واضح آرشیو وب فارسی:روزنامه اعتماد: رویای امریکایی نوشته نورمن میلر با ترجمه سهیل سمی در نشر ققنوس منتشر شده است. این رمان داستان جوانی امریکایی به نام روجاک است که قهرمان جنگ بوده و زندگی موفقی دارد. ناخواسته وارد ماجرایی می شود که همسر خود را می کشد و پس از این جنایت وارد ماجراهایی مخوف می شود. مِیلِر همواره نویسنده ای منتقد سیاست های دولت امریکا ماند. در رویای امریکایی به توهم زندگی با شکوه امریکایی در قرن بیستم می پردازد. میلر را دنباله رو همینگوی و فاکنر می دانند. نگاه ضد زن در این رمان انتقاد فمینیست ها را در پی داشت. میلر از فعالین ضد جنگ ویتنام نیز بود، برخی از آثارش را متاثر از تاثیرات وقایع جنگ بر شخصیت های خود نوشته است. پیش از این کتاب تنها دو اثر دیگر از میلر به فارسی ترجمه و در ایران منتشر شده بود. زنده یاد جاهد جهانشاهی «چرا می جنگیم» را ترجمه کرده بود و سعید باستانی «برهنه ها و مرده ها» را. میلر سال ۱۹۴۳ از دانشگاه هاروارد در رشته مهندسی فارغ التحصیل شد و پس از مدتی به ارتش فراخوانده شد و به عنوان سرباز پیاده نظام به فیلیپین رفت. زندگی نظامی و جنگ مبنای رمان بسیار تلخ برهنه ها و مرده ها شد. در دهه پنجاه به پیشوایان نسل بیت مانند جک کرواک و آلن گینزبرگ پیوست. رویای امریکایی برای او در مقام نویسنده و روزنامه نگار توفیق بزرگی بود. میلر به تکنولوژی بسیار بد گمان بود و با دست می نوشت. نمایشنامه «ریچارد سوم اجرا نمی شود» نوشته ماتئی وینسی یک با ترجمه اصغر نوری کارگردان، نویسنده و مترجم تئاتر که در نشر نی منتشر شده، به سال های آخر زندگی میرهولد، کارگردان معروف روس می پردازد. میرهولد یکی از بزرگ ترین و مهم ترین کارگردان های تئاتر اتحاد شوروی به حساب می آید. او را پدر تئاتر بیومکانیک می دانند، تئاتری که سعی می کرد از جنبه های روان شناسانه شخصیت ها دور شود و به بدن بازیگر اهمیت بدهد. بیومکانیک در تئاتر یک انقلاب بود و در قرن بیست و یکم همچنان در مشهورترین مدارس تئاتری کارگردانان آن را تدریس می کنند. در این اثر تقابل میرهولد با سیستم کمونیستی به ویژه سیستم کمونیستی استالینی نشان داده شده است. ماتئی وینسی یک در این نمایشنامه به دوره ای از زندگی میرهولد می پردازد که او قصد دارد نمایشنامه ریچارد سوم اثر ویلیام شکسپیر را اجرا کند. آن هم در کشوری که وطن دوم شکسپیر به حساب می آید. اما اجرای این نمایش در شوروی زمان استالین به سادگی نیست. باید کمیسیون هنرهای نمایشی پیش از صور اجازه اجرای عمومی آن را ببیند و مجوز صادر کند. کمیسیون به شرط حذف برخی از صحنه ها و دیالوگ ها و تغییر و تعدیل بخش هایی از نمایش اجازه اکران صادر می کند. در این نمایش، شخصیت ریچارد سوم با میرهولد درگیر می شود و مدام با او کشمکش دارد. میرهولد تلاش می کند با سیستم کنار بیاید اما نمی تواند و سرانجام در مقابل این سیستم بسته استبدادی عصیان می کند و به اعدام محکوم می شود. «ولی من دارم بهت می گم الان وقت خوبی برای اجرای ریچارد سوم نیست. تو خطرناک شدی، ولودآ. تو کشور ما هر کی بتونه جمعیت رو به وجد بیاره یا بخندونه، خطرناک می شه. بهت گفتم اتللو رو بردار... غم انگیزه، قشنگه... از عشق می گه...»
پنجشنبه ، ۲۵آذر۱۳۹۵
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: روزنامه اعتماد]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 98]