تا روی زمین سجده کند.(12) و عمر بن خطاب دستور داد تا کف مسجد النبی ـ صلی الله علیه و آله ـ را با ریگ فرش کنند تا نمازگزاران بر آن سجده کنند.(13) حتی نقل شده است که بعضی تابعین به تبعیت از اصحاب پیامبر ـ صلی الله علیه و آله ـ در موقع مسافرت ها با خود گل خشکیده ای حمل می کردند تا در موقع نماز بر آن سجده کنند. ابن سعد متوفای 209 در کتاب خود می نویسد: مسروق بن اجدع به هنگام مسافرت خشتی را با خود بر می داشت تا در کشتی بر آن سجده کند.(14) از مجموع دلایل یاد شده به روشنی معلوم می گردد که نه تنها روایات اهل بیت ـ علیهم السلام ـ بر تعیین سجده نمودن بر زمین و آنچه از زمین می روید، در صورتی که خوردنی و پوشیدنی نباشد دلالت دارد بلکه اصل اولی در روایات اهل سنت که برگرفته از سنت و سیره رسول الله ـ صلی الله علیه و آله ـ و صحابة آن حضرت است اتصال پیشانی بر زمین و چیزهایی است که از آن می روید و اگر هم در روایاتی سجده بر غیر آنها جایز شمرده شده است، در شرائط اضطراری و در حال عذر گرما یا سرما و امثال آنها بوده است. پی نوشت ها: 1. مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، بیروت، الوفا، ج79، ص335. 2. بخاری، محمد بن اسماعیل، صحیح البخاری، کتاب الصلاه، نشر داراحیاء العربی، حدیث428. 3. جصاص حنفی، احکام القرآن، بیروت، ج 3، ص 209، باب السجود علی الوجه. 4. بیهقی، السنن الکبری، کتاب الصلاة، باب الصلاة علی الحمزة، ج2، ص421. 5. همان، 6. همان. 7. ابی داود، سنن، حدیث 894، به نقل کتاب مهر نماز، تالیف عطائی اصفهانی، نشر حضرت عباس ـ علیه السلام ـ ، ص 27. 8. متقی هندی، کنز العمال، نشر حلب، کتاب الصلاة، السجود و ما یتعلق به، ج 7، حدیث 19809. 9. سنن بیهقی، ج 2، ص 105، باب الکشف عن الجبهة فی السجود. 10. همان. 11. همان، ج 1، ص 439، کتاب الصلاه. 12. کنز العمال، ج 8، ص 131. 13. ابن سعد، الطبقات، ج 3، ص 284. 14. طبقات ابن سعد، طبعه بیروت در احوال مسروق بن اجدع، ج6، ص79.
دوشنبه ، ۱۵آذر۱۳۹۵
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: وارث]
[مشاهده در: www.vareth.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 56]
صفحات پیشنهادی
شعار «لبیک یاحسین» روی دیوارهای موصل - پایگاه اطلاع رسانی هیئات مذهبی وارث
یک خبرگزاری غربی مدعی شده شعارنویسی رزمندگان شیعه در مناطق آزادشده موصل باعث آزار و اذیت سنی های این شهر می شود وارث خبرگزاری رویترز مدعی شده است شعار لبیک یا حسین شیعیان رزمنده که روی شعارهای پاک شده تروریست های داعش نقش می بندد احتمالا باعث ناراحتی ساکنان سنی این مناطق می شوروز چهارشنبه ------ - پایگاه اطلاع رسانی هیئات مذهبی وارث
وارث " دعای روز چهارشنبه " بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ به نام خداوند بخشنده بخشایشگر الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَ اللَّیْلَ لِبَاسا وَ النَّوْمَ سُبَاتا وَ جَعَلَ النَّهَارَ نُشُورا ستایش مخصوص خداست که شب را لباس وپوشش قرارداد وخواب را آسایش مردم وقردلیل رضایت امام زمان(عج) از شیخ مفید - پایگاه اطلاع رسانی هیئات مذهبی وارث
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به توقیعات امام زمان عج برای شیخ مفید گفت ایشان با تالیف کتب فراوان تقوای بالای خود و همچنین مراوده ای که با دیگر فرقه ها داشت توانست در عرض چند سال شیعیان را موفق به پیمودن ره صدساله کند وارث حجت الاسلام جواد اکبری مطلق مدیر گروه معارف دانشگاهجبهه بین المللی شیعه خواستار بازسازی قبور ائمه در بقیع شد - پایگاه اطلاع رسانی هیئات مذهبی وارث
فعالان جبهه بین المللی شیعه پاکستان با برگزاری تظاهرات بر لزوم بازسازی قبور ائمه ع در بقیع تأکید کردند وارث فعالان جبهه بین المللی شیعه پاکستان با برگزاری تظاهراتی خواستار بازسازی قبور ائمه ع در بقیع شدند سید ضیا عباس نقوی از رھبران جبهه بین المللی شیعه پاکستان در سخنانی بادهه سازی توطئه دشمنان است - پایگاه اطلاع رسانی هیئات مذهبی وارث
حجت الاسلام مومنی تاکید کرد نباید دهه اول ربیع الاول با عنوان دهه محسنیه به عزاداری اختصاص یابد زیرا برای حضرت محسن س در ایام فاطمیه به عزاداری پرداخته و روضه خوانی و سوگواری می شود لذا پرداختن به این امر ضرورتی ندارد وارث در سال های اخیر موضوع مناسبت های نوپدید مذهبی به خصوروزهای قبل از مرگ چه اتفاقاتی برای انسان می افتد؟ - پایگاه اطلاع رسانی هیئات مذهبی وارث
انسان ها در هنگام مرگ بعضی چیزها مثل شیطان و فرشتگان برایش متمثل می شود حال کسی که سکته می کند وضعیتش چگونه است آیا او هم این شرایط برایش پیش می آید وارث انسان ها در هنگام مرگ بعضی چیزها مثل شیطان و فرشتگان برایش متمثل می شود حال کسی که سکته می کند وضعیتش چگونه است آیا او هم ابه آبروی مسلمان لطمه نزنیم - پایگاه اطلاع رسانی هیئات مذهبی وارث
وارث متن حدیث را از کتاب صحیفة الإمام الرضا علیه السلام منتشر می کند قَالَ عَلِیُّ بْنُ الْحُسَیْنِ مَنْ کَفَّ عَنْ أَعْرَاضِ الْمُسْلِمِینَ- أَقَالَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَثْرَتَهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ امام زین العابدین علیه السلام فرمود کسی که از لطمه زدن به آبروى مسلماسه نشانه تقوای واقعی در کلام امام صادق(ع) - پایگاه اطلاع رسانی هیئات مذهبی وارث
امام صادق علیه السلام در پاسخ به سوالی درباره تقوای حقیقی فرموده اند از خدا فرمان مى برد و نافرمانى نمى کند به یاد اوست و فراموشش نمى کند شکرگزار اوست و کفران نمى کند وارث از امام جعفر صادق علیه السلام درباره آیه تقواى الهى داشته باشید آنگونه که حقّ تقواست سئوال شد فرمودامام خمینی بر سنت گرایی در عزاداری تأکید داشتند - پایگاه اطلاع رسانی هیئات مذهبی وارث
مردم باید به سنت عزاداری نگاه کنند امام راحل عظیم الشأن خیلی بر سنت گرایی در عزاداری تأکید می کردند درست است که با الگوهای جدید داریم جلو می رویم و در تغییر نوحه ها تردیدی نیست اما ما نباید اصل را فراموش کنیم وارث حاج محسن طاهری مداح پیشکسوت اهل بیت ع بیان کرد امام راحل عظیمسیر اقبال امت اسلام در عصر نبوى، حسنى، حسینى و رضوى - پایگاه اطلاع رسانی هیئات مذهبی وارث
در این نوشتار به شکل اجمالى به تناسب مناسبت هاى آخر ماه صفر به سیر اقبال امت در عصر نبوى حسنى حسینى و رضوى و تأثیر آن در تحقق و عدم تحقق آرمانهاى الهى در این دوره ها نگاهى خواهیم افکند وارث مهم ترین وظایفى که در برابر معصومین ع باید رعایت گردد که در مقام عمل جایگاه-
گوناگون
پربازدیدترینها